37 305 läst ·
135 svar
37k läst
135 svar
Krav på att elektriker köper in materialet??
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Se t.ex foldern som Johan Martinsson länkar till.
Om elektrikern tillhandahåller en strömställare så byter han den på garanti om den går sönder (inom 10 år?)
Har du själv köpt den så får du själv bekosta bytet. Du får själv reklamera den trasiga strömställaren i butiken, men arbetskostnaden för bytet får du betala.
Om elektrikern tillhandahåller en strömställare så byter han den på garanti om den går sönder (inom 10 år?)
Har du själv köpt den så får du själv bekosta bytet. Du får själv reklamera den trasiga strömställaren i butiken, men arbetskostnaden för bytet får du betala.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
Just så framställde min elektriker fördelen med att köpa genom dem.
Eftersom att byta eluttag inte är speciellt svårt och jag troligtvis inte kommer reklamera till elektrikern ansåg jag mig ha råd med den besparingen.
Eftersom att byta eluttag inte är speciellt svårt och jag troligtvis inte kommer reklamera till elektrikern ansåg jag mig ha råd med den besparingen.
Medlem
· Västernorrland
· 19 inlägg
, det läste jag. Men då man får byta uttag och brytare själv, så är det enda jag tjänar på deras "garanti" är ett mail till en butik eller dylikt. Den risken kan jag leva med, då det enda elektrikern åtagit sig är att vara mellanhand i reklamation.Bo.Siltberg skrev:Se t.ex foldern som Johan Martinsson länkar till.
Om elektrikern tillhandahåller en strömställare så byter han den på garanti om den går sönder (inom 10 år?)
Har du själv köpt den så får du själv bekosta bytet. Du får själv reklamera den trasiga strömställaren i butiken, men arbetskostnaden för bytet får du betala.
Så slutsatsen är: elektriker MÅSTE inte köpa in materialet, snacket om garanti och försäkring är BS. Om de köper in materialet så får man vid defekt vara den utbytt. Om kund köper in vara som sedan visar sig vara defekt så får man själv byta ut den. Så krångligt var det ju inte...
Gränsen mellan defekt vara och dålig installation är dock lite oklar.
Vad är det typ för fel som går på garantin som man inte fysiskt kan se vid installation? Någon som har exempel? Händer detta ofta?
Helt klart är det så, otroligt vad mycket tuggande som kan komma upp kring detta. Man undrar i vilket skede de som jobbar med detta likriktas i synen kring frågan, främst då El och VVS sidan. Dags för vettiga modeller för hur man ska kunna motivera sin intjäning, de närmast fåniga påståendena kring garantier osv som ska motivera helt oproportionella påslag borde vara kontraproduktiva.askenberger skrev:..................
Så slutsatsen är: elektriker MÅSTE inte köpa in materialet, snacket om garanti och försäkring är BS. Om de köper in materialet så får man vid defekt vara den utbytt. Om kund köper in vara som sedan visar sig vara defekt så får man själv byta ut den. Så krångligt var det ju inte...
...................
Medlem
· Västernorrland
· 19 inlägg
Har sökt på företag anslutna till eio, och företaget som jag varit i kontakt med ang hela denna tråden var inte med. om detta betyder att Eio-anslutna företag är mer ärliga vet jag inte ännu, men hoppas det. Ska skicka iväg lite förfrågningar till olika firmor så får vi se vad de säger.johmar65 skrev:Hej
Det är ju upp till varje elfirma om man vill utföra jobb med tillhandahållet materiel. En del har högre timpris och inget materielpåslag och en del lägre timpris och ett materielpåslag. Det viktiga är ju ändå totalpriset, så se till helheten.
På denna länk har vi förtydligt vad som gäller om du väljer att hålla mateielet själv. [länk]
På denna länk finner du mer konsumentinformation och både en sökmotor och en app för att hitta en elinstallatör som är med i EIO nära dig. [länk]
En av fördelarna med en EIO firma är EIO-garantin. Den kan du läsa om här:
[länk]
/Johan Martinsson, EIO
Tack för infon!
EIO är part i målet. Allt handlar om pengar och vad man kan klämma ut av kunden. Det är klart att många elektriker (och VVS-installatörer) vill tjäna extra på att återförsälja material.
Själv köper jag 70-80 procent av materialet själv på elbutik.se och lägger det på bordet när min elektriker kommer på besök. Jag har en bra relation med min elektriker, så han är nöjd ändå. Och jag får kontroll över att jag får rätt modeller på olika komponenter.
Att man skulle välja fel material är bara nys, elektrikern skulle säga ifrån vid installationen.
Skulle något gå sönder under garantitiden så är det bara att ta diskussionen och utbytet själv med leverantören, jag gjorde det en gång med Schneider utan problem.
Själv köper jag 70-80 procent av materialet själv på elbutik.se och lägger det på bordet när min elektriker kommer på besök. Jag har en bra relation med min elektriker, så han är nöjd ändå. Och jag får kontroll över att jag får rätt modeller på olika komponenter.
Att man skulle välja fel material är bara nys, elektrikern skulle säga ifrån vid installationen.
Skulle något gå sönder under garantitiden så är det bara att ta diskussionen och utbytet själv med leverantören, jag gjorde det en gång med Schneider utan problem.
Medlem
· Östergötland
· 21 inlägg
Läs på AB ABT ABK vilka bygger på AMA
annars är det vanligt är att entreprenör/installatör har ett entreprenörsarvode (förhandlingsbart, men ligger inte ovanligtvis på 12% på det pris beställaren gett för materielet mot sin ev. grossist ) på det materiel som "beställaren" tillhandahåller vilket ska täcka en viss hantering av entreprenör/installatör!
tillhandahållet materiel
annars är det vanligt är att entreprenör/installatör har ett entreprenörsarvode (förhandlingsbart, men ligger inte ovanligtvis på 12% på det pris beställaren gett för materielet mot sin ev. grossist ) på det materiel som "beställaren" tillhandahåller vilket ska täcka en viss hantering av entreprenör/installatör!
tillhandahållet materiel
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
I den bästa av världar bör man antingen kunna låta elektrikern tillhandahålla materielen eller köpa in den själv, i båda fallen utan att bli blåst. I verkligheten behöver man tydligen stämma av varje elektrikers prissättning.
Värdet av garantin får man själv bedöma. Dimmers och lamptransformatorer kan gå sönder, och den senare får man inte byta själv
.
Värdet av garantin får man själv bedöma. Dimmers och lamptransformatorer kan gå sönder, och den senare får man inte byta själv
Har rensat i tråden.
Angående att stänga tråden.
Jag ser att det är flera användare som fortfarande diskuterar tråden. Trådskaparen Askenberger är aktiv fortfarande.
Askenberger, vad tycker du. Har du fått svar på dina frågor eller är det något ytterligare du funderar på kring ämnet?
Mvh
Stefan, Moderator
Angående att stänga tråden.
Jag ser att det är flera användare som fortfarande diskuterar tråden. Trådskaparen Askenberger är aktiv fortfarande.
Askenberger, vad tycker du. Har du fått svar på dina frågor eller är det något ytterligare du funderar på kring ämnet?
Mvh
Stefan, Moderator
Kör en klassisk trådkapning här..... Är det så att elektrikern måste stå för garanti? Min fru jobbar på elinstallationsfirma och köpte således delvis in materialet själva vilket var helt ok med elektrikern (elektriker från ett annat bolag). Materialet som köptes in "kvalitetsgodkändes" av elektrikern och i många fall köpte vi materialet han rekommenderade (tex driv- och dimmerdon) En del material köptes även in via elektrikern med ett mindre påslag på hans inköpspris, inte katalogpris, helt ok och marginellt dyrare (minns att det var 86% rabatt på en del prylar jämfört med katalogpriser).
Efter knappt ett år så slutade dimmer och drivdon fungera och elektrikern ville inte fixa det med hänvisning till att vi köpt in materialet själva. Blev lite småsur då det var just dom här prylarna som elektrikern rekommenderade (Ahlsell A-Collection tror jag skiten heter, antagligen nåt brandat Kina skit). Tänkte att jag får ta det då vi tog materialet men nu är det alltså så att elfirman borde enligt lag stå för arbetet vid utbytet av materialet enligt lagen?
Efter knappt ett år så slutade dimmer och drivdon fungera och elektrikern ville inte fixa det med hänvisning till att vi köpt in materialet själva. Blev lite småsur då det var just dom här prylarna som elektrikern rekommenderade (Ahlsell A-Collection tror jag skiten heter, antagligen nåt brandat Kina skit). Tänkte att jag får ta det då vi tog materialet men nu är det alltså så att elfirman borde enligt lag stå för arbetet vid utbytet av materialet enligt lagen?
Medlem
· Västernorrland
· 19 inlägg
Jag känner mig nöjd, har nog fått den infon som går att få. Tack för alla svar och intressanta inlägg. Ses i en annan tråd! 
Mikael_L skrev:Hur klarar alla andra tjänstesäljare detta då?
Vad är det som är så unikt med er elektriker.
Jag känner en snickare som tar 340:- / timme. Inget mer. Ingen materialförtjänst eller andra sidoinkomster.
Det bekostar, förutom hans lön, hans overhead i form av: verktyg, maskiner, lokalhyra+driftskostnader, kontorspersonal, försäkringar, PR, kurser/utbildningar, arbetsgivaravgifter, semesterlöner mm mm mm.
Dodger skrev:
Mig veterligen finns det många elektriker som kör exakt samma koncept. Inget lager, kontoret hemma, fakturerar på kvällarna.Fråga honom. Min teori: Säljer han inte material så behöver han ju inget lager, kontoret har han kanske hemma och sitter själv och fakturerar gratis på ledig tid, semester tar han sällan, fortbildar sig har han inte tid med för att han måste jobba för att dra in pengar, försäkringarna chansar han med för att han inte har råd
Det är t.o.m så att det är nog verkligheten för majoriteten av enmansföretagarna här i landet.
Min vän snickaren brukar ta några veckors semester varje sommar, ungefär som folk i allmänhet.
(En helg var han lite sur på mig, då jag kom på hans första semesterhelg och propsade på att vi tillsammans skulle hjälpas åt med att sätta upp hans innertak. Han hade ju börjat sin semester och ville självklart inte jobba på som vanligt, ens åt sig själv.
Jag har ingen exakt inblick hur han löser sin verksamhet.
Men något lager har ju inte, han arbetar ju åt kunder, så materialet ligger väl där. Verktyg och maskiner förvarar han dock hemma i sitt väl tilltagna hus. Det skulle faktiskt inte förvåna mig ifall han helt lejer ut bokföring, siffror är liksom inte hans grej. Det kostar trots allt inte så mycket.
Försäkringar har jag givetvis ingen aning om, men killen är ju inte osmart, så det borde väl finnas det som kan anses som nödvändigt.
Nja, jag tror han gör det främst för att ställa fram mat på sitt bord och ha råd med en Thailandsresa eller nyare bil någon gång ibland.
Sen ska vi väl säga att det här inte utspelar sig i stockholm med sin överhettade byggmarknad. Här kostar en hantverkare bara dessa pengar.
Ja det var ju klantigt av mig. Jag glömde ju rörmokarna, men annars ...
Helt klart lyckas dock elektriker bra att hålla upp sina ersättningsnivåer i jämförelse med andra tjänstesäljare (justerat för lönenivå i yrket).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Vad menar du med ville inte fixa? Gratis?fsn skrev:Kör en klassisk trådkapning här..... Är det så att elektrikern måste stå för garanti? Min fru jobbar på elinstallationsfirma och köpte således delvis in materialet själva vilket var helt ok med elektrikern (elektriker från ett annat bolag). Materialet som köptes in "kvalitetsgodkändes" av elektrikern och i många fall köpte vi materialet han rekommenderade (tex driv- och dimmerdon) En del material köptes även in via elektrikern med ett mindre påslag på hans inköpspris, inte katalogpris, helt ok och marginellt dyrare (minns att det var 86% rabatt på en del prylar jämfört med katalogpriser).
Efter knappt ett år så slutade dimmer och drivdon fungera och elektrikern ville inte fixa det med hänvisning till att vi köpt in materialet själva. Blev lite småsur då det var just dom här prylarna som elektrikern rekommenderade (Ahlsell A-Collection tror jag skiten heter, antagligen nåt brandat Kina skit). Tänkte att jag får ta det då vi tog materialet men nu är det alltså så att elfirman borde enligt lag stå för arbetet vid utbytet av materialet enligt lagen?
Nej, det finns ingen lag som säger att installatören har garantiansvar för material som kunden tillhandahållit. (Det finns för övrigt ingen lag som säger att någon måste lämna garanti på någonting över huvud taget.)fsn skrev:Kör en klassisk trådkapning här..... Är det så att elektrikern måste stå för garanti? Min fru jobbar på elinstallationsfirma och köpte således delvis in materialet själva vilket var helt ok med elektrikern (elektriker från ett annat bolag). Materialet som köptes in "kvalitetsgodkändes" av elektrikern och i många fall köpte vi materialet han rekommenderade (tex driv- och dimmerdon) En del material köptes även in via elektrikern med ett mindre påslag på hans inköpspris, inte katalogpris, helt ok och marginellt dyrare (minns att det var 86% rabatt på en del prylar jämfört med katalogpriser).
Efter knappt ett år så slutade dimmer och drivdon fungera och elektrikern ville inte fixa det med hänvisning till att vi köpt in materialet själva. Blev lite småsur då det var just dom här prylarna som elektrikern rekommenderade (Ahlsell A-Collection tror jag skiten heter, antagligen nåt brandat Kina skit). Tänkte att jag får ta det då vi tog materialet men nu är det alltså så att elfirman borde enligt lag stå för arbetet vid utbytet av materialet enligt lagen?
Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att "fixa det", men givetvis kan du inte kräva att elektrikerna ska byta materialet du köpt in på sin bekostnad, inte heller att han kostnadsfritt ska göra det arbete som krävs för att byta det. Kan du inte byta delarna själv så får du leja någon att göra det; samma elektriker som installerat eller någon annan. Sedan får du själv byta de trasiga delarna där du köpt dem.
Sen fattar jag inte heller - om nu din fru jobbar på en elinstallationsfirma - varför tog ni bara materialet därifrån, varför lät ni dem inte göra hela jobbet?
