Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Dodger skrev:
..och då blir resultatet att elektrikerna istället debiterar 7-800:-/timmen
Ja, varför inte. Det hade varit ärligare, dessutom ROT på det. De flesta av oss vet att det enda som i slutändan bidrar till samhällsutvecklingen är -ARBETE-, inte ett agerande som får folk att misstänka girighet.
 
Nyfniken skrev:
OT: Var gör de det? Jag har alltid hört det, men det har vare sig hänt på SAAB eller Toyota när jag lämnat in bilarna.
På Volvo ingår det i servicen...har du frågat?
 
Mikael_L skrev:
Så du menade att pga de där nära 80' som dina verktyg och instrument kostar är anledningen till att smyga in stora materialpåslag i fakturan, jaha ...

Jag tyckte bara att 80' var så pyttigt ... :)
Jag hade en grävare här, han hade en 15 tons bandgrävare, en lastbil med släp, dvs "verktyg" för kanske 5 mille ...
Och om du undrar så kan jag berätta att han tog 680:/timme. ;)
Och gruset han körde hit fick jag för dryga 100:-/ton, samma pris som jag köper det själv för. Måhända att han har lite avans på gruset, som jag inte vet om. Men det kan inte vara där han tjänar pengarna. Han hade också lika glatt tagit ett rent grävjobb utan att få "sälja grus".

Alltså, 80'
Jag har ju själv, som privatperson, köpt verktyg för 40 tusen, bara för att bygga mitt hus - dvs ett engångprojekt.

Jag är jätterörd och jätteimpad över att du har verktyg för 80'.
*vågen*
Det var billigt för en grävare men även i det fall det kostat mycket mer är det exempel på något som känns betydligt mer värt och en marknad som fungerar. Man betalar för tjänsten och utrustningskostnad.
 
cdx873v skrev:
Ja, det skulle säkert vara jättebra. Alla dumsnåla människor börjar dra kablar och koppla el. Faktum är ju att många gör det redan och det ser ganska ofta ut som något ett barn skulle göra.
Det är resultatet av att folk inser att det är något fel på marknaden. Folk köper dagligen tjänster från leverantörer med en nettomarginal på kanske 5-10% och avstår de från att anlita en elektriker kanske det är dumsnålt eller rent av väldigt rationellt.
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
Dodger skrev:
Timpenningen ligger ju i timdebiteringen. Materialförsäljningen ska ju som jag tidigare skrev bl.a täcka verktyg, maskiner, lokalhyra+driftskostnader, kontorspersonal, försäkringar, PR, kurser/utbildningar, arbetsgivaravgifter, semesterlöner mm mm mm
Så det du säger är att eftersom din timpenning är för låg för att täcka dina kostnader så kompenserar du det med att ta extra betalt för materialet istället. Har jag uppfattat det rätt?
 
phosun skrev:
Det är resultatet av att folk inser att det är något fel på marknaden. Folk köper dagligen tjänster från leverantörer med en nettomarginal på kanske 5-10% och avstår de från att anlita en elektriker kanske det är dumsnålt eller rent av väldigt rationellt.
Köper det inte. Dumsnålt är vad det är. På dig och andra här låter det som att de inte gör annat än att dra el. Har man inte råd att hosta upp ett par tusen på en riktig installation som håller i 50 år så kanske man ska bo i en hyresrätt istället?
 
Mikael_L
Usch, Dodger, du lockar mig ifrån trådskaparens fråga. :)

Men i vilket fall har vi (du och jag åtminstone) konstaterat att en elektriker behöver 800:-/ timme för att gå runt.
Och nästan hälften av dessa pengar ska alltså komma genom materialförsäljningen, när man tar ett uppdrag.
(Och om det verkligen behövs 800 är ju en spännande fråga, och varför andra tjänstesäljare går runt på bra under hälften av den timpenningen också. Men det är off-topic, men jag diskuterar jättegärna detta i en annan tråd.)

Men min stora fråga här, och vad även TS verkar undra över, ÄR.
Varför måste elektrikerna ljuga kunderna rätt upp i ansiktet och påstå att det har med garantier att göra, med elsäkerhetsregler att göra, att det är andra Eljo-uttag man köper från Jula och elbutik än de som kommer från Ahlsells, att det beror på att servicebilen är så förbålt dyr, osv osv.
Är det inte bättre att bara erkänna att det är pengarna ni vill ha?
 
  • Gilla
kontorsråttan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
cdx873v skrev:
Ja, det skulle säkert vara jättebra. Alla dumsnåla människor börjar dra kablar och koppla el. Faktum är ju att många gör det redan och det ser ganska ofta ut som något ett barn skulle göra.
Det där är ganska off-topic i denna tråd.
Denna tråd spårar totalt ur om vi ska avhandla även detta i denna tråd.

Starta en ny tråd så berättar jag gladeligen min syn på hempul vs elektrikerpul. :)
 
Mikael_L skrev:
Det där är ganska off-topic i denna tråd.
Denna tråd spårar totalt ur om vi ska avhandla även detta i denna tråd.

Starta en ny tråd så berättar jag gladeligen min syn på hempul vs elektrikerpul. :)
Hehe, det blir lätt så.

Men om vi ska hålla oss till ämnet då, så kan jag säga att de flesta inte tycker att det är värt besväret om de inte får sälja materialet också. Sen så är det väl knappt värt överhuvudtaget att installera hos privatpersoner. För lite vinst. Många små jobb görs ju svart av just den anledningen
 
cdx873v skrev:
Köper det inte. Dumsnålt är vad det är. På dig och andra här låter det som att de inte gör annat än att dra el. Har man inte råd att hosta upp ett par tusen på en riktig installation som håller i 50 år så kanske man ska bo i en hyresrätt istället?
Det finns inget i mitt inlägg som säger att jag drar el själv. Du bemöter kritik med att förvränga och flytta fokus. Det faktum att man vill ha en riktig installation som håller i 50 år betyder inte att konsumenten tycker det är ok att ta ut överpris på material eller att en elektriker eller vilken tjänsteleverantör som helst kan ta ut ett godtyckligt pris på vad somhelst. Det finns inget unikt i elektrikerbranchen som ger den denna rätten rent moraliskt. Du får gärna ta hyggligt betalt för jobbet med specificerat timarvode (och varför inte verktygsarvode), men att kränga material finns det de som är bättre på.
 
cdx873v skrev:
Hehe, det blir lätt så.

Men om vi ska hålla oss till ämnet då, så kan jag säga att de flesta inte tycker att det är värt besväret om de inte får sälja materialet också. Sen så är det väl knappt värt överhuvudtaget att installera hos privatpersoner. För lite vinst. Många små jobb görs ju svart av just den anledningen
Varför skulle det vara för liten vinst hos privatpersoner, låter mer som lathet. Förresten, vad är före liten vinst, 10%, 20%, 50%? Klart att jobbet får mer 7-16 karaktär om man kan jobba någon månad på ett o samma ställe.
 
Håller med Mikael_L om att det är dåligt att ljuga om garantier och dyl.
Jag skulle gissa att top-10 varför-jag-bara-gör-jobb-om-jag-får-leverera-material är:

1. Man vill tjäna på materialpåslaget
2, Man vill tjäna på materialpåslaget
3. Man vill tjäna på materialpåslaget
4. Man vill tjäna på materialpåslaget
5. Man vill tjäna på materialpåslaget
6. Man vill tjäna på materialpåslaget
7. Man vill tjäna på materialpåslaget
8. Man anser att det är krångligt att låta kund leverera mtrl (felgrejor, dålig kvalitet osv)
9. Man vill slippa att dividera huruvida det är mtrl eller installation som är fel vid en reklamation och därmed riskare dålig reklam.
10. man slipper avbrott för att det fattas material och kunden ska krångla med detta

Vid en konversation som i TS fall tycker jag det borde låta:
Kund-Hej jag skulle vilja köpa mtrl själv till elinstalationen, går det bra.
Entreprenör-Nej tyvärr, i det affärsupplägget jag har så går det till så att jag levererar materialet.

Sedan ska jag inte göra någon besviken utan än en gång komma dragande med mitt utbud/efterfrågan.
För vad en elektreiker eller annan hantis BEHÖVER ha är lika ointressant som vad kunden VILL betala, detta sätts av rådande marknad och det är bara att ringa runt för att se om man kan hitta en modell som passar en, gör man inte det så får man helt sonika avstå.

Sedan tycker jag faktiskt inte det är en så tokig jämförelse med ex. att ta med sig köttbiten till restaurangen, och ja jag vet att det är fastpris på restaurangen men om man tänker lite större så är det egentligen samma sak man försöker göra om man nu vill köpa sitt mtrl själv, man vill kapa en del av vinsten från den man köper tjänsten av för att få ner sitt eget pris och det skulle man kunna säga är likadant i restaurangfallet. Det är ett helhetskoncept. (eller ta bilverkstaden, taxifallet eller liknnde) Men som sagt, då kan man gott säga som det är, att det ingår i företagets affärsupplägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
kontorsråttan och 2 till
  • Laddar…
I
Jag tycker inte det är så märkligt egentligen. Om man själv handlar material på ex. Jula och en elektriker installerar, och något händer med någon komponent. Vem ska betala att det åtgärdas? Absolut kan man få den falerande delen utbytt, men vem betalar jobbet? Tror inte Jula är pigga på att betala en elektriker. Är det inte det som gör att elektrikerns material är dyrare, att det ingår ett riskåtagande från grossistens sida?
Men påläggen måste ju så klart vara inom rimliga gränser.
 
M
ion skrev:
Jag tycker inte det är så märkligt egentligen. Om man själv handlar material på ex. Jula och en elektriker installerar, och något händer med någon komponent. Vem ska betala att det åtgärdas? Absolut kan man få den falerande delen utbytt, men vem betalar jobbet? Tror inte Jula är pigga på att betala en elektriker. Är det inte det som gör att elektrikerns material är dyrare, att det ingår ett riskåtagande från grossistens sida?
Men påläggen måste ju så klart vara inom rimliga gränser.
Tveksamt, faktiskt. Konsumentköplagen gäller dig som kund hos jula, men köplagen gäller elektrikern mot grossisten. Två olika regelverk med olika konsekvener. Kknsjmentköplagen gäller även kund mot elektriker om elektrikernköper materialet.

Vad är det som du behöver garanti på? Om tex knapparna till belysningen pajjar kan nog de flesta byta dem själva. I annat fall gäller i kknsumentköplagen att företaget ska ersätta skada som orsakas av defekta produkten, tex om brand uppstår.

Det är väl bara kabel inbyggt i väggarna, allt annat sitter ju synligt.


Vilken timpenning behöver elektrikern för att överleva? Denne har ju nästan ingen omkostnad i underhåll, behöver knappast stora lager eller kontor/byggnader. Elektriker verkar ta betalt i absurdum jämfört med andra servicebrancher.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.