K karlmb skrev:
1. Vad EI skriver för stunden är knappast avgörande för resonemangen i denna tråd.
De har haft annan policy tidigare.
2. Har EI ens berättat vilken storleksordning på kostnadsökning de tänker på?
3. Och om 4 villaägare installerar lite för många solceller under samma trafo, men det ändå fungerar utan vidare åtgärder, är det då den 5e som kommer till och gör likadant som ska stå för hela notan när kablaget måste grävas om?
Eller ska det då plötsligt slås ut oå alla 5 ?
Är det ens rättsligt möjligt att komma med såna avgifter i efterhand?

Hela denna soppa av förtydliganden och ställningstaganden hänger inte ihop med verkligheten.
Hej
Många lagar och bestämmelser i samhället uppkommer på förekommen anledning

Så sker tex gällande vägar och hastigheter

EI är tvungna att anpassa sina förtydliganden och uttalanden till hur verkligheten har utvecklar sig
Det är i högsta grad verklighetsförankrat

Hade tex solceller på villor bara blivit små solcellsanläggningar på säg 5 % av villorna under en distributionstransformatorer så hade inte bekymren blivit så stora

EI har i förekommande fall jämkat de kostnadskrävande som elnätsbolag ställt på villaägare som anslutit solceller just med tanke på att flera elanvändare drar nytta av förändringar

Men det är hela tiden ett rörligt mål eftersom nya villaägare tillkom och ville följa strömmen när solceller på hustak introducerades

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Men det är hela tiden ett rörligt mål eftersom nya villaägare tillkom och ville följa strömmen när solceller på hustak introducerades
Ja så är det ju .

Så imorgon kan EI komma med ngt annat.
Hade du några svar på mina frågor 2 och 3?
Om inte är det helt meningslöst att hänvisa till EI i detta.

Fairlane
D djac skrev:
Det handlar nog om perspektiv, det som jag ser som önskvärt ses av många som ett problem och då ser man olika på konsekvenserna, jag tycker inte att kommande nätförändringar, drivna av goda underliggande framsteg, är dåligt utan tvärtom välkommet. Är man i grunden mot såna förändringar, såna åsikter är populära nu, så förstår jag att man kan reta sig på att elnäten stödjer en sån förändring.
Jag är också för kommande nätförändringar, men inte slöseri. Poängen missade du dock.
Poängen var att om ett elnätsföretag säger att effektavgift inte är nödvändigt (vilket det ju strikt inte är) så tas det som sanning, men om samma nätbolag också säger att utan effektavgift så kommer den kommande förändringen bli mycket dyrare så är det helt plötsligt bara en kommunikatör som inte förstår.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej

EI är tvungna att anpassa sina förtydliganden och uttalanden till hur verkligheten har utvecklar sig

Hade tex solceller på villor bara blivit små solcellsanläggningar på säg 5 % av villorna under en distributionstransformatorer så hade inte bekymren blivit så stora

EI har i förekommande fall jämkat de kostnadskrävande som elnätsbolag ställt på villaägare som anslutit solceller just med tanke på att flera elanvändare drar nytta av förändringar

För de flesta med rättsmedvetande så är symmetri och balans viktigt, du är väldigt fokuserad på att solceller eventuellt påverkar dina nätavgifter men du verkar inte lika angelägen om att gå in med en slant till grannen om dina elpriser sänks, det är rätt signifikativt för de som gillar effektbegränsande avgifter, om de kan tjäna en slant själv så är det bra men om det kostar minsta lilla med en förbättring för samhället så rasas det.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja så är det ju .

Så imorgon kan EI komma med ngt annat.
Hade du några svar på mina frågor 2 och 3?
Om inte är det helt meningslöst att hänvisa till EI i detta.
Hej
Svaret på 2 är att rimligen så vet EI inte hur utvecklingen kommer att bli

Fråga 3 har jag redan svarat på

Det är ju tydligt att EI arbetar utifrån hur elnäten är byggda och hur vi villaägare förändrar vår elanvändning

Både effektavgifter vid inmatning och att villaägare bör anpassa solceller och batterier till det egna elenergibehovet är en tydlig följd av detta

Det är beklagligt att de politiker och beslutsfattare som drog igång ”solceller på villatak” kunde för lite om hur elnäten var uppbyggda

Redigerat:
Fairlane
D djac skrev:
För de flesta med rättsmedvetande så är symmetri och balans viktigt, du är väldigt fokuserad på att solceller eventuellt påverkar dina nätavgifter men du verkar inte lika angelägen om att gå in med en slant till grannen om dina elpriser sänks, det är rätt signifikativt för de som gillar effektbegränsande avgifter, om de kan tjäna en slant själv så är det bra men om det kostar minsta lilla med en förbättring för samhället så rasas det.
Grannens solceller sänker inte elpriset för mig, inte ett endaste dugg faktiskt, om inte grannen har en så stor anläggning så det verkligen påverkar priset i hela mitt elprisområde. Har grannen en så stor anläggning lär den påverka kostnaden för nätet väldigt mycket mer.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är också för kommande nätförändringar, men inte slöseri. Poängen missade du dock.
Poängen var att om ett elnätsföretag säger att effektavgift inte är nödvändigt (vilket det ju strikt inte är) så tas det som sanning, men om samma nätbolag också säger att utan effektavgift så kommer den kommande förändringen bli mycket dyrare så är det helt plötsligt bara en kommunikatör som inte förstår.
Tja, jag gissar att man ser olika även på detta, min uppfattning är att de som konstaterar att elproduktion, nätstabilitet, osv, bara blir bättre i Sverige, kommer från en driftsteknisk bakgrund, dvs torra fakta, medan de som hotar med skärseld och katastrofer om man inte röstar på dem, eller ger dem mer pengar, är politiker eller folk med bonusar. Detta gör att jag tillskriver de första högre trovärdighet än de senare.

Är otroligt trött på denna -vargen kommer-metod och iakttar apatiskt alla de som går på det, gång efter gång.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Grannens solceller sänker inte elpriset för mig, inte ett endaste dugg faktiskt, om inte grannen har en så stor anläggning så det verkligen påverkar priset i hela mitt elprisområde. Har grannen en så stor anläggning lär den påverka kostnaden för nätet väldigt mycket mer.
Du tror alltså inte att utbud och efterfrågan påverkar elpriserna, nej då kan vi nog inte göra mer för dig i den frågan.

M Martin Lundmark skrev:
Hej

Hej karlmb
Här är exempel när EI i förekommande fall jämkat de kostnadskrav som elnätsbolag ställt på villaägare som anslutit solceller just med tanke på att flera elanvändare drar nytta av förändringar
Det du frågade om i fråga 3
https://www.di.se/nyheter/beslut-slar-mot-villaagare-small-pa-93000-kronor/

• Arg
djac
  • Laddar…
D
Ja, fy, det är ett mörkt och slutet samhälle vi bygger.

Fairlane
D djac skrev:
Tja, jag gissar att man ser olika även på detta, min uppfattning är att de som konstaterar att elproduktion, nätstabilitet, osv, bara blir bättre i Sverige, kommer från en driftsteknisk bakgrund, dvs torra fakta, medan de som hotar med skärseld och katastrofer om man inte röstar på dem, eller ger dem mer pengar, är politiker eller folk med bonusar. Detta gör att jag tillskriver de första högre trovärdighet än de senare.

Är otroligt trött på denna -vargen kommer-metod och iakttar apatiskt alla de som går på det, gång efter gång.
Och om det är samma kommunikatör i båda fallen?

Jag gissar att alla pressreleaser går genom samma avdelning

Fairlane
D djac skrev:
Du tror alltså inte att utbud och efterfrågan påverkar elpriserna, nej då kan vi nog inte göra mer för dig i den frågan.
Du tror alltså att de 10kWh grannen levererar till nätet mellan klockan 13 och 15 påverkar priser i elprisområde 4 (priset som sätts dagen innan), Nej då är det nog inte mycket mer att diskutera i frågan...

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Och om det är samma kommunikatör i båda fallen?

Jag gissar att alla pressreleaser går genom samma avdelning
Ja, som sagt så tror jag att många väljer vad de vill tro oavsett vad fakta är, vi ser det ju mycket inom elområdet som av någon anledning blivit utvalt att politiseras och där budskapen om hur allvarligt läget är används för att flytta blicken från annat. Det är mycket tydligt här och det är nog svårt att rå på just nu.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Du tror alltså att de 10kWh grannen levererar till nätet mellan klockan 13 och 15 påverkar priser i elprisområde 4 (priset som sätts dagen innan), Nej då är det nog inte mycket mer att diskutera i frågan...
Med det resonemanget betyder såklart ingenting någonting men att tro att elproduktionen, dvs utbudet, inte påverkar priserna är naivt.

Men helt klart så påverkar inte ett (1) vindkraftverk/vattenkraftverk/kärnkraftverk, eller en solanläggning någonting, speciellt om man sen dessutom får välja perspektiv på det.

D djac skrev:
Med det resonemanget betyder såklart ingenting någonting men att tro att elproduktionen, dvs utbudet, inte påverkar priserna är naivt.

Men helt klart så påverkar inte ett (1) vindkraftverk/vattenkraftverk/kärnkraftverk, eller en solanläggning någonting, speciellt om man sen dessutom får välja perspektiv på det.
Hej
Det är väl snarare så att elproduktionen från villan påverkar spänningsnivån och ger spänningsvariationer

Hur starkt elnät man har varierar naturligtvis beroende på stad och landsbygd, avstånd till transformator och grannar etc

Börjar man sedan mata effekt i andra riktningen (fram villan) då ökar spänningens variationer

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.