K Kane skrev:
Blandar du inte effekt och energi i den slutsatsen?
Effekten är 2000W, uppmätt med mätare.

Och en dammsugare har relativt konstant effekt, kör alltid max på inställningen.

På en halvtimme fixar jag ett våningsplan av två, visst ofta kör jag ju XX:45 - XX:15 och kommer undan med 0,5 kW.

G
Skönt bort med allt trams som inte leder till något bra..

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jag vet, de flesta har med all säkerhet ökat sina intäkter med införandet.
Knappast. Och på sikt så får de dessutom lägre intäkter med denna modellen. Allt annat är konspirationsteorier.

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Maalox
God nyhet för oss bastubadare! Förutsatt att Ellevio nu backar dvs.

• Älska
  • Gilla
PFO och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Maalox Maalox skrev:
God nyhet för oss bastubadare! Förutsatt att Ellevio nu backar dvs.
Vilket de inte kommer göra skulle jag tro.
Varför skulle de gör a det när det kommer nya bud om ett år? Det tar nog lite tid att ställa om.

Det var bra gjort!

Nu är det bara några saker kvar för att göra det bättre för oss konsumenter.

1. Förbjud nätägare att ta ut mer intäkter för att finansiera utbyggnad, det får de göra med alla de miljarder de har badat i de senaste decennierna.

2. Ta bort marginalprissättning.

3. Lägg "utomlands" som en egen priszon med höga tillägg.

4. Dela ut de hundra miljarder som ligger och skvalpar om inte svenska kraftnät klarar av att lägga en sjökabel från Norrland till Skåne.

• Gilla
ansgar46 och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hullefar skrev:
Det var bra gjort!

Nu är det bara några saker kvar för att göra det bättre för oss konsumenter.

1. Förbjud nätägare att ta ut mer intäkter för att finansiera utbyggnad, det får de göra med alla de miljarder de har badat i de senaste decennierna.
Det är knappast görbart, de pengarna finns ju inte kvar.
H Hullefar skrev:
2. Ta bort marginalprissättning.
= Lämna EU och riv upp alla avtal med EU, samt med Norge såklart
H Hullefar skrev:
3. Lägg "utomlands" som en egen priszon med höga tillägg.
= Lämna EU och försök förhandla fram nya avtal med EU (och en massa andra länder) gällande allt inom handel. Räkna med att en hel del saker kommer bli dyrare.
H Hullefar skrev:
4. Dela ut de hundra miljarder som ligger och skvalpar om inte svenska kraftnät klarar av att lägga en sjökabel från Norrland till Skåne.
Dela ut till?
Återigen så är det alltså lämna EU som gäller.

• Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Här det smörgåsar som gäller från 1 november till 15 mars (när värmesystemet går för fullt.

Tack dock för att du påminde mig. Ska nu plocka ner den energieffektiva airfryern från vinden.
OT: Se över och komplettera vindsisoleringen när du är uppe så ökar nog chansen att du klarar av att hålla familjen med varm lagad mat i framtiden..

B Boende45 skrev:
Enligt obekräftade uppgifter sitter ledningsgruppen på tyska E.ON:s huvudkontor i krismöte.

Om inte de planerade avgifterna går att införa som planerat (och därmed suga ut pengar från världens mest naiva folk) riskerar tiotusentals tyska pensionärer få en mindre guldkantad tillvaro än utlovat.
Du verkar inte bara saknar förståelse för hur det tyska pensionssystemet fungerar och hur pensionärer i Tyskland lever utan också att det är upp till E.ON nu om man inför effektavgifter eller inte.
Det finns inget krav längre men det är inte samma som att avgifterna inte får införas. Vår nätägare gick precis ut med att avgiften införs från och med 1/8. Så vill E.ON införa det är det fritt fram att göra.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mitt elbolag har redan infört effektavgift och jag hoppas verkligen inte de tar bort den. De har nästan helt tagit bort överföringsavgiften (sänkt från 45 till 7 öre) i samband med införandet och då vi har batteri som klarar driva huset från 7-21 när effekttariffen tillämpas så slipper vi den helt.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Du verkar inte bara saknar förståelse för hur det tyska pensionssystemet fungerar och hur pensionärer i Tyskland lever utan också att det är upp till E.ON nu om man inför effektavgifter eller inte.
Det finns inget krav längre men det är inte samma som att avgifterna inte får införas. Vår nätägare gick precis ut med att avgiften införs från och med 1/8. Så vill E.ON införa det är det fritt fram att göra.
Du verkar sakna förståelse för ironi...

• Gilla
  • Älska
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är knappast görbart, de pengarna finns ju inte kvar.

= Lämna EU och riv upp alla avtal med EU, samt med Norge såklart

= Lämna EU och försök förhandla fram nya avtal med EU (och en massa andra länder) gällande allt inom handel. Räkna med att en hel del saker kommer bli dyrare.

Dela ut till?
Återigen så är det alltså lämna EU som gäller.
Äh, löjligt. Se på Tyskland, de struntar i elprisområden och liknande... EU gör ingenting. Om vi hade ändrat på villkoren för el i Sverige så hade väl EU skickat en notis om detta... sen hade det tagit 20 år innan de beslutat något.

• Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hullefar skrev:
Äh, löjligt. Se på Tyskland, de struntar i elprisområden och liknande... EU gör ingenting. Om vi hade ändrat på villkoren för el i Sverige så hade väl EU skickat en notis om detta... sen hade det tagit 20 år innan de beslutat något.
Tyskland har löst det på ett annat sätt än Sverige. Sverige kan göra likadant, men det blir inte billigare

useless useless skrev:
Det var (som vanligt) Sveriges överdrivna tolkning av ett EU-beslut. EU har bestämt att de som använder elnätet ska betala för det. Effektavgifterna var det bästa Sverge kunde komma på.
Jag kanske är färgad av att ha haft effektavgift så länge men tycker ändå det funkat bra, jag har fjärrvärme och har knappast behov av 25A men har nu tillgång till det för samma pengar som 16A, så länge jag håller mig borta från att maxa detta vardagar mellan 7-19 så kostar det ingenting.

Det är ju ändå en modell som ger incitament till att minska sitt effektbehov (framförallt dagtid) vilket nog är en förutsättning om vi ska uppnå alla mål som kastats upp för kommande 15-20år. Sen kan man diskutera hur aggressiv modellen skall vara.

Vi betalar typ 90kr/kW på vintern men i gengäld så ligger abonnemanget endast på 1500kr och utan debitering per kWh. Men då är nätterna och helgerna istället helt fria. Jag har således inga problem att hålla 2 elbilar laddade med en effekttopp runt 2kW på räkningen

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tyskland har löst det på ett annat sätt än Sverige. Sverige kan göra likadant, men det blir inte billigare
Svårt att ha några jämförelse med Tyskland. Den genomsnittliga elförbrukningen i Tyskland för en villa ligger på runt 4000 kWh/år. Så det är helt andra system.
Men att man tex har olika elprisområden är egentligen onödigt. Har dock diskuterats i Tyskland senast utan att det blev något. Det är lite som att straffa ett geografisk område.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.