79 885 läst ·
469 svar
80k läst
469 svar
Krav på sanera klotter 280 000 kr
Det viktiga för mig är att kommuner gör rätt för sig och tillämpar lagen så som den är skriven.L lbgu skrev:Det man kan undra är varför kommunen prioriterat denna fråga så högt? Jag misstänker att det är för att anmälaren också är kommunpolitiker och den misstanken ger lite dålig smak i munnen, särskilt som politikern har egna ekonomiska intressen i att få bort klottret.
Men du är uppenbarligen övertygad om att kommunen drivit frågan med samma energi ifall anmälaren varit en mer anonym kommuninnevånare.
Du får väl ta och anmäla kommunen då om du tycker att de har handlat fel.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Du undviker poängen i mitt inlägg. Ingen ifrågasätter rätten att göra en anmälan men frågan gäller om det finns inslag av jäv och om en offentlig företrädare kan agera helt "privat" i sådana sammanhang. Det är en relevant aspekt, oavsett om du vill erkänna det eller inte.Huddingebo skrev:
Varför anser du att det är jäv? Kan ens jäv åberopas i en fråga som denna?Boilerplate4U skrev:
Ta och anmäl kommunen för jäv då om du är orolig för det.Boilerplate4U skrev:
Fast detta handlar väl i princip om raka motsatsen?mikethebik skrev:
Tycker det ger en j-kligt dålig bismak när man från politiiskt håll signalerar att det är så här man vill angripa problemet. Typ "de där j-vla fastighetsägarna får banne mig ta sitt ansvar".
Lite som utspelet med att ge partyknarkarna på stureplan skulden för gängkriminaliteten.
Redigerat:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Jäv handlar om potentiell intressekonflikt. I detta fall har det ingen praktisk påverkan eftersom ärendet redan är avgjort men om en jävsinvändning hade kommit in under handläggningen hade det behövt prövas formellt. Menar du att en offentlig företrädare aldrig kan vara jävig bara för att anmälan görs "privat"?Jonatan79 skrev:
Det var min fråga till dig, jag har inte kunskapen att avgöra det.Boilerplate4U skrev:
Jäv handlar om potentiell intressekonflikt. I detta fall har det ingen praktisk påverkan eftersom ärendet redan är avgjort men om en jävsinvändning hade kommit in under handläggningen hade det behövt prövas formellt. Menar du att en offentlig företrädare aldrig kan vara jävig bara för att anmälan görs "privat"?
Jag förstår inte vad du menar. Visst kan lagens användning nu brett ändras när dess tolkning nu är förtydligad och klar via MÖDs dom.Huddingebo skrev:
Vad menar du men detta mening? Vilken väg och vilka plakat och vilket förtret?Huddingebo skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Att avfärda frågan med en sarkastisk kommentar ändrar inte sakfrågan. Jäv kan vara en principiellt relevant aspekt oavsett om någon formellt anmäler det eller inte. Eller menar du att jäv bara existerar om någon skickar in en anmälan?Huddingebo skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Jag tror inte på jäv här.Boilerplate4U skrev:
Tror mer på att anmälaren är trött på att klotter finns i kommunen och man skiter i det.
Ett prejudikat innebär att lagens tolkning fastställs.Claes Sörmland skrev:
Det innebär inte att lagen breddas. Lagens "utbredning" utreds, tolkas och klargörs.
Innebär det här att trafikverket kommer vara tvungna att sanera klotter?
Om vi håller oss kvar i västra Stockholm så hade jag gärna sett att trafikverket klottersanerade inom spårområdet vid t ex Barkarby station och Kungsängen.
Om vi håller oss kvar i västra Stockholm så hade jag gärna sett att trafikverket klottersanerade inom spårområdet vid t ex Barkarby station och Kungsängen.