79 883 läst ·
469 svar
80k läst
469 svar
Krav på sanera klotter 280 000 kr
snacka om att höja sig själv till skyarnaS swebigmac skrev:
samtidigt som man silar mygg och sväljer elefanter
följer minsta motståndets lag
och bejakar våldsverkande extremism
men det är ju kommunens invånare definitivt värda
Jag tycker du som politiker bör försöka åtgärda grundproblemet. Springa omkring och jaga brottsoffer känns inte riktigt som det ingår i din arbetsbeskrivning.S swebigmac skrev:
Även om jag inte håller med @swebigmac alls utan önskade att vi kunde stryka detta från PBLs tillsynsansvar så får vi ge honom att han med denna anmälan tydliggjort gällande rätt och därmed potentiellt förändrat samhället mer än troligen någon av oss andra som skriver i tråden kommer att kunna göra under våra liv.returen skrev:
Han hade dessutom stöd av samtliga partier på kommunal nivå i Järfälla kommun, deras byggnadsnämnds tjänstemän, MMD och MÖD. Endast länsstyrelsen i Stockholm hade medarbetare som tolkade lagen annorlunda (åt det håll jag hade hoppats på).
Riktigt hur det bejakar våldsverkande extremism förstår jag inte. Inte heller hur det följer minsta motståndets lag. Tvärt om, blir man nog rejält impopulär om man säger att fastighetsägare måste ta sitt ansvar för skadegörelse på sina byggnader.
Självklart det händer ju i fjollträskClaes Sörmland skrev:
Även om jag inte håller med @swebigmac alls utan önskade att vi kunde stryka detta från PBLs tillsynsansvar så får vi ge honom att han med denna anmälan tydliggjort gällande rätt och därmed potentiellt förändrat samhället mer än troligen någon av oss andra som skriver i tråden kommer att kunna göra under våra liv.
Han hade dessutom stöd av samtliga partier på kommunal nivå i Järfälla kommun, deras byggnadsnämnds tjänstemän, MMD och MÖD. Endast länsstyrelsen i Stockholm hade medarbetare som tolkade lagen annorlunda (åt det håll jag hade hoppats på).
Riktigt hur det bejakar våldsverkande extremism förstår jag inte. Inte heller hur det följer minsta motståndets lag. Tvärt om, blir man nog rejält impopulär om man säger att fastighetsägare måste ta sitt ansvar för skadegörelse på sina byggnader.
@swebigmac
När jag läser det program som ditt parti står för gillar jag mycket av det, skulle gärna se en del av det på riksplanet också.
Det övriga du slår dig för bröstet för i tråden är inte min kopp te...
Fast om du lyckas med att stävja klottret utan att tömma kassan hos fastighetsägare på sikt kanske det är värt det?
Hur ofta klottras det på din/dina egna fastigheter?
Antar att du är så snabb att ta bort det att förövarna inte finner det lönt?
När jag läser det program som ditt parti står för gillar jag mycket av det, skulle gärna se en del av det på riksplanet också.
Det övriga du slår dig för bröstet för i tråden är inte min kopp te...
Fast om du lyckas med att stävja klottret utan att tömma kassan hos fastighetsägare på sikt kanske det är värt det?
Hur ofta klottras det på din/dina egna fastigheter?
Antar att du är så snabb att ta bort det att förövarna inte finner det lönt?
Precis. Sen skrev ju politikern att han var bekymrad över att hans egen firma skulle få dåligt rykte då den låg i närheten av klottret. Är det bara jag som tycker det låter lite illa att en kommunpolitiker sätter igång hela kommunbyråkratin för att hans firma eventuellt ska tjäna något på det. Jag är ytterst tvekan om kommunen hade dragit det så långt ifall anmälan kom från en mer vanlig medborgare utan kopplingar till kommunstyret. Luktar väl lite maktmissbruk om det hela.Skip6711 skrev:
Ett logiskt feltänkt deluxe. Rotorsaken varför individer klottrar är knappast strikt kopplat till hur snabbt fastighetsägare rensar bort klottret.S swebigmac skrev:
Det finns andra anledningar varför medelålders män med en hög barn i hampan håller på att klottra och tagga. Vilka förstår jag inte själv men de kanske är föregångarna till dagens show offs på facebook och Youtube?
Breddas? Det utreddes och man fann att det är så lagen skall tolkas.Claes Sörmland skrev:
Innan prejudikatet fanns det olika tolkningar och ovisshet.
Nu är lagen klarlagd, alla vet hur den ska tolkas.
Så fungerar rättsväsendet i Sverige och om du vill ändra på det så gå den demokratiska och politiska vägen. Klistra inte fast dig på en väg med plakat till alla övrigas förtret.
Skulle råda fastighetsägaren att plantera en häck framför väggen.
Det är inte ett parti som har använts här utan en vanlig privatperson som i privat regi har skickat in en anmälan.L lbgu skrev:Precis. Sen skrev ju politikern att han var bekymrad över att hans egen firma skulle få dåligt rykte då den låg i närheten av klottret. Är det bara jag som tycker det låter lite illa att en kommunpolitiker sätter igång hela kommunbyråkratin för att hans firma eventuellt ska tjäna något på det. Jag är ytterst tvekan om kommunen hade dragit det så långt ifall anmälan kom från en mer vanlig medborgare utan kopplingar till kommunstyret. Luktar väl lite maktmissbruk om det hela.
Det ska och får politiker göra. De har också ett privatliv. Oavsett om de har en firma eller ej.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Menar du att det inte finns några inslag av jäv alls? Att det sker i "privat" regi är knappast relevant om personen samtidigt är en offentlig företrädare. Det förändrar inte principfrågan.Huddingebo skrev:
Det man kan undra är varför kommunen prioriterat denna fråga så högt? Jag misstänker att det är för att anmälaren också är kommunpolitiker och den misstanken ger lite dålig smak i munnen, särskilt som politikern har egna ekonomiska intressen i att få bort klottret.Huddingebo skrev:
Men du är uppenbarligen övertygad om att kommunen drivit frågan med samma energi ifall anmälaren varit en mer anonym kommuninnevånare.