RoTe
D Dilato skrev:
Jag är väl medveten om bristen på frihet, men det blir ju inte bättre när man aktivt jobbar på att ytterliggare förminska den, dessutom helt utan nytta för någon som @swebigmac verkar göra.
Men det är ju inget nytt? Det är bara att man nu faktiskt tvingas följa lagar och regler. Det är ju inte ok att köra för fort bara för att ingen gör en hastighetsmätning på dig?!

K krambriw skrev:
I helgen träffar jag min svåger, ska höra med honom hur han uppfattar det allmänna (klotter)läget då - jag behöver väl inte förtydliga att han bor i - Järfälla kommun
Har du några frågor kan jag rapportera Jag var där idag och imorgon återvänder jag igen. Besöker Järfälla oftast varje vecka.

Boilerplate4U
S swebigmac skrev:
Allt av värde har redan sagts och inget mer av värde kan tillföras. Whataboutism används inte på det det sättet du tror. Jäv, halmhattar, whattaboutism. Vad är det med folk här? Har jag kommit till hillbillywille där kusiner gifter sig med varandra och dreglande män sitter och spelar banjo?
Nu verkar du ha spårat ut helt med dina personliga påhopp. Och du verkar inte kunna hålla dig till dina egna råd om att "allt redan är sagt". Whataboutism är precis vad du sysslar med och din jakt på halmgubbar blir bara mer uppenbar för varje inlägg. Jag förstår att självinsikt kan vara svårt att hantera ibland.. ;)

Om någon agerade så inom politiken förstår jag varför kontroverser lätt uppstår runt denne. Skulle någon agera så mot en BRF är det direkt problematiskt oavsett sakfrågan.

• Gilla
returen
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Men det är ju inget nytt? Det är bara att man nu faktiskt tvingas följa lagar och regler. Det är ju inte ok att köra för fort bara för att ingen gör en hastighetsmätning på dig?!
Om din bil stjäls och framförs för fort av tjuven och fastnar i kamera tycker du det är ok att du får betala böterna?
Bilen =fastigheten
Fortkörningen=klottret.
I ingendera fallet har du begått något fel.
Eller den stulna bilen kör ihjäl någon, ska du in i finkan för dråp?

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
RoTe
D Dilato skrev:
Om din bil stjäls och framförs för fort av tjuven och fastnar i kamera tycker du det är ok att du får betala böterna?
Bilen =fastigheten
Fortkörningen=klottret.
I ingendera fallet har du begått något fel.
Ok dåligt exempel, men om bilen skadas så den t.ex. inte går i genom en besiktning eller är okörbar så är det mitt ansvar att fixa den så vida ingen får tag på tjuven. Försäkringsbolag heter det som hjälper till. Detta fungerar annorlunda i BRFer och företag som ofta har skyhöga självrisker. Ska försöka gå ner till mer dagisspråk så att vi alla förstår här.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ok dåligt exempel, men om bilen skadas så den t.ex. inte går i genom en besiktning eller är okörbar så är det mitt ansvar att fixa den så vida ingen får tag på tjuven. Försäkringsbolag heter det som hjälper till. Detta fungerar annorlunda i BRFer och företag som ofta har skyhöga självrisker. Ska försöka gå ner till mer dagisspråk så att vi alla förstår här.
Ingen tvingat dig att fixa bilen, det väljer du själv om och när du vill göra

Det hela bottnar i att det är inte rättssäkert när brottsoffer blir ansvariga vid vite att åtgärda saker orsakade av brottslingen, särskilt inte när ingen egentlig skada för tredje man uppstått.

Men måste vara helt dum i huvet om man på allvar anser att färg på en vägg i ett mönster någon ogillar är något som skadar någon.

Fråga en blind om denne känner sig skadad..eller någon som mig som kan både blunda eller titta bort...

• Gilla
  • Älska
Just4fun och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
S swebigmac skrev:
Om du gillar klotter så är det ingen som hindrar dig från att sätta upp en klottervägg i ditt hus och bjuda in folk och klottra.

Om du vill ha ett hus som är nedklottrat så går det utmärkt att söka bygglov för det. Om detaljplanen godkänner nerklottrade hus finns det inga hinder mot att få bygglov på det. Har inget med snyggt eller fult att göra, handlar bara om detaljplanen tillåter det eller inte, alternativt kanske det finns i översiktsplan och pbl stycken som kan handla om utformning av fasader osv.

Vad är din fråga?
@swebigmac, om du vill ha ett typexempel på whataboutism är det här svaret. Att sedan avsluta med "Vad är din fråga?" är så uppenbar härskarteknik 101 att det blir pinsamt.

Jag har ett bra tips till dig: antingen svarar du seriöst på frågan från @Dilato eller så kan du helt enkelt låta bli om du inte har något vettigt att säga. Bra va! :)

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
S swebigmac skrev:
Oavsett vilket så har tråden spårat. op eller adm får gärna låsa den för min skull.
Varför tror du någon skulle göra detta för din skull?

• Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag har ett bra tips till dig: antingen svarar du seriöst på frågan från @Dilato eller så kan du helt enkelt låta bli om du inte har något vettigt att säga. Bra va! :)
Det tipset gäller flera i tråden.

• Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
S swebigmac skrev:
Eftersom klottret på fasaden innebär ekonomisk skada för mig och mitt företag, andra företag i närområdet (när våra potentiella kunder på marginalen upplever att dom kommit till ett ghetto) å önskar vi att brf kompenseras oss för den skadan. Det ska ske löpande så länge klottret finns kvar.

Eller så kan dom ta bort klottret, eller så kan dom ansöka om lov och riva hela carporten. Ingen har tvingat dom att ha den uppe. Klotter är en anomali och ett tecken på ett samhälle i förfall. Klotter på ett ställe föder klotter på ett annat ställe och därför skall det alltid bekämpas, precis på samma sätt som narkotikalangning, allmänt lösdriveri, offentlig urinering, alkoholintag på allmän plats osv.
Ingen har tvingat dig att ha ett företag heller.

Jag avskyr klotter.

I övrigt, ditt agerande i denna klotterfråga och i denna tråd är bara motbjudande.

En snabbgoogle på "fredrik grufman" ger fö en del, tex : https://www.mitti.se/nyheter/grufman-med-petas-som-namndeman-i-tingsratten-6.3.200018.327011befb

• Gilla
  • Älska
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Undrar om inte ni frihetskämpar skulle rikta er energi någon stans där den skulle kunna göra skillnad i frågan istället för att bara klaga här?

• Haha
returen
  • Laddar…
Boilerplate4U
Jag tycker inte heller om klotter men herr @swebigmac är ju väldigt tydlig med att BRF:en ska göra rätt för sig och ta bort klottret i anslutning till hans affärsrörelse. Men att göra rätt för sig gäller tydligen inte hans egen verksamhet som ligger på ARN:s svarta lista. Snacka om att kasta sten i glashus.

Redigerat:
  • Gilla
Just4fun och 3 till
  • Laddar…
Är swebigmac från bilfirman där inifrån ett indrustriområde? Brf hittade jag iaf nu och ligger ju granne med mcdonalds (förklarar nicknames) och en el grossist. Så det är ju verkligen lite klotter som tar ner helhetsintrycket på området där 🙄 snacka om att vilja sminka en gris

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ytterligare en halmgubbe i farten? Poängen handlade om jäv som potentiell intressekonflikt, inte om själva anmälans hantering. Läs om från början.
Jag måste fråga dig om du verkligen vet vad som menas med jäv. Jäv kan definitionsmässigt bara föreligga när ett ärende handläggs, eller när ett beslut i ett ärende fattas.

Visst kan det vara så, att en person som gör en anmälan skulle kunna komma att gynnas av utfallet av denna anmälan. Men det är inte jäv så länge inte samma person deltar i handläggning eller beslut i ärendet.

Sen undanber jag mig tillmälen av typ "halmgubbe". Jag har på intet sätt byggt upp någon falsk version av vad du har sagt. Jag har svarat på det du skrev, där det framgick att du anser att redan det faktum att en kommunalpolitiker gör en anmälan baserad på kommunens antiklotter-policy innebär en jävssituation. Menar du att detta är feltolkat? I så fall må jag säga att du är en mästare på att uttrycka dig otydligt.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ingen har tvingat dig att ha ett företag heller.

Jag avskyr klotter.

I övrigt, ditt agerande i denna klotterfråga och i denna tråd är bara motbjudande.

En snabbgoogle på "fredrik grufman" ger fö en del, tex : [länk]
Att vilja ha ordning och reda i samhället är aldrig motbjudande, däremot är personer som inte vill ha ordning och reda sannolikt en del av dem som vill se förfall eftersom dom tjänar pengar på ljusskygg verksamhet.

Orsaken till att jag blev petad som nämndeman var att jag är fritidsjournalist och skriver mycket om aktuella brott och straff på en stor facebook-sida. Att vara journalist och nämndeman, eller polis och nämndeman, eller domare och nämndeman, eller rådman och nämndeman osv är oförenligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.