Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Det elektriker har, som driver upp timpenning något, jämfört med t.ex snickare - är att det är svårare att nå en riktigt bra beläggningsgrad. En servicelektriker t.ex. har ju typiskt sett en massa småuppdrag utspridda över dagarna. Ganska osannolikt att lyckas få ihop 40 debiterbara timmar på en vecka.
Rörmokaren har lite av samma problem.

Å andra sidan löser ju dessa yrkesgrupper detta problem på andra vis. Att t.ex. ha 2 timmar som minimedebitering och/eller höga startavgifter och bilavgifter.

Det som är lite fult är att många helgarderar sig, med att ha alla avgifter:
1. Hög timpenning
2. minimdebitering på någon timme.
3. startavgift
4. bilkostnad + framkörning osv.

Det kallas GDSGD ... ;)

Ja, som egenföretagare är den svåraste sisten små uppdrag. Jag förstår verkligen att en elektriker måste ta mer betalt än en som kan få större projekt. Det är rimligt. Kunden måste ju betala lön o omkostnader.

I
Ring en elektriker och be honom komma och byta en strömbrytare, vad kostar det?
Motsvarande kostnaden ska bäras av någon om något fel inträffar. Om grossisten garderar sig mot sådana kostnader genom ett påslag på materialet tycker inte jag är konstigt, lika lite som att elfirman gör motsvarande påslag.
Har kabelknytaren gjort fel får han stå för det, är det materialfel blir det grossisten som får pröjsa. Vems felet är behöver kunden inte bry sig på, det blir en sak mellan elfirman och grossisten, och så ska det väl vara när man beställer ett jobb med full garanti.
Byta fast installation själv? Får man det? Varför behövs elektriker då överhuvud taget?

Har aldrig varit med om att kunden köpt allting rätt.

Men det brukar inte göra något eftersom man ändå får åka iväg för att handla efter att man tittat på jobbet. Däremot om de missat att köpa en grej som bara finns på beställning, då blir det dyrare för kunden och han förlorar på att han själv köpt materialet.

Annars vinner han på det.

Anledningen till dessa trådar om elektriker och rörmokare är väl att dom är duktiga på att ta betalt.
Dom säger att dom måste ta bra betalt för att kompensera icke faktureringbara timmar, och det är kanske riktigt, men som någon konstaterade innan så kompenserar dom mer än en gång, genom att ta betalt för restid, hög timkostnad, ta betalt för inköpsresor, lägga på stora påslag på material, ta extra betalt för bilen mm mm.

Det är när konsumenten ser att man ganska lätt kan hitta materialet till betydligt billigare pris man surar ihop på dessa materialpåslag, ( och nu snackar vi samma fabrikat och märke på material, och inte något billigt fuskkraffs som inte håller, det förstår nog de flesta att man inte vill hålla på med...)

Kan jag som vanlig konsument hitta billigare priser inser man rätt snabbt att elektikern / rörmokaren bör kunna köpa för ungefär samma priser, och skall därmed inte behöva ligga på prispåslag på mer än 10 - 15 % av vad man själv kan hitta.

Och att man om man inte får sälja materialet måste ligga på priser runt 7 - 800 kr / h för att gå runt är väl rent skitsnack, speciellt när man fakturerar för restiden.

Även jag har haft en grävmaskin här, kommer inte ihåg exakt men jobbet tog ca 30 - 40 timmar, alltså runt en vecka.
Fakturan jag fick var på arbetade timmar x 700kr + EN etableringsavgift / flyttkostnad på 700 kr inget material inblandat,
Hade det varit fakturerat enligt elektiker / rörkrökarmetoden hade det väl utöver detta varit fakturerat restid för varje dag, samt tiden det tog för honom att reparera och hämta reservdel till maskinen då den gick sönder här en dag...

phosun skrev:
Det finns inget i mitt inlägg som säger att jag drar el själv. Du bemöter kritik med att förvränga och flytta fokus. Det faktum att man vill ha en riktig installation som håller i 50 år betyder inte att konsumenten tycker det är ok att ta ut överpris på material eller att en elektriker eller vilken tjänsteleverantör som helst kan ta ut ett godtyckligt pris på vad somhelst. Det finns inget unikt i elektrikerbranchen som ger den denna rätten rent moraliskt. Du får gärna ta hyggligt betalt för jobbet med specificerat timarvode (och varför inte verktygsarvode), men att kränga material finns det de som är bättre på.
Det jag menade var att det låter som att ni har någon sorts årskostnad på elinstallationer. De kanske lägger på mycket på priset, men de kör väl bara listpris? och det är ju rejäl skillnad mot att köpa det på internet eller Jula. Men i slutändan så kanske det blir billigare ändå eftersom de får med allting som behövs på en gång. En faktura, en installation och jobbet är klart. Sen kanske det dröjer 5 år tills nästa gång man behöver anlita någon för att dra el.

För mig låter det mycket bättre att köpa ett paket än att hålla på och plocka här och var.

lägger de på extra utöver listpris och kommer undan med det så är de ju rena genierna! Det hade då jag inte betalat för. Då kan jag förstå att folk blir arga. Är väl bara gå in på Elektroskandia och hämta en katalog med priser. Fast få inte en chock när ni ser hur mycket dyrare det är hos grossisten kontra konsumentbutiker!

Mikael_L
cdx873v skrev:
lägger de på extra utöver listpris och kommer undan med det så är de ju rena genierna! Det hade då jag inte betalat för. Då kan jag förstå att folk blir arga. Är väl bara gå in på Elektroskandia och hämta en katalog med priser. Fast få inte en chock när ni ser hur mycket dyrare det är hos grossisten kontra konsumentbutiker!
Hehe, nu var du riktigt rolig. :D

Fast du är förlåten, du är rätt ny här på forumet, så du kunde ju inte veta att vi redan vet hur det fungerar hos grossisten med listpriser och sånt. ;)

phosun skrev:
Varför skulle det vara för liten vinst hos privatpersoner, låter mer som lathet. Förresten, vad är före liten vinst, 10%, 20%, 50%? Klart att jobbet får mer 7-16 karaktär om man kan jobba någon månad på ett o samma ställe.
pga jobbens storlek. finns väl en anledning till att skuttfirmor kommer och går. man kan ju lägga ner lika mycket tid och energi på något större jobb.

Hej

Det är ju upp till varje elfirma om man vill utföra jobb med tillhandahållet materiel. En del har högre timpris och inget materielpåslag och en del lägre timpris och ett materielpåslag. Det viktiga är ju ändå totalpriset, så se till helheten.

På denna länk har vi förtydligt vad som gäller om du väljer att hålla mateielet själv. http://www.eio.se/ElIHemmet/Documents/EIO_TillhandahalletMaterialAvKund.pdf

På denna länk finner du mer konsumentinformation och både en sökmotor och en app för att hitta en elinstallatör som är med i EIO nära dig. http://www.eio.se/ELIHEMMET/Sidor/Sakra-elinstallationer.aspx

En av fördelarna med en EIO firma är EIO-garantin. Den kan du läsa om här:
http://www.eio.se/ElIHemmet/Documents/EIO_Garantifond.pdf

/Johan Martinsson, EIO

• Gilla
Nalle48 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Hehe, nu var du riktigt rolig. :D

Fast du är förlåten, du är rätt ny här på forumet, så du kunde ju inte veta att vi redan vet hur det fungerar hos grossisten med listpriser och sånt. ;)
haha. ny å ny. har väl läst inlägg ganska länge. kanske inte så mycket om just el då, för jag söker oftast info om sånt jag inte kan klura ut själv.

cdx873v skrev:
Roligt. Alla med registrerad firma som har något med el/bygg/konsult o göra kan ju signa upp som kund hos dessa grossister och få mycket förmånliga priser. Om man har den minsta insikt i hur hårt driven och slimmad tillverkningsindustrin är idag för högvolymprodukter inom alla område inser man att någon i ledet tjänar för mycket.

Oj vad många inlägg det blivit! Och vad många som har svårt att läsa frågeställningar och premisser!

Kort form (åter igen):
Finns det någon lag/ krav från försäkringsolaget eller dylikt som säger att elektriker måste köpa materialet? Om ja; vart går gränsen och varför?

Ni som håller på att dividera om hur elektriker tjänar sina pengar, ni har missuppfattat frågeställningen!
Såklart elektriker skall tjäna pengar! De är utbildade och skall ha bra betalt för ett väl utfört jobb! Men de ska inte ljuga kunden rakt upp i ansiktet!

Att tjäna på att ha rabatt ifrån grossist och få mellanskillnaden ifrån kund är enligt mig helt som det ska! Men det skall ju bli en win-win situation, där kunden vinner genom att de slipper köpa materialet och elfirmqn får några kronor för besväret. Kanske tillomed en liten avgift som är en engångsavgift för beställning och går i trappor beroende på storlek.

Men att kunder tvingas betala överpriser och få lögner (?) tillbaka om varför, det är jag emot!

Hade jag haft en brädgård i släktens ägo så hade jag ju såklart velat att snickaren skulle använt det materialet, anställer jag en privat kock så får han tillaga fisken jag fått upp. Varför skall inte detta gälla elektriker?

, det är min ståndpunkt och det som tråden skall handla om.

• Gilla
pethson
  • Laddar…
Nej det finns ingen lag eller krav på att elektrikern måste tillhandahålla materielen. Men det finns fördelar i form av garanti och bra kvalité. Nackdelen kan vara priset, beroende på hur elektrikern lägger upp kostnaden. Resten har nog redan sagts i tråden.

Bo.Siltberg skrev:
Nej det finns ingen lag eller krav på att elektrikern måste tillhandahålla materielen. Men det finns fördelar i form av garanti och bra kvalité. Nackdelen kan vara priset, beroende på hur elektrikern lägger upp kostnaden. Resten har nog redan sagts i tråden.
Om det är samma vara så är det ingen som helst skillnad i kvalitet ju. Och hur menar du med garanti? Tycker absolut inte att det sagts i tråden. Har jag missat det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.