44 409 läst ·
412 svar
44k läst
412 svar
Kravbrev mot fildelare
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Du, den där advokaten kan nog inte läsa, eller så luras han med dig.Johan Gunverth skrev:
Ja du borde inte lyssna på han i vilket fall.
Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre
Inledande bestämmelser
1 § Denna lag gäller förvärv i god tro av rätt till lösöre.
Vad menar du med att man är totalkörd juridiskt? Det är ju rätten som avgör om man är fildelare och vilken skada man anses ha åstadkommit, inte din kund advokaten.
Sen är ju nästan alla överens om att det är näst intill omöjligt att bevisa vilken individ som har fildelat. Kanske kan datorägaren anses ha varit medhjälplig till "brottet". Men det är knappast grund för ett civilmål. Det måste nog prövas på annat sätt.
Konstigt att du med din advokatkund kallar detta för stöld. Det vet ju varje människa att detta inte är stöld. Det har du kunnat läsa mycket om i den här tråden.
Sen är ju nästan alla överens om att det är näst intill omöjligt att bevisa vilken individ som har fildelat. Kanske kan datorägaren anses ha varit medhjälplig till "brottet". Men det är knappast grund för ett civilmål. Det måste nog prövas på annat sätt.
Konstigt att du med din advokatkund kallar detta för stöld. Det vet ju varje människa att detta inte är stöld. Det har du kunnat läsa mycket om i den här tråden.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Jag lyssnar hellre på en erfaren advokat med detta som specialitet som har drivit upphovsrätts- och immaterialrättsmål sedan många år. 
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
"Jösses!" är en bra kommentar på detta. Har du fullständigt tappat tron på mänskligheten?lbgu skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Ja, om du läst tråden själv, hade du sätt hur jag har använt ordet stöld från första början. Stjäla/stulit/stöld/snatta/tjuva/skurk. Vanlig svenska för att beskriva oskicket med fildelning av filmer och musik. Advokaten använder inte termen stöld. Det är jag.Saxdaling skrev:
Någon har stulit din humor...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
"...nästan alla överens..." är ju grundproblemet. Konsensus står inte över lagen.Saxdaling skrev:Vad menar du med att man är totalkörd juridiskt? Det är ju rätten som avgör om man är fildelare och vilken skada man anses ha åstadkommit, inte din kund advokaten.
Vad han menar är att du i och med innehavet av fildelad media har satt dig i en situation där ägaren har rätt att kräva skadestånd. Så enkelt är det.
...och nej; precis som tidigare är det inte stöld i juridisk mening. Än. Det är bara jag som gillar termen för att beskriva oskicket.
Förklara för mig hur man ser skillnad på en fildelad fil och en som man rippat från en CD som man har i sin ägo t ex?Johan Gunverth skrev:
Inte? Där brast det argumentet. I Sverige är det tillåtet att kopiera för eget bruk. Källa:http://www.copyswede.se/
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Ja, eller för att tillämpa det på rätt ställe:Mikael_L skrev:
http://www.hogstadomstolen.se/Domst...2009-11-04 T 170-08 Dom skiljaktig mening.pdf