W Weimik skrev:
Var skriver de det? Kan du kvantifiera ”inte så mycket extra”, för inte är det väl så Ellevio uttrycker det?

Jag förstår inte varför du vill påstå att kostnaderna för underhåll och utbyggnad av elnät knappast skulle påverkas av ett ökat effektbehov. Du är nog ganska ensam om den ståndpunkten, trots att du försöker hävda att den delas av Ellevio.
Med andra ord gör de det.

K karlmb skrev:
I rapporten som jag citerat.
Har du citerat en rapport? I vilket inlägg då? Det jag diskuterar nu är det McKvack citerade och där kvantifierades inte alls hur stor del av reinvesteringarna som kan hänföras till kapacitetsökningar, men om du menar något annat inlägg får du gärna tala om vilket.

• Älska
pacman42
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Att det går genomföra i samband med annan åtgärd innebär inte automatiskt att det blir kostnadseffektivt eller att resultatet, blir det som man eftersträvar

Att lösa bekymmer med ofta förekommande spänningsvariationer genom överdimensionering är nog det man vill undvika genom att införa effektavgifter

"Dynamisk spänningsreglering" är en alternativ metod till förstärkning av elnät som skall prövas i ett Energiforskprojekt
[länk]
Rimligen så kommer den metoden att att kunna införas på en del platser om projektet lyckas, men det kräver vissa förutsättningar och ombyggnationer.
Hur definierar du kostnadseffektivt? Du anser att det är effektivt att använda nätet som vi gjorde på 70-talet. Allt annat är ineffektivt för näten byggdes då. Det är ju inte rimligt att resonera så.
Världen utvecklas och viss form av utveckling måste ske även i nära nog perfekta elnät som vårt.
Överdimensionering är ju en åsikt, inte seriös fakta i detta fall.

Dynamisk spänningsreglering, ja det är utmärkt och det har vi ju konstaterat redan, givetvis får och ska man välja det effektivaste sättet att lösa anpassningen, poängen med Ellevios slutsatser var att mkt ska bytas ut av åldersskäl och givetvis kan man då passa på att göra justeringar och ombyggnationer till avsevärt lägre kostnad.
Effektivt nätförvaltande helt enkelt.

Och det är det som Ellevio o Vattenfall försöker förklara med sina beräknade framtida investeringssummor.
Förstår inte vart du vill komma faktiskt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Har du citerat en rapport? I vilket inlägg då? Det jag diskuterar nu är det McKvack citerade och där kvantifierades inte alls hur stor del av reinvesteringarna som kan hänföras till kapacitetsökningar, men om du menar något annat inlägg får du gärna tala om vilket.
Jag har citerat McKvack, får väl ta det igen:
s. 26 "Sveriges befintliga, ålderstigna elnät kräver betydande investeringar, runt 945 miljarder kronor fram till 2045, inte bara för att upprätthålla den nuvarande servicenivån, utan framför allt för att möta den kraftigt ökande elanvändningen. En stor del av den investeringen – 587 miljarder - består av reinvesteringar som kommer behöva göras oavsett framtidsscenario, låg eller hög. Omfattningen av nyinvesteringarna beror på produktions- och konsumtionsscenario och beräknas till 302 och 358 miljarder kronor i scenario låg respektive hög för perioden fram till 2045, varav merparten inom transmissionsnätet."
Det står väl rätt tydligt hur stor del man beräknar behöver göras ändå? 587 av 945 miljarder.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:

Det står väl rätt tydligt hur stor del man beräknar behöver göras ändå? 587 av 945 miljarder.
Ja, 60%. Resten kan påverkas.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, 60%. Resten kan påverkas.
Och då tar vi citat 2:
Lokalnätet beräknas ha ett reinvesteringsbehov på 424 miljarder oavsett scenario, samt ett nyinvesteringsbehov mellan 21 och 23 miljarder kronor fram till 2045, för låg- respektive högscenario."
I tillägg anges det att det ökade elbehovet främst är industridrivet.
Således inte ngt som effekttariffer för villor kan påverka.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur definierar du kostnadseffektivt? Du anser att det är effektivt att använda nätet som vi gjorde på 70-talet. Allt annat är ineffektivt för näten byggdes då. Det är ju inte rimligt att resonera så.
Världen utvecklas och viss form av utveckling måste ske även i nära nog perfekta elnät som vårt.
Överdimensionering är ju en åsikt, inte seriös fakta i detta fall.

Dynamisk spänningsreglering, ja det är utmärkt och det har vi ju konstaterat redan, givetvis får och ska man välja det effektivaste sättet att lösa anpassningen, poängen med Ellevios slutsatser var att mkt ska bytas ut av åldersskäl och givetvis kan man då passa på att göra justeringar och ombyggnationer till avsevärt lägre kostnad.
Effektivt nätförvaltande helt enkelt.

Och det är det som Ellevio o Vattenfall försöker förklara med sina beräknade framtida investeringssummor.
Förstår inte vart du vill komma faktiskt.
Hej karlmb

Jag tror du är på väg att slå in en öppen dörr.

Det du här kallar för ” Ellevios slutsatser” är ju inget nytt.

Exempelvis på landsbygden där man tidigare använde 25 kVA distributionstransformatorer på stolpe och friledning bestående av blanktråd, sitter idag oftare 50 kVA och ALUS eller isolerad friledning.

Ellevio, Vattenfall och de övriga elnätsbolagen, gör redan och har tidigare gjort det som Ellevio beskriver, till exempel att vid ett behov av ombyggnad av åldersskäl då blicka framåt gällande eventuell förändring/anpassning av distributionsnätet, övervakade av Energimarknadsinspektionen, som bedömer vad som är kostnadseffektivt att genomföra.

Men eftersom distributionsnäten har en lång livslängd, och det tar tid att genomföra, så sker ju detta varje å,r bara på en begränsad del av distributionsnäten till villor. Elnätsbolagen får enligt ellagen inte agera proaktivt, eftersom det är ett monopol, utan måste visa att det finns planer för en förändring

Effektavgiften är en lösning som snabbar på förloppet att anpassa effekten genom elnäten och den effektvariation som uppstått genom den förändrade användningen, en förändring som går snabbt som går snabbt.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och då tar vi citat 2:

Således inte ngt som effekttariffer för villor kan påverka.
Och det gäller själva lokalnätet. Dvs 424 av de 587

M Martin Lundmark skrev:
Det du här kallar för ” Ellevios slutsatser” är ju inget nytt.

Exempelvis på landsbygden där man tidigare använde 25 kVA distributionstransformatorer på stolpe och friledning bestående av blanktråd, sitter idag oftare 50 kVA och ALUS eller isolerad friledning.

Ellevio, Vattenfall och de övriga elnätsbolagen, gör redan och har tidigare gjort det som Ellevio beskriver, till exempel att vid ett behov av ombyggnad av åldersskäl då blicka framåt gällande eventuell förändring/anpassning av distributionsnätet, övervakade av Energimarknadsinspektionen, som bedömer vad som är kostnadseffektivt att genomföra.
Jo, det är nytt. För Ellevio och andra elnätsbolag har senaste åren mkt tydligt påstått att det kommer att krävas enorma investeringar, hundratals miljarder, för att få näten att klara de prognoser på ny använding som vi ser.
Jag och andra har då efterfrågat kvantifiering och inte ens du har kunnat ge ngt öht i den vägen.
Istället säger du nu att detta görs hela tiden. Ja, precis, vilket är något jag också påpekat utifrån vad jag noterat själv som lite intresserad.
Generella konstateranden om bakström, spännningsreglering osv är allt vi fått. Inga tekniska volymer, inga beräknade kostnader nedbrutna öht. Nada.

Nu har vi i Ellevios rapport fått rätt mkt av det, en del (stor) är att renovera åldersstigna gamla installationer, och endast en mindre del handlar i praktiken om att uppgradera för ny användning.
Och detta kommer då inte att behöva kosta så väldigt mkt pga det kan göras i samband med utbyten av gamla grejor.
Och det allra mesta av uppgraderingarna är dessutom industridrivna och har alltså inget med villakunder att göra.
Samma sak har Vattenfall elnät beskrivit vilket vi också haft uppe här.

Det är svårt att inte kalla allt detta, hela diskussionen, för en tummetott faktiskt.
Och den är så liten att man definitivt kan ifrågasätta ifall den inte kan tas av elnätsbolagens feta kassor med tanke på det generösa regelverk deras kostnadsramar sätts utifrån.
Om inte så kan vi mkt väl skriva om regelverken inför kommande period (det är inte imorgon elnätsbolagen säger att förstärkningarna som trots allt krävs, behöver genomföras) så det blir tydligt vad som är rimligt att vi får för pengarna, och vad som är rimligt att vi kunder får skjuta till (om något utöver de feta debiteringarna vi redan har).

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och det gäller själva lokalnätet. Dvs 424 av de 587
Det vi som villakunder handlar om:
samt ett nyinvesteringsbehov mellan 21 och 23 miljarder kronor fram till 2045, för låg- respektive högscenario."
Resten är industridrivet.

Nu börjar vi få lite skala. Det är inga hundratals miljarder det handlar om.
Utan vi käbblar alltså om 21 eller 23 miljarder. Och då skulle effektarifferna ta oss tlll 21...
Imponerande..

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo, det är nytt. För Ellevio och andra elnätsbolag har senaste åren mkt tydligt påstått att det kommer att krävas enorma investeringar, hundratals miljarder, för att få näten att klara de prognoser på ny använding som vi ser.
Jag och andra har då efterfrågat kvantifiering och inte ens du har kunnat ge ngt öht i den vägen.
Istället säger du nu att detta görs hela tiden. Ja, precis, vilket är något jag också påpekat utifrån vad jag noterat själv som lite intresserad.
Generella konstateranden om bakström, spännningsreglering osv är allt vi fått. Inga tekniska volymer, inga beräknade kostnader nedbrutna öht. Nada.

Nu har vi i Ellevios rapport fått rätt mkt av det, en del (stor) är att renovera åldersstigna gamla installationer, och endast en mindre del handlar i praktiken om att uppgradera för ny användning.
Och detta kommer då inte att behöva kosta så väldigt mkt pga det kan göras i samband med utbyten av gamla grejor.
Och det allra mesta av uppgraderingarna är dessutom industridrivna och har alltså inget med villakunder att göra.
Samma sak har Vattenfall elnät beskrivit vilket vi också haft uppe här.

Det är svårt att inte kalla allt detta, hela diskussionen, för en tummetott faktiskt.
Och den är så liten att man definitivt kan ifrågasätta ifall den inte kan tas av elnätsbolagens feta kassor med tanke på det generösa regelverk deras kostnadsramar sätts utifrån.
Om inte så kan vi mkt väl skriva om regelverken inför kommande period (det är inte imorgon elnätsbolagen säger att förstärkningarna som trots allt krävs, behöver genomföras) så det blir tydligt vad som är rimligt att vi får för pengarna, och vad som är rimligt att vi kunder får skjuta till (om något utöver de feta debiteringarna vi redan har).
Hej karlmb

Vi behöver bl.a. effektavgiften för att snabba på processen att hålla nere kostnadsökningarna i elnäten till oss elanvändare.
Det räcker inte med det som du kallar ” Ellevios slutsatser”

Du skrev ” Åter till Ellevios rapport, du har inte sagt mkt om den?”
Nu har jag gjort det.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det vi som villakunder handlar om:

Resten är industridrivet.

Nu börjar vi få lite skala. Det är inga hundratals miljarder det handlar om.
Utan vi käbblar alltså om 21 eller 23 miljarder. Och då skulle effektarifferna ta oss tlll 21...
Imponerande..
Nej, nu missförstår du igen. @Martin Lundmark har ju redan förklarat att det är på nivån ovanför som de stora investeringarna behövs.

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, nu missförstår du igen. @Martin Lundmark har ju redan förklarat att det är på nivån ovanför som de stora investeringarna behövs.
Det får du nog förtydliga. Att det behövs nätuppgraderingar nord-syd, till nya stålverk och ännu mer vindkraft är ju inte relevant i diskussionen om ev effekttariffer.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Vi behöver bl.a. effektavgiften för att snabba på processen att hålla nere kostnadsökningarna i elnäten till oss elanvändare.
Det räcker inte med det som du kallar ” Ellevios slutsatser”

Du skrev ” Åter till Ellevios rapport, du har inte sagt mkt om den?”
Nu har jag gjort det.
Och det räcker inte som svar på mitt långa inlägg. Men då vet vi. Du har inga svar.

K karlmb skrev:

587 miljarder för scenario "Låg". Även scenario "Låg" innebär kapacitetshöjning. Det framgår ingenstans vilken nivå av reinvesteringar som skulle krävas för scenario "Samma som idag",

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.