37 305 läst ·
135 svar
37k läst
135 svar
Krav på att elektriker köper in materialet??
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Västernorrland
· 19 inlägg
ojordat och väldigt gamla kontakter och brytare, så både för säkerheten och det estetiska.b_hasse skrev:Det är nog så att de har mycket att göra. Då kan de unna sig lyxen att välja bort de minst lönsamma kunderna, dvs de som vill skaffa materialet själva. Hade de haft ont om jobb skulle de nog vara mer tillmötesgående.
Fråga fler elektriker. Det finns säkert någon som låter dig köpa in materialet.
Varför vill du dra om all el?
Jag är själv företagare och hade tackat och tagit emot om någon kom med en färdig order på 20.000:- även om min marginal bara varit säg 10%. Ingen risk, max 10 min jobb så jag var förvånad när han nobbade det. Min elektriker är dessutom god vän med denna elfirmaägare. Men det var helt enkelt inte lönsamt sa han.Enk Projektet skrev:
Jag hade köpt all el till första våningen via samma kontakt delvis till fullpris, så det är möjligt att där låt en gnutta bitterhet som gnagde, men jag tror faktiskt inte det.
Undrar hur taxichauffören hade reagerat om vi hade kommit med egen bensin/diesel i dunk.
"ja, jag vill åka hem, har kollat att din V70 tar 0.6l/mil. Jag bor 5 mil ifrån, häller upp 3 liter." Sen kan man ju bara betala för chaffisens tid. Bra idéer man får här på byggahus.
"ja, jag vill åka hem, har kollat att din V70 tar 0.6l/mil. Jag bor 5 mil ifrån, häller upp 3 liter." Sen kan man ju bara betala för chaffisens tid. Bra idéer man får här på byggahus.
Som jag har fattat det så finns det en bestämmelse som säger att en hantverkare/installatör gentemot en konsument måste stå för en "funktionsgaranti" på allt han sätter upp/monterar! Konsumentjänstlagen är dessutom icke dispositiv, vilket betyder att man inte kan avtala bort den! Alltså oavsett vad ni kommer överens om så har elektrikern ansvar o garantiansvar för att tillhandahållet material fungerar som det ska!
Säkert inga problem för han att sänka kostnaden för resan med 15 spänn (från de 800:- som resan kostar), bara han får betalt för arbetstiden medan 3-literstankningen pågår.jontro skrev:
Din jämförelse var ju bara löjlig.
Hvis Elektrikeren forlanger at kunne bruge egne materialer - så må han jo også kunne tilbyde at levere dem til samme pris, som bygherren ellers er i stand til at skaffe de - samme varer! Ellers er det jo blot et spørgsmål om en "skjult" højere betaling for et stykke arbejde. I så fald så kan vedkommende jo garantere kvaliteten af materialerne også. Men helt ærligt! Jeg ville aldrig stole på kvaliteten af et stykke arbejde fra en - på anden måde uærlig håndværker, så find et reelt firma i stedet.
Medlem
· Västernorrland
· 19 inlägg
Vet inte riktigt hur detta var ett konstruktivt inlägg till diskussionen?jontro skrev:
Att materialet fungerar som det ska måste ju vara tillverkarens ansvar, och då det krasst sett är plastbitar med metallspännen han ska sätta upp, så är det hursom utförandet som kan gå mer fel. Ett fysiskt fel på kontakterna ser elektrikern när han sätter upp, och gör han inte det så tror jag inte han hade gjort det oavsett vem som köpte sakerna... och som jag skrev förut, det är exakt samma saker som elektrikern skulle köpt in.perrakakel skrev:Som jag har fattat det så finns det en bestämmelse som säger att en hantverkare/installatör gentemot en konsument måste stå för en "funktionsgaranti" på allt han sätter upp/monterar! Konsumentjänstlagen är dessutom icke dispositiv, vilket betyder att man inte kan avtala bort den! Alltså oavsett vad ni kommer överens om så har elektrikern ansvar o garantiansvar för att tillhandahållet material fungerar som det ska!
Enligt denhär logiken att elektrikern är yttersta ansvarig för allt den rör vid, så skulle han altså också behöva köpa in diskmaskiner, tvättmaskiner, spisar osv ty de är också fasta installationer som skall kopplas in av behörig elektriker?
Jag slänger mig in i denna diskutionen utan att ha läst samtliga inlägg.
Det är så att en elektriker som skall göra en installation hemma hos dig måste stå för garanti. Detta innebär att om du skulle köpa uttag som inte håller den standarden som elektrikern tänker köpa så blir det svårt att lämna garanti på jobbet.
Tex vägguttag som är billiga är oftast dåliga i kontaktytorna vilket gör att första gångerna som de andvänds så funkar uttaget super bra. Men redan efter ca ett år kan fjädrarna som klämmer runt kontakten sluta fungera och då kan det bildas glapp vilket i sin tur kan skapa en brand.
En annan aspekt är att att det kan ta uppemot 5 gånger så lång tid att installera material som man inte är van vid och som är av sämre kvalitet. Det är mindre plats och hårdare plast som lättare spricker i billiga elmateral.
Jag som elektriker skulle aldrig installera något som jag inte vet vad det är. Sen att vissa använder detta resonemang även för att tjäna mer pengar är en annan fråga men oftast blir det billigare att använda det materialet som elektrikern vill i längden.
Det är så att en elektriker som skall göra en installation hemma hos dig måste stå för garanti. Detta innebär att om du skulle köpa uttag som inte håller den standarden som elektrikern tänker köpa så blir det svårt att lämna garanti på jobbet.
Tex vägguttag som är billiga är oftast dåliga i kontaktytorna vilket gör att första gångerna som de andvänds så funkar uttaget super bra. Men redan efter ca ett år kan fjädrarna som klämmer runt kontakten sluta fungera och då kan det bildas glapp vilket i sin tur kan skapa en brand.
En annan aspekt är att att det kan ta uppemot 5 gånger så lång tid att installera material som man inte är van vid och som är av sämre kvalitet. Det är mindre plats och hårdare plast som lättare spricker i billiga elmateral.
Jag som elektriker skulle aldrig installera något som jag inte vet vad det är. Sen att vissa använder detta resonemang även för att tjäna mer pengar är en annan fråga men oftast blir det billigare att använda det materialet som elektrikern vill i längden.
Medlem
· Västernorrland
· 19 inlägg
Hej! Om du läst några inlägg, så hade du sett att det är exakt samma sak som skall köpas in. Exakt. Ditt resonemang köper jag helt!rasu skrev:Jag slänger mig in i denna diskutionen utan att ha läst samtliga inlägg.
Medlem
· Västernorrland
· 19 inlägg
Det är väl olika? Den tvättmaskinen vi har sitter inte med en stickpropp, och vet att vi behövde elektriker för att ansluta den.AndersS skrev:
Tänk på att du måste köpa en spis avsedd för spänningen i just ditt hushåll. Denna spis spänning finner du under Teknisk data längre ner på sidan. Tänk också på att vissa 230 V-spisar levereras utan sladd då de ska kopplas in av behörig elektriker." Står det på vissa spisar. Så tycker att min jämförelse är ok ändå? Men hur blir det med infällda spotlights? Har elektrikern möjlighet att köpa in ALLA spotlights som finns? Du måste ju kunna köpa saker själv är min poäng, annars skulle utbudet i affärerna minska ganska drastiskt för privatpersoner...
mm Jag såg det men om vi tar exemplet att jag vill använda eljo trend (numera schnider trend) så åker jag till byggvaruhuset och ber om dessa uttagen. Till 99% får du svaret att dem som heter gelia är samma för dem har även eljos uttag. Detta betyder då att dem har andra sorteringen av dessa uttagen och inte samma. Men försäljarna säger att det är samma. Så därför kan man aldrig vara helt säger på att få samma även om man blir lovad det. Har råkat ut för detta när jag skullat hjälpa vänner.
Denna risken vet jag att många elektriker vill slippa ta då det kostar pengar att komma ut till kund och inse att inte sakerna man skulle använda finns. Och sen får man höra den elektrikern bara lovar att komma och göra jobbet sen åker man igen direkt osv...
Denna risken vet jag att många elektriker vill slippa ta då det kostar pengar att komma ut till kund och inse att inte sakerna man skulle använda finns. Och sen får man höra den elektrikern bara lovar att komma och göra jobbet sen åker man igen direkt osv...
Medlem
· Västernorrland
· 19 inlägg
Eh ?Quentin skrev:
1: vet mycket väl vad jag ska ha.
2: har även fått lista från elektrikern på EXAKT vad det skall vara.
Lägg ner denna diskussion NU som jag redan har besvarat i mitt andra inlägg! Det är samma saker, frågan gäller om elektrikern inte får använda dem pga försäkring / garanti.