37 305 läst ·
135 svar
37k läst
135 svar
Krav på att elektriker köper in materialet??
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Förutsätter att du menar som icke behörig..
Är installationen "lagligt" utförd, dvs håller standard så är lagbrottet olaga installationsarbete, ungefär som att ha kört lastbil utan körkort, däremot så gäller det ju då verkligen att den är enligtstandard så ingen skadar sig på den senare! Elsäkerhetsverket driver inga mål i dessa ärenden som jag hört talas om, däremot så kan en framtida köpare av anläggningen polisanmäla för ovan nämnda brott, lite långsökt dock om den håller standard!
Enda problemet du annars kommer att springa på är när färdiganmälan skall lämnas in till elleverantören, dessa förväntar sig att denna kommer från en registrerad behörig installatör..
..Nu ska vi inte gå längre i detta ämne, fĺåt mig!
Är installationen "lagligt" utförd, dvs håller standard så är lagbrottet olaga installationsarbete, ungefär som att ha kört lastbil utan körkort, däremot så gäller det ju då verkligen att den är enligtstandard så ingen skadar sig på den senare! Elsäkerhetsverket driver inga mål i dessa ärenden som jag hört talas om, däremot så kan en framtida köpare av anläggningen polisanmäla för ovan nämnda brott, lite långsökt dock om den håller standard!
Enda problemet du annars kommer att springa på är när färdiganmälan skall lämnas in till elleverantören, dessa förväntar sig att denna kommer från en registrerad behörig installatör..
..Nu ska vi inte gå längre i detta ämne, fĺåt mig!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Gällande elbutiks priser. Kollade med en lokal firma om jag kunde köpa elmaterial via dem då det blir lite smidigare för mig att kunna åka och hämta något extra uttag osv om jag räknat fel, använder mig av en elektriker jag känner. Skickade en lista på mtrl för ca 20.000:-. Men dom kunde inte sälja till mig då deras inköpspriser i många fall var högre än elbutiks konsumentpriser. Så att förvänta sig samma priser som elbutik kan man nog inte ta för givet, även om firman "bara" lägger på 10-20% på sina priser.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Elfirman har avtal med elgrossister och kan även göra enkla returer och reklamationer där. Dessutom har grossister nattutkörning på elmaterial så att det alltid finns till 7 dagen efter. Skulle vara mycket krångligare att beställa allt material från en vanlig nätbutik. Sen får man ju inte heller glömma att elbutik inte har i närheten ens av lika stort utbud av grejer som vanliga elgrossister.Micke64 skrev:
//Patrik
Materialhanteringen hos en elfirma kan verka vara busenkel för en privatperson som max har ett husbygge åt gången att satsa på och, man är ju sin egen plånbok närmast, lägger tid på att leta fram den elutrustningen man vill ha till lägsta möjliga pris.
Elfirman däremot håller förmodligen på med ett större antal byggen och renoveringar samtidigt och ser hellre till nyttan med att kunna köpa in elgrejjer från grossisterna som kan leverera ALLA typer av installationsmaterial och inte är nischade på just privatmarknaden..
Från dessa grossister får de beroende på sin materialomsättning(i Tkr) ett rabattbrev som i det stora hela är schysst men kanske inte kan konkurera med en internetbutik på enskilda artiklar.
Att grossisterna även har butiker på flera större orter i landet gör ju även det att de behöver lite avans på sitt materiel för att ha råd med denna service! I dessa butiker kan sedan servicemontörerna ladda om sin servicebil innan de kommer på besök till just DIG!
Elfirman däremot håller förmodligen på med ett större antal byggen och renoveringar samtidigt och ser hellre till nyttan med att kunna köpa in elgrejjer från grossisterna som kan leverera ALLA typer av installationsmaterial och inte är nischade på just privatmarknaden..
Från dessa grossister får de beroende på sin materialomsättning(i Tkr) ett rabattbrev som i det stora hela är schysst men kanske inte kan konkurera med en internetbutik på enskilda artiklar.
Att grossisterna även har butiker på flera större orter i landet gör ju även det att de behöver lite avans på sitt materiel för att ha råd med denna service! I dessa butiker kan sedan servicemontörerna ladda om sin servicebil innan de kommer på besök till just DIG!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 19 inlägg
Okej, elfirmor har grossister som gör deras leveranser smidigare, men hur tjänar jag på detta? Och faktum att elektrikern säger att de måste köpa in sakerna pga garanti är fortfarande skumt i mina öron.
Det blir så oproportionerligt mycket dyrare när de köper (11 ex moms mot 7 ink moms) så det är inte en marginell summa som jag får igen genom att deras ytterst lilla (20 arbtimmar) arbete blir förenklat och tidsförkortat genom att de använder sina inköpskanaler.
Men mest av allt så tycker jag att de ljuger mig upp i ansiktet. Om de är ärliga och säger att det är materialen som gör att de går runt, vilket jag förvisso betvivlar - de tar ut en helt ok timpeng, så skulle de iallafall köra med öppna kort.
Det blir så oproportionerligt mycket dyrare när de köper (11 ex moms mot 7 ink moms) så det är inte en marginell summa som jag får igen genom att deras ytterst lilla (20 arbtimmar) arbete blir förenklat och tidsförkortat genom att de använder sina inköpskanaler.
Men mest av allt så tycker jag att de ljuger mig upp i ansiktet. Om de är ärliga och säger att det är materialen som gör att de går runt, vilket jag förvisso betvivlar - de tar ut en helt ok timpeng, så skulle de iallafall köra med öppna kort.
Det är nog så att de har mycket att göra. Då kan de unna sig lyxen att välja bort de minst lönsamma kunderna, dvs de som vill skaffa materialet själva. Hade de haft ont om jobb skulle de nog vara mer tillmötesgående.
Fråga fler elektriker. Det finns säkert någon som låter dig köpa in materialet.
Varför vill du dra om all el?
Fråga fler elektriker. Det finns säkert någon som låter dig köpa in materialet.
Varför vill du dra om all el?
Kan inte vara möjligt....alt en otroligt dålig affärsman som ägare.....ronolo skrev:Gällande elbutiks priser. Kollade med en lokal firma om jag kunde köpa elmaterial via dem då det blir lite smidigare för mig att kunna åka och hämta något extra uttag osv om jag räknat fel, använder mig av en elektriker jag känner. Skickade en lista på mtrl för ca 20.000:-. Men dom kunde inte sälja till mig då deras inköpspriser i många fall var högre än elbutiks konsumentpriser. Så att förvänta sig samma priser som elbutik kan man nog inte ta för givet, även om firman "bara" lägger på 10-20% på sina priser.
Tror mer på att dom inte vill sälja enbart matrl...
Installationsarbetet i sig kommer att vara olagligt med nuvarande lagstiftning.Micke64 skrev:
Installationen däremot är fullt laglig om den är rätt och riktigt utförd.
Om huset brinner ner så är det upp till försäkringsbolaget att bevisa att det var pga elfel och att installationen vart i ett undermåligt skick, detta är såklart omöjligt att bevisa om installationen är riktigt utförd, och det gäller ju oavsett vem som utfört arbetet.
Sen är det klart att det kan underlätta att kunna visa en faktura från en elfirma vid en ev. diskussion med försäkringsbolaget, men det är inget krav.
Din KA vill sannolikt se åtminstone ett protokoll på "kontroll innan drifttagande", utfärdat av en behörig/elfirma, för att bli nöjd. Sen är det även så att nätägaren kan kräva en "färdiganmälan" som måste skickas in av en behörig/elfirma.
Det är dock fullt möjligt att utföra sin egen elinstallation i ett nybygge, men det krävs bra kontakt med en behörig för att lösa pappersjobb (vanligtvis utför ingen behörig detta till en random främling) och sist men inte minst krävs kunskap om hur man utför installationen på ett säkert och snyggt sätt.
Man bör fråga sig om det är värt att spara några procent i ett helt husbygge och om man har alla kunskaper för att själv kan åstadkomma en installation som är säker för folk och fä.
Ok, nu var det väl egentligen inte detta tråden skulle handla om, men jag ville ändå försöka svara på ovanstående fråga, speciellt efter att det framförts att en egen installation = skjuta sig själv i foten vid tex brand, detta påstående är nämligen långt från helt sant.