P
K karlmb skrev:
Jo. En ökning som lätt ingår i vad man kan förvänta sig för en mindre gård.
Vad berodde ökningen på? Var det inte pga ändrad verksamhet?
K karlmb skrev:
?? Det var väl EI som diskuterades?
Höjda nätavgifter. Det ligger väl på elnätbolagens bord?

P
S Sigge McKvack skrev:
Du fick inte med dig essensen angående elnätsinvesteringarna från den här ([länk]) vi diskuterade på annan del av forumet?
Det står en hel del om framtida ökat effektbehov i den rapporten.

Frågan är fortfarande: vem ska betala?

P
G Guzzen1 skrev:
I Stockholm betalar du även för utfart.
Ja, det var visst någon som påpekade det för mig för ett tag sen. Märkligt.
Hur motiveras det? När man kör ut ur staden minskar man ju trängseln i den.

P pmd skrev:
Ja, det var visst någon som påpekade det för mig för ett tag sen. Märkligt.
Hur motiveras det? När man kör ut ur staden minskar man ju trängseln i den.
Man trängs på vägen även då.

Man betalar även i Göteborg vid utfart. Man betalar i Göteborg även när man passerar stan utanför trängselområdet - så att man inte skall kunna smita undan avgiften! Detta gäller Älvsborgsbron och Msrieholmstunneln.

Om man vill slippa trängselskatten i Göteborg vid passage på E6 söderifrån så får man vid Liseberg köra RV40 till Bårhult (mellan Mölnlycke och Landvetter), sedan köra upp till Partille och ta E20 tillbaka mot Göteborg, sedan svänga norrut på E45 och i Bohus ta Jordfallsbron till Kungälv och upp på E6 där. En omväg på 23 kilometer.

Man kan ta sig österut (RV40, E20) utan större omvägar om man kommer från norr och söder, men kopplingen norr-söder får man alltså betala för. Någon förbifart planeras det inte heller.

Som effekttariffer helt enkelt, man kommer inte undan under de tider de gäller.

• Gilla
uuu
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ja men det har det väl, om någon annan ska betala för min anslutningskapacitet så kan man nog objektivt fastslå att det är orättvist, det ligger nära själva definitionen av oröttvisa.
Vem tvingas betala för din anslutningsavgift?
Och om så vore så kanske man kan argumentera för att det är orättvist att någon annan ska betala för din sjukvård om du blir svårt sjuk?
Rättvisa måste definieras i ett snävt sammanhang om det ska vara ett meningsfullt begrepp. Samt med lämpliga bivillkor.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Att du inte tror du kan spara mer än 500 kr på kvartspriser är ju märkligt, bor du i lägenhet?
Det var något i den storleksordningen (eller snarare lite mindre) jag kom fram till att jag skulle spara på att byta till timpris.
Det är möjligt, kanske t.o.m.troligt, att jag skulle kunna spara mer om jag installerade diverse styrning av elförbrukarna, men det skulle bli för krångligt för mig (jag är i grunden ganska lat^H^H^H bekväm av mig).

Jag bor i en småhusenhet (typkod 220).

P pmd skrev:
Några procent i överföringsförlust är inte samma sak om att det inte kostar något att bada bastu.
Du frågade väl vad det innebär för kostnader för elnätsägaren? Eller vad frågade du?

P pmd skrev:
Vad ska elnätbolaget hantera effekttoppar om villaägaren inte vill koppla in signalreläet?
(Jag skulle nog försöka klassa om min villa till något annat i ett sådant scenario. 😉)
Hur är det bättre med en effekttariff som man kan skita i?

P pmd skrev:
"Mitt relä har slutat fungera! Nä, det var inte jag som kopplade från det."
Hur är det ngn skillnad mot din debitering av effektavgiften? Det sker ju på samma sätt via elmätaren.

P pmd skrev:
Samt anslutningar till styrreläer.
Ja. Hur skiljer sig det mot när man har effekttariffer? Ska det bli rationellt så kan man ju ändå inte springa runt och slå av o på förbrukare överallt. Har man inte möjlighet att på ngt vis styra med timers eller smarta funktioner så lär man få betala de allra mesta effektavgifterna.
P pmd skrev:
Blä, vilket liv det skulle vara att få livet styrt av ett styrrelä från elnätbolaget.

Vems ansvar är det att styrreläet fungerar?
Vem ska ha underhållsansvaret för styrreläet?
Det blir ju bara styrt om du vill. Ska bastun vara på så är det ju bara att låta bli att ha den inkopplad mot styrningen.
Att det faktiskt kommer fram en signal ur elmätaren eller på ngt annat vis är förstås i elnätsbolagets intresse. Så det lär de ansvara för. Att du sedan styr något med den är i ditt intresse eftersom det är frivilligt.
Lämpligen så kan man ju tvinga elbolaget att redovisa när man skickat signal till ditt abb, och då kan du se ifall den inte kom fram.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Man trängs på vägen även då.
Borde man inte få en bonus när man till slut kör ut ur staden…?
pacman42 pacman42 skrev:
Man betalar även i Göteborg vid utfart. Man betalar i Göteborg även när man passerar stan utanför trängselområdet - så att man inte skall kunna smita undan avgiften! Detta gäller Älvsborgsbron och Msrieholmstunneln.
Ah! Listigt. Solidarisk trängselskatt.
pacman42 pacman42 skrev:
Om man vill slippa trängselskatten i Göteborg vid passage på E6 söderifrån så får man vid Liseberg köra RV40 till Bårhult (mellan Mölnlycke och Landvetter), sedan köra upp till Partille och ta E20 tillbaka mot Göteborg, sedan svänga norrut på E45 och i Bohus ta Jordfallsbron till Kungälv och upp på E6 där. En omväg på 23 kilometer.
(. Både miljö- och klimatvänligt. .)
pacman42 pacman42 skrev:
Någon förbifart planeras det inte heller.
Det kanske Göteborgarna (i vid bemärkelse) ska vara glada för med tanke på Västlänken …

P
K karlmb skrev:
Du frågade väl vad det innebär för kostnader för elnätsägaren? Eller vad frågade du?
Nej, du påstod att det inte kostade mer för elnätet om du satte igång en bastu i ett kallställt hus. Följ länkarna bakåt!

P
K karlmb skrev:
Hur är det bättre med en effekttariff som man kan skita i?
Principiellt tycker jag bättre om morötter än piskor. (Fråga mig inte vad jag tycker bäst om i praktiken. 😎)
Effektavgift är nåt slags mellanting, men de tycks mig lite aptitligare eftersom det är enklare att hantera.

Men huvudfrågan i den här diskussionen är huruvida det ens behövs effektavgifter eller någon liknande, lite mer förvrängd, mekanism för att förhindra överbelastning av elnäten.

Vilka data har EU använt för att få med krav på effektavgifter i elmarknadsförordningen? Har EU frågat alla Europas elnätsbolag om de har effektproblem?

Men framförallt: finns det krav på att införa effektavgifter i EUs elmarknadsförordning?

• Gilla
Sigge McKvack
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Hur är det ngn skillnad mot din debitering av effektavgiften? Det sker ju på samma sätt via elmätaren.

Ja. Hur skiljer sig det mot när man har effekttariffer? Ska det bli rationellt så kan man ju ändå inte springa runt och slå av o på förbrukare överallt. Har man inte möjlighet att på ngt vis styra med timers eller smarta funktioner så lär man få betala de allra mesta effektavgifterna.

Det blir ju bara styrt om du vill. Ska bastun vara på så är det ju bara att låta bli att ha den inkopplad mot styrningen.
Att det faktiskt kommer fram en signal ur elmätaren eller på ngt annat vis är förstås i elnätsbolagets intresse. Så det lär de ansvara för. Att du sedan styr något med den är i ditt intresse eftersom det är frivilligt.
Lämpligen så kan man ju tvinga elbolaget att redovisa när man skickat signal till ditt abb, och då kan du se ifall den inte kom fram.
Livet blir elt enkelt krångligare om man måste vare reaktiv. Det känns åtminstone bättre att vara aktiv. Man styr sitt liv själv.

Fairlane Fairlane skrev:
Nej, givetvis inte till ett verkligt värde. Jag betalar mina elräkningar med monopolpengar...
Värdet här gällde nyttan för elnätsbolaget. Att dina räkningar är större vet vi, så är det för alla.

Fairlane Fairlane skrev:
Nuläge ja, Åsikt???
Ja din åsikt.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag har laddat hem min förbrukning, timme för timme (kvart för kvart) under några månader och jämfört. Visst hade jag kanske kunnat flytta på något mer, men för mig blir det inga stora pengar.
Har du värmepump eller annan elvärme? En vvb? Bastu? Elbil?

Fairlane Fairlane skrev:
Du menar med sidhänvisningar till till sida 25, sidan 26 etc?
Det var alltså det du menade med "Då kan du ju återkomma när du läst 1 A4.."
Hur många sidor brukar du ha på dina A4?
Jag har läst det och drar fortfarande inte slutsatsen du gör.
Är det svårt för dig att förstå och acceptera att man kan komma till olika slutsatser?
Vi hade ju exemplet där lagen var tydlig med att man kunde få en gåva, men absolut inte ge en gåva. Du kom till slutsatsen att man kunde ge en gåva, alla andra att man inte kunde göra det...
Du behöver läsa citeringarna i det inlägget. Sedan kan du berätta hur du kommer till din slutsats vad den nu är. Att bara säga att du drar en annan slutsats trots den rätt tydliga sammanfattningar som står i det inlägget (vilket är citeringar från själva rapporten) är ju bara pinsamt dålig argumentation.
Berätta nu hur du drar en annan slutsats, dvs varför du tycker att nätinvesteringar iaf är startkt kopplade till kommande ökade elkonsumtion/ ändrade använding av el.

Fairlane Fairlane skrev:
Förmågan att vara dryg?
Den har du absolut!

Fairlane Fairlane skrev:
I ditt huvud kanske? Vi är några som har efterfrågat hur du tänker, men du ger ju bara en liten bit i taget, och i övrigt kan vi bara gissa.
De flesta fattar. Nu har jag igen förklarat det jag i princip förklarat innan.

Fairlane Fairlane skrev:
Det kan ju vara flera i en familj, och jag är kanske på resa när jag får en pling i mobilen om att koppla bort bastun, men någon hemma vill köra?
Innan var det en lampa som skulle tändas. Jag gissar som sagt att man behöver lite allt möjligt, både lampor som tänds/blinkar, i många rum, mobiler etc-
Då kan du säkert installera en lampa. Har sett att en del har sånt för att varna för högt elpris så det är inga konstigheter. Själv skulle jag ju ha så mkt som möjligt kopplat till signalen och sedan koppla bort den när jag vill basta tex. Hur är det enklare med effekttavgifter som ska undvikas? Bättre att behöva tänka på dem hela tiden än bara ibland?

Fairlane Fairlane skrev:
Har du ett förslag bör det vara rätt detaljerat ja. Ju fler detaljer du ger, desto mindre osäkerhet. Det blir också lättare är det att hitta svagheter
Vill man kunna välja vad som kopplas bort krävs många kontaktorer, som såklart måste kunna styras på distans, varpå man får ett IT-säkerhetsproblem också.
Då var det precis som jag sa förut, att de flesta kommer behöva ta hem en elektriker för att göra detta. Detta kommer såklart kosta tusenlappar, även om själva delarna är billigt. Eller så skiter folk i att betala tusenlappar för att kanske få en bonus på 50 kr någon gång... Då fyller din metod ingen som helst funktion.
Det blir lika många kontaktorer om man ska pilla med dem manuellt. Men bra att du insett att det kanske inte blir så ofta för de flesta (utom Pacman då som bor i ett nät med 1960 års std), och att hela tanken är förfelad.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja tror inte folk ens kommer vara intresserade av att installera den utrustning som krävs för att kanske få någon liten bonus någon gång. Redan med effektavgifter så säger ju folk att de kommer skita i det, så om inte bonusen är rejäl så lär nog ytterst få bry sig om att betala för installation av prylar som aldrig går att räkna hem.
Ja, så blir det kanske. Bara i om råden som Pacmans så kommer man att få se hur mkt man gått miste om förra månaden, och då blir det just i de områdena som folk bryr sig. Jag delar den spådomen...

Fairlane Fairlane skrev:
Ok, jag tror många kommer förstå, ännu fler kommer inte förstå. De som inte förstår kommer såklart inte vilja betala en massa och bland de som förstår kommer det nog vara en stor majoritet som inte heller kommer vilja betala för prylar. Folk måste fatta beslut om de ska pausa diskmaskinen eller tvättmaskinen, etc, men folk vet inte vilken effekt olika saker har, de vet inte vad som händer om strömmen bryts till tvättmaskinen under pågående tvätt etc.
Du ser det som ledande frågor, jag ser det som ett försök att få dig att vara lite tydligare om hur din "lösning" är tänkt att fungera, lite tydligare än "en lampa tänds för att förvarna att något kommer kopplas bort, men man kan välja att inte koppla bort den."
De där besluten, är de enklare att ta när man har effekttraffer? Eller hur menar du nu?

P pmd skrev:
Vad berodde ökningen på? Var det inte pga ändrad verksamhet?
Du tror att just hästbete är något som en gård inte kan hålla på med? Att man ens diskuterar med dig.

P pmd skrev:
Höjda nätavgifter. Det ligger väl på elnätbolagens bord?
Ja, som EI ska övervaka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.