Claes Sörmland
M maria01 skrev:
nej det löser man med bläster men det kostar inte 280 000 kr har vart med när man har blästrat en villa tror att det gick på 30 tusen
Jag tvivlar på att en Stockholmsfirma skulle göra ett blästringsjobb för 30 000 kr idag, det är liksom inte värt att sätta sig i bilen och köa för de småsummorna. Särskilt inte mot en BRF, alla hantverkares favoritmjölkko.

Att t ex rolla ett vitt kontorsrum vitt igen med lite småspackling av skador tar de över 40 000 kr för idag. Så min gissning är nog mer att det är 280 000 kr som gäller än 30 000 kr.

Men rätta mig gärna om ni sitter på kunskap om vad finlirblästring av träpanel har kostat i Stockholm de senaste åren! Jag behöver blir mindre cynisk avseende Stockholmspriser på hantverkartjänster.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fastighetsägaren BRFen är med på det. Föreningen vill själv bestämma när underhållet ska ske och är inte roade av att kommunen tar beslutet om detta.
https://maps.app.goo.gl/a77PHGxu9Av9v7VG7

Det ska ju dock sägas att det varit klotter där sedan iaf maj 2019.

Med det sagt så är det tragiskt vilka kostnader sånt här för med sig för att någon ska få en kick i 10 minuter. Spännande om kommuner och tex Trafikverket ska få samma krav, det lär bli dyrt.

Sen lite gällande ”klotterskydd” så har jag förstått det som att man på många offentliga ytor sprayar på någon form av vaxliknande ”olja”. Sen när någon har klottrat så hetvattentvättar man bort vaxet och färgen följer med och sen sprayar man på nytt lager vax.

• Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
Skulle måla fasaden med någon petroleumbaserat tätskikt typ takmassa. Efter det så fäster inte färgen så bra och regnar förhoppningsvis bort.

Blästrar man ytan eller målar med grundfärg så är det en optimal yta för nästa konstnär.

Föreningen är väl inte alla rullstolsbundna och kan väl själva göra jobbet en solig vårdag. Borde inte kosta mer än 25-30k

• Gilla
big mike
  • Laddar…
Jag ser detta fortfarande som ett ärende för försäkringsbolaget som jag måste förmoda att brf'n har

• Gilla
Johan.Andersson.81 och 2 till
  • Laddar…
Gör som Lars Wilks gjorde med ”Arx” och registrera det som ett litterärt verk med ISBN-nummer. Det blir det enligt lag förbjudet att förstöra. 😄

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A atomlab skrev:
Föreningen är väl inte alla rullstolsbundna och kan väl själva göra jobbet en solig vårdag. Borde inte kosta mer än 25-30k
Stockholms kontorsmedelklass i 30-årsåldern som köper nyproducerat BRF-radhus i "dansk design" i barnvänligt område i Järfälla. Jag tvivlar på att intresset för detta alls finns. Det är par där båda jobbar heltid (om de inte är föräldralediga och jobbar med sina barn s a s), köar, umgås med barnen på kväll och helger eller är bortresta på semester. Eller ligger i skilsmässa. Det finns ingen tid till pysselprojekt inom ramen för en BRF, något man ändå inte gillar som syssla.

Var tvungen att kolla att detta inte bara var mina fördomar. Styrelsens ålderssammansättning stämmer med min bild:

35, 44, 31, 39, 31 år.

• Haha
  • Gilla
TobbeP och 22 till
  • Laddar…
Har man inte försäkringar för sånt här? Kommer ju vara klottrat igen en månad efter att det åtgärdats.

• Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Har man inte försäkringar för sånt här? Kommer ju vara klottrat igen en månad efter att det åtgärdats.
Jag kan säga att försäkringar väldigt sällan är en toppenlösning för en BRF när det gäller småskador. De är ofta designade så att självrisken är väldigt hög för skada på huset så man använder dem endast när det går riktigt åt helsike. Huset brinner, stora vattenskador och liknande. Och det är ju logiskt, en BRF har ju skatterätt så det är aldrig brist på pengar för reparation och underhåll, bara att höja avgifterna.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag inser dock motsägelsen i det jag skriver. Klotter i ett utsatt läge är knappast en "plötslig och oförutsedd händelse".

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Purre
S Staffan-N skrev:
Hur många gånger ska föreningen stå för självrisken innan dom går i konkurs då? Är det ett hållbart krav att kräva över tid?

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Hur många gånger ska föreningen stå för självrisken innan dom går i konkurs då? Är det ett hållbart krav att kräva över tid?
Något man kanske borde kräva är ändamålsenligt materialval i utsatta lägen.

Unikt namn
Sly eller thuja som klotterskydd kanske?

• Gilla
Byggahus48 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så klottersaneringen blir inte bara klottersaneringsvätska och högtryck utan snarare IR-lampa och handskrapa cm för cm på panelen. Jag ser nu varför offerten var på 280 000 kr för detta.

Osmart arkitekt som ritat en fasad som inte kan klottersaneras rationellt mot en motorväg. Form före funktion. "Dansk design" står det på exploatörens hemsida.
Men jag fattar inte vad ni snackar om , det måste inte bli snyggt och det måste inte bli bra. Bara rolla färg över det. Kravet är att det inte ska se ut som klotter från typ 100 meter....

• Gilla
Saxdaling och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Sly eller thuja som klotterskydd kanske?
Det var ju lite det föreningen menade att det fanns innan, kanske inte skydd men då det tidigare var skog bakom var det ingen som såg klottret o ingen som klagade. Nu när det blivit anslagstavla mot E18 är det ju helt plötsligt en av de mest eftertraktade platserna att kladda på. Problemet är väl just att föreningen inte äger marken bakom väggen utan det är kommunen som ju nu visat sig rätt osamarbetsvillig. Så även om föreningen tar bort klottret kan de vara rätt säkra på att det kommer tillbaka än snabbare än när ingen såg det innan. Surt läge för väggen är säkert en nödvändig komponent i bullerskyddet som gör att man får bygga o bo på platsen. Så de kan nog heller inte få bygglov för att ta bort väggen för att på så sätt slippa kontinuerliga kostnader för sanering.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men jag fattar inte vad ni snackar om , det måste inte bli snyggt och det måste inte bli bra. Bara rolla färg över det. Kravet är att det inte ska se ut som klotter från typ 100 meter....
Med tanke på att föreningen är under tillsynens lupp så är detta inte tillfället att bryta mot detaljplanens bestämmelser och måla den delikata obehandlade träfasaden i "dansk design" i smetig akrylatfärg utan bygglov tänker jag. Men det var också min första tanke.

Ett bättre materialval för denna vägg hade nog varit fibercementskivor. Lättare att klottersanera och passar bättre mot motorväg. Kanske med vildvin på väggen.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.