returen returen skrev:
ytterligare en världsfrånvänd och arbetsskygg politiker...
Det där stämmer inte alls. Snarare precis tvärt om. MÖD gav mig rätt. Vill folk ha politiker som tar ansvar eller bara lyfter arvoden? Jag är den förstnämnda. Jag gör iallafall vad jag kan.

• Gilla
  • Älska
Spoz och 1 till
  • Laddar…
S swebigmac skrev:
Det där stämmer inte alls. Snarare precis tvärt om. MÖD gav mig rätt. Vill folk ha politiker som tar ansvar eller bara lyfter arvoden? Jag är den förstnämnda. Jag gör iallafall vad jag kan.
snacka om att höja sig själv till skyarna
samtidigt som man silar mygg och sväljer elefanter
följer minsta motståndets lag
och bejakar våldsverkande extremism
men det är ju kommunens invånare definitivt värda

• Gilla
  • Haha
Just4fun och 2 till
  • Laddar…
S swebigmac skrev:
Jag tycker du som politiker bör försöka åtgärda grundproblemet. Springa omkring och jaga brottsoffer känns inte riktigt som det ingår i din arbetsbeskrivning.

• Gilla
  • Haha
TorbjornEd och 6 till
  • Laddar…
Skip6711 Skip6711 skrev:
Jag tycker du som politiker bör försöka åtgärda grundproblemet. Springa omkring och jaga brottsoffer känns inte riktigt som det ingår i din arbetsbeskrivning.
men det är ju betydligt enklare än att ta våldsverkarna

• Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
men det är ju betydligt enklare än att ta våldsförverkarna
Det är ju också ett sätt. Slå sig för bröstet och säga att man tar ansvar

• Gilla
returen
  • Laddar…
Claes Sörmland
returen returen skrev:
snacka om att höja sig själv till skyarna
samtidigt som man silar mygg och sväljer elefanter
följer minsta motståndets lag
och bejakar våldsverkande extremism
men det är ju kommunens invånare definitivt värda
Även om jag inte håller med @swebigmac alls utan önskade att vi kunde stryka detta från PBLs tillsynsansvar så får vi ge honom att han med denna anmälan tydliggjort gällande rätt och därmed potentiellt förändrat samhället mer än troligen någon av oss andra som skriver i tråden kommer att kunna göra under våra liv.

Han hade dessutom stöd av samtliga partier på kommunal nivå i Järfälla kommun, deras byggnadsnämnds tjänstemän, MMD och MÖD. Endast länsstyrelsen i Stockholm hade medarbetare som tolkade lagen annorlunda (åt det håll jag hade hoppats på).

Riktigt hur det bejakar våldsverkande extremism förstår jag inte. Inte heller hur det följer minsta motståndets lag. Tvärt om, blir man nog rejält impopulär om man säger att fastighetsägare måste ta sitt ansvar för skadegörelse på sina byggnader.

• Gilla
  • Haha
martin.sveg och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Även om jag inte håller med @swebigmac alls utan önskade att vi kunde stryka detta från PBLs tillsynsansvar så får vi ge honom att han med denna anmälan tydliggjort gällande rätt och därmed potentiellt förändrat samhället mer än troligen någon av oss andra som skriver i tråden kommer att kunna göra under våra liv.

Han hade dessutom stöd av samtliga partier på kommunal nivå i Järfälla kommun, deras byggnadsnämnds tjänstemän, MMD och MÖD. Endast länsstyrelsen i Stockholm hade medarbetare som tolkade lagen annorlunda (åt det håll jag hade hoppats på).

Riktigt hur det bejakar våldsverkande extremism förstår jag inte. Inte heller hur det följer minsta motståndets lag. Tvärt om, blir man nog rejält impopulär om man säger att fastighetsägare måste ta sitt ansvar för skadegörelse på sina byggnader.
Självklart det händer ju i fjollträsk

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
@swebigmac
När jag läser det program som ditt parti står för gillar jag mycket av det, skulle gärna se en del av det på riksplanet också.
Det övriga du slår dig för bröstet för i tråden är inte min kopp te...

Fast om du lyckas med att stävja klottret utan att tömma kassan hos fastighetsägare på sikt kanske det är värt det?
Hur ofta klottras det på din/dina egna fastigheter?
Antar att du är så snabb att ta bort det att förövarna inte finner det lönt?

• Gilla
returen
  • Laddar…
Skip6711 Skip6711 skrev:
Precis. Sen skrev ju politikern att han var bekymrad över att hans egen firma skulle få dåligt rykte då den låg i närheten av klottret. Är det bara jag som tycker det låter lite illa att en kommunpolitiker sätter igång hela kommunbyråkratin för att hans firma eventuellt ska tjäna något på det. Jag är ytterst tvekan om kommunen hade dragit det så långt ifall anmälan kom från en mer vanlig medborgare utan kopplingar till kommunstyret. Luktar väl lite maktmissbruk om det hela.

• Gilla
  • Haha
hapazard och 6 till
  • Laddar…
ClasseClas
S swebigmac skrev:
Äntligen kanske vi får lite bukt med klottret
Ett logiskt feltänkt deluxe. Rotorsaken varför individer klottrar är knappast strikt kopplat till hur snabbt fastighetsägare rensar bort klottret.

Det finns andra anledningar varför medelålders män med en hög barn i hampan håller på att klottra och tagga. Vilka förstår jag inte själv men de kanske är föregångarna till dagens show offs på facebook och Youtube?

• Gilla
Just4fun och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Får gratulera till din troligen största politiska seger under din politiska karriär då. Få förunnat att driva på så att lagens tillämpning sannolikt brett förändras. Ärendet tydliggör ju att tillsynen ska förfölja fastighetsägare med nedklottrade fastigheter.
Breddas? Det utreddes och man fann att det är så lagen skall tolkas.
Innan prejudikatet fanns det olika tolkningar och ovisshet.
Nu är lagen klarlagd, alla vet hur den ska tolkas.
Så fungerar rättsväsendet i Sverige och om du vill ändra på det så gå den demokratiska och politiska vägen. Klistra inte fast dig på en väg med plakat till alla övrigas förtret.

Skulle råda fastighetsägaren att plantera en häck framför väggen.

L lbgu skrev:
Precis. Sen skrev ju politikern att han var bekymrad över att hans egen firma skulle få dåligt rykte då den låg i närheten av klottret. Är det bara jag som tycker det låter lite illa att en kommunpolitiker sätter igång hela kommunbyråkratin för att hans firma eventuellt ska tjäna något på det. Jag är ytterst tvekan om kommunen hade dragit det så långt ifall anmälan kom från en mer vanlig medborgare utan kopplingar till kommunstyret. Luktar väl lite maktmissbruk om det hela.
Det är inte ett parti som har använts här utan en vanlig privatperson som i privat regi har skickat in en anmälan.
Det ska och får politiker göra. De har också ett privatliv. Oavsett om de har en firma eller ej.

• Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är inte ett parti som har använts här utan en vanlig privatperson som i privat regi har skickat in en anmälan.
Det ska och får politiker göra. De har också ett privatliv. Oavsett om de har en firma eller ej.
Menar du att det inte finns några inslag av jäv alls? Att det sker i "privat" regi är knappast relevant om personen samtidigt är en offentlig företrädare. Det förändrar inte principfrågan.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det man kan undra är varför kommunen prioriterat denna fråga så högt? Jag misstänker att det är för att anmälaren också är kommunpolitiker och den misstanken ger lite dålig smak i munnen, särskilt som politikern har egna ekonomiska intressen i att få bort klottret.
Men du är uppenbarligen övertygad om att kommunen drivit frågan med samma energi ifall anmälaren varit en mer anonym kommuninnevånare.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.