Fairlane Fairlane skrev:
Nej det stämmer inte helt. Det är korrekt att priset påverkas av utbud och efterfrågan, men belastningen gör det inte. Det kan finnas ett stort utbud och en låg efterfrågan, så priset är lågt, samtidigt som det är väldigt hög belastning i detta lokalnät. Elhandelsmarknaden är ju så mycket större än ditt lokala nät.
Jag är inte så kategorisk som du. Jag har inte sagt att det stämmer helt.
Klart att belastningen påverkas av priset. Det är ju bara att gå till sig själv och se hur man agerar.
Egentligen är ju pris och effektavgift två sidor på samma mynt!

P
T Tompisen skrev:
Här är ett spännande fall av effektavgifter från Ellivio som lagt på effekttoppar för mars månad. Den 1, 3 och 10 mars samtidigt som vi är bortresta. Hur kan då effekttoppar uppnås när det enda som förbrukar effekt är uppvärmning.
Effekttoppar uppstår väl alltid, så länge inte huset konstant drar exakt samma effekt?

P
L Lawson skrev:
Jag fick denna informationen i ett mail från ellevio.
Det tycks bara vara effektkunder som påverkas. 🙂

P
pacman42 pacman42 skrev:
Det är rimligt. Att däremot krävs att de som är införda rivs upp, ja det är rätt naivt av Busch. Skall vi gissa att hon själv fått en hög räkning?
Busch har kanske ett dåligt isolerat gammalt hus med direktverkande elvärme?

Gammalt rött trähus med mossa på taket omgivet av träd, potentiellt isolerat med direktverkande elvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
H hhallen skrev:
Ja, det här är helt klart alldeles för svårt för er som gått i den skola som sossarna såg till länsades på allt vad kunskap och verkligt tänkande heter.
Jag är visserligen ingen vän av den kunskapsfria skolan, men inte ens major Björklunds skola kunde väl lära ut hur man löser en svår målkonflikt på bästa sätt?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Mycket långsökt, låter som ett tjurigt svepskäl. Varför just till 'resten av året', varför skulle just detta göra det mer rättvist ? Saken är att nätbolagen har så vitt skilda modeller. Jag har två fastigheter i olika delar av landet. I ena fallet Ellevio så var man så ivrig på att komma igång från början. Vad var drivkraften för det hos Ellevio ? Uppenbarligen finns det något av 'money talks' där, hos detta monopolföretag. I det andra nätbolaget har man effektavgifter enbart oktober-mars, annars inte. De har konstaterat att det bara är att avbryta, inget mer att säga. Och BTW, EON i Skåne har inte ens börjat, de tänkte köra igång i höst.
Mitt elbolag har effekttariffer nov-mar. Eftersom november och december ofta är relativt varma så är det januari och februari som kommer att ge de högsta tarifferna. Under resten av året så sparar vi i praktiken in mycket pengar på de sänkta överföringsavgifterna. Så ändrar man nu så får vi högre överföringsavgifter samt att vi får betala effekttariffer - under samma år. Jag tycker att deras resonemang är logiskt!

Redigerat:
  • Gilla
Weimik
  • Laddar…
Fairlane
A ansgar46 skrev:
Jag är inte så kategorisk som du. Jag har inte sagt att det stämmer helt.
Klart att belastningen påverkas av priset. Det är ju bara att gå till sig själv och se hur man agerar.
Ja belastningen kan delvis påverkas av priset, men det omvända gäller inte, eller bara försumbart.
A ansgar46 skrev:
Egentligen är ju pris och effektavgift två sidor på samma mynt!
Det är det jag anser att det inte är.
Priset kan bli lågt om det är varmt på kontinenten och solen skiner och det blåser. De producerar mycket el och förbrukar lite så priset blir lågt. Där du bor kan det samtidigt vara kallt så du och alla grannar förbrukar mycket el för att värma era bostäder. Efterfrågan är lokalt rätt hög, men på den stora elbörsen så är er elförbrukning snudd på försumbar. Elpriset är då lågt, och belastningen på nätet är hög, så att ladda elbil eller batterier för att öka belastningen ytterligare är kanske inte lämpligt.

Det finns helt enkelt inte något klart samband mellan elpris och belastning på lokalnäten.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja belastningen kan delvis påverkas av priset, men det omvända gäller inte, eller bara försumbart.

Det är det jag anser att det inte är.
Priset kan bli lågt om det är varmt på kontinenten och solen skiner och det blåser. De producerar mycket el och förbrukar lite så priset blir lågt. Där du bor kan det samtidigt vara kallt så du och alla grannar förbrukar mycket el för att värma era bostäder. Efterfrågan är lokalt rätt hög, men på den stora elbörsen så är er elförbrukning snudd på försumbar. Elpriset är då lågt, och belastningen på nätet är hög, så att ladda elbil eller batterier för att öka belastningen ytterligare är kanske inte lämpligt.

Det finns helt enkelt inte något klart samband mellan elpris och belastning på lokalnäten.
Vad bra.
Då är alltså alla som vill ha låga överföringsavgifter på nätterna, när elen nästan alltid är billigast vintertid, helt rätt ute.
Och de som menar att det ger problem kl 22 när alla elbilsladdningar går igång pga detta har fel i att det ger stora problem för elnätet.
Ett utmärkt argument för att ha lägre överföringsavgift och inga effektavgifter då iaf.

• Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag är visserligen ingen vän av den kunskapsfria skolan, men inte ens major Björklunds skola kunde väl lära ut hur man löser en svår målkonflikt på bästa sätt?
"En svår målkonflikt"? Målet är väl entydigt: Att få så låg elnätsräkning som möjligt utan att för den skull behöva ändra sin livsföring dramatiskt.

Det blir en aning mer komplicerat om man har tim- eller kvartspris på själva elen. Men i grunden handlar det ju bara om några multiplikationer och additioner.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad bra.
Då är alltså alla som vill ha låga överföringsavgifter på nätterna, när elen nästan alltid är billigast vintertid, helt rätt ute.
Och de som menar att det ger problem kl 22 när alla elbilsladdningar går igång pga detta har fel i att det ger stora problem för elnätet.
Ett utmärkt argument för att ha lägre överföringsavgift och inga effektavgifter då iaf.
Jag tror att det är bäst att du slutar skriva, din argumentation går ju aldrig ihop. Eller tänker du kraftigt höjda fasta avgifter för att kompensera då?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Syftet är inte att det skall bli optimalt, syftet är att man skall få en modell som ger incitament för optimeringar - inte en modell som alltid är den bästa för stunden.
Well, vi vet absolut inte vad syftet är, flera har letat efter hur detta uppstod och vem som lobbat för det men det verkar högst oklart. Vi vet ju vad som använts för försöka motivera införandet och det har ju varit extremt genomskinligt, man behöver inte spekulera men man får nog acceptera att vi inte vet.

• Gilla
Krychet och 3 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag får återupprepa vad vissa sagt redan, de nätoperatörer som har haft effekttariffer i tio år, skall de tvingas bort från dessa? Ebbas uttalande är inte förankrat i verkligheten.
Man kan ju hoppas, låt elnätsbolagen få betalt av staten, som betalar ett lågt pris per kWh (minskande per år, de får effektivisera), som skolpengen ungefär, sen är överföring en del av skatten, elnätsbolagen kan bara öka sina intäkter genom att sälja mer el.

Vi måste få slut på debiteringslekstugan helt enkelt.

• Gilla
  • Haha
Krychet och 2 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
OK, låter fint. Och NÄR mäter man den s.k. intäktsramen ? Och vad gör man för att kalibrera in sig på denna intäktsram ? Inget som elkunderna ser hända.
Nuvarande intäktsram sattes 2023 och gäller 2024 till 2027,l kollar du inte EI hemsida?

• Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
S
H hhallen skrev:
Ja, det här är helt klart alldeles för svårt för er som gått i den skola som sossarna såg till länsades på allt vad kunskap och verkligt tänkande heter.
Detn krävs litet mer analytiska kunskaper än så för ett sådant optimeringsproblem.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
S Snurrespratt skrev:
Detn krävs litet mer analytiska kunskaper än så för ett sådant optimeringsproblem.
Det beror väl lite på var man drar gränsen. Att nå ett absolut minimum blir svårt, eftersom man inte vet belastningen över hela månaden i förväg. Nöjer man sig med att dra ner kostnaden ordentligt så är det görbart, utan alltför svåra analyser.

• Gilla
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.