Det är också ett oskick att inte motivera alls.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S sjoberg77 skrev:
Hej

Jag sålde en fastighet som hade tillträde i juli 2019, strax efter upptäckte köparen diverse fel.
Köparen kontaktade aldrig mig utan tog istället in hantverkare som enligt utsago "åtgärdade felen" (Vet att det egentligen handlar om totalt utbyte och modernisering)

Jag har alltså inte haft någon som helst möjlighet att kontrollera det påstådda felet, utan allt är redan reparerat/utbytt/moderniserat.

Nu skickar köparens jurist ett kravbrev på ca 100000kr där det egenliga underlaget endast är en faktura från företaget som åtgärdade "felen" ingen redovisning finns för att härleda kostnaderna till något specifikt fel.

Köparen har aldrig tidigare kontaktat mig angående felen, utan är direkt krav från ombud. Felen har vart kända i minst 5 månader (räknat från när hantverkare fakturerade) dvs antagligen tidigare än så.

Huset är varudeklarerat och krav bör väl egentligen riktas till försäkringsbolaget?

Frågeställning:
Har köparen rätt att ta in hantverkare på eget bevåg för att sedan få ersättning?
dom har gått på löpande räkning... (om det nu visar sig finnas underlag för dolt fel vilket ännu inte visats)
Menar jag hade med största sannolikhet gjort det billigare med annan hantverkare då liknande jobb skall utföras i mitt nya hus, offert ca 1/4 av kravet (Dvs om jag var skyldig till dolt fel)

Är det verkligen OK att inkomma med krav ca 5 månader efter felet upptäckts?

Kan jag ställa krav på svarstid från motpart? Jag kommer givetvis bestrida kravet i sin helhet

Bör köparens kravbrev innehålla frasen "dolt fel"? Ingenstans i kravbrevet anges ett dolt fel, endast "fel". Jag har väl ingen skyldighet att ersätta något som endast är "fel"?
Du behöver inte fundera så mycket, köparen har inget case.

Skicka bara ett kortfattat brev där du bestrider alla krav (inga motiveringar ens) sen gör du inget mer. Du kan hänvisa till försäkringsbolaget (för ditt varudeklarerade hus) för vidare kontakt.

Sen tar du det lugnt och slappar (y)

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Som resten säger tror jag inte köparen har något att hämta.

Vill bara ställa en fråga

Hur vet du vilka fel de har hittat och att de de har gjort rör sig om modernisering och inte reperation?

Man behöver inget kortfattat brev alls. Det brukliga är att man korsar fakturan och skriver på fakturan att man bestrider kravet och datum och underskrift. Sen kopierar man det och skickar tillbaks originalet.

• Gilla
Thomas'
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är också ett oskick att inte motivera alls.
Inte om det är helt omotiverade krav där motparten inte kommer med något underlag alls som talar för att man ens ska befatta sig med ärendet.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Ni har betalt en försäkring så kraven bör rikta sig dit. Köparen måste kunna visa att det är ett ersättningsberättigat fel ( dolt fel) för att kunna få ersättning. Normalt bör man ge motparten möjlighet att undersöka det påstådda felet före åtgärd. Som flera redan sagt, säljaren har nog tagit en chansning här. Ni kan börja med att rådfråga försäkringsbolaget och sedan skicka ett kort meddelande att ni hänvisar all kontakt till försäkringsbolaget

R Räknenisse skrev:
Inte om det är helt omotiverade krav där motparten inte kommer med något underlag alls som talar för att man ens ska befatta sig med ärendet.
Jo, men motiveringen kan vara i stil med vad du skriver.

För att kunna ge lite mer precisa råd hade det varit bra att ha den exakta formuleringen på kravet i brevet.

D Daniel 109 skrev:
Jo, men motiveringen kan vara i stil med vad du skriver.
Jag räknar inte "Kravet saknar grund" och liknande som att man går in och motiverar sig heller. Bara att man bestrider säger ju redan i sig att man har den åsikten.

Det är den som vill ha betalt som ska komma med skäl för att jag ska betala. Utan lite vettig motivering från deras sida finns inte något substantiellt att svara på. Och då blir inte heller svaret substantiellt.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
K klimt skrev:
Ni har betalt en försäkring så kraven bör rikta sig dit. Köparen måste kunna visa att det är ett ersättningsberättigat fel ( dolt fel) för att kunna få ersättning. Normalt bör man ge motparten möjlighet att undersöka det påstådda felet före åtgärd. Som flera redan sagt, säljaren har nog tagit en chansning här. Ni kan börja med att rådfråga försäkringsbolaget och sedan skicka ett kort meddelande att ni hänvisar all kontakt till försäkringsbolaget
Iom. att försäkringen finns så tror jag att man i första hand skall vidarebefodra kravet dit, låt bolaget hantera det fullt ut.

Sedan kan det (i mer riktiga fall) vara så att försäkringsbolaget avvisar ett krav med motivering att försäkringen inte täcker den typen av fel. Då kan man som säljare få hantera frågan. Det kan ex. vara att kravet gäller elfel, som oftast inte ingår i en doldafelsförsäkringar, men ändå kan vara ett dolt fel.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Kan vara bra att kolla med försäkringsbolaget först. Så att de just inte skickar ett svar till köparen som kan tolkas som en bekräftelse att det är ett dolt fel, men att det inte täcks av försäkringen.

H hempularen skrev:
Iom. att försäkringen finns så tror jag att man i första hand skall vidarebefodra kravet dit, låt bolaget hantera det fullt ut.

Sedan kan det (i mer riktiga fall) vara så att försäkringsbolaget avvisar ett krav med motivering att försäkringen inte täcker den typen av fel. Då kan man som säljare få hantera frågan. Det kan ex. vara att kravet gäller elfel, som oftast inte ingår i en doldafelsförsäkringar, men ändå kan vara ett dolt fel.
Det stämmer, så därför bör ni nog tillsammans med försäkringsbolaget gå igenom vad kraven gäller. Det kan ju vara sådant som försäkringen gäller eller annat som är undantaget. Det kan också vara blandat om kravet är baserat på flera påstådda fel. Så om det är försäkringsbolagets ansvar hanterar detta bolag kraven, är det enbart inom undantagna områden gör ni som flera redan sagt, ett kort brev att ni avvisar kraven.

Fadai
Köparen har gjort ALLT fel och har absolut inget att hämta. Bara bestrid och glöm.
Och välkommen till Byggahus! (y)

• Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Om du har dolda-fel-försäkring så måste försäkringsbolaget få möjlighet att besikta felen och åtgärda dem. Att i efterhand skicka en faktura när det redan är fixat håller inte.

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
För köparen kvittar det om det finns en försäkring. Det är samma regler som gäller oavsett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.