B Boende45 skrev:
En halvtimmes dammsugning ger 1 kW effektanvändning för vår Miele-dammsugare.
Vilken modell då? Hur gammal? Är det någon industrivariant?
När jag tittade på dom för ett tag sen hittade jag inte sällan över 1000W ens i dyr-dyra segmentet.

Annars kanske det är dags att investera i en ny.

• Arg
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hur hjälper det alla med t ex gamla Volta som fortfarande är bättre på allt annat än effektförbrukning än en helt ny dammsugare? Både bättre sugkraft (luftvolym+undertryck) och större plats för påsen som rymmer mer. Slangen är också längre eftersom stora sugeffekten ger marginaler till det. Jag har jämfört direkt med en av de dyraste nya premiumdammsugarna med maxeffekten 1000W (som inte ens säljs längre). De har minskat ytterligare till 850W. Lika stort undertryck men luftvolymen är klart mindre, vilket ger sämre resultat. Så efter 30 år med en närmast perfekt dammsugare (alla munstycken får plats under en lucka i maskinen, bara en sådan sak) ska vi alltså betala för att byta till något sämre? Aldrig!
Och det behöver du inte heller då dammsugningen inte behöver göras när du lagar mat.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
De flesta dammsugare har väl också blivit tokigt mycket mer effektiva efter något reglerande beslut om jag minns rätt. förr låg de på runt 1600-2000 W i motoreffekt, nu sällan över 1000 W.
Därför suger dom så dåligt att man måste hålla på längre 😇

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Därför suger dom så dåligt att man måste hålla på längre 😇
Men det blir nog lägre medeleffekt ändå...

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hur hjälper det alla med t ex gamla Volta som fortfarande är bättre på allt annat än effektförbrukning (i mitt fall 1500W motoreffekt, 425W sugeffekt) än en helt ny dammsugare? Både bättre sugkraft (luftvolym+undertryck) och större plats för påsen som rymmer mer. Slangen är också längre eftersom stora sugeffekten ger marginaler till det. Jag har jämfört direkt med en av de dyraste nya premiumdammsugarna med maxeffekten 1000W (som inte ens säljs längre). De har minskat ytterligare till 850W. Lika stort undertryck men luftvolymen är klart mindre, vilket ger sämre resultat. Så efter 30 år med en närmast perfekt dammsugare (alla munstycken får plats under en lucka i maskinen, bara en sådan sak) ska vi alltså betala för att byta till något sämre? Aldrig!
Håller med, allt blir bara sämre.
Det är en stor skandal och ett vardagligt hinder för Ford Model T-farare att man inte längre kan få rundsmörjning och köpa bensin på apotek i varje liten by.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Paniken hos regeringen är rätt stor, de försöker att röja undan alla debattpunkter inför valet.
Förmodligen är det den totala pedagogiska kollaps som uppstod när alla nätbolag skulle hitta på och förklara sina egna modeller som fick regeringen att sätta ner foten.
Det lär väl komma något förslag på nationella regler likt de i Finland inom kort.

• Gilla
OppfinnarJocke och 16 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Förmodligen är det den totala pedagogiska kollaps som uppstod när alla nätbolag skulle hitta på och förklara sina egna modeller som fick regeringen att sätta ner foten.
Det lär väl komma något förslag på nationella regler likt de i Finland inom kort.
Kan vara så, eller inte...

pacman42 pacman42 skrev:
Kan vara så, eller inte...
Exakt.

MultiMan
T tompaah7503 skrev:
Håller med, allt blir bara sämre.
Det är en stor skandal och ett vardagligt hinder för Ford Model T-farare att man inte längre kan få rundsmörjning och köpa bensin på apotek i varje liten by.
Hur är detta en relevant jämförelse? Dammsugaren jag har är bättre eller likvärdig än en helt ny för 4-5000kr på alla punkter förutom effektförbrukning. Som sagt har jag jämfört.

Är bilar idag generellt sämre än en T-ford menar du?

Argumentet ni har är ju att jag ska köpa en ny maskin för pengar jag inte har eftersom den nya har 500W lägre motoreffekt men också suger sämre. Den nya har kortare slang, rymmer mindre damm eftersom påsutrymmet är mindre (trots samma angivna storlek i liter) och har ingen plats för munstyckena. Bl a.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Alex0918 och 7 till
  • Laddar…
F
O [old rusty] skrev:
Vilken modell då? Hur gammal? Är det någon industrivariant?
När jag tittade på dom för ett tag sen hittade jag inte sällan över 1000W ens i dyr-dyra segmentet.

Annars kanske det är dags att investera i en ny.
Vår billiga (typ 750kr) Elektrolux från 2013 ligger på 1300w. Startknappen är trasig och slangen tejpad, håller fast i den så länge det går. Numera står dock roboten för 90% av rengöringen här hemma.

Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
En halvtimmes dammsugning ger 1 kW effektanvändning
Blandar du inte effekt och energi i den slutsatsen?

• Gilla
  • Älska
Boggi och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
K Kane skrev:
Han menar såklart kWh, utifrån 2000W eleffekt som var rätt vanligt på äldre dammsugare.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sådär, då har jag hört av mig till mitt elnätsbolag och bett dem att avvakta med att ändra villkoren för abonnemangen fram till dess att utredning och lagförslag är klara om drygt ett år. Jag vill ha stabila villkor som jag anpassa mitt hus och användning av el, inte en massa populistiskt hattande åt olika håll.

Jag berömde dem också för en balanserad modell som både gav rejäla incitament att flytta last, men utan att bli alltför dyrt för de som inte kunde anpassa sig direkt.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det tror jag inte. Boende45 menar att en halvtimmes dammsugande adderar en kW till effekttoppen som effekttaxan baseras på.

Fairlane
B Boende45 skrev:
Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.
Förmodligen ingenting. EI ska utreda om det trots allt ska bli obligatoriskt effektavgift, enligt regeringens direktiv. Den utredningen ska vara klar om ett år ungefär (efter valet, vilken slump) och jag har svårt att tro att man gör några förändringar nu för att sen göra nya förändringar så tätt inpå.
B Boende45 skrev:
Jag vet, de flesta har med all säkerhet ökat sina intäkter med införandet.
Eller inte
B Boende45 skrev:
Enligt obekräftade uppgifter sitter ledningsgruppen på tyska E.ON:s huvudkontor i krismöte.

Om inte de planerade avgifterna går att införa som planerat (och därmed suga ut pengar från världens mest naiva folk) riskerar tiotusentals tyska pensionärer få en mindre guldkantad tillvaro än utlovat.
Samma EON som redan tidigare aviserat att man skjuter på införandet?

B Boende45 skrev:
Jag läser in att det inte är du som dammsuger i familjen….

En halvtimmes dammsugning ger 1 kW effektanvändning för vår Miele-dammsugare.

Om det lägger sig på toppen av övrig livsnödvändig elkonsumtion så talar vi om 81 kr extra för den månaden.
Och varför skulle en halvtimmes dammsugande på morgonen lägga sig på en topp?

B Boende45 skrev:
Matlagning?

Här det smörgåsar som gäller från 1 november till 15 mars (när värmesystemet går för fullt.

Tack dock för att du påminde mig. Ska nu plocka ner den energieffektiva airfryern från vinden.

Nu blir barnen glada med säsongspremiär för varm lagad mat i morgon lördag!
Ok. Du var alltså aldrig seriös...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.