37 305 läst ·
135 svar
37k läst
135 svar
Krav på att elektriker köper in materialet??
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tur för dig att han inte tar betalt som en elektriker. Då hade han tagit 75 kr litern för vattnet plus restid och sen avrundat uppåt till hel timme.jontro skrev:
OT: Var gör de det? Jag har alltid hört det, men det har vare sig hänt på SAAB eller Toyota när jag lämnat in bilarna.Frippegubben skrev:
Om vi antar en avskrivningstid på tre år (vi håller oss till instrument och skippar avbitare), 2000 arbetstimmar per år så behövs det ett på slag på 13 kr/timme.Dodger skrev:
Några astronomiska materialpåslag bör inte behövas.
Detta låter mycket skumt. När det gäller VVS handeln är påslaget flera hundra procent på tex rörkopplingar mm för konsument. Om Du har en firma eller tex ett lantbruk, gå o handla på Ahlsell och jämför sedan det med konsumentpriserna. Det är svindlande. Har mycket svårt att tro att eldetaljer skulle skilja sig i detta avseende.ronolo skrev:Gällande elbutiks priser. Kollade med en lokal firma om jag kunde köpa elmaterial via dem då det blir lite smidigare för mig att kunna åka och hämta något extra uttag osv om jag räknat fel, använder mig av en elektriker jag känner. Skickade en lista på mtrl för ca 20.000:-. Men dom kunde inte sälja till mig då deras inköpspriser i många fall var högre än elbutiks konsumentpriser. Så att förvänta sig samma priser som elbutik kan man nog inte ta för givet, även om firman "bara" lägger på 10-20% på sina priser.
Inget som skiljer här jämfört med andra tjänstesektorer, mest en fråga om hur effektiv marknaden är. Det låter såklart mycket när Du räknar upp alla saker men ett räkneexempel skulle förmodligen vara väldigt avslöjande.Dodger skrev:EIO har ju tidigare skickat ut en skrivelse ang. högre timdebitering om kunden köper eget material.
Elektrikerns timdebitering + förtjänst på material ska ju inte bara räcka till lön utan även täcka verktyg, maskiner, lokalhyra+driftskostnader, kontorspersonal, försäkringar, PR, kurser/utbildningar, arbetsgivaravgifter, semesterlöner mm mm mm. Försök att klara det på enbart en "normal" timdebitering
Oavsett, en fungerade marknad bygger på att den som säljer billigast, varor som tjänster, också säljer mer.Patrik_Hed skrev:
Vi konsumenter vill att elektriker liksom andra hantverkare utför det -ARBETE- de är utbildade till, inte att det kränger material med höga påslag.
Askenberger. Du skriver att du jobbar inom bygg och kan köpa exakt samma material själv. Då undrar jag hur du får tag i det materialet? Du kan inte som privatperson gå in till en grossist och köpa samma material som elinstallatören. Så att köpa samma material på "rätt" sätt torde vara svårt.
Och du kan absolut inte jämföra priser på en nätbutik med vad du får från en installatör. Det är inte utan att det finns en orsak till prisskillnaderna från en installatör och andra. Jag försvarar absolut inte stora påslag på materialet, men det är givetvis en del av förtjänsten man har där. När jag själv drev elfirma får ett antal år sedan så var jag också väldigt emot när kunden kom och hade eget materiel. Har varit utför att kunden efteråt kommit och varit missnöjd med installationen och då får man som installatör hela skulden trots att jobbet inte kanske blev så bra pga det bristfälliga materialet. men det fattar inte kunden alls, då.....
Som ett exempel gjorde jag en installation i en maskinhall för ett antal år sedan. Kunden ville inte köpa de lysrörsarmaturer som jag föreslog för de var för dyra. Han ville i stället sätta upp armaturer som han själv köpte från Rusta. Det resulterade i att efter bara ett par år så var de glasklara kuporna gula och ett byte till andra armaturer blev ett måste. Det hade alltså varit billigare för kunden att låta montera "riktiga" armaturer från första början.
Jämför en målares arbete om han inte får jobba med det material som han är van vid och vet att det funkar.
Detta skriver jag som en bakgrund till installatörers ovilja att använda material som kunden själv köpt.
Möjligen har "din" installatör blivit bränd några gånger så att de bestämt att ha detta som sin policy, att bara jobba med eget materiel. Då vet man att helheten blir rätt och i slutändan blir både du som kund och installatören glada och belåtna.
Till Mick64 kan jag säga: Läs på!!!! Sverige har sedan 1902 en ellag som säger att elinstallationer måste utföras av behörig installatör. En lag är brottsligt att bryta mot och man kan alltså bestraffas om man bryter mot den. Vad händer om du kör fortare än tillåten hastighet på en väg? Förhoppningsvis inget, men om det händer något, eller om du blir upptäckt av polisen så får du ett straff för att du brutit mot lagen. Samma sak gäller här, det händer förhoppningsvis inget om man kan sin sak, men blir du upptäckt, kan du får ett straff och om det händer något vill troligen inte ditt försäkringsbolag hjälpa till. Det kan bli dyrt...... och i värsta fall kan människor dö!
Och du kan absolut inte jämföra priser på en nätbutik med vad du får från en installatör. Det är inte utan att det finns en orsak till prisskillnaderna från en installatör och andra. Jag försvarar absolut inte stora påslag på materialet, men det är givetvis en del av förtjänsten man har där. När jag själv drev elfirma får ett antal år sedan så var jag också väldigt emot när kunden kom och hade eget materiel. Har varit utför att kunden efteråt kommit och varit missnöjd med installationen och då får man som installatör hela skulden trots att jobbet inte kanske blev så bra pga det bristfälliga materialet. men det fattar inte kunden alls, då.....
Som ett exempel gjorde jag en installation i en maskinhall för ett antal år sedan. Kunden ville inte köpa de lysrörsarmaturer som jag föreslog för de var för dyra. Han ville i stället sätta upp armaturer som han själv köpte från Rusta. Det resulterade i att efter bara ett par år så var de glasklara kuporna gula och ett byte till andra armaturer blev ett måste. Det hade alltså varit billigare för kunden att låta montera "riktiga" armaturer från första början.
Jämför en målares arbete om han inte får jobba med det material som han är van vid och vet att det funkar.
Detta skriver jag som en bakgrund till installatörers ovilja att använda material som kunden själv köpt.
Möjligen har "din" installatör blivit bränd några gånger så att de bestämt att ha detta som sin policy, att bara jobba med eget materiel. Då vet man att helheten blir rätt och i slutändan blir både du som kund och installatören glada och belåtna.
Till Mick64 kan jag säga: Läs på!!!! Sverige har sedan 1902 en ellag som säger att elinstallationer måste utföras av behörig installatör. En lag är brottsligt att bryta mot och man kan alltså bestraffas om man bryter mot den. Vad händer om du kör fortare än tillåten hastighet på en väg? Förhoppningsvis inget, men om det händer något, eller om du blir upptäckt av polisen så får du ett straff för att du brutit mot lagen. Samma sak gäller här, det händer förhoppningsvis inget om man kan sin sak, men blir du upptäckt, kan du får ett straff och om det händer något vill troligen inte ditt försäkringsbolag hjälpa till. Det kan bli dyrt...... och i värsta fall kan människor dö!
Påslaget är ju något som man själv väljer utifrån sian inköpspriser eftersom det inte finns (får finnas) någon generell prislista.phosun skrev:Detta låter mycket skumt. När det gäller VVS handeln är påslaget flera hundra procent på tex rörkopplingar mm för konsument. Om Du har en firma eller tex ett lantbruk, gå o handla på Ahlsell och jämför sedan det med konsumentpriserna. Det är svindlande. Har mycket svårt att tro att eldetaljer skulle skilja sig i detta avseende.
..och då blir resultatet att elektrikerna istället debiterar 7-800:-/timmenphosun skrev:
Ja, det skulle säkert vara jättebra. Alla dumsnåla människor börjar dra kablar och koppla el. Faktum är ju att många gör det redan och det ser ganska ofta ut som något ett barn skulle göra.Mikael_L skrev:Ja det här belyser ju varför det är så viktigt att husägare måste få börja utföra elinstallationer i sitt eget hus själva.
Det blir alltid knäppt och fel när de ekonomiska spelreglerna sätt ur spel genom tvång, lagar och starka begränsningar.
Jämför med byggfelsförsäkringen och KA, två till exempel i byggbranschen som är oerhört ofungerande av samma orsak.
Så du menade att pga de där nära 80' som dina verktyg och instrument kostar är anledningen till att smyga in stora materialpåslag i fakturan, jaha ...Dodger skrev:
Jag tyckte bara att 80' var så pyttigt ...
(edit: jag trodde du bara ville skryta lite över vilka coola Flukar du har ...
Jag hade en grävare här, han hade en 15 tons bandgrävare, en lastbil med släp, dvs "verktyg" för kanske 5 mille ...
Och om du undrar så kan jag berätta att han tog 680:/timme.
Och gruset han körde hit fick jag för dryga 100:-/ton, samma pris som jag köper det själv för. Måhända att han har lite avans på gruset, som jag inte vet om. Men det kan inte vara där han tjänar pengarna. Han hade också lika glatt tagit ett rent grävjobb utan att få "sälja grus".
Alltså, 80'
Jag har ju själv, som privatperson, köpt verktyg för 40 tusen, bara för att bygga mitt hus - dvs ett engångprojekt.
Jag är jätterörd och jätteimpad över att du har verktyg för 80'.
*vågen*
Redigerat: