J
Jag kan irritera mig på att man får betala för reklamkanaler, finge jag bestämma skulle jag köra SVT linjär tv marksänt, sen tittar barnen på Netflix och YouTube music/premium som vi betalar för. Nu har vi även ett paket tv från Telia med mängder av kanaler och HBO men det går ut denna månad och blir därefter orimligt dyrt. Jag tycker reklamkanalerna är ren skit men tyvärr vill frugan ha dem...

Vet inte om man vågar / orkar krångla med halvskum IPTV.

Ska testa ta in lite gratiskanaler på parabol på landet pga vi inte längre har adsl, vet inte om CNN, BBC mfl finns gratis på satellit men gör de det kanske det är ett bra lagligt alternativ...
 
Hela tråden tangerar ”ogiltig” enligt forumreglerna,
§ 8 Övrigt
Vi har rätt att ta bort inlägg som strider mot dessa regler eller svensk lag, utan förvarning. Exempel på diskussioner som strider mot svensk lag är de om avkodning av tv-signaler (piratkort, cardsharing etc).
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/

Några av inläggen strider mot ovan nämnda paragraf.
 
J
Dock tycker jag det är bra att reda ut om det är lagligt eller ej. Vi kan undvika att lägga länkar till försäljare. Andra lagliga alternativ som satellitmottagare för fta kanaler är ju även det bra att reda ut. Det är vad jag förstår helt lagligt...
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Jag kör Rapid swiss. 30 euro för tre månader. Alla kanaler typ. (Hela världen).

Enda moraliska dilemmat jag har är väl att man stöttar typ maffian på Malta eller nåt.
Om man nu inte har några moraliska invändningar mot att stödja den maltesiska maffan. Hur får man detta in i tv:n? Kollade lite på deras hemsida och som jag förstår det så använder man KODI om man har android. Frågan är bara om det går att köra chromecast från KODI...

Kan du beskriva kort hur du går tillväga?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hela tråden tangerar ”ogiltig” enligt forumreglerna,
§ 8 Övrigt
Vi har rätt att ta bort inlägg som strider mot dessa regler eller svensk lag, utan förvarning. Exempel på diskussioner som strider mot svensk lag är de om avkodning av tv-signaler (piratkort, cardsharing etc).
[länk]

Några av inläggen strider mot ovan nämnda paragraf.
Fast det är ju det som TS vill utreda: Om det är olagligt. Avkodningen sker ju inte hemma hos användaren.

Att det sen är moraliskt fel för att man stöder maffia och barnporring är en annan femma.
 
Ja TS första inlägg är ((nog)) helt ok, därav jag skrev att tråden tangerar att vara ogiltig. Tråden i sig lär vara nära/på gränsen laglig/olaglig.

Däremot så ges förslag på leverantörer och det vet jag sedan tidigare trådar att det inte är ok enligt forumreglerna.
 
Ja min önskan är att diskussionen hålls till frågan om vad som är lagligt och inte. Övrigt kan tas i andra trådar.
 
Människor blir dömda för att ladda ned copyrightskyddat material från t ex Piratebay. På vilket sätt skiljer sig att streama TV? Någon annan har knäckt skyddet och distribuerar ut det.
 
J
Bart Bart skrev:
Människor blir dömda för att ladda ned copyrightskyddat material från t ex Piratebay. På vilket sätt skiljer sig att streama TV? Någon annan har knäckt skyddet och distribuerar ut det.
Torrent så delar du också ut material till andra...
 
Ja det verkar ju som att lagen gör skillnad på avkodning och streaming och avsikten med tråden var just att förstå mer om detta. Inget av dessa saker är relevant i fallet piratebay.
 
harry73
Jag trodde alltid att man inte kunde döma piratebayägarna för upphovsrättsbrott, men jag hade fel.
Jag trodde inte heller att bittorrentdelning var illegalt eftersom man bara delar små delar av materialet.

I båda fall hade jag fel, så jag tror att man inte ska ta mig alltför seriöst om jag säger att jag tror det är legalt.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Så är det nog, streamingmetoder verkar inte vara olagligt. Nedladdning är det dock. Det handlar om att kopiering är olagligt, att löpande streama är inte nedladdning. Att spela in icke lagligt streamat material är då alltså också olagligt.
 
J
Ett problem är ju att material på Youtube teoretiskt kan vara illegalt ditlagt. Givetvis så i likhet med om man köper en ny cykel för 200kr med att man får 200 betaltv kanaler för 50 spänn så kan man misstänka att det inte är lagligt.

Jag undrar om Google tar smällen om jag tittar på Youtube och råkar se en copyrightad film som lagts upp illegalt?

Som konsument finns det nog snåriga situationer där man faktiskt inte vet om man är laglig eller ej...
 
J
Bart Bart skrev:
Så är det nog, streamingmetoder verkar inte vara olagligt. Nedladdning är det dock. Det handlar om att kopiering är olagligt, att löpande streama är inte nedladdning. Att spela in icke lagligt streamat material är då alltså också olagligt.
Nja, man får väl fortfarande spela av radio och tv för eget bruk, man betalar till och med privatkopieringsavgift på alla media för detta. Jag tror våra domstolar inte till fullo förstår tekniken bakom allt detta, framförallt är nog lagarna ålderstigna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.