79 883 läst ·
469 svar
80k läst
469 svar
Krav på sanera klotter 280 000 kr
Okart. Jag tycker att Järfälla kommun har en bra klotterpolicy där klottret på kommunala byggnadsverk tas bort rätt fort. Fortare än så är inte nödvändigt.K krambriw skrev:
Fler kommuner borde ha samma policy. Broken window policy är det som gäller.
Det var fd KSO Emma Feldman som var upphovet till saneringspolicyn. Mkt bra tycker jag. Klokt!
Det är ju en väldigt lovvärd policy! om man orkar hålla denS swebigmac skrev:Okart. Jag tycker att Järfälla kommun har en bra klotterpolicy där klottret på kommunala byggnadsverk tas bort rätt fort. Fortare än så är inte nödvändigt.
Fler kommuner borde ha samma policy. Broken window policy är det som gäller.
Det var fd KSO Emma Feldman som var upphovet till saneringspolicyn. Mkt bra tycker jag. Klokt!
Håller helt med, det finns väl knappast någon initierad person som tror att någon annan än byggnadsägaren kommer att komma dit och ta bort klottret åt dem.Claes Sörmland skrev:
Samtidigt handlar det också om en realitet med en BRF som brottsoffer vars funktionärer på sin fritid säkerligen lägger en hel del tid och energi på att försöka hålla fastigheten i gott skick med allt vad det innebär. Svårt att tro att de är likgiltiga inför att byggnaderna utsätts för skadegörelse.
När kommunens egen förvaltning med hundratals heltidsanställda, mångmiljonbudget och ett nät med underleverantörer inte själva klarar av att hålla klottret i schack kan man ju fundera på om problemet verkligen är att BRF:en behöver en stor spark i baken från lokalpolitikerna.
Likgiltiga är de säkert inte men uppgivna!C cpalm skrev:Håller helt med, det finns väl knappast någon initierad person som tror att någon annan än byggnadsägaren kommer att komma dit och ta bort klottret åt dem.
Samtidigt handlar det också om en realitet med en BRF som brottsoffer vars funktionärer på sin fritid säkerligen lägger en hel del tid och energi på att försöka hålla fastigheten i gott skick med allt vad det innebär. Svårt att tro att de är likgiltiga inför att byggnaderna utsätts för skadegörelse.
När kommunens egen förvaltning med hundratals heltidsanställda, mångmiljonbudget och ett nät med underleverantörer inte själva klarar av att hålla klottret i schack kan man ju fundera på om problemet verkligen är att BRF:en behöver en stor spark i baken från lokalpolitikerna.
när man tagit bort klottret för tusende gången och det fortsätter att komma tillbaka då ger nog även den mest härdade politikern upp oavsett budget och förmåga
Nej det är en företagare som skickat in en anmälan och inte en privatperson. Annars kan man inte skicka ett mail från en företagsadress.Huddingebo skrev:
Vilka kommuner är det som gett upp i kampen mot klottret? Det är inte så att ni tänker på kommuner som inte tvingat enskilda fastighetsägare att sanera/återställa deras privata fastigheter?returen skrev:
När någon gör en anmälan kan jäv knappast åberopas. Det är aktuellt bara när det anmälan handläggs eller det fattas någon form av beslut. Om anmälaren t.ex. sitter i en kommunal nämnd, eller är tjänsteman på den kommunala nämnd som hanterar en anmälan, då är jävsfrågan aktuell. Anmälaren ska då inte delta i handläggning av anmälan eller beslut med anknytning till anmälan.Boilerplate4U skrev:
Jäv handlar om potentiell intressekonflikt. I detta fall har det ingen praktisk påverkan eftersom ärendet redan är avgjort men om en jävsinvändning hade kommit in under handläggningen hade det behövt prövas formellt. Menar du att en offentlig företrädare aldrig kan vara jävig bara för att anmälan görs "privat"?
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Ytterligare en halmgubbe i farten? Poängen handlade om jäv som potentiell intressekonflikt, inte om själva anmälans hantering. Läs om från början.H hhallen skrev:När någon gör en anmälan kan jäv knappast åberopas. Det är aktuellt bara när det anmälan handläggs eller det fattas någon form av beslut. Om anmälaren t.ex. sitter i en kommunal nämnd, eller är tjänsteman på den kommunala nämnd som hanterar en anmälan, då är jävsfrågan aktuell. Anmälaren ska då inte delta i handläggning av anmälan eller beslut med anknytning till anmälan.
Det finns varken jäv eller intressekonflikter. Nu ska jag inte racka ner på andra forummedlemmar, men man kanske bör läsa på vad jäv betyder innan man svänger sig med ord som kanske inte riktigt betyder det man tror att dom betyder.Boilerplate4U skrev:
Nå, jag ser inte att det finns någon motsättning mellan att vara politiker och anmälare. De flesta politiker är fritidspolitiker som har ett vanligt jobb att gå till, helt vanliga kommunmedborgare alltså. Om alla dessa skulle undantas från att kunna göra anmälningar skulle det bli väldigt märkligt.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Nu ska jag inte racka ner på din läsförmåga men det verkar som om du också har tagit på dig halmhatten. Jag har inte påstått att det föreligger en faktisk jävkonflikt i det här fallet men du kanske läser fakta som djävulen läser bibeln.S swebigmac skrev:Det finns varken jäv eller intressekonflikter. Nu ska jag inte racka ner på andra forummedlemmar, men man kanske bör läsa på vad jäv betyder innan man svänger sig med ord som kanske inte riktigt betyder det man tror att dom betyder.
Nå, jag ser inte att det finns någon motsättning mellan att vara politiker och anmälare. De flesta politiker är fritidspolitiker som har ett vanligt jobb att gå till, helt vanliga kommunmedborgare alltså. Om alla dessa skulle undantas från att kunna göra anmälningar skulle det bli väldigt märkligt.
Det verkar som att det är dags att låsa tråden. Det av värde som har sagts har sagts.Boilerplate4U skrev: