Boilerplate4U
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag var mest intresserad om en politiker inte kan/bör/får göra en liknande anmälan som leder fram till det som skedde i detta fall.
Du jagar en halmgubbe. Frågan gällde huruvida jäv handlar om potentiell intressekonflikt, inte om vem och hur anmälan gjordes.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag tror inte på jäv här. Tror mer på att anmälaren är trött på att klotter finns i kommunen och man skiter i det.
Så kan det absolut vara. Men om anmälaren bedriver verksamhet precis bredvid klottret skulle det potentiellt kunna ses som en jävsituation men det beror ju helt på omständigheterna. Ärendet är ju redan avgjort så hur man skulle ha resonerat vid en anmälan får vi nog aldrig veta.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Men kan man inte polisanmäla skadegörelsen? Då kan man kanske få hjälp av sitt försäkringsbolag. Polisen brukar ha koll på klottrares ”tags”.

C cpalm skrev:
Fast detta handlar väl i princip om raka motsatsen?
Tycker det ger en j-kligt dålig bismak när man från politiiskt håll signalerar att det är så här man vill angripa problemet. Typ "de där j-vla fastighetsägarna får banne mig ta sitt ansvar".

Lite som utspelet med att ge partyknarkarna på stureplan skulden för gängkriminaliteten.
Jodå, det har du också rätt i, men om tanken är att man får se det på sikt och att det i slutänden funkar, men att man på vägen offrat ett antal fastighetsägare så är det väl i anmälarens huvud så man vill att det ska resultera i.

Men då har man nog också en övertro att klottrarna ska ge upp Järfälla därför att skiten saneras snabbare just där.
Inte speciellt troligt.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
S swebigmac skrev:
Äger man en fastighet har man ansvar för den. Vill man inte ta ansvar kan man flytta till en hyresrätt, då blir det någon annans ansvar att sanera skiten.

Har inget medlidande med folk som flyttar in i hus med stora klotterväggar. Folk måste ta ansvar för sina egna beslut. Vill dom inte ha den kvar så får dom ansöka om rivningslov eller bygglov för att bygga något annat.
Jävlar vilken korkad kommentar. Ska man resonera så kring allt som vandaliseras? Gillar du inte att få din egendom förstörd, äg den inte?

Jesus. Du måste vara anmälaren alternativt den som klottrat 😆

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Just4fun och 5 till
  • Laddar…
M MatsBengtsson89 skrev:
Du har alltså inte läst hela tråden? 😆

• Gilla
  • Haha
cpalm och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du har alltså inte läst hela tråden? 😆
Nej, tyvärr 😅 vad har jag missat? Säg inte att jag faktiskt hade rätt i mitt antagande...

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte på jäv här.
Tror mer på att anmälaren är trött på att klotter finns i kommunen och man skiter i det.
Exakt så är det. Ser skiten varje dag på väg till jobbet. Nu ska det bort.

• Älska
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
M MatsBengtsson89 skrev:
Jävlar vilken korkad kommentar. Ska man resonera så kring allt som vandaliseras? Gillar du inte att få din egendom förstörd, äg den inte?

Om du äger en fastighet som blir vandaliserad är det din skyldighet att sanera fastigheten. Äger man fastigheter kommer det med ansvar och plikter, tex att sköta fastigheten, betala skatter och va-taxor, och även sanera densamma om den blir vandaliserad.

Om man inte vill ta på sig det ansvaret så får man sälja fastigheten till någon som har förståndet nog att faktiskt uppfylla de krav som ställs.

• Gilla
  • Haha
returen och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du jagar en halmgubbe. Frågan gällde huruvida jäv handlar om potentiell intressekonflikt, inte om vem och hur anmälan gjordes.
M MatsBengtsson89 skrev:

Vissa fastighetsägare har försäkringar...

C cpalm skrev:
Fast detta handlar väl i princip om raka motsatsen?
Tycker det ger en j-kligt dålig bismak när man från politiiskt håll signalerar att det är så här man vill angripa problemet. Typ "de där j-vla fastighetsägarna får banne mig ta sitt ansvar".

Lite som utspelet med att ge partyknarkarna på stureplan skulden för gängkriminaliteten.
Nu har högsta instans tydligt visat vem som har ansvar om en fastighet klottras ner. Vill man ändra på det eller mitigera resultatet finns det några alternativ:

1) Se till att lagstiftningen ändras så att fastighetsägare inte längre är hålla sina fastigheter i vårdat skick. Högst osannolikt att den lagen skulle gå igenom då det i realiteten skulle leda till förslumning och ökad kriminalitet.

2) Göra kommunernas bygglovsavdelningar uppmärksamma på klotterrisken när man planerar nya bostadsområden. Den bästa klotterväggen är en icke-existerande klottervägg. Jag tror att detta kan ge bra genomslag faktiskt.

3) Jobba mer proaktivt mot klotter generellt. Tas allt klotter bort inom 24 timmar överallt så kommer klottret upphöra. Klottrare är inte ointelligenta. Dom vet att det är olönt att tagga om det försvinner direkt.

Klottersanering kommer alltid behövas. Det har funnits klottrare i milennia. Genom effektiv lagstiftning och tydliga direktiv så kommer det synliga klottret hållas på ett minimum vilket är precis så som det skall vara.

• Gilla
  • Haha
returen och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ett prejudikat innebär att lagens tolkning fastställs.
Det innebär inte att lagen breddas. Lagens "utbredning" utreds, tolkas och klargörs.
Jag har aldrig anfört att lagen breddas, det är dina ord.

Jag skrev att "lagens tillämpning sannolikt brett förändras". Det är något annat. Med "brett" här avser jag hur de 290 kommunernas byggnadsnämnder och deras medarbetare faktiskt tillämpar den.

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har aldrig anfört att lagen breddas, det är dina ord.

Jag skrev att "lagens tillämpning sannolikt brett förändras". Det är något annat. Med "brett" här avser jag hur de 290 kommunernas byggnadsnämnder och deras medarbetare faktiskt tillämpar den.
Ok, det jag menade var just tillämpningen. Det var den som inte var fastspikad hur lagen skulle tillämpas.
Nu tillämpas lagen så som den är skriven och inte så som 100 olika viljor tror.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
S swebigmac skrev:
Nu har högsta instans tydligt visat vem som har ansvar om en fastighet klottras ner.
Visst, men du har också tydligt visat vilka strider du väljer att ägna ditt politiska engagemang åt.

• Gilla
Just4fun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.