Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Kanske, kanske inte ur ett PBL-perspektiv, skulle vara intressant att pröva den frågan här.
Med tanke på att man inte får byta fönster med träkarm mot motsvarande fönster av döda material utan bygglov så tror jag det är rätt klart.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
hsd
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Spraymåla den med brun färg då. Resultatet kommer inte gå att skilja från originalet på 100 m håll. På fem meter ... Ja visst. Men inte från vägen där det syns ifrån.
Mmm jag satt just och tänkte på falu rödfärg, den finns ju i flera kulörer och det borde gå att få fram samma kulör som väggen har nu
Falu slamfärg är ju populärt att spruta på

Claes Sörmland
hsd hsd skrev:
Mmm jag satt just och tänkte på falu rödfärg, den finns ju i flera kulörer och det borde gå att få fram samma kulör som väggen har nu
Falu slamfärg är ju populärt att spruta på
Men det fäster inte på akrylatfärg, alltså klottrade ytor. Jag har försökt, det tvättas bort av regnet på ett par år.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Farstatjej90
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det fäster inte på akrylatfärg, alltså klottrade ytor. Jag har försökt, det tvättas bort av regnet på ett par år.
Ett par år räcker. Då är ärendet avslutat så får dom börja om och så går ett par års överklaganden etc sen får man gå ut igen med färgsprutan....

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med tanke på att man inte får byta fönster med träkarm mot motsvarande fönster av döda material utan bygglov så tror jag det är rätt klart.
Fast här skulle man ju inte byta material, utan ytbehandling.
Grundregeln är ändå "byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.". Om man får till det utan att utseendet direkt påverkas torde det vara fritt fram kan man tycka.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kan inte försäkringen gå in?
Skadegörelse?

En annan tycker ju att de skulle godkänna att ribborna målades i en liknande kulör.

Men eftersom jag är en annan så är det bara en garanti för att kommunen INTE kommer godkänna en sådan lösning.

• Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Kan inte försäkringen gå in?
Skadegörelse?
Täcker normalt en försäkring att någon klottrat på fasaden?
Skulle vara ganska billigt (självrisken) att få huset nymålat då.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tänker att premien skulle raka iväg i klottertunga områden?

L lbgu skrev:
Täcker normalt en försäkring att någon klottrat på fasaden?
Skulle vara ganska billigt (självrisken) att få huset nymålat då.
Ja, jag tänkte mer om det är polisanmält som skadegörelse, och om det skulle vara möjligt att gå den vägen?
Men troligen täcker det väl inte sådant?

Men om någon klottrar på din bil, då går försäkringen in om du har gjort en polisanmälan.

Murgröna.

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Jag kan lämna en offert på att åtgärda det för 180tkr.

Utöver det kaffe och bulle samt en medlem från föreningen som håller i målarhinken.

Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Jag kan lämna en offert på att åtgärda det för 180tkr.

Utöver det kaffe och bulle samt en medlem från föreningen som håller i målarhinken.
Du får vänta tills föreningen fått igenom bygglovet för din åtgärd.

Grånade slanor i dansk design är inget man skojar bort.

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Man förstår ju att de inte vill åtgärda detta eftersom då kommer det nytt snart igen.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Isblästring i Värmland, 2014:
S Steinmeister skrev:
Jag betalade 12000kr efter ROT. För det fick jag två gubbar en dag. Ca 100kvm takyta.
280k känns som lite i överkant.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.