85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Ja bilen jag har är väl inget problem den har jag satt på låg effekt men när frugan drar igång disken och tvätten och på med en gryta och potatiskok samtidigt som någon annan i familjen går och duschar och vips är man mycket högre än dina 2 kW. Vi ligger just nu på 4,3 kW vilket jag är ganska nöjd med.L Liljeros skrev:
Sedan tycker jag att det är knäppt att när man har de lägsta elpriserna ner mot 0, så ska man behöva sätta gränser för effekten i stället.
Sedan undrar jag - hur gör ni? Man ska ju kunna styra allt med appar men jag vet inte en enda app som kan strypa de ovanstående förbrukarna när man når en given gräns?
Hemberg energiekonom (han med hängslena) har sagt flera ggr i TV att det är ju bara att ta upp en app i telefonen.
Ellevio måste nu inse att det är dags att omgående avsluta effektavgifterna, trots att de försöker bita sig fast.
Från dagens SvD:
"Flera nätbolag uppger att de kommer att behålla reglerna tills dess att Energimarknadsinspektionen klargjort vad som ska gälla i stället. Hur ser ni på det?
(S) : I så fall måste regeringen agera igen. Det kan ju inte vara upp till bolagens godtycke vilka regler som gäller."
"Även Villaägarnas Riksförbund kräver att regeringen agerar mot de nätbolag som valt att behålla effekttarifferna i sin nuvarande utformning.
– Vi förespråkar att man backar ur det på ett ordnat sätt och att regeringen och Energimarknadsinspektionen snabbt klargör hur det ska gå till, säger Helen Forslind, chefsekonom på Villaägarna."
Från dagens SvD:
"Flera nätbolag uppger att de kommer att behålla reglerna tills dess att Energimarknadsinspektionen klargjort vad som ska gälla i stället. Hur ser ni på det?
(S) : I så fall måste regeringen agera igen. Det kan ju inte vara upp till bolagens godtycke vilka regler som gäller."
"Även Villaägarnas Riksförbund kräver att regeringen agerar mot de nätbolag som valt att behålla effekttarifferna i sin nuvarande utformning.
– Vi förespråkar att man backar ur det på ett ordnat sätt och att regeringen och Energimarknadsinspektionen snabbt klargör hur det ska gå till, säger Helen Forslind, chefsekonom på Villaägarna."
Sätt smarta strömbrytare på tvättmaskin och diskmaskin så att de stänger av när elförbrukningen är för hög. Jag har smarta brytare på mina, men jag har valt att inte använda dem då det är lättare att stänga av värmen.A ansgar46 skrev:Ja bilen jag har är väl inget problem den har jag satt på låg effekt men när frugan drar igång disken och tvätten och på med en gryta och potatiskok samtidigt som någon annan i familjen går och duschar och vips är man mycket högre än dina 2 kW. Vi ligger just nu på 4,3 kW vilket jag är ganska nöjd med.
Sedan tycker jag att det är knäppt att när man har de lägsta elpriserna ner mot 0, så ska man behöva sätta gränser för effekten i stället.
Sedan undrar jag - hur gör ni? Man ska ju kunna styra allt med appar men jag vet inte en enda app som kan strypa de ovanstående förbrukarna när man når en given gräns?
Hemberg energiekonom (han med hängslena) har sagt flera ggr i TV att det är ju bara att ta upp en app i telefonen.
Mitt nätbolag förklarade i tidningen att de inte kan ta bort effekttarifferna nu, tidigast vid årsskiftet i så fall. Det blir väldigt orättvist om alla de som nu betalat höga effekttariffer inte kan tjäna in de kostnaderna på den låga överföringsavgiften under resten av året.S Snurrespratt skrev:Ellevio måste nu inse att det är dags att omgående avsluta effektavgifterna, trots att de försöker bita sig fast.
Från dagens SvD:
Jag håller med dem. Det enda logiska är att man kör ett helt år innan man ändrar igen. Annars drabbas vissa väldigt hårt medan andra får ännu större fördelar.
Jag har inte effektavgifter än från något av mina två nätbolag (SKAB och Vattenfall) och har inte läst hur de ska gå vidare.
MEN vad jag förstått är det flera (?) bolag som haft dylika avgifter i många år, långt innan nya kravställningen från EU vilken implementerades av vår EI…. Man kan ju fundera hur de som haft systemet länge kommer gå vidare.
MEN vad jag förstått är det flera (?) bolag som haft dylika avgifter i många år, långt innan nya kravställningen från EU vilken implementerades av vår EI…. Man kan ju fundera hur de som haft systemet länge kommer gå vidare.
Mycket långsökt, låter som ett tjurigt svepskäl. Varför just till 'resten av året', varför skulle just detta göra det mer rättvist ? Saken är att nätbolagen har så vitt skilda modeller. Jag har två fastigheter i olika delar av landet. I ena fallet Ellevio så var man så ivrig på att komma igång från början. Vad var drivkraften för det hos Ellevio ? Uppenbarligen finns det något av 'money talks' där, hos detta monopolföretag. I det andra nätbolaget har man effektavgifter enbart oktober-mars, annars inte. De har konstaterat att det bara är att avbryta, inget mer att säga. Och BTW, EON i Skåne har inte ens börjat, de tänkte köra igång i höst.pacman42 skrev:
Mitt nätbolag förklarade i tidningen att de inte kan ta bort effekttarifferna nu, tidigast vid årsskiftet i så fall. Det blir väldigt orättvist om alla de som nu betalat höga effekttariffer inte kan tjäna in de kostnaderna på den låga överföringsavgiften under resten av året.
Jag håller med dem. Det enda logiska är att man kör ett helt år innan man ändrar igen. Annars drabbas vissa väldigt hårt medan andra får ännu större fördelar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ser du någon tydlig koppling mellan elpriset och belastningen av näten, dvs när elpriset är lågt så är också belastningen låg?A ansgar46 skrev:
Om den kopplingen inte finns så är det väl inte så märkligt att de kan motarbeta varandra?
Hobbysnickare
· Kilafors
· 60 inlägg
Det tog Ellevio tre år att införa effektavgift, och du vet väl att man inte får överskrida intäktsramen pga effektavgifter?S Snurrespratt skrev:Mycket långsökt, låter som ett tjurigt svepskäl. Varför just till 'resten av året', varför skulle just detta göra det mer rättvist ? Saken är att nätbolagen har så vitt skilda modeller. Jag har två fastigheter i olika delar av landet. I ena fallet Ellevio så var man så ivrig på att komma igång från början. Vad var drivkraften för det hos Ellevio ? Uppenbarligen finns det något av 'money talks' där, hos detta monopolföretag. I det andra nätbolaget har man effektavgifter enbart oktober-mars, annars inte. De har konstaterat att det bara är att avbryta, inget mer att säga. Och BTW, EON i Skåne har inte ens börjat, de tänkte köra igång i höst.
Det är därför effekttarifferna inte får någon förståelse och acceptans hos elkunderna. Man ska optimera två olika saker till en gemensam målfunktion. Två saker som inte har varandra att göra.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Men det är ju två helt olika saker?S Snurrespratt skrev:
Det går inte alltid att optimera två helt olika saker samtidigt.
Ja, det här är helt klart alldeles för svårt för er som gått i den skola som sossarna såg till länsades på allt vad kunskap och verkligt tänkande heter.S Snurrespratt skrev:
Ja, du kanske ser det från producenternas sida men som konsument ser jag att de motarbetar varandra. Det beror delvis på att man har en fast tidsgräns då man dubblar effekten som ska avgiftbeläggas utan hänsyn till efterfrågan dessa timmar.Fairlane skrev:
Svaret på din fråga är att då efterfrågan (belastningen) minskar så minskar elpriserna.
Efterfrågan ökar om man sänker priserna (auktion) men då kan i vissa fall effekttariffen motverka det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Nej det stämmer inte helt. Det är korrekt att priset påverkas av utbud och efterfrågan, men belastningen gör det inte. Det kan finnas ett stort utbud och en låg efterfrågan, så priset är lågt, samtidigt som det är väldigt hög belastning i detta lokalnät. Elhandelsmarknaden är ju så mycket större än ditt lokala nät.A ansgar46 skrev:Ja, du kanske ser det från producenternas sida men som konsument ser jag att de motarbetar varandra. Det beror delvis på att man har en fast tidsgräns då man dubblar effekten som ska avgiftbeläggas utan hänsyn till efterfrågan dessa timmar.
Svaret på din fråga är att då efterfrågan (belastningen) minskar så minskar elpriserna.
Efterfrågan ökar om man sänker priserna (auktion) men då kan i vissa fall effekttariffen motverka det.