Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sverige... Landet där inget är möjligt.
Det är bara det att det är efterapningar från det förlovande landet österut som ligger till grund för dessa idéer. Detta ”heta arbeten” är i huvudsak framtaget av försäkringsbolag som insåg att det blev för dyrt med att återställa nedbrunna fastigheter på grund av arbete med risk för brand. Och vad detta har kostat i sin företagsbyråkrati med alla kringkostnader har det inneburit är nog svårberäknat. Så landet Sverige vad detta innebär annat än ett försök att på något vis misskreditera är beklagligt. Men det är väl sosseriet som ligger bakom igen 😉

Claes Sörmland
Noramasen Noramasen skrev:
Det är bara det att det är efterapningar från det förlovande landet österut som ligger till grund för dessa idéer. Detta ”heta arbeten” är i huvudsak framtaget av försäkringsbolag som insåg att det blev för dyrt med att återställa nedbrunna fastigheter på grund av arbete med risk för brand. Och vad detta har kostat i sin företagsbyråkrati med alla kringkostnader har det inneburit är nog svårberäknat. Så landet Sverige vad detta innebär annat än ett försök att på något vis misskreditera är beklagligt. Men det är väl sosseriet som ligger bakom igen 😉
Verkar vara en Zetterström som har gjort karriär på det här sedan 80-talet med, som du skriver, stöd av försäkringsbolagen:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brandfarliga_heta_arbeten_på_tillfällig_arbetsplats

(Riktigt vad vår rika regelflora som har utvecklats sedan 90-talet har med länder österut, S, NATO eller taskar har med detta att göra går över mitt huvud. Men övriga skribenter ser det säkert klarare?!)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Cheesen
Sverige... Landet där inget är möjligt.
Noramasen Noramasen skrev:
Det är helt rätt att heta arbeten är ett krav som kommer från försäkringsbolagen, samtidigt tycker jag att det är rätt bra att det är ett krav som dessutom görs hårdare hela tiden. Jag kan däremot tycka att man är lite väl snäll när det kommer till hur regelverket implementeras. Det är nämligen inte så kul för någon part om ett hus eller ett garage brinner ned på grund av att man kanske inte har aplicerat regelverket hela vägen. Heta arbeten är fortfarande väldigt mycket sunt förnuft utan helt klara och tydliga direktiv, men mitt förnuft är inte samma som Målarjannes med speedheatern.

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag har läst stora delar av tråden men fattar inte – Varför inte bara köpa 20 liter färg och måla över skiten? Ni är en BRF, alla får ju dra sitt strå till stacken och måla en ”fixardag”…?

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag har läst stora delar av tråden men fattar inte – Varför inte bara köpa 20 liter färg och måla över skiten? Ni är en BRF, alla får ju dra sitt strå till stacken och måla en ”fixardag”…?
Du behöver läsa de delar av tråden du hoppade över..

• Haha
  • Gilla
plåtrickard och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
D Dilato skrev:
Du behöver läsa de delar av tråden du hoppade över..
Krävs bygglov. Har nämnts säkert tio gånger tidigare i tråden.

• Gilla
useless
  • Laddar…
RoTe
Cheesen Cheesen skrev:
Krävs bygglov. Har nämnts säkert tio gånger tidigare i tråden.
Nu hänger jag inte med, bygglov för att återställa fasaden till ursprungsutseendet?

RoTe RoTe skrev:
Nu hänger jag inte med, bygglov för att återställa fasaden till ursprungsutseendet?
Eftersom den aldrig varit målad krävs det bygglov om den ska målas.

RoTe
useless useless skrev:
Eftersom den aldrig varit målad krävs det bygglov om den ska målas.
Jaha jag tyckte den såg blekt faluröd ut.

Jag skulle kunna ta hand om det för 100 000kr
Ja kan kommunen ställa ut ett föreläggande på att man ska sanera klotter på baksidan av sitt garage med stöd i PBL? Ett mål från veckan i MÖD behandlar det.

Bostadsrättsföreningen Stäkets Park i Järfälla kommun har en garagelänga med en baksida mot E18. Det har klottrats där:
[bild]

Föreningens medlemmar har inte lidit av det så föreningen har lämnat det som det är. Men kommunen slog till med ett föreläggande med stöd av 8 kap. 14 § samt 11 kap. 19 och 37 §§ plan- och bygglagen (2010:900), PBL att föreningen, vid vite om 40 000 kr, skulle sanera klotter och återställa fasaden på föreningens carport senast inom fem
månader från det att föreläggandet vann laga kraft.

Föreningen menade att detta föreläggande saknade lagstöd och inte var skäligt, saneringen skulle enligt offert gå på kring 280 000 kr. Så de överklagade och länsstyrelsen gav dem faktiskt rätt och menade sammanfattningsvis att 8 kap. 14 § PBL inte kunde tillämpas i den förevarande situationen. Men kommunen stod på sig, det hal gick tilll MMD och slutligen till MÖD.

Vad kommer då MÖD fram till som sista instans?

Ja kommunen har faktiskt rätt menar MÖD:

[bild]

Det som också måste prövas vid föreläggande är skäligheten, alltså en mer skönsmässig bedömning av rimligheten i ett föreläggande i relation till den enskilda situationen. Ja även där finner MÖD föreläggandet skäligt:

[bild]

Det verkar som att klotter helt enkelt ska saneras eller målas över av den som äger byggnaden för att denne ska följa PBL.

Domen:

Mål: P 2143-24​

[länk]
jag skulle kunna

RoTe RoTe skrev:
Jaha jag tyckte den såg blekt faluröd ut.
Och den är dessutom 400-500 kvm stor, så 20 liter färg räcker inte långt.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
280000? Känns som att det där går att måla över för typ 5000? Det måste inte bli snyggt. En roller på en pinne, en stor hink färg och typ två arbetstimmar?
Det är sprayfärg, går inte att bara måla över hur som helst
Ny färg brukar släppa….

RoTe
H hhallen skrev:
Och den är dessutom 400-500 kvm stor, så 20 liter färg räcker inte långt.
Vad spelar det för roll? Du får några kubikmeter färg för 280 000kr. Problemet här verkar vara en helt verklighetsfrånvänd fasad som är helt omöjlig att underhålla annat än att byta ut den.

Okej, säg hundra liter färg då. Betydligt billigare än 280k.
Måla över i lämplig färg (primer först då om det är kinkigt med sprayfärgen) och sen är det väl knappast någon som anmäler en övermålning om det ser vettigt ut?

Okej, säg hundra liter färg då. Betydligt billigare än 280k.
Måla över i lämplig färg (primer först då om det är kinkigt med sprayfärgen) och sen är det väl knappast någon som anmäler en övermålning om det ser vettigt ut?
Problemet är väl att föreningen fått ett föreläggande om återställning? Jag vet inte exakt hur det funkar, men jag gissar att kommunen inte är nöjd förr än man återställt till ursprunget. Inte att det ser vettigt ut på håll...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.