RoTe RoTe skrev:
att
returen returen skrev:
en loser med mindervärdeskomplex känner man alltid igen
Fullständigt felaktigt påstående. Jag vill inte att mina barn växer upp i ghetto-slum, men uppenbarligen finns det många som tycker att ghetto-slum, klotter, knarksprutor, avföring i hissen osv är helt normalt i ett civiliserat samhälle. Det tycker inte jag. Samhället skall vara rent städat snyggt och ordnat. Skräp, klotter, narkomaner, a-lagare, tiggare, lösdrivare, livstilskriminella och liknande "element" har inget i det öppna samhället att göra.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
svergie2 och 6 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
skönt att denna kommuns politiker ser det farliga i att fastighetsägare bryter mot bygglovet som har en vägg i avvikande färg.
då slipper man ju ta tag i de riktiga problemen...
Oj vi har inga medel kvar till skola och omsorg , de tog slut i häxjakten mot en konkurrerande fastighetsägare
Nu handlar det inte om att en "vägg har avvikande färg", det handlar om att 500m2 med bästa skyltläge mot E18 och förbipasserande är "smyckat" med grafitti och att fastighetsägaren vägrar göra något åt det.

Nu blir det förhoppningvis ändring och rättning i ledet.

Det är naturligtvis en utopi att ett samhälle med 80.000 invånare är perfekt, men det räcker med att alla drar åt samma håll så kommer det ordna upp sig.

Det är förbluffande att fastighetsägare INTE vill ta hand om sin fastighet som dom investerat dyra pengar i. Det största sveket måste ju rimligtvis vara mot BRF egna medlemmar som förlorar mängder i värde på sina fastigheter när garaget är helt nerklottrat. Dags att avsätta den där ordföranden som inte bara saknar juridisk kompass utan även saknar förmågan att ta tillvara sina medlemmars intresseen.

• Älska
Huddingebo
  • Laddar…
S swebigmac skrev:
Fullständigt felaktigt påstående. Jag vill inte att mina barn växer upp i ghetto-slum, men uppenbarligen finns det många som tycker att ghetto-slum, klotter, knarksprutor, avföring i hissen osv är helt normalt i ett civiliserat samhälle. Det tycker inte jag. Samhället skall vara rent städat snyggt och ordnat. Skräp, klotter, narkomaner, a-lagare, tiggare, lösdrivare, livstilskriminella och liknande "element" har inget i det öppna samhället att göra.
och i det avseendet har du fullständigt misslyckats du är inte ens pucktvåa

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
S swebigmac skrev:
Nu handlar det inte om att en "vägg har avvikande färg", det handlar om att 500m2 med bästa skyltläge mot E18 och förbipasserande är "smyckat" med grafitti och att fastighetsägaren vägrar göra något åt det.

Det är naturligtvis en utopi att ett samhälle med 80.000 invånare är perfekt, men det räcker med att alla drar åt samma håll så kommer det ordna upp sig.

Det är förbluffande att fastighetsägare INTE vill ta hand om sin fastighet som dom investerat dyra pengar i. Det största sveket måste ju rimligtvis vara mot BRF egna medlemmar som förlorar mängder i värde på sina fastigheter när garaget är helt nerklottrat. Dags att avsätta den där ordföranden som inte bara saknar juridisk kompass utan även saknar förmågan att ta tillvara sina medlemmars intresseen.
fortfarande kvarstår frågan om en vägg med graffitti inte är snyggare än en betonggrå likt de flesta i fjollträsk ytterområden
dvs värdehöjande

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
RoTe
returen returen skrev:
fortfarande kvarstår frågan om en vägg med graffitti inte är snyggare än en betonggrå likt de flesta i fjollträsk ytterområden
dvs värdehöjande
Har ju inget med sakfrågan att göra. Visst kan man ha en graffiti målad vägg om man har bygglov för det!

• Gilla
  • Älska
svergie2 och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
och i det avseendet har du fullständigt misslyckats du är inte ens pucktvåa
Nu är det så här att jag inte brukar ägna mig åt saker som alla andra redan ägnar sig åt. Jag ägnar mig åt nya saker som folk inte bryr sig om. Då kan jag pyssla med det i egen takt och egen frenesi. Tiggerifrågan är en sak som vi inte behöver diskutera här, men just denna är en utmärkt fråga.

Har redan skrivit brev till flera sakägare och bett dom sanera sina föremål i enlighet med nya lagen.

Om 1% av 80.000 medborgare i Järfälla lagt samma energi som jag på att det skulle se snyggt och prydligt ut så hade varenda smutsfläck i kommunen varit bortstädad vid det här laget. Så är dock inte fallet. Det finns gott om folk som gillar entropin och förfallet och inte ser problem med sönderslagna fönster, krokiga lyktstolpar, skräp på grönytorna och klotter på fasaderna.

Dessa personer borde fundera på vilket samhälle dom vill att deras barn ska växa upp i.

• Älska
Huddingebo
  • Laddar…
returen returen skrev:
dvs värdehöjande
Om man tycker en vägg med grafitti är snygg så går det utmärkt att köpa en bit mark, ansöka om lov och måla loss hur mycket du vill. Lägger ingen värdering i det.

• Älska
Huddingebo
  • Laddar…
S swebigmac skrev:

Klotter är inte snyggt. Men nu börjar du slå ner på alla som inte har lyckats lika jävla bra i livet som du.

Du verkar vara en jävligt osympatisk och lika oskön människa. Översittare rent av.

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker
S swebigmac skrev:
Nu är det så här att jag inte brukar ägna mig åt saker som alla andra redan ägnar sig åt. Jag ägnar mig åt nya saker som folk inte bryr sig om. Då kan jag pyssla med det i egen takt och egen frenesi. Tiggerifrågan är en sak som vi inte behöver diskutera här, men just denna är en utmärkt fråga.

Har redan skrivit brev till flera sakägare och bett dom sanera sina föremål i enlighet med nya lagen.

Om 1% av 80.000 medborgare i Järfälla lagt samma energi som jag på att det skulle se snyggt och prydligt ut så hade varenda smutsfläck i kommunen varit bortstädad vid det här laget. Så är dock inte fallet. Det finns gott om folk som gillar entropin och förfallet och inte ser problem med sönderslagna fönster, krokiga lyktstolpar, skräp på grönytorna och klotter på fasaderna.

Dessa personer borde fundera på vilket samhälle dom vill att deras barn ska växa upp i
Jag tycker uppriktig synd om järfällas kommuninnevånare
Men som Stalin sa, ett folk har inte bättre ledare än de förtjänar.

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
RoTe
M MatsBengtsson89 skrev:
Klotter är inte snyggt. Men nu börjar du slå ner på alla som inte har lyckats lika jävla bra i livet som du.

Du verkar vara en jävligt osympatisk och lika oskön människa. Översittare rent av.
Menar du att bara lyckade människor kan ha en hel och ren fastighet? Många hyresfastigheter där mer socialt utsatta bor är bättre skötta än ägda fastigheter och BRFer.

• Gilla
  • Älska
martin.sveg och 5 till
  • Laddar…
RoTe
Men nu får ni ge er med offtopic och rena förolämpningar. Detta är ännu ett exempel på att svenskarna inte är kapabla till att sköta eller styra sitt eget land. Fasen va ni är BUTTHURT av att någon ställer krav på er!

• Gilla
  • Älska
  • Haha
svergie2 och 5 till
  • Laddar…
M MatsBengtsson89 skrev:

Det ska vara ordning och reda. Svårare än så är det inte.

• Älska
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
RoTe
returen returen skrev:
gör det ont?
Det förstör ett bra forum. Sluta bete er som barn! Ni kan berätta att ni inte håller med om beslutet eller folk åsikter men sluta upp med okvädesord och förolämpningar TACK.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
RoTe RoTe skrev:
Denna tråd är slående lik en tråd där TS frågade om man fick låta sitt radhus förfalla hur mycket som helst till bekostnad av grannarnas fastigheter. Det var enbart jag som ansåg att man inte fick låta det förfalla hur mycket som helst (med uppbackning av Uppsala kommun som ålade fastighetsägaren vite), de alla andra i tråden ansåg att man fick göra precis vad man ville med sin egen fastighet, vilket helt uppenbart inte är fallet som vi kan se även i det här fallet.

Jag är helt med på anmälarens åsikter och anser att man som fastighetsägare får ta höjd för i det löpande underhållet något som t.ex. klotter, skadegörelse, precis som man tar med trädgårdsskötsel och snöröjning. Hade man gjort det hade detta beslut aldrig fattats.
Det är ett sant påpekande. Det finns en konflikt i svensk kultur där vi kommer från ett utpräglat lutherskt och preussiskt kollektivt samhälle men har liberaliserats något enormt sen 80-talet med ett stort fokus på personlig frihet.

PBL skrevs av Olof Palmes regering på mitten av 1980-talet och ärvde till stora delar en äldre tillsynstradition där kommunen kan gå och peka med hela handen mot enskilda fastighetsägare som inte tar hand om sina fastigheter som kommunen önskar. Där har vi grunden för MÖD-domen som vi diskuterar och egentligen är utfallet rätt givet med den historiska fonden. Men mot detta har vi senare liberalisering och individualism, fastighetsägarens egna frihet att bestämma över underhållet och där har vi grunden för var länsstyrelsen med viss tvekan landade i - klottret är idag fastighetsägarens sak. PBL ska enligt detta synsätt läsas utifrån samtidens liberala kultur, inte värderingarna som dominerade 1987.

Och till detta kommer också "tyckasyndomfaktorn" mot "förallasbästafaktorn". Kollektivisten offrar snabbt den enskilde för kollektivets bästa: BRFen får tvingas ta bördan att sanera klotter för samhällets bästa även om de inte själva har något direkt intresse i saken. Individualisten tar istället den enskildes rätt i försvar: BRFen ska inte tvingas betala oförskyllt för att en annan part har utsatt deras byggnader för skadegörelse.

• Gilla
hapazard och 8 till
  • Laddar…
swebigmacs inlägg rederades
det var en inbjudan till studier på plats

tråkigt men det är alltid intressant med benchmarketing och se hur det går till i andra kommuner

• Haha
  • Gilla
vickan11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.