Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
rasu skrev:
mm Jag såg det men om vi tar exemplet att jag vill använda eljo trend (numera schnider trend) så åker jag till byggvaruhuset och ber om dessa uttagen. Till 99% får du svaret att dem som heter gelia är samma för dem har även eljos uttag. Detta betyder då att dem har andra sorteringen av dessa uttagen och inte samma. Men försäljarna säger att det är samma. Så därför kan man aldrig vara helt säger på att få samma även om man blir lovad det. Har råkat ut för detta när jag skullat hjälpa vänner.

Nu hittar jag inte tråden, men detta var på tapeten förut.
Och en forummedlem tog kontakt med Shneider och frågade om det var någon skillnad på Eljo som köps från elgrossist eller Jula/bauhaus osv.
Svaret var att det var absolut ingen skillnad alls, exakt samma prylar från samma tillverkningslina.
Det är endast förpackningen som skiljer, 1och1 i pin-pack för konsumentmarknaden, 10 och 10 i kartong för grossistmarknaden.


Tycker inte ni, rasu, Quentin och jontro att det är ganska jobbigt att alltid behöva hålla på och försöka hitta på olika anledningar till varför materialet måste gå genom elektrikern. Den ena påhittade anledningen knepigare än den andra.
Kan ni inte helt enkelt erkänna direkt att ni bara är jävligt kåta på alla de pengar som materialförsäljningen inbringar?

Själv skulle jag aldrig orka vara elektriker om det innebär att man måste ljuga och hitta på konstiga saker hela tiden, och dessutom behöva ta denna diskussion jämt.
Ja det var ju lätt för ert skrå för en massa år sedan, före -90-talet då materialet pga lagstiftning inte fanns tillgängligt. Men nu ser ju varenda kotte som har en dator vad det kostar.
Ni måste komma på en annan modell.
Ni skulle kanske ta er materialförsäljningsbit till en fysisk butik istället, och tjäna pengar där för de kunder som vill ha ert material.
Och sen utföra jobb - tjänster - till de kunder som bara vill ha något utfört.
ja som vilken snickare, grävmaskinist eller städare som helst.
 
  • Gilla
Peterltj och 12 till
  • Laddar…
Av två uppenbara anledningar.
1: så inte snål kunden springer och köper skit (billigt) mtrl någonstans som kanske inte bara är osäkert utan när det går i sönder några månader senare ringer du elektriktrikerna och klagar på mtrlet de inte har något med att göra.
2. Elektrikerna är på jobbet av samma orsak du säkert är på jobbet (om du har jobb ) han ska tjäna ihopa sin lön och vem vill jobba när de inte får sälja varan.
 
Mikael_L
magnuskarlstad skrev:
Av två uppenbara anledningar.
1: så inte snål kunden springer och köper skit (billigt) mtrl någonstans som kanske inte bara är osäkert utan när det går i sönder några månader senare ringer du elektriktrikerna och klagar på mtrlet de inte har något med att göra.
2. Elektrikerna är på jobbet av samma orsak du säkert är på jobbet (om du har jobb ) han ska tjäna ihopa sin lön och vem vill jobba när de inte får sälja varan.
Jag lägger även till dig på listan med användare i mitt förra inlägg.


Ja vem vill jobba utan att sälja varan.
Ja du, det är väldigt väldigt många.
Lärare, grävmaskinister, all sjukhuspersonal, poliser, advokater, akupunktörer, fönsterputsare.
Ja det finns tydligen en jäkla massa människor som är riktigt ointelligenta som jobbar utan att samtidigt sälja något. huh ...
 
  • Gilla
Peterltj och 6 till
  • Laddar…
Jag jobbar inte som hantverkare utan med motsvarande fast mot industrin. Det innebär att de påslag jag kan ha på komponenter är 10-15%. Är de högre kan alltid kunden själv handla billigare. Självklart lämnar vi garanti på våra installationer. Men inte på komponenter vi inte köpt. Och lika självklart tar jag mer betalt än vad kunden kan handla för. Detta är jag väldigt tydlig med. Men det innebär också att jag alltid får leverera materialet. De hantverkare jag anlitar jobbar på ungefär samma sätt. Har aldrig haft någon som vägrar installera något jag köpt. Hade en som var tveksam över presolrör tills han fick veta var jag köpt dem. Sedan var det inga problem.
 
  • Gilla
stiga
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag lägger även till dig på listan med användare i mitt förra inlägg.


Ja vem vill jobba utan att sälja varan.
Ja du, det är väldigt väldigt många.
Lärare, grävmaskinister, all sjukhuspersonal, poliser, advokater, akupunktörer, fönsterputsare.
Ja det finns tydligen en jäkla massa människor som är riktigt ointelligenta som jobbar utan att samtidigt sälja något. huh ...
Dom har ju ingen vara att sälja heller...

//Patrik
 
Mikael_L
Snabbtänkt av dig, så här tidigt en lördagmorgon.

Du får en halv poäng, för att du förstod hälften av min poäng. :thumbup:
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Oops jag skrev fel. Jag tar INTE mer betalt än vad kunden kan handla för. Har ett exempel där en kund köper en viss förbrukningsvara. Den kostar mej 3500 i inköp varje gång medan kunden med sämre rabatt kan köpa för 3700. Då säljer jag för 3690 men leveransen går direkt till kunden så mitt jobb är att skicka en beställning och en faktura. Detta tar mej under tio minuter på vilka jag tjänar 190 SEK. Alltså mer än 1100 SEK/h. En bra timpeng men ett litet påslag.
 
  • Gilla
fredrik.an och 4 till
  • Laddar…
Det köper jag! Då är det win-win! Har du varit med om försäkringsärende där era inköp vs kunds inköp har varit problem med garanti?
 
jontro skrev:
Undrar hur taxichauffören hade reagerat om vi hade kommit med egen bensin/diesel i dunk.
"ja, jag vill åka hem, har kollat att din V70 tar 0.6l/mil. Jag bor 5 mil ifrån, häller upp 3 liter." Sen kan man ju bara betala för chaffisens tid. Bra idéer man får här på byggahus.
Det blir ingen bra analogi med taxi/bensin vs elektriker/material. Om du stället tänker att du haft bilen på verkstan och de av någon anledning fyllt din tank. När du sedan får räkningen så har de satt upp 40 liter bensin a' 45 kronor/litern. Då har du en situation som är mer lik situationen med elektriker - material - kund.

Om man sedan fortsätter så är det inte otänkbart att du ifrågasätter varför du ska betala 45 kr/litern för bensinen, när du kunnat köpa den på macken bredvid för 14:30. Då kanske verkstan också argumenterar som en elektriker:

"Vi har en intern policy som säger att vi bara får använda vår bensin".
"Vi måste leverera bensinen annars kan vi inte lämna någon garanti på arbetet."
"Vi är tvungna enligt lag att lämna garanti på all bensin vi häller i tanken, även om det är kunden som lämnat den. Så därför vill vi inte använda bensin som kunden kommer med."
"Vi köper all bensin av vår vanliga grossist. Vi kan väl inte köpa bensin på en vanlig mack, heller?"
"Om kunderna själva köper in bensin så köper de bara in såna skitmärken som inte fungerar."
"Vi måste använda den bensin vi är vana vid, annars tar det mycket längre tid att tanka."
"Vi köper bensin av vår grossist, eftersom han levererar över natten."
"Vi köper bensinen från vår grossist, eftersom de har ett fullsortiment av petroliumprodukter."
"Om kunden köper in bensin blir det bara fel sort."
 
  • Gilla
robhol och 9 till
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Dom har ju ingen vara att sälja heller...

//Patrik
Grävmaskinisten kan då sälja allt från grus till marksten via betong.
Elektriker och rörisar håller ofta på och larvar sig med att de måste leverera mterialet och ovanpå det så har de rätt tilltagna timarvoden. Vet inte hur många gånger det är jag fått höra om bekanta som haft problem med tex rörisar som inte velat montera en blandare för att det inte stått FM eller Mora på den. Att det sedan varit tyska kvalitetsblandare av minst lika bra kvalitet har inte spelat någon större roll.
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
Som jag har uppfattat det så är elektrikers timpenning beräknad med en viss förtjänst på materialet. Skulle man ta bort det så skulle man bli tvungen att höja timpriset. Saken är ju då den att en ensam elfirma kan inte vara ensam om att höja timpriset, utan då måste ALLA göra det för att då kunna hålla det priset i branschen. Kan vara lite knepigt, men alla firmor skulle säkerligen tycka att det vora bra, framförallt för att kunna slippa just denna ständiga diskussionen.

Sedan så har elfirmor garantier på allt material som elfirman köpt och monterat, vilket innebär att elfirman sköter reklamationer med sin grossist och monterar den nya prylen utan kostnad. Köper kunden material själv så får dom sköta reklamation och betala en elektriker att göra bytet.
Den tjänsten anser åtminstone jag att det är helt okej att ta betalt för i form av ett visst procentpåslag på material. Dock inga 200%, det är bara sjukt!

//Patrik
 
Du är minsann bror duktig själv. Att du har tid en lördag morgon och leka moralpolis.
En fönsterputsare tar 70 spänn för att pusta min enda ruta på lilla kontoret, tar honom ca 6 min, snabb uträkning ca 700kr/h. Men sen tar det honom 10 min till nästa ställe, men den skiter jag i att räkna in, jag ser ju bara det jag vill se.
Att du jämför med folk i den offentliga sektorn visar bara på hur intelligent du är, jämför du en elektriker/vvsare mm med en lärare, vad skulle en lärare sälja, pennor?
 
Mikael_L
jontro skrev:
Du är minsann bror duktig själv. Att du har tid en lördag morgon och leka moralpolis.
En fönsterputsare tar 70 spänn för att pusta min enda ruta på lilla kontoret, tar honom ca 6 min, snabb uträkning ca 700kr/h. Men sen tar det honom 10 min till nästa ställe, men den skiter jag i att räkna in, jag ser ju bara det jag vill se.
Att du jämför med folk i den offentliga sektorn visar bara på hur intelligent du är, jämför du en elektriker/vvsare mm med en lärare, vad skulle en lärare sälja, pennor?
Jag hetsar inte ens upp mig över ditt inlägg, vettu ... ;)
Nå går jag och tar en kopp kaffe. :)

Det kanske du också borde ...
 
Mikael_L
Förresten, fick jag ett litet erkännande här tro?

jontro skrev:
Du är minsann bror duktig själv. Att du har tid en lördag morgon och leka moralpolis
Kan jag ju tolka som att det jag angriper är omoraliskt ... :D :thumbup:
 
Mikael_L skrev:
Jag lägger även till dig på listan med användare i mitt förra inlägg.


Ja vem vill jobba utan att sälja varan.
Ja du, det är väldigt väldigt många.
Lärare, grävmaskinister, all sjukhuspersonal, poliser, advokater, akupunktörer, fönsterputsare.
Ja det finns tydligen en jäkla massa människor som är riktigt ointelligenta som jobbar utan att samtidigt sälja något. huh ...
Om jag fick statliga subventioner eller hade en timdebitering som t.ex. en advokat eller akupunktör så skulle inte jag heller behöva sälja någon vara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.