M Martin Lundmark skrev:
Hej
Pelles bilverkstad, Plastgjuteriet eller ett bageri ansluts naturligtvis inte till 130 kV nätet, utan kan anslutas till samma 11/0,4 kV elnät som villorna

Pelles bilverkstad, Plastgjuteriet eller ett bageri som är tillräckligt stort har idag abonnerat på effekt och betalar avgift för detta, medan villorna som är anslutna till samma nät, har tidigare inte betalat effektavgift
"Betalar för detta"? Kan du utveckla? Hur kan vi se att de betalar rimligt mkt? Och om inte, hur mkt skulle deras pris behöva höjas?

K karlmb skrev:
"Betalar för detta"? Kan du utveckla? Hur kan vi se att de betalar rimligt mkt? Och om inte, hur mkt skulle deras pris behöva höjas?
Hej
Har man abonnemangssäkring över 63A då abonnerar man på en effekt förutom elenergi och betalar extra om man överskrider effektabonemanget

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Har man abonnemangssäkring över 63A då abonnerar man på en effekt förutom elenergi och betalar extra om man överskrider effektabonemanget
Frågan var vad det kostar och om det är rimlig prisnivå.

K karlmb skrev:
Frågan var vad det kostar och om det är rimlig prisnivå.
Hej
Vad det kostar framgår av elnätsbolagens prislista

Så är det även gällande vad tex vatten och avlopp kostar i din kommun där framgår kostnaden av respektive prislista

Kan du svara på om prisnivån för dessa tjänster är rimliga för alla kommuner och elnätsbolag?

Jag kan iallafall inte det

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag har från mitt elnätsbolag fått statistik på hur min elförbrukning fördelade sig mellan höglasttid och låglasttid. De har då räknat ut fiktiv sådan statistik också från två är före i år då effektavgiften inördes (och avskaffades - från den 1/9). Notabelt är att jag inte förbrukat procentuellt mer el på låglasttid sedan den infördes, trots styrning av uttaget. Jag har procentuellt nästintill identiskt lika mycket på "natten" (knappt 2/3) och på dagen (drygt 1/3) som innan.

De har också statistik på hur höga effekttoppar per timme jag har. Där kan man se att mina effekttoppar ökar i steg under månaden, när det tredje högsta värdet (vi hade effektavgift för medel av de tre högsta timmarna) ökade så började antalet timmar nära det nya tredje högsta värdet ökar rätt kraftigt. Detta då jag hade automatisk avstängning av värme/VV om trenden pekade mot högre medeleffekt per timme än den tredje högsta i månaden. Dvs, min automation av LLVP och FLVP gjorde stor skillnad.

1778497666354.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar en halv månad, det går inte att se så tydligt när man hade mer än så. Bilden är bara visad som ett exempel på hur det såg ut hos mig.

Det intressanta är att även om det är mer frekvent med toppar mellan 17 och 21 så dyker det ibland upp toppar kl 08.00 på en lördag morgon (frugan slår på ugnen och spisen för att baka och göra långkok) eller till lunch. Dvs, det är uppenbart att det är matlagningen som är styrande. Nu hade jag dessutom hantverkare hemma denna månaden, så andra halvan gick åt h-vete då de lämnade dörren öppen hela dagarna så att värmen fick jobba överkurs, så den halvan är inte av intresse...

Hade man haft en effektvakt som stänger av värmen (sänker börvärdet eller liknande) så snart spisen eller ugnen är igång så skulle det inte vara så svårt att hålla nere effekten. Jag hade lite mer avancerat än så (jag styrde mot den tredje högsta effekten), men det är inte så svårt att få kontroll på effekten med enkla medel. De flesta skulle kunna få till en sådan installation utan problem för några tusenlappar. Dvs ungefär så mycket som jag tjänade på effekttariffen varje år (prediktion) via min styrning.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har från mitt elnätsbolag fått statistik på hur min elförbrukning fördelade sig mellan höglasttid och låglasttid. De har då räknat ut fiktiv sådan statistik också från två är före i år då effektavgiften inördes (och avskaffades - från den 1/9). Notabelt är att jag inte förbrukat procentuellt mer el på låglasttid sedan den infördes, trots styrning av uttaget. Jag har procentuellt nästintill identiskt lika mycket på "natten" (knappt 2/3) och på dagen (drygt 1/3) som innan.

De har också statistik på hur höga effekttoppar per timme jag har. Där kan man se att mina effekttoppar ökar i steg under månaden, när det tredje högsta värdet (vi hade effektavgift för medel av de tre högsta timmarna) ökade så började antalet timmar nära det nya tredje högsta värdet ökar rätt kraftigt. Detta då jag hade automatisk avstängning av värme/VV om trenden pekade mot högre medeleffekt per timme än den tredje högsta i månaden. Dvs, min automation av LLVP och FLVP gjorde stor skillnad.

[bild]
Bilden visar en halv månad, det går inte att se så tydligt när man hade mer än så. Bilden är bara visad som ett exempel på hur det såg ut hos mig.

Det intressanta är att även om det är mer frekvent med toppar mellan 17 och 21 så dyker det ibland upp toppar kl 08.00 på en lördag morgon (frugan slår på ugnen och spisen för att baka och göra långkok) eller till lunch. Dvs, det är uppenbart att det är matlagningen som är styrande. Nu hade jag dessutom hantverkare hemma denna månaden, så andra halvan gick åt h-vete då de lämnade dörren öppen hela dagarna så att värmen fick jobba överkurs, så den halvan är inte av intresse...

Hade man haft en effektvakt som stänger av värmen (sänker börvärdet eller liknande) så snart spisen eller ugnen är igång så skulle det inte vara så svårt att hålla nere effekten. Jag hade lite mer avancerat än så (jag styrde mot den tredje högsta effekten), men det är inte så svårt att få kontroll på effekten med enkla medel. De flesta skulle kunna få till en sådan installation utan problem för några tusenlappar. Dvs ungefär så mycket som jag tjänade på effekttariffen varje år (prediktion) via min styrning.
Hej
Vad jag förstått så har jag en ingång på min 20 år gamla X15 bergvärmepump där jag tex kan ställa in att en slutning ger att framledningstemperaturen minskar exempelvis 4 grader

Jag skulle kunna nyttja den för att minska effektuttaget till värmepumpen då spis/ugn används över en viss effekt

• Älska
pacman42
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Vad jag förstått så har jag en ingång på min 20 år gamla X15 bergvärmepump där jag tex kan ställa in att en slutning ger att framledningstemperaturen minskar 4 grader
Jag skulle kunna nyttja den för att minska effektuttaget till värmepumpen då spis/ugn används över en viss egfekt
Vilket är väldigt lätt att åstadkomma med utrustning för några tior om man kan löda/programmera eller för några hundralappar om en kommersiell aktör ger dig in i det.

Jag har motsvarande kontakt på min FLVP. Kräver inte en elektriker för installationen heller. Jag styr uppvärmningen med denna. Jag styr tillverkningen av varmvatten genom att koppla ur en termistor.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Vad det kostar framgår av elnätsbolagens prislista

Så är det även gällande vad tex vatten och avlopp kostar i din kommun där framgår kostnaden av respektive prislista

Kan du svara på om prisnivån för dessa tjänster är rimliga för alla kommuner och elnätsbolag?

Jag kan iallafall inte det
Ändå har du klara uppfattningar om att effekttariffer för hushåll är rimliga..

pacman42 pacman42 skrev:
Vilket är väldigt lätt att åstadkomma med utrustning för några tior om man kan löda/programmera eller för några hundralappar om en kommersiell aktör ger dig in i det.

Jag har motsvarande kontakt på min FLVP. Kräver inte en elektriker för installationen heller. Jag styr uppvärmningen med denna. Jag styr tillverkningen av varmvatten genom att koppla ur en termistor.
Och väldigt enkelt utan elektriker att använda för ett "effektneddragningsrelä" kopplat till tex elmätaren.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ändå har du klara uppfattningar om att effekttariffer för hushåll är rimliga..
Hej
Sedan länge betalar elanvändare för den effekt de behöver från elnätet, men hushållen har varit ett undantag

Det är rimligt att även tex villaägare betalar för effekt.
Detta för att hålla nere de framtida kostnadsökningarna för distributionsnäten till dem
Detta med tanke på det ändrade användningsmönstret hos elanvändare

Redigerat:
  • Haha
djac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och väldigt enkelt utan elektriker att använda för ett "effektneddragningsrelä" kopplat till tex elmätaren.
Precis. Utrustningen jag byggt och programmerat kostar inte ens 80 kr. Två processorer, en på elmätaren och en på FLVPn. Den på elmätaren övervakar förbrukningen. Den andra styr konsumtionen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Sedan länge betalar elanvändare för den effekt de behöver från elnätet, men hushållen har varit ett undantag

Det är rimligt att även tex villaägare betalar för effekt.
Detta för att hålla nere de framtida kostnadsökningarna för distributionsnäten till dem
Detta med tanke på det ändrade användningsmönstret hos elanvändare
Det tycker du ja. Kvantifieringar är överskattat för riktiga proffs.

K karlmb skrev:
Det tycker du ja. Kvantifieringar är överskattat för riktiga proffs.
Hej
Det är inte jag som lanserat effektavgifter. Ställ dina frågor om kvantifiering till dem

Jag är inte heller ensam att se det som rimligt att man betalar för det effektutrymme som man använder i elnätet.

Det liknar därmed det sätt som vi betalar för tillgången till vatten och avlopp i kommunala nät

Det spänningsfall som uppstår vid ökad effektflöde sätter kraven på dimensioneringen och därmed kostnaderna för elnäten.

Att det spänningsfall som uppstår vid ökad effektflöde sätter kraven på dimensioneringen, är inte ett tyckande, utan det följer naturlagarna.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.