C cpalm skrev:
Visst, men du har också tydligt visat vilka strider du väljer att ägna ditt politiska engagemang åt.
Enklaste striden jag någonsin påbörjat. Walk over direkt.
2-0 till Fredrik utan att behövt skicka mer än några mail och vänta. (vann även mot telia därav 2)

Har redan börjat skriva brev till fastighets- och sakägare i Järfälla. Bifogar bildbevis på nedklottring, bifogar dom + bygglovshandlingar + brev.

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Offentliga företrädare har samma rättigheter som alla andra.
Men tyvärr inga skyldigheter

• Gilla
  • Haha
Just4fun och 2 till
  • Laddar…
Ovan är ett bra exempel på varför 1april bara skall infalla en gång per år. Vilken stolle och semiglad att jag inte inbringar lönen även fast jag nog gör det så jag ändå bor i sthlm.

• Gilla
returen
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Ovan är ett bra exempel på varför 1april bara skall infalla en gång per år. Vilken stolle och semiglad att jag inte inbringar lönen även fast jag nog gör det så jag ändå bor i sthlm.
Vad är det som är stolligt med att se till att klotter saneras?

• Haha
returen
  • Laddar…
S swebigmac skrev:
Vad är det som är stolligt med att se till att klotter saneras?
Inte alls, är väl bra om klotter försvinner. Dock ditt översittarsätt sätt att se på det och klappa dig för bröstet som att du gjort jorden till en mycket bättre plats att bo på lämnar en bismak i munnen.

Edit: vilken partitillhörighet har du?

• Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
S swebigmac skrev:
Exakt så är det. Ser skiten varje dag på väg till jobbet. Nu ska det bort.
fiskmåsar är enfaldiga
ny graffiti uppe dagen efter
eller kommer kommun kommendera fastighetsägaren att rondera med beväpnade vakter?

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tex ti
S swebigmac skrev:
Om du äger en fastighet som blir vandaliserad är det din skyldighet att sanera fastigheten. Äger man fastigheter kommer det med ansvar och plikter, tex att sköta fastigheten, betala skatter och va-taxor, och även sanera densamma om den blir vandaliserad.

Om man inte vill ta på sig det ansvaret så får man sälja fastigheten till någon som har förståndet nog att faktiskt uppfylla de krav som ställs.
till en politiker som inte är i jävsituation?

Troligtvis är inte graffitti vandalisering, ev skadegörelse men bra mycket trevligare än ett skitigt plank.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vissa fastighetsägare har försäkringar...
vissa försäkringar har självrisk...

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
returen returen skrev:
vissa försäkringar har självrisk...
Nähä, det säger du...

S swebigmac skrev:
Nu har högsta instans tydligt visat vem som har ansvar om en fastighet klottras ner. Vill man ändra på det eller mitigera resultatet finns det några alternativ:

1) Se till att lagstiftningen ändras så att fastighetsägare inte längre är hålla sina fastigheter i vårdat skick. Högst osannolikt att den lagen skulle gå igenom då det i realiteten skulle leda till förslumning och ökad kriminalitet.

2) Göra kommunernas bygglovsavdelningar uppmärksamma på klotterrisken när man planerar nya bostadsområden. Den bästa klotterväggen är en icke-existerande klottervägg. Jag tror att detta kan ge bra genomslag faktiskt.

3) Jobba mer proaktivt mot klotter generellt. Tas allt klotter bort inom 24 timmar överallt så kommer klottret upphöra. Klottrare är inte ointelligenta. Dom vet att det är olönt att tagga om det försvinner direkt.

Klottersanering kommer alltid behövas. Det har funnits klottrare i milennia. Genom effektiv lagstiftning och tydliga direktiv så kommer det synliga klottret hållas på ett minimum vilket är precis så som det skall vara.
skönt att denna kommuns politiker ser det farliga i att fastighetsägare bryter mot bygglovet som har en vägg i avvikande färg.
då slipper man ju ta tag i de riktiga problemen...
Oj vi har inga medel kvar till skola och omsorg , de tog slut i häxjakten mot en konkurrerande fastighetsägare

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S swebigmac skrev:
2-0 till Fredrik utan att behövt skicka mer än några mail och vänta. (vann även mot telia därav 2)

Har redan börjat skriva brev till fastighets- och sakägare i Järfälla. Bifogar bildbevis på nedklottring, bifogar dom + bygglovshandlingar + brev.
en loser med mindervärdeskomplex känner man alltid igen

• Haha
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Denna tråd är slående lik en tråd där TS frågade om man fick låta sitt radhus förfalla hur mycket som helst till bekostnad av grannarnas fastigheter. Det var enbart jag som ansåg att man inte fick låta det förfalla hur mycket som helst (med uppbackning av Uppsala kommun som ålade fastighetsägaren vite), de alla andra i tråden ansåg att man fick göra precis vad man ville med sin egen fastighet, vilket helt uppenbart inte är fallet som vi kan se även i det här fallet.

Jag är helt med på anmälarens åsikter och anser att man som fastighetsägare får ta höjd för i det löpande underhållet något som t.ex. klotter, skadegörelse, precis som man tar med trädgårdsskötsel och snöröjning. Hade man gjort det hade detta beslut aldrig fattats.

• Gilla
  • Älska
svergie2 och 4 till
  • Laddar…
C
S swebigmac skrev:
Ha ha, jo, men de väljare som t.ex. är fastighetsägare kanske också gör walk-over direkt?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nähä, det säger du...
fast det gäller ju bara vissa fastighetsägare...

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
returen returen skrev:
fiskmåsar är enfaldiga
ny graffiti uppe dagen efter
eller kommer kommun kommendera fastighetsägaren att rondera med beväpnade vakter?
Det är ett antagande som inte har någon evidens i verkligheten.

Låt mig ta ett annat exempel med dansgaraget i Jakobsberg. Det sanerades. 1 år senare var lite klotter tillbaka. Det sanerades efter 2-3 dygn. Det var över ett år sedan. Inget klotter. Åker förbi varje dag.

Att ge efter för klotter bara för att "det kommer tillbaka direkt" är dubbelfel

• Gilla
  • Älska
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.