79 883 läst ·
469 svar
80k läst
469 svar
Krav på sanera klotter 280 000 kr
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Så kan det absolut vara. Men om anmälaren bedriver verksamhet precis bredvid klottret skulle det potentiellt kunna ses som en jävsituation men det beror ju helt på omständigheterna. Ärendet är ju redan avgjort så hur man skulle ha resonerat vid en anmälan får vi nog aldrig veta.Huddingebo skrev:
Jodå, det har du också rätt i, men om tanken är att man får se det på sikt och att det i slutänden funkar, men att man på vägen offrat ett antal fastighetsägare så är det väl i anmälarens huvud så man vill att det ska resultera i.C cpalm skrev:Fast detta handlar väl i princip om raka motsatsen?
Tycker det ger en j-kligt dålig bismak när man från politiiskt håll signalerar att det är så här man vill angripa problemet. Typ "de där j-vla fastighetsägarna får banne mig ta sitt ansvar".
Lite som utspelet med att ge partyknarkarna på stureplan skulden för gängkriminaliteten.
Men då har man nog också en övertro att klottrarna ska ge upp Järfälla därför att skiten saneras snabbare just där.
Inte speciellt troligt.
Jävlar vilken korkad kommentar. Ska man resonera så kring allt som vandaliseras? Gillar du inte att få din egendom förstörd, äg den inte?S swebigmac skrev:Äger man en fastighet har man ansvar för den. Vill man inte ta ansvar kan man flytta till en hyresrätt, då blir det någon annans ansvar att sanera skiten.
Har inget medlidande med folk som flyttar in i hus med stora klotterväggar. Folk måste ta ansvar för sina egna beslut. Vill dom inte ha den kvar så får dom ansöka om rivningslov eller bygglov för att bygga något annat.
Jesus. Du måste vara anmälaren alternativt den som klottrat 😆
https://www.byggahus.se/forum/threads/krav-pa-sanera-klotter-280-000-kr.542416/page-14#post-6118763M MatsBengtsson89 skrev:
Om du äger en fastighet som blir vandaliserad är det din skyldighet att sanera fastigheten. Äger man fastigheter kommer det med ansvar och plikter, tex att sköta fastigheten, betala skatter och va-taxor, och även sanera densamma om den blir vandaliserad.M MatsBengtsson89 skrev:
Om man inte vill ta på sig det ansvaret så får man sälja fastigheten till någon som har förståndet nog att faktiskt uppfylla de krav som ställs.
Boilerplate4U skrev:
Vissa fastighetsägare har försäkringar...M MatsBengtsson89 skrev:
Nu har högsta instans tydligt visat vem som har ansvar om en fastighet klottras ner. Vill man ändra på det eller mitigera resultatet finns det några alternativ:C cpalm skrev:Fast detta handlar väl i princip om raka motsatsen?
Tycker det ger en j-kligt dålig bismak när man från politiiskt håll signalerar att det är så här man vill angripa problemet. Typ "de där j-vla fastighetsägarna får banne mig ta sitt ansvar".
Lite som utspelet med att ge partyknarkarna på stureplan skulden för gängkriminaliteten.
1) Se till att lagstiftningen ändras så att fastighetsägare inte längre är hålla sina fastigheter i vårdat skick. Högst osannolikt att den lagen skulle gå igenom då det i realiteten skulle leda till förslumning och ökad kriminalitet.
2) Göra kommunernas bygglovsavdelningar uppmärksamma på klotterrisken när man planerar nya bostadsområden. Den bästa klotterväggen är en icke-existerande klottervägg. Jag tror att detta kan ge bra genomslag faktiskt.
3) Jobba mer proaktivt mot klotter generellt. Tas allt klotter bort inom 24 timmar överallt så kommer klottret upphöra. Klottrare är inte ointelligenta. Dom vet att det är olönt att tagga om det försvinner direkt.
Klottersanering kommer alltid behövas. Det har funnits klottrare i milennia. Genom effektiv lagstiftning och tydliga direktiv så kommer det synliga klottret hållas på ett minimum vilket är precis så som det skall vara.
Jag har aldrig anfört att lagen breddas, det är dina ord.Huddingebo skrev:
Jag skrev att "lagens tillämpning sannolikt brett förändras". Det är något annat. Med "brett" här avser jag hur de 290 kommunernas byggnadsnämnder och deras medarbetare faktiskt tillämpar den.
Ok, det jag menade var just tillämpningen. Det var den som inte var fastspikad hur lagen skulle tillämpas.Claes Sörmland skrev:
Nu tillämpas lagen så som den är skriven och inte så som 100 olika viljor tror.