Ossian K Olsson
B Boende45 skrev:
Jag läser in att det inte är du som dammsuger i familjen….

En halvtimmes dammsugning ger 1 kW effektanvändning för vår Miele-dammsugare.

Om det lägger sig på toppen av övrig livsnödvändig elkonsumtion så talar vi om 81 kr extra för den månaden.
Och du känner du måste dammsuga den där timman som tvättmaskinen, torktummlaren, värmesystemet och spisen går på max? Är det verkligen så viktigt för dig?

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och än en gång så är det helt orimligt att effekttarifferna skulle driva dig till att dammsuga före klockan 06:00. Matlagningen runt kl 18.00 är fortfarande det som kommer att vara dimensionerande imde flesta hushåll. Att ens prata om dammsugning är antingen skrämselpropaganda eller grov okunskap.
De flesta dammsugare har väl också blivit tokigt mycket mer effektiva efter något reglerande beslut om jag minns rätt. förr låg de på runt 1600-2000 W i motoreffekt, nu sällan över 1000 W.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Attitudeswe
B Boende45 skrev:
Det här påverkar mest utvecklingen för övergång från fossil- till elbilar.

Tror kanske att det är en stor anledning till beslutet.
Ja avsaknad av billig överföringsavgift bromsar ju den omställningen.

Det är just elbilsägare som vinner på effektavgifterna, men dom som ännu inte skaffat en fattar väl inte det (liksom dom har räckviddsångest som går över efter en månad med elbil)

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Och du känner du måste dammsuga den där timman som tvättmaskinen, torktummlaren, värmesystemet och spisen går på max? Är det verkligen så viktigt för dig?
Man kan få hjälp med överdriven hygienmani genom KBT.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Magic Kate och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror inte ens att det är särskilt många röster att vinna på detta. De flesta bryr sig inte det minsta om detta, det är ett fåtal gnällspikar som har hörts.
Det är ett fåtal gnällspikar som hörts ja, men frågan har även lyfts ( i alla fall i min närhet) även av rätt vanliga personer som oroat sig för att de mest hört gnällspikarnas gnäll.

Problemet är ju att de inte förstår konsekvenserna av att inte införa det. Solceller har redan stoppats pga av att näten inte klarar kapaciteten. Men det ska bli intressant när även elbilsladdare i villakvarter stoppas eller andra effektstarka förbrukare. Eller bara det att elavgiften kommer att behöva höjas ännu mer för att fortsätta bygga ett nät som klarar de där topparna när Boende45 ska göra exakt allt samtidigt hemma bara för att.

Så som vanligt så har debatten blivit ensidig och förlorarna, ja det är vi med elabonnemang.

• Gilla
Fredha och 5 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jag läser in att det inte är du som dammsuger i familjen….

En halvtimmes dammsugning ger 1 kW effektanvändning för vår Miele-dammsugare.

Om det lägger sig på toppen av övrig livsnödvändig elkonsumtion så talar vi om 81 kr extra för den månaden.
Nej, helt orimligt. Måste du verkligen dammsuga medan du lagar mat? Det finns andra timmar på dygnet som inte är under natten. Vi har aldrig brytt oss om när vi dammsuger, jag som har statistik på allt kan inte ens se dammsugningen i graferna. Det är alltid matlagningstimmen som dominerar för effektavgiften. Och ja, jag dammsuger. Jag städar även toaletterna. Då slipper jag dammtorka...

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det är ett fåtal gnällspikar som hörts ja, men frågan har även lyfts ( i alla fall i min närhet) även av rätt vanliga personer som oroat sig för att de mest hört gnällspikarnas gnäll.

Problemet är ju att de inte förstår konsekvenserna av att inte införa det. Solceller har redan stoppats pga av att näten inte klarar kapaciteten. Men det ska bli intressant när även elbilsladdare i villakvarter stoppas eller andra effektstarka förbrukare. Eller bara det att elavgiften kommer att behöva höjas ännu mer för att fortsätta bygga ett nät som klarar de där topparna när Boende45 ska göra exakt allt samtidigt hemma bara för att.

Så som vanligt så har debatten blivit ensidig och förlorarna, ja det är vi med elabonnemang.
I Frankrike har man max-effekt och överskrider man denna då stängs elen av. I Tyskland så förbehåller sig elbolagen att kunna stänga av din elbilsladdning för att skydda elnätet. Det finns många kreativa förslag, jag tyckte personligen att effekttarifferna var mycket bättre än de flesta alternativ jag läst om.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Eftersom det inte finns några större kapacitetsbegränsningar i många lokalnät är det väl inte hela världen om man pausar och ser över utformningen. De elnätsbolag som har kapacitetsbegränsningar i sina nät kan ju införa straffavgifterna på effektuttag som en lösning.

• Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och än en gång så är det helt orimligt att effekttarifferna skulle driva dig till att dammsuga före klockan 06:00. Matlagningen runt kl 18.00 är fortfarande det som kommer att vara dimensionerande i de flesta hushåll. Att ens prata om dammsugning är antingen skrämselpropaganda eller grov okunskap.
Matlagning?

Här det smörgåsar som gäller från 1 november till 15 mars (när värmesystemet går för fullt.

Tack dock för att du påminde mig. Ska nu plocka ner den energieffektiva airfryern från vinden.

Nu blir barnen glada med säsongspremiär för varm lagad mat i morgon lördag!

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Exostor och 29 till
  • Laddar…
Bra beslut.
Regeringen i övrigt är en total katastrof men här gör de rätt.

Dubbla styrande prismekanismer för elförbrukning, där den ena ibland motverkar den andra, är helt fel.

Det finns ingen som kan eller orkar förstå det. Man kan absolut få till någon bra intelligent styrning av ens förbrukning men det ska inte vara ett grundkrav att prenumerera på någon AI-tjänst för hundralappar i månaden för att få el i uttaget.

Gör om och gör rätt, tänk efter vad man vill uppnå i helhet och baka ihop det till en prismekanism. Det kommer inte bli optimerat för producenter och elnätsbolag, men det kommer bli en signal som abonnenterna kan förstå och följa.

• Gilla
styren och 27 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
De flesta dammsugare har väl också blivit tokigt mycket mer effektiva efter något reglerande beslut om jag minns rätt. förr låg de på runt 1600-2000 W i motoreffekt, nu sällan över 1000 W.
Och de drar inte max effekt hela tiden.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Intressant att se hur det blir för oss som haft effektavgift i flera år redan.
Hade varit skönt om den avskaffades även om den inte drabbar oss kostnadsmässigt just nu- de första jag skulle göra är att köpa en 3-fas laddare
Troligen blir det ingen skillnad. Det enda som slopas är kravet, så de nätbolag som har ett fungerande system lär fortsätta med det.

• Gilla
bejkon_ och 4 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Matlagning?

Här det smörgåsar som gäller från 1 november till 15 mars (när värmesystemet går för fullt.

Tack dock för att du påminde mig. Ska nu plocka ner den energieffektiva airfryern från vinden.

Nu blir barnen glada med säsongspremiär för varm lagad mat i morgon lördag!
Jag kom inte ens över 3,5 kWh/h under matlagningstimmen i varken januari eller februari, inte i mars heller - än så länge. Och den har varit dominerande.

Nu försvinner styrmedlet som skall få oss att välja utrustning som kan användas smartare och kostnaderna för elnäten kommer att öka för kollektivet - bara för några som inte vill byta ut den direktverkande elen och inte kan tänka sig att dammsuga på annan tid än de lagar mat.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Paniken hos regeringen är rätt stor, de försöker att röja undan alla debattpunkter inför valet.

• Gilla
ansgar46 och 11 till
  • Laddar…
MultiMan
T tompaah7503 skrev:
Hur hjälper det alla med t ex gamla Volta som fortfarande är bättre på allt annat än effektförbrukning (i mitt fall 1500W motoreffekt, 425W sugeffekt) än en helt ny dammsugare? Både bättre sugkraft (luftvolym+undertryck) och större plats för påsen som rymmer mer. Slangen är också längre eftersom stora sugeffekten ger marginaler till det. Jag har jämfört direkt med en av de dyraste nya premiumdammsugarna med maxeffekten 1000W (som inte ens säljs längre). De har minskat ytterligare till 850W. Lika stort undertryck men luftvolymen är klart mindre, vilket ger sämre resultat. Så efter 30 år med en närmast perfekt dammsugare (alla munstycken får plats under en lucka i maskinen, bara en sådan sak) ska vi alltså betala för att byta till något sämre? Aldrig!

Förutom förvaringen i maskinen kom den med både tvättbart Hepa-filter och cyklon för att dammsuga grövre skit. Den gör alltså allt man kan begära, och suger som sagt otroligt bra fortfarande. Bytet till syntetpåsar förbättrade det ytterligare mot de papperspåsar som maskinen kom med.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Conqvist och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.