Jag hade övervägt att måla över och klottra: "anmälaren är ett r*vhål 🖕" och sen tagit vitet och låtit det stå en vända till. Bara för att.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kommer att krävas bygglov även efter oktober eftersom fasaden vetter mot allmän plats och inte är ett en- eller tvåbostadshus eller en komplementbyggnad till ett sådant. Det är ett större garage/carport. Se den nya föreslagna lagtexten (min markering i grått):

[bild]
Frågan är då vad "vetter mot" innebär i sammanhanget. Hur långt bort kan den allmänna platsen ligga? Vad får finnas mellan fasaden och den allmänna platsen? Räcker det att ser fasaden från allmänningen?

Claes Sörmland
useless useless skrev:
Frågan är då vad "vetter mot" innebär i sammanhanget. Hur långt bort kan den allmänna platsen ligga? Vad får finnas mellan fasaden och den allmänna platsen? Räcker det att ser fasaden från allmänningen?
Från s 413 i lagrådsremissen, alltså författningskommentarerna:

Sida ur lagrådsremiss om bygglov och fasadändringar som vetter mot allmän plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
Från s 413 i lagrådsremissen, alltså författningskommentarerna:
He he, intressant utläggning. Nu har jag förvisso inte studerat förarbeten man hänvisar till, men en fasad som vetter mot en kringbyggd gård är väl i princip det enda självklara fallet där fasaden omöjligen kan anses vetta mot allmän plats. Så ger det egentligen någon vägledning i frågan utöver det självklara(?)

Claes Sörmland
Ja har man allmän plats på mer än en sida av tomten så blir det ju så. Men det är nog inte helt ovanligt att allmän plats bara finns på ena sidan, jag tänker i kvarter i städer. I modernistiska "hus-i-parkeringsplats" (eller den snällare: "hus i park") ser det ju annorlunda ut, där omges ofta byggnaderna på begränsad kvartersmark av allmän plats.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Ja har man allmän plats på mer än en sida av tomten så blir det ju så.
Jag var mer inne på @useless resonemang - i utdraget i lagrådsremissen nöjer man sig ju med att ställa ytterligheterna mot varandra och låtsas som att det inte finns något mellanting mellan allmän plats och kringbyggd gård.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
OT, funderar på vilken ytbehandling som skulle avskräcka klottrare.
Kom fram till att ett tjockt lager härsket fett skulle vara det bästa. Dessutom skulle det fungera bra för trådens fasad.
Skulle inte vilja vara den som applicerar det dock....

TRJBerg TRJBerg skrev:
OT, funderar på vilken ytbehandling som skulle avskräcka klottrare.
Kom fram till att ett tjockt lager härsket fett skulle vara det bästa. Dessutom skulle det fungera bra för trådens fasad.
Skulle inte vilja vara den som applicerar det dock....
Eller kanske täcka hela fasaden med flera fordonsmina 13R 🤔

• Haha
mikethebik
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Men hur har de kunnat få bygglov för att bygga intill tomtgränsen när det är allmän mark intill? Det ska ju vara omöjligt? Och hur ska de kunna sköta sin fasad utan att beträda den allmänna marken?

Hela situationen är oaktat ovanstående rätt stökig. Bor i en BRF av liknande storlek och en sådan utgift skulle vara kännbar. Fjärrvärmen kostar ungefär 500k per år och våra räntor likaså.
för många mutkolvar i den kommunen

Cheesen
ClasseClas ClasseClas skrev:
Undrar om inte MacDonalds, Max eller någon är supersugen på att sätta upp en 100-meters annons där?

Det är "bara" att täcka klottret med en sån där typ canvasduk med annonstext. Perfekt inkomstkälla för BRF!🙃🙂
Krävs bygglov för sådana skyltar, tror inte det är så lämpligt ed ett "svartbygge" när man redan har ett föreläggande.
L least skrev:
Vem förutom byggnadens ägare ens skulle kunna vara ansvarig för att ta bort klottret?

I en teoretisk situation, tänk att de boende i föreningen bodde så att ett motsvarande garage var riktad rakt emot husen där de boende ser samma typ av klotter varje gång som de sitter i vardagsrummet.

Det tänkta garaget ägs av grannföreningen, vem är ansvarig för att ta bort klottret?
Misstänker att den som utfört klottret skulle kunna hållas ansvarig för sanering. Tyvärr så brukar dessa element inte ha några medel för att kunna betala för sig. (Vi hade en klottrare i Luleå som fick skadeståndskrav på flera miljoner mot sig, denne har fortfarande 15 år senare inga medel att betala sina skadeståndskrav.)
Jag tänker att om jag tar 1 500 kr i timmen med en Cobra speedheater för 2700 kr och en skrapa med reservblad som toppar upp till 3000 kr så borde jag fixa väggen på två arbetsveckor ensam. 1 500 kr/h x 8 h* 10 arbetsdagar = 120 000 kr + material ger 121 500 kr. Resekostnad x10 tillkommer ju också. Och en liten rullbar ställning som jag kan stå på.
Du får inte arbeta ensam med en speedheater. Du behöver minst en till som kan stå som tillståndsgivare när du utför ditt heta arbete samt brandvakt. Så du behöver i alla fall dubbla arbetskostnaden. Heta Arbeten är en utbildning som ni måste ha genomfört båda två. Blir aningen jobbigt för föreningen annars när ni bränt ned carporten och inga försäkringar gäller.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Taggtråd och sedan vallgrav med krokodiler . Klart!
Bygglov för detta lär vara svårare att få än bygglov för att måla om väggen
P Perplexus skrev:
Skulle man kunna hyvla av yttersta halvmillimetern av virket? Borde ju kunna gå rätt snabbt med en maskin och går kanske att upprepa några gånger innan det blir märkbart tunt.

Jag som gillar att plantera träd kanske skulle spontanplantera lite snabbväxande sådana någon meter ifrån carporten. Räknas det som skadegörelse mot kommunen eftersom det är deras mark? Eller klimataktion och medalj från kommunen?
Halvt svårt att hyvla en panel som är spikad...
Träd och sly lär nog röjas av kommunen.
M MatsBengtsson89 skrev:
Jag hade övervägt att måla över och klottra: "anmälaren är ett r*vhål 🖕" och sen tagit vitet och låtit det stå en vända till. Bara för att.
Tråkigt utgift bara.. Även om det hade känts bra...

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
E Eld skrev:
Om jag satt i styrelsen på den BRFen så kulle jag söka bygglov för en plåtfasad som faktiskt går att sanera effektivt.
Eller hellre fästa exv grönt gunnebostängsel på ”distansklossar” över hela väggen. Inte meningsfullt att klottra på gissar jag. Lär krävs bygglov dock.

Claes Sörmland
Cheesen Cheesen skrev:
Du får inte arbeta ensam med en speedheater. Du behöver minst en till som kan stå som tillståndsgivare när du utför ditt heta arbete samt brandvakt. Så du behöver i alla fall dubbla arbetskostnaden. Heta Arbeten är en utbildning som ni måste ha genomfört båda två. Blir aningen jobbigt för föreningen annars när ni bränt ned carporten och inga försäkringar gäller.
Sverige... Landet där inget är möjligt.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Sverige... Landet där inget är möjligt.
Sverige-landet som sålt taskan till Nato och USA

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
returen returen skrev:
Sverige-landet som sålt taskan till Nato och USA
Länge sedan man såg ordet ”taskan” (=väskan). 😀

• Haha
Dilato
  • Laddar…
B b8q skrev:
Länge sedan man såg ordet ”taskan” (=väskan). 😀
nu var det nog inte heller #väskan" som avsågs när den såldes till räven i den ursprungliga versionen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.