79 883 läst ·
469 svar
80k läst
469 svar
Krav på sanera klotter 280 000 kr
Jag hade övervägt att måla över och klottra: "anmälaren är ett r*vhål 🖕" och sen tagit vitet och låtit det stå en vända till. Bara för att.
Frågan är då vad "vetter mot" innebär i sammanhanget. Hur långt bort kan den allmänna platsen ligga? Vad får finnas mellan fasaden och den allmänna platsen? Räcker det att ser fasaden från allmänningen?Claes Sörmland skrev:
He he, intressant utläggning. Nu har jag förvisso inte studerat förarbeten man hänvisar till, men en fasad som vetter mot en kringbyggd gård är väl i princip det enda självklara fallet där fasaden omöjligen kan anses vetta mot allmän plats. Så ger det egentligen någon vägledning i frågan utöver det självklara(?)Claes Sörmland skrev:
Ja har man allmän plats på mer än en sida av tomten så blir det ju så. Men det är nog inte helt ovanligt att allmän plats bara finns på ena sidan, jag tänker i kvarter i städer. I modernistiska "hus-i-parkeringsplats" (eller den snällare: "hus i park") ser det ju annorlunda ut, där omges ofta byggnaderna på begränsad kvartersmark av allmän plats.
Jag var mer inne på @useless resonemang - i utdraget i lagrådsremissen nöjer man sig ju med att ställa ytterligheterna mot varandra och låtsas som att det inte finns något mellanting mellan allmän plats och kringbyggd gård.Claes Sörmland skrev:
OT, funderar på vilken ytbehandling som skulle avskräcka klottrare.
Kom fram till att ett tjockt lager härsket fett skulle vara det bästa. Dessutom skulle det fungera bra för trådens fasad.
Skulle inte vilja vara den som applicerar det dock....
Kom fram till att ett tjockt lager härsket fett skulle vara det bästa. Dessutom skulle det fungera bra för trådens fasad.
Skulle inte vilja vara den som applicerar det dock....
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Eller kanske täcka hela fasaden med flera fordonsmina 13R 🤔TRJBerg skrev:
för många mutkolvar i den kommunenJ jliljeha skrev:Men hur har de kunnat få bygglov för att bygga intill tomtgränsen när det är allmän mark intill? Det ska ju vara omöjligt? Och hur ska de kunna sköta sin fasad utan att beträda den allmänna marken?
Hela situationen är oaktat ovanstående rätt stökig. Bor i en BRF av liknande storlek och en sådan utgift skulle vara kännbar. Fjärrvärmen kostar ungefär 500k per år och våra räntor likaså.
Krävs bygglov för sådana skyltar, tror inte det är så lämpligt ed ett "svartbygge" när man redan har ett föreläggande.ClasseClas skrev:
Misstänker att den som utfört klottret skulle kunna hållas ansvarig för sanering. Tyvärr så brukar dessa element inte ha några medel för att kunna betala för sig. (Vi hade en klottrare i Luleå som fick skadeståndskrav på flera miljoner mot sig, denne har fortfarande 15 år senare inga medel att betala sina skadeståndskrav.)L least skrev:Vem förutom byggnadens ägare ens skulle kunna vara ansvarig för att ta bort klottret?
I en teoretisk situation, tänk att de boende i föreningen bodde så att ett motsvarande garage var riktad rakt emot husen där de boende ser samma typ av klotter varje gång som de sitter i vardagsrummet.
Det tänkta garaget ägs av grannföreningen, vem är ansvarig för att ta bort klottret?
Du får inte arbeta ensam med en speedheater. Du behöver minst en till som kan stå som tillståndsgivare när du utför ditt heta arbete samt brandvakt. Så du behöver i alla fall dubbla arbetskostnaden. Heta Arbeten är en utbildning som ni måste ha genomfört båda två. Blir aningen jobbigt för föreningen annars när ni bränt ned carporten och inga försäkringar gäller.Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att om jag tar 1 500 kr i timmen med en Cobra speedheater för 2700 kr och en skrapa med reservblad som toppar upp till 3000 kr så borde jag fixa väggen på två arbetsveckor ensam. 1 500 kr/h x 8 h* 10 arbetsdagar = 120 000 kr + material ger 121 500 kr. Resekostnad x10 tillkommer ju också. Och en liten rullbar ställning som jag kan stå på.
Bygglov för detta lär vara svårare att få än bygglov för att måla om väggenJonatan79 skrev:
Halvt svårt att hyvla en panel som är spikad...P Perplexus skrev:Skulle man kunna hyvla av yttersta halvmillimetern av virket? Borde ju kunna gå rätt snabbt med en maskin och går kanske att upprepa några gånger innan det blir märkbart tunt.
Jag som gillar att plantera träd kanske skulle spontanplantera lite snabbväxande sådana någon meter ifrån carporten. Räknas det som skadegörelse mot kommunen eftersom det är deras mark? Eller klimataktion och medalj från kommunen?
Träd och sly lär nog röjas av kommunen.
Tråkigt utgift bara.. Även om det hade känts bra...M MatsBengtsson89 skrev:
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Sverige... Landet där inget är möjligt.Cheesen skrev:
Du får inte arbeta ensam med en speedheater. Du behöver minst en till som kan stå som tillståndsgivare när du utför ditt heta arbete samt brandvakt. Så du behöver i alla fall dubbla arbetskostnaden. Heta Arbeten är en utbildning som ni måste ha genomfört båda två. Blir aningen jobbigt för föreningen annars när ni bränt ned carporten och inga försäkringar gäller.