79 883 läst ·
469 svar
80k läst
469 svar
Krav på sanera klotter 280 000 kr
Det var väl inte hela bilden, man ansåg det väl olämpligt att peka ut enskilda personer som brottslingar. Eller det stämmer inte?S swebigmac skrev:Att vilja ha ordning och reda i samhället är aldrig motbjudande, däremot är personer som inte vill ha ordning och reda sannolikt en del av dem som vill se förfall eftersom dom tjänar pengar på ljusskygg verksamhet.
Orsaken till att jag blev petad som nämndeman var att jag är fritidsjournalist och skriver mycket om aktuella brott och straff på en stor facebook-sida. Att vara journalist och nämndeman, eller polis och nämndeman, eller domare och nämndeman, eller rådman och nämndeman osv är oförenligt.
Hon har sin egen agenda som inte nödvändigtvis behöver vara kommuninnevånarna till gagnD Dilato skrev:
Ja, och tjänsteärendet "pågår" till kl 15 och sedan "har man gått för dagen", dvs det gjorde man redan kl 10.Claes Sörmland skrev:
Tänk på att en eller ett par handläggare från kommunen är den som ska övertygas om att föreläggandet har följts. De gör gärna en bilutflykt där på fredagsförmiddagen och granskar fasadens återställning till originalskick. Fakturan för bilutflykten skickas till BRFen, tillsynen är självfinansierad på detta sätt.
BRF har fått dom från MÖD. ARN är en intresseklubb utan juridisk bäring. Vill man få förändring går man till tinget. Rätt enkelt.Boilerplate4U skrev:
Jag tycker inte heller om klotter men herr @swebigmac är ju väldigt tydlig med att BRF:en ska göra rätt för sig och ta bort klottret i anslutning till hans affärsrörelse. Men att göra rätt för sig gäller tydligen inte hans egen verksamhet som ligger på ARN:s svarta lista. Snacka om att kasta sten i glashus.
Alltså, jag håller med i sak. Men inte hur du framför det. Du är kommunpolitiker och jagar enskilda för att det skall vara ordning och reda. Sen argumenterar du med att kommunen minsann har en 72-timmarspolicy. Klart det är lätt att hålla efter när det (saneringen) bekostas med skattemedel.S swebigmac skrev:
Egentligen är det kommunen som inte klarar av att hålla efter grundorsaken, klottrande medborgare. Börja där. Använd de pengarna till span riktad mot "buset".
Sen hade det väl varit en sak om det var okej att bara måla över. Men har det gått till MÖD kan man ju tänka sig att Järfälla inte kommer nöja sig med en ekonomiskt hållbar sanering...
Vilken nivå på åtgärden hade du varit nöjd med? Återställt till ursprungligt skick (typ blästra bort färgen = kostsamt) eller måla över så det på håll inte syns någon skillnad?
Passar på att be om ursäkt för att jag kallade dig korkad. Men det känns som att sånt rinner av dig som om du vore behandlad med teflon 😉
Så en stor BRF i Stockholmsområdet har så dålig ekonomi att dom inte kan hantera klotter menar du? Då är det dags att se över ett och annat, bland annat avgifterna.M MatsBengtsson89 skrev:
Kommunen har redan ett omfattande brottsförebyggande arbete med både väktare och övervakningskameror på platser som är brottsutsatta.M MatsBengtsson89 skrev:Alltså, jag håller med i sak. Men inte hur du framför det. Du är kommunpolitiker och jagar enskilda för att det skall vara ordning och reda. Sen argumenterar du med att kommunen minsann har en 72-timmarspolicy. Klart det är lätt att hålla efter när det (saneringen) bekostas med skattemedel.
Egentligen är det kommunen som inte klarar av att hålla efter grundorsaken, klottrande medborgare. Börja där. Använd de pengarna till span riktad mot "buset".
Sen hade det väl varit en sak om det var okej att bara måla över. Men har det gått till MÖD kan man ju tänka sig att Järfälla inte kommer nöja sig med en ekonomiskt hållbar sanering...
Vilken nivå på åtgärden hade du varit nöjd med? Återställt till ursprungligt skick (typ blästra bort färgen = kostsamt) eller måla över så det på håll inte syns någon skillnad?
Passar på att be om ursäkt för att jag kallade dig korkad. Men det känns som att sånt rinner av dig som om du vore behandlad med teflon 😉
När det gäller beivran av brott så är det polisen som sköter detta om det. Polisen är statlig och ingår inte längre i det kommunala arbetet. Kommunpoliser finns inte längre. Således är inte detta kommunens ansvar, dessutom vet vi inte ens om det är järfällabor som klottrat. Det kan vara skåningar eller norrlänningar som varit på turne.
Det jag däremot ser mycket av i den här tråden är brist på ansvarstagande, whataboutism och en allmän inställning om att det inte är sakägarens ansvar, att det är "nånannanism" som råder. Det är alltid någon annan som ska ta ansvar, inte en själv eller ägaren.
Verkar vara en "sign of the times", att inte vilja ta ansvar. Sannolikt beror detta på lättja, snålhet, okunskap om hur ett samhälle fungerar eller kanske arbetslöshet så man sitter och tjafsar på forum istället för att jobba.
Det håller jag verkligen med om, så less på att många ansvariga, faktiskt i ledande välbetalda positioner, ofta även i kommuner, när dom skyggt framträder i media, skyller på alla möjliga omständigheter varför dom inte gjort sitt jobbS swebigmac skrev:
PS just kollat med mitt försäkringsbolag om min hemförsäkring gäller i det fall jag skulle få ett dylikt klotter på min putsade kalkstensfasad - tack och lov, det gör den. Försäkringsbolaget hade (ännu) inte hört talas om den här färska domen. I fortsättningen lär dom kanske bli varse...
Skulle man kunna hyvla av yttersta halvmillimetern av virket? Borde ju kunna gå rätt snabbt med en maskin och går kanske att upprepa några gånger innan det blir märkbart tunt.
Jag som gillar att plantera träd kanske skulle spontanplantera lite snabbväxande sådana någon meter ifrån carporten. Räknas det som skadegörelse mot kommunen eftersom det är deras mark? Eller klimataktion och medalj från kommunen?
Jag som gillar att plantera träd kanske skulle spontanplantera lite snabbväxande sådana någon meter ifrån carporten. Räknas det som skadegörelse mot kommunen eftersom det är deras mark? Eller klimataktion och medalj från kommunen?
Finns nog bara en realistisk och rimlig lösning; sök nytt bygglov för annan ytbehandling (målning med klotterresistent färg om sådan finns) i samma färgton som ursprunget. Kommunen verkar ju vara sammarbetsvillig till det. Men som sagt, så länge ingen från brf'n själva dyker upp här för att inhämta alla dessa goda råd kan vi fortsätta att ge dessa för döva öron
Och planteringar har redan diskuterats och avhyvlats tusen gånger...
Och planteringar har redan diskuterats och avhyvlats tusen gånger...