Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Dodger skrev:
Om jag fick statliga subventioner eller hade en timdebitering som t.ex. en advokat eller akupunktör så skulle inte jag heller behöva sälja någon vara...
Betyder detta inlägg att du erkänner att mycket av din timpenning ligger i materialförsäljningen?
 
Patrik_Hed skrev:
Som jag har uppfattat det så är elektrikers timpenning beräknad med en viss förtjänst på materialet. Skulle man ta bort det så skulle man bli tvungen att höja timpriset. Saken är ju då den att en ensam elfirma kan inte vara ensam om att höja timpriset, utan då måste ALLA göra det för att då kunna hålla det priset i branschen. Kan vara lite knepigt, men alla firmor skulle säkerligen tycka att det vora bra, framförallt för att kunna slippa just denna ständiga diskussionen.

Sedan så har elfirmor garantier på allt material som elfirman köpt och monterat, vilket innebär att elfirman sköter reklamationer med sin grossist och monterar den nya prylen utan kostnad. Köper kunden material själv så får dom sköta reklamation och betala en elektriker att göra bytet.
Den tjänsten anser åtminstone jag att det är helt okej att ta betalt för i form av ett visst procentpåslag på material. Dock inga 200%, det är bara sjukt!

//Patrik
EIO har ju tidigare skickat ut en skrivelse ang. högre timdebitering om kunden köper eget material.

Elektrikerns timdebitering + förtjänst på material ska ju inte bara räcka till lön utan även täcka verktyg, maskiner, lokalhyra+driftskostnader, kontorspersonal, försäkringar, PR, kurser/utbildningar, arbetsgivaravgifter, semesterlöner mm mm mm. Försök att klara det på enbart en "normal" timdebitering
 
Fotografen skrev:
Det är påslaget på materialet el- och rörfirmorna tjänar pengar på, svårare än så är det inte. Timpriset skulle ligga runt 700-1000 spänn annars, jmf tex konsulter inom olika brancher.
kan inte förstår hur dom inte kan tjäna pengar på sin timtaxa utan är tvungna att salta materialet för att gå runt.
det är ju nu inte så att dom har många speciella verktyg för att kunna dra kabel och installera diverse fasta objekt som kostar såna hutlösa summor att dom är tvingade till att ta ockerpriser på sitt material.

tror snarare det är girigheten och antalet jobb som gör detta. för det kommer alltid finnas folk som betalar dessa priser och låter epileptriker stå för materialet.
 
Allt detta verkar bero på att man i grunden retar sig på att någon annan tjänar pengar på något. Precis som nämts tidigare, om alla sprang runt och köpte material själva, vad tror ni då timdebiteringen hamnar på till slut!
Det är väl inget att hänga upp sig på att en firma svarar med att dom inte vill utföra installationen med kundens material, välj en annan! Eller installera grejjorna själv.... nej just det det får man ju inte, 1-0 till elektrikern!
 
Mikael_L skrev:
Betyder detta inlägg att du erkänner att mycket av din timpenning ligger i materialförsäljningen?

Timpenningen ligger ju i timdebiteringen. Materialförsäljningen ska ju som jag tidigare skrev bl.a täcka verktyg, maskiner, lokalhyra+driftskostnader, kontorspersonal, försäkringar, PR, kurser/utbildningar, arbetsgivaravgifter, semesterlöner mm mm mm
 
Svaret med bilverkstaden är inte helt tokigt, t ex så passar de alltid på att fylla på spolarvätska då man lämnar in den på service och tar gruvligt betalt per liter, så att de inte toppar upp bensintanken är nog bara nåt de inte tänkt på, eller att ladda batteriet a 10kr/kWh...

För övrigt skulle jag som privatkund uppskatta att få påläggen som timpenning nu när man kan göra ROT-avdrag.
 
Jag köpte grejerna på jula. Fixade sen en elektriker som gjorde det på en helg. Han höll med om att så "måste" de göra inom företaget. Ett ge å tagande tycker jag är ett bra sätt.
 
Mikael_L
Dodger skrev:
Elektrikerns timdebitering + förtjänst på material ska ju inte bara räcka till lön utan även täcka verktyg, maskiner, lokalhyra+driftskostnader, kontorspersonal, försäkringar, PR, kurser/utbildningar, arbetsgivaravgifter, semesterlöner mm mm mm. Försök att klara det på enbart en "normal" timdebitering
Hur klarar alla andra tjänstesäljare detta då?
Vad är det som är så unikt med er elektriker.

Jag känner en snickare som tar 340:- / timme. Inget mer. Ingen materialförtjänst eller andra sidoinkomster.
Det bekostar, förutom hans lön, hans overhead i form av: verktyg, maskiner, lokalhyra+driftskostnader, kontorspersonal, försäkringar, PR, kurser/utbildningar, arbetsgivaravgifter, semesterlöner mm mm mm.
 
  • Gilla
Peterltj och 3 till
  • Laddar…
Lutte skrev:
kan inte förstår hur dom inte kan tjäna pengar på sin timtaxa utan är tvungna att salta materialet för att gå runt.
det är ju nu inte så att dom har många speciella verktyg för att kunna dra kabel och installera diverse fasta objekt som kostar såna hutlösa summor att dom är tvingade till att ta ockerpriser på sitt material.

tror snarare det är girigheten och antalet jobb som gör detta. för det kommer alltid finnas folk som betalar dessa priser och låter epileptriker stå för materialet.
Jag har nog iaf verktyg och mätinstrument i min servicebil för närmare 80.000:-
 
Mikael_L skrev:
Tycker inte ni, rasu, Quentin och jontro att det är ganska jobbigt att alltid behöva hålla på och försöka hitta på olika anledningar till varför materialet måste gå genom elektrikern. Den ena påhittade anledningen knepigare än den andra.
Kan ni inte helt enkelt erkänna direkt att ni bara är jävligt kåta på alla de pengar som materialförsäljningen inbringar?

Själv skulle jag aldrig orka vara elektriker om det innebär att man måste ljuga och hitta på konstiga saker hela tiden, och dessutom behöva ta denna diskussion jämt.
Skulle jag vara "jävligt kåt på alla de pengar som materialförsäljningen inbringar" och "ljuga och hitta på konstiga saker" för att jag i ett inlägg bestående av två meningar ger min uppfattning om varför trådskaparen blev nekad en tjänst av en elinstallatör?

Nej, även om du är duktig på att göra antaganden med väldigt lite information som underlag så har du i det här fallet tyvärr helt fel, då jag varken säljer elmateriel eller ljuger och hittar på saker.

Om vi istället ska lägga de personliga påhoppen åt sidan så är däremot ditt inlägg ett perfekt exempel på vilka problem och missuppfattningar som kan uppkomma när skilda parter har väldigt olika kunskap och information om saker och ting. Det var just detta jag försökte poängtera i mitt tidigare inlägg.

Precis samma typ av missuppfattningar uppkommer lätt när en icke fackkunnig person ska sköta en del av arbetet, i detta fall hantering och inköp av materiel.
 
340 kr/ h efter ROT är vad en välutbildad IT civilingenjör kan ta som konsult. De kan då dra alla omkostnader samt ta lön på 40,000 i mån och utdelning från företaget. Så en snickare du betalar mer än 250 kr/ h har väldigt bra ekonomi, förutsatt mycket jobb.
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Hur klarar alla andra tjänstesäljare detta då?
Vad är det som är så unikt med er elektriker.

Jag känner en snickare som tar 340:- / timme. Inget mer. Ingen materialförtjänst eller andra sidoinkomster.
Det bekostar, förutom hans lön, hans overhead i form av: verktyg, maskiner, lokalhyra+driftskostnader, kontorspersonal, försäkringar, PR, kurser/utbildningar, arbetsgivaravgifter, semesterlöner mm mm mm.

Det där kändes lite som "hemma på min gata i stan-Stina i saltkråkan syndromet"

Fråga honom. Min teori: Säljer han inte material så behöver han ju inget lager, kontoret har han kanske hemma och sitter själv och fakturerar gratis på ledig tid, semester tar han sällan, fortbildar sig har han inte tid med för att han måste jobba för att dra in pengar, försäkringarna chansar han med för att han inte har råd och allt det där gör han för att slippa höra kunder som gnäller över höga påslag......

..och utveckla gärna det där med alla andra tjänstesäljare..
 
340 kr/ h (efter ROT = 680 kr/h) är vad en välutbildad IT civilingenjör kan ta som konsult. De kan då dra alla omkostnader samt ta lön på 40,000 i mån och utdelning från företaget. Så en snickare du betalar mer än 250 kr/ h har väldigt bra ekonomi, förutsatt mycket jobb.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Varför röra till det med rot för??
Finns väl inga IT civilingenjörer som kan sälja sina tjänster med ROT??

Att sedan påstå att 680kr är vad konsulte kan ta är i min värld bara svammel, vet dom som ligger på mer, vet dom som ligger på mindre.......

Att sedan påstå att en snickare som tar över 250kr (menar du med/utan rot, med eller utan moms??) har god ekonomi blir ju bara för mycket. hur ska vi kunna veta det?? Han kanske är nystartad med höga driftskostnader, etc. etc.
 
Redigerat:
Lutte skrev:
kan inte förstår hur dom inte kan tjäna pengar på sin timtaxa utan är tvungna att salta materialet för att gå runt.
det är ju nu inte så att dom har många speciella verktyg för att kunna dra kabel och installera diverse fasta objekt som kostar såna hutlösa summor att dom är tvingade till att ta ockerpriser på sitt material.

tror snarare det är girigheten och antalet jobb som gör detta. för det kommer alltid finnas folk som betalar dessa priser och låter epileptriker stå för materialet.
Jag skulle tro att det beror på att elbranschen är väldigt konservativ och trög att förändra. Det har alltid funnits höga materialpåslag.

//Patrik
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.