Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Menar du att det inte finns några inslag av jäv alls? Att det sker i "privat" regi är knappast relevant om personen samtidigt är en offentlig företrädare. Det förändrar inte principfrågan.
Offentliga företrädare har samma rättigheter som alla andra.

• Haha
returen
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det man kan undra är varför kommunen prioriterat denna fråga så högt? Jag misstänker att det är för att anmälaren också är kommunpolitiker och den misstanken ger lite dålig smak i munnen, särskilt som politikern har egna ekonomiska intressen i att få bort klottret.
Men du är uppenbarligen övertygad om att kommunen drivit frågan med samma energi ifall anmälaren varit en mer anonym kommuninnevånare.
Det viktiga för mig är att kommuner gör rätt för sig och tillämpar lagen så som den är skriven.
Du får väl ta och anmäla kommunen då om du tycker att de har handlat fel.

• Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Huddingebo Huddingebo skrev:
Offentliga företrädare har samma rättigheter som alla andra.
Du undviker poängen i mitt inlägg. Ingen ifrågasätter rätten att göra en anmälan men frågan gäller om det finns inslag av jäv och om en offentlig företrädare kan agera helt "privat" i sådana sammanhang. Det är en relevant aspekt, oavsett om du vill erkänna det eller inte.

• Wow
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Du undviker poängen i mitt inlägg. Ingen ifrågasätter rätten att göra en anmälan men frågan gäller om det finns inslag av jäv och om en offentlig företrädare kan agera helt "privat" i sådana sammanhang. Det är en relevant aspekt, oavsett om du vill erkänna det eller inte.
Varför anser du att det är jäv? Kan ens jäv åberopas i en fråga som denna?

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Ta och anmäl kommunen för jäv då om du är orolig för det.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
C
mikethebik mikethebik skrev:
Fast om du lyckas med att stävja klottret utan att tömma kassan hos fastighetsägare på sikt kanske det är värt det?
Fast detta handlar väl i princip om raka motsatsen?
Tycker det ger en j-kligt dålig bismak när man från politiiskt håll signalerar att det är så här man vill angripa problemet. Typ "de där j-vla fastighetsägarna får banne mig ta sitt ansvar".

Lite som utspelet med att ge partyknarkarna på stureplan skulden för gängkriminaliteten.

Redigerat:
  • Gilla
Just4fun och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför anser du att det är jäv? Kan ens jäv åberopas i en fråga som denna?
Jäv handlar om potentiell intressekonflikt. I detta fall har det ingen praktisk påverkan eftersom ärendet redan är avgjort men om en jävsinvändning hade kommit in under handläggningen hade det behövt prövas formellt. Menar du att en offentlig företrädare aldrig kan vara jävig bara för att anmälan görs "privat"?

• Gilla
returen
  • Laddar…
Jäv handlar om potentiell intressekonflikt. I detta fall har det ingen praktisk påverkan eftersom ärendet redan är avgjort men om en jävsinvändning hade kommit in under handläggningen hade det behövt prövas formellt. Menar du att en offentlig företrädare aldrig kan vara jävig bara för att anmälan görs "privat"?
Det var min fråga till dig, jag har inte kunskapen att avgöra det.

Claes Sörmland
Breddas? Det utreddes och man fann att det är så lagen skall tolkas.
Innan prejudikatet fanns det olika tolkningar och ovisshet.
Nu är lagen klarlagd, alla vet hur den ska tolkas.
Så fungerar rättsväsendet i Sverige och om du vill ändra på det så gå den demokratiska och politiska vägen.
Jag förstår inte vad du menar. Visst kan lagens användning nu brett ändras när dess tolkning nu är förtydligad och klar via MÖDs dom.

Klistra inte fast dig på en väg med plakat till alla övrigas förtret.
Vad menar du men detta mening? Vilken väg och vilka plakat och vilket förtret?

Boilerplate4U
Ta och anmäl kommunen för jäv då om du är orolig för det.
Att avfärda frågan med en sarkastisk kommentar ändrar inte sakfrågan. Jäv kan vara en principiellt relevant aspekt oavsett om någon formellt anmäler det eller inte. Eller menar du att jäv bara existerar om någon skickar in en anmälan? ;)

• Gilla
returen
  • Laddar…
Boilerplate4U
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det var min fråga till dig, jag har inte kunskapen att avgöra det.
Jag har redan svarat på det men det verkar som att du missade den delen.

Jag har redan svarat på det men det verkar som att du missade den delen.
Jag var mest intresserad om en politiker inte kan/bör/får göra en liknande anmälan som leder fram till det som skedde i detta fall.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Att avfärda frågan med en sarkastisk kommentar ändrar inte sakfrågan. Jäv kan vara en principiellt relevant aspekt oavsett om någon formellt anmäler det eller inte. Eller menar du att jäv bara existerar om någon skickar in en anmälan? ;)
Jag tror inte på jäv här.
Tror mer på att anmälaren är trött på att klotter finns i kommunen och man skiter i det.

• Haha
returen
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår inte vad du menar. Visst kan lagens användning nu brett ändras när dess tolkning nu är förtydligad och klar via MÖDs dom.

Vad menar du men detta mening? Vilken väg och vilka plakat och vilket förtret?
Ett prejudikat innebär att lagens tolkning fastställs.
Det innebär inte att lagen breddas. Lagens "utbredning" utreds, tolkas och klargörs.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Innebär det här att trafikverket kommer vara tvungna att sanera klotter?
Om vi håller oss kvar i västra Stockholm så hade jag gärna sett att trafikverket klottersanerade inom spårområdet vid t ex Barkarby station och Kungsängen.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.