Claes Sörmland
K krambriw skrev:
Tråkigt då att det är just sådana fasader (och broar för övrigt) som oftast väljs av klottrare eftersom deras konstvärk då exponeras till flest antal "besökare". Risken är ju tyvärr att föreningen kommer behöva stå redo med målar utrustningen rätt ofta efter varje gång fasaden målats om. Men låter som ett typiskt föreningsprojekt, likt en städdag; kalla in medlemmarna, köp billig färg och utrustning, grilla korv efteråt
Intresset att måla i bostadsrättsföreningar brukar vara minimalt i dag. Särskilt i Stockholm.

Det är ju inte direkt så att vi har en praktiskt lagd befolkning med hantverkaryrken boendes i dessa föreningar.

• Gilla
  • Haha
Lived och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Intresset att måla i bostadsrättsföreningar brukar vara minimalt i dag. Särskilt i Stockholm.

Det är ju inte direkt så att vi har en praktiskt lagd befolkning med hantverkaryrken boendes i dessa föreningar.
Offerten på 280 000:- kanske kan hjälpa till att höja motivationen...

• Gilla
  • Haha
Lived och 33 till
  • Laddar…
Nej, helt korrekt, det gäller ju allt sådant "gemensamt" arbete, många kryper undan och gömmer sig när det kommer på tal. Utan ett antal s.k. eldsjälar...

• Gilla
  • Ledsen
TCG och 2 till
  • Laddar…
kommunen och staten skiter ju att sanera sina egna fastigheter så varför ska en brf behöva göra det

• Gilla
Alti och 20 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Offerten på 280 000:- kanske kan hjälpa till att höja motivationen...
Jag tycker liksom flera andra att det var en saftig offert för lite klottersanering. Om de så gnuggar bort klottret för hand så borde det inte ta mer än en person en heldag. Lämpligt pris? 15 000 kr tänker jag.

• Gilla
  • Haha
jleol och 12 till
  • Laddar…
Det är alltid lättare att sätta press på en svag motpart

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M maria01 skrev:
kommunen och staten skiter ju att sanera sina egna fastigheter så varför ska en brf behöva göra det
Föreningen framför just detta till MMD:

Text om föreningens kritik mot kommunens klottersanering och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 31 till
  • Laddar…
Purre
Ser ut som liggande träribbor. Kanske därför kostnaden blir hög för att sanera det. Sen törs jag inte svara på hur panelen är behandlad från första början.

Byggnad med liggande träribbor som fasad och en parkering intill.
Skapa konto

• Gilla
Markus Berg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K krambriw skrev:
Det är alltid lättare att sätta press på en svag motpart
Och nån måste ju ha gjort en anmälan till kommunen. Kanske en medlem eller granne som vill ha underhåll genomfört.

Claes Sörmland
Purre Purre skrev:
Ser ut som liggande träribbor. Kanske därför kostnaden blir hög för att sanera det. Sen törs jag inte svara på hur panelen är behandlad från första början.

[bild]
Aha, det går inte att måla! Grånat obehandlat trä.

EDIT: Bild från byggåret 2015 på garaget:

Garage med grånat, obehandlat trä från byggåret 2015, omgivningen inkluderar himmel och träd.
Skapa konto

http://www.maliving.se/stkets-park-ny

• Gilla
jleol och 2 till
  • Laddar…
Purre
Aha, det går inte att måla! Grånat obehandlat trä.
Ja då är det väl vad som står i bygglovet om fasaden om man kan tänkas få måla den eller inte. Står det liggande träpanel grå eller liknande så bör man kunna måla den utan större problem tycker iaf jag.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så klottersaneringen blir inte bara klottersaneringsvätska och högtryck utan snarare IR-lampa och handskrapa cm för cm på panelen. Jag ser nu varför offerten var på 280 000 kr för detta.

Osmart arkitekt som ritat en fasad som inte kan klottersaneras rationellt mot en motorväg. Form före funktion. "Dansk design" står det på exploatörens hemsida.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Lived och 19 till
  • Laddar…
P
Ja kan kommunen ställa ut ett föreläggande på att man ska sanera klotter på baksidan av sitt garage med stöd i PBL? Ett mål från veckan i MÖD behandlar det.

Bostadsrättsföreningen Stäkets Park i Järfälla kommun har en garagelänga med en baksida mot E18. Det har klottrats där:

[bild]

Föreningens medlemmar har inte lidit av det så föreningen har lämnat det som det är. Men kommunen slog till med ett föreläggande med stöd av 8 kap. 14 § samt 11 kap. 19 och 37 §§ plan- och bygglagen (2010:900), PBL att föreningen, vid vite om 40 000 kr, skulle sanera klotter och återställa fasaden på föreningens carport senast inom fem
månader från det att föreläggandet vann laga kraft.

Föreningen menade att detta föreläggande saknade lagstöd och inte var skäligt, saneringen skulle enligt offert gå på kring 280 000 kr. Så de överklagade och länsstyrelsen gav dem faktiskt rätt och menade sammanfattningsvis att 8 kap. 14 § PBL inte kunde tillämpas i den förevarande situationen. Men kommunen stod på sig, det hal gick tilll MMD och slutligen till MÖD.

Vad kommer då MÖD fram till som sista instans?

Ja kommunen har faktiskt rätt menar MÖD:

[bild]

Det som också måste prövas vid föreläggande är skäligheten, alltså en mer skönsmässig bedömning av rimligheten i ett föreläggande i relation till den enskilda situationen. Ja även där finner MÖD föreläggandet skäligt:

[bild]

Det verkar som att klotter helt enkelt ska saneras eller målas över av den som äger byggnaden för att denne ska följa PBL.

Domen:

Mål: P 2143-24​

[länk]
Plantera tujor längs garaget, så faller deras argument.

• Gilla
D.I.N och 22 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Purre Purre skrev:
Ja då är det väl vad som står i bygglovet om fasaden om man kan tänkas få måla den eller inte. Står det liggande träpanel grå eller liknande så bör man kunna måla den utan större problem tycker iaf jag.
Bygglovet har redan löpt ut, detta projekt uppfördes 2015 och har slutbesked sedan länge. Vill de måla fasaden på baksidan (vilket jag skulle göra om jag satt i styrelsen med tanke på nästa klotterattack) så får föreningen söka bygglov för den åtgärden. Sen avgör eventuell reglering i detaljplan och skönsmässig bedömning hos byggnadsnämndens medarbetare om de kan få detta bygglov.

Sorgligt att det ska behöva förstöras men sprutmåla brunt borde väl funka och gå snabbare

• Gilla
Anna_H och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.