79 883 läst ·
469 svar
80k läst
469 svar
Krav på sanera klotter 280 000 kr
Det ska också sägas att föreläggandet som kommunen utfärdade inte handlar om att måla om fasaden utan om att vid vite om 40 000 kr att sanera klotter och återställa fasaden på föreningens carport senast inom fem månader från det att föreläggandet vann laga kraft.
D v s det naturliga är att föreningen har kontaktat klottersaneringsfirmor för att undersöka hur de kan uppfylla föreläggandet. De arbetar med lösningsmedel (klottersaneringsvätska) och högtryck. Inte med ommålning, skrapning och blästring. De 280 000 kr avser rimligen just kostnaden för klottersanering enligt föreläggandet enligt sedvanlig metod tänker jag.
Jag gissar att dessa firmor lever gott på ramavtalen i Stockholm och därför är dyra. Det offentliga och större fastighetsägare har ju ingen kostnadskontroll att tala om. Rätta mig om jag har fel!
D v s det naturliga är att föreningen har kontaktat klottersaneringsfirmor för att undersöka hur de kan uppfylla föreläggandet. De arbetar med lösningsmedel (klottersaneringsvätska) och högtryck. Inte med ommålning, skrapning och blästring. De 280 000 kr avser rimligen just kostnaden för klottersanering enligt föreläggandet enligt sedvanlig metod tänker jag.
Jag gissar att dessa firmor lever gott på ramavtalen i Stockholm och därför är dyra. Det offentliga och större fastighetsägare har ju ingen kostnadskontroll att tala om. Rätta mig om jag har fel!
Spraymåla den med brun färg då. Resultatet kommer inte gå att skilja från originalet på 100 m håll. På fem meter ... Ja visst. Men inte från vägen där det syns ifrån.Claes Sörmland skrev:
Med tanke på att föreningen är under tillsynens lupp så är detta inte tillfället att bryta mot detaljplanens bestämmelser och måla den delikata obehandlade träfasaden i "dansk design" i smetig akrylatfärg utan bygglov tänker jag. Men det var också min första tanke.
Ett bättre materialval för denna vägg hade nog varit fibercementskivor. Lättare att klottersanera och passar bättre mot motorväg. Kanske med vildvin på väggen.
Tänk på att en eller ett par handläggare från kommunen är den som ska övertygas om att föreläggandet har följts. De gör gärna en bilutflykt där på fredagsförmiddagen och granskar fasadens återställning till originalskick. Fakturan för bilutflykten skickas till BRFen, tillsynen är självfinansierad på detta sätt.Farstatjej90 skrev:
Ingen chans att föreningen får vite för skillnaden mellan brun fasad och brun fasad.... Det är värt den pyttelilla risken.Claes Sörmland skrev:
Du verkar inte lira med samtiden. I den samtida arkitekturens värld så är "materialval" en helt central komponent av en byggnad. Och det är enorm skillnad enligt detta tankesätt på materialvalet fasad i "dansk design" som är obehandlat trä och får gråna naturligt och en simpel målad fasad.Farstatjej90 skrev:
Att återställa fasaden är inte att ändra den genom målning med täckfärg.
Tror inte klientelet som klottrar betalar för färgen. Enklare att stoppa färgburken innanför jackan och gå ut.T TypRätt skrev:
Jag tror inte på det. Jag tror det finns billigare lösningar är 280000 kr. Det blir dessutom orimligt om det blir återkommande klotter och det kostar så mycket varje gång. Kommunen kommer aldrig i livet kunna driva föreningen i konkurs för att de vägrar låta de måla över. Någon uppifrån hade ingripit. Jag är helt säker....Claes Sörmland skrev:
Du verkar inte lira med samtiden. I den samtida arkitekturens värld så är "materialval" en helt central komponent av en byggnad. Och det är enorm skillnad enligt detta tankesätt på materialvalet fasad i "dansk design" som är obehandlat trä och får gråna naturligt och en simpel målad fasad.
Att återställa fasaden är inte att ändra den genom målning med täckfärg.
Undrar om inte MacDonalds, Max eller någon är supersugen på att sätta upp en 100-meters annons där?
Det är "bara" att täcka klottret med en sån där typ canvasduk med annonstext. Perfekt inkomstkälla för BRF!🙃🙂
Det är "bara" att täcka klottret med en sån där typ canvasduk med annonstext. Perfekt inkomstkälla för BRF!🙃🙂
Inte så säker på det, de plockade några klottrare här i västerort för något år sedan efter en längre tids spaning och dokumenterande. Om jag inte minns fel var samtliga 37-45 år , familjefäder med liv i villa och stuga vid skidbacken. Fru och barn hade ingen aning om deras tilltag, detta var något spänningssökande de hållit på med sedan högstadiet/gymnasiet. Blev väl någon skidsemester mindre efter som kraven från SL var över 1miljon per skaft men betalningsförmågan fanns ju utan problem. Detta gällde då främst klotter på tåg vagnar men även på kraftstationer och tunnelväggar. Men jag utgår ifrån att det även målats på allt möjligt annat men det var inte något SL drev spaning mot.L lbgu skrev:
Kände till några som höll på o klottrade när jag gick i skolan och de köpte sin färg just på OK/Q8 bredvid gymnasiet, tänker att börjar man där fortsätter man väl för även om det nu går att köpa på Amazon vill man kanske inte riskera att inköpen syns i köphistoriken på familjens Amazon-konto när frugan ska beställa saker. Tänker att det är väl även någon sorts moralisk skillnad mellan stöld och skadegörelse i deras ögon. Precis som jag själv gör en annan distention mellan upphovsrättsbrått och stöld, även om lagen inte gör samma bedömning som jag. Vill bara förtydliga att jag inte på något sätt försvarar de som klottrar, om du frågar mig skulle det vara publik kölhalning för skadegörelse, speciellt när det sker med tydligt uppsåt. Jag har ingen lust att vare sig BRFer eller jag som skattebetalare ska behöva betala massa extra för att någon annan inte finner det roligt nog att måla på papper.