79 883 läst ·
469 svar
80k läst
469 svar
Krav på sanera klotter 280 000 kr
Därför blir det strategiskt viktigt för föreningen (och snart för andra) att välja en konstruktionslösning eller ny typ av ytbehandling som underlättar och samtidigt gör ev framtida kommande saneringar kostnadseffektiva utan att nytt bygglov etc skall behöva sökas. För risken för återfall är nog tyvärr stor...
Med en carport för 50 bilar? Såg så jäkla stor ut tyckte jag 😂Claes Sörmland skrev:
Hur som, vi har föreningar här i Uppsala som har plank som vetter mot järnvägen, dom som målar måste ha utbildningen "vistas i spår" för att få vara där och dom lyckas måla över allt klotter nästan direkt ändå. Märkligt...
Hobbyelektriker
· E
· 15 401 inlägg
Min faiblesse för just lag och ordning är en av anledningarna till att jag inte applåderar herrns framfart.S swebigmac skrev:Att vilja ha ordning och reda i samhället är aldrig motbjudande, däremot är personer som inte vill ha ordning och reda sannolikt en del av dem som vill se förfall eftersom dom tjänar pengar på ljusskygg verksamhet.
Orsaken till att jag blev petad som nämndeman var att jag är fritidsjournalist och skriver mycket om aktuella brott och straff på en stor facebook-sida. Att vara journalist och nämndeman, eller polis och nämndeman, eller domare och nämndeman, eller rådman och nämndeman osv är oförenligt.
Min lag straffar inte brottsoffren tex.
Vilken är din lag? Tar du inte reda på efter ditt hus brunnit ner så kan du riskera vite (trots att du är offret):Fotografen skrev:
https://www.vimmerbytidning.se/nyhe...-ligger-kvar-nu-hotas-agaren-av-vite/rgvnxx0r
https://www.barometern.se/artikel/vite-efter-brand/
Som jag sagt säkert tusen gånger nu, äger du en fastighet kan du och får du inte bete dig hur du vill.
Men summan som uppges är ju rent trams.A ajn82 skrev:
Att kalla vandalism och skadegörelse för "graffiti" är ett av de grundläggande problemen. Även "klotter" är en alltför förskönade omskrivning för vad det egentligen handlar om - vandalism av privat egendom.Johan Gunverth skrev:
De kanske driver ett klottersaneringsföretag som huvudnäring. Det har ju hänt tidigare.ClasseClas skrev:
Ett logiskt feltänkt deluxe. Rotorsaken varför individer klottrar är knappast strikt kopplat till hur snabbt fastighetsägare rensar bort klottret.
Det finns andra anledningar varför medelålders män med en hög barn i hampan håller på att klottra och tagga. Vilka förstår jag inte själv men de kanske är föregångarna till dagens show offs på facebook och Youtube?
Men hur har de kunnat få bygglov för att bygga intill tomtgränsen när det är allmän mark intill? Det ska ju vara omöjligt? Och hur ska de kunna sköta sin fasad utan att beträda den allmänna marken?
Hela situationen är oaktat ovanstående rätt stökig. Bor i en BRF av liknande storlek och en sådan utgift skulle vara kännbar. Fjärrvärmen kostar ungefär 500k per år och våra räntor likaså.
Hela situationen är oaktat ovanstående rätt stökig. Bor i en BRF av liknande storlek och en sådan utgift skulle vara kännbar. Fjärrvärmen kostar ungefär 500k per år och våra räntor likaså.
Då hjälper det inte brf'n den här gången, bara när/om den blir nedklottrad en andra gång...i domen stod det väl att återställningen måste ske inom 5 månader, annars vite. Så det gäller att inte återställa för snabbt nu, gäller då att matcha saneringen så att en ev ny nedklottring inte behöver saneras innan lagändringen trätt i kraft...suck, vart är vi på vägA ajn82 skrev:
EDIT: Eller bättre och billigare att ta vitet, sedan avvakta och sprutmåla
Det kommer att krävas bygglov även efter oktober eftersom fasaden vetter mot allmän plats och inte är ett en- eller tvåbostadshus eller en komplementbyggnad till ett sådant. Det är ett större garage/carport. Se den nya föreslagna lagtexten (min markering i grått):A ajn82 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder