B bryggarebob skrev:
Nja det låter ju helt vansinnigt fel att det skulle vara så, enl. Det resonemanget kan hantverkaren ge ett lågt uppskattat pris bara för att få uppdraget sedan hävda att det blev som det blev. Funkar inte riktigt så som tur är.
Jo, det är faktiskt precis så det funkar. Vid löpande räkning behöver de inte ens ge ett uppskattat pris, utan det räcker att komma överens om hur mycket de tar i timmen, hur mycket de tar för bil, osv, och så får man se hur många timmar det blir. Det är just det som är grejen med löpande räkning - man väljer en bra hantverkare som gör sitt bästa, och sen betalar man efter hur lång tid det tog.

Om hantverkaren är bra så blir det rättvisast resultat så - hantverkaren behöver inte ta höjd i sitt pris för ovälkomna överraskningar utan jobbar på och får betalt för så många eller få timmar som det blir. Går det bra så blir det billigt.

Men det är svårare att jämföra priser - allt beror ju på hur skicklig hantverkaren är och hur få timmar som räcker.

A adron skrev:
Men det är svårare att jämföra priser - allt beror ju på hur skicklig hantverkaren är och hur få timmar som räcker.
Jag kan som exempel ta när vi byggde på en våning på en del av huset för en del år sedan.

Jag tog in fastpris offert från ett par lokala byggare, kemin kändes inte riktigt bra. Pratade med ett par firmor till. En av dem körde med utländsk arbetskraft, men påstod sig vara "väletablerade", de erbjöd ungefär 60% lägre timpeng, än den snickare jag sedan anlitade, som ändå gjorde bygget till ungeför halva priset mot vad den "billiga" firman beräknade. Och mindre än halva det fasta pris jag hade fått från de lokala byggarna.

A adron skrev:
Jo, det är faktiskt precis så det funkar. Vid löpande räkning behöver de inte ens ge ett uppskattat pris, utan det räcker att komma överens om hur mycket de tar i timmen, hur mycket de tar för bil, osv, och så får man se hur många timmar det blir. Det är just det som är grejen med löpande räkning - man väljer en bra hantverkare som gör sitt bästa, och sen betalar man efter hur lång tid det tog.

Om hantverkaren är bra så blir det rättvisast resultat så - hantverkaren behöver inte ta höjd i sitt pris för ovälkomna överraskningar utan jobbar på och får betalt för så många eller få timmar som det blir. Går det bra så blir det billigt.

Nej, nu vill jag inte fastna i en diskussion kring detta men det stämmer inte riktigt att ett budgetpris kan avvika hur mycket som helst bara för att det är löpande räkning.

Hade de inte gett ett budgetpris och tar allt löpande ja då kan det säkert bli svårare att hävda att det avviker. Men i detta fall då de gett en spec och prisuppgift så

Enligt konsumenttjänstlagen §36 räknas ett budgetpris som en prisuppgift och då gäller att slutpriset inte får överstiga den uppskattningen med mer än ca 15% såvida inte kunden uttryckligen godkänt tillkommande arbete.

Så även om entreprenören tar betalt löpande, är det är det inte fritt fram att överskrida en lämnad budget hur som helst. Budgeten sätter ändå ett tydligt riktmärke för vad som är rimligt.

Ja, det stämmer förstås att om de bara har lämnat en prisuppskattning och inget mer så får slutpriset inte avvika mer än 15% uppåt från den utan att först komma överens med kunden om tilläggsarbete.

Det går däremot bra att ge en prisuppskattning och samtidigt lämna med sina finstilta villkor där det står att slutpriset kan avvika 50% uppåt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

B bryggarebob skrev:
Nja det låter ju helt vansinnigt fel att det skulle vara så, enl. Det resonemanget kan hantverkaren ge ett lågt uppskattat pris bara för att få uppdraget sedan hävda att det blev som det blev. Funkar inte riktigt så som tur är.

Och förtydligande det var inte en pall med skruv, utan en pall, och gipsskruv och andra saker.

Först måste man skilja på fastpris och löpande räkning. Fast pris är just vad det heter, Fast. Om det tillkommer något så måste entreprenören komma överens med beställaren om vad utökningen ska kosta, alltså träffa ett avtal. Vid löpande räkning är parterna överens om hur arbete och material ska prissättas, alltså timpris och materialpris. Om entreprenören har lämnat ett uppskattat pris så får priset inte överstigas mer än femton procent. Uppskattat pris kan bara förekomma vid löpande räkning. Entreprenören kan naturligtvis komma överens med beställaren om tillkommande arbeten utöver 15%. Det kan vara bra att läsa vad som står i Konsumenttjänstlagen. När man har fått en offert ska man som beställare inte behöva betala extra för verktyg som entreprenören behöver för att utföra arbetet, om man inte är överens om det.

Tänk efter FÖRE!
Fast pris och betalning först när ALLT är klart och GODKÄNT!
Detaljerat och Skriftligt.

Det är en enkel regel!?

En fråga som dykt upp är att jag ville lägga till en värmekabel/frostskyddskabel i inkommande vatten. Fick en uppskattad kostnad på 2-3tkr men nu ser jag att detta slutade på 5tkr när de fakturerat. De har tagit 2 timmar för elektriker och 1 timme för rörmokare för detta jobb.

Jag har svårt att avgöra om det är rimligt med 5tkr här, någon som gjort liknande och vad landade det på isåfall?

Jag har installerat en sådan kabel själv. Materilskostnaden beror givetvis en del på hur lång kabeln är, en kabel på 10m kostar ca 800 kr. En på 25m kostar ca 1500 kr.

Till det kommer en T-koppling där kabeln förs in i slangen, som kostar ca 1000 kr. (om man har kabeln inne i röret/slangen).

har lite svårt att förstå varför det skulle ta en elekttiker 2h att montera kabeln. För mig tog det ca 1h att montera T-kopplingen på PEM slangen, och föra in kabeln i slangen. Och då är jag ganska ovan med att hantera PEM kopplingar. Och hos mig ligger detta i krypgunden, så arbetet utfördes i liggande ställning.

Upptäckte nyligen att elementet i sovrummet inte fungerar efter elarbetet som gjordes i samband med renoveringen. Elektrikern har varit där och mätt och säger att det finns spänning fram till termostaten och att elementet därmed är trasigt. Det kan ju stämma – men elementet fungerade innan arbetet, vilket fick mig att börja fundera.
I stugan sitter (vad jag vet) fasta 400 V-element, och elektrikern har i tidsrapporten skrivit att de "drog om matningen till värmen i sovrummet".

Jag började därför misstänka att de kan ha råkat dra 230 V i stället för 400 V när de gjorde om installationen. När jag frågade om detta blev elektrikern osäker och ska dit och kontrollmäta i veckan.

Om det visar sig att de dragit 230 V istället för 400 V – vad är då rimlig åtgärd?
– Ska de dra om matningen till 400 V igen, så installationen återställs som innan?
– Eller räcker det att de sätter in ett nytt 230 V-element?

Jag tänker att det finns en anledning till att värmesystemet var 400 V från början (fasbalans, effekt, lastfördelning osv), och att det därför inte är helt oproblematiskt att byta till 230 V bara för att “lösa” felet.

Nyfiken på vad ni med mer erfarenhet tycker är fackmässigt och skäligt i ett sådant läge. Nu ska jag inte springa händelsen i förväg, utan det kan ju vara så att elementet gick sönder precis samtidigt som de var där och renoverade.

Ang. den tidigare diskussionen om badrumsrenoveringen: där landade vi i en bra överenskommelse – jag betalar ursprungspris enl. Budget + egna tillval, så den delen är löst.

• Gilla
4774
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
Upptäckte nyligen att elementet i sovrummet inte fungerar efter elarbetet som gjordes i samband med renoveringen. Elektrikern har varit där och mätt och säger att det finns spänning fram till termostaten och att elementet därmed är trasigt. Det kan ju stämma – men elementet fungerade innan arbetet, vilket fick mig att börja fundera.
I stugan sitter (vad jag vet) fasta 400 V-element, och elektrikern har i tidsrapporten skrivit att de "drog om matningen till värmen i sovrummet".

Jag började därför misstänka att de kan ha råkat dra 230 V i stället för 400 V när de gjorde om installationen. När jag frågade om detta blev elektrikern osäker och ska dit och kontrollmäta i veckan.

Om det visar sig att de dragit 230 V istället för 400 V – vad är då rimlig åtgärd?
– Ska de dra om matningen till 400 V igen, så installationen återställs som innan?
– Eller räcker det att de sätter in ett nytt 230 V-element?

Jag tänker att det finns en anledning till att värmesystemet var 400 V från början (fasbalans, effekt, lastfördelning osv), och att det därför inte är helt oproblematiskt att byta till 230 V bara för att “lösa” felet.

Nyfiken på vad ni med mer erfarenhet tycker är fackmässigt och skäligt i ett sådant läge. Nu ska jag inte springa händelsen i förväg, utan det kan ju vara så att elementet gick sönder precis samtidigt som de var där och renoverade.

Ang. den tidigare diskussionen om badrumsrenoveringen: där landade vi i en bra överenskommelse – jag betalar ursprungspris enl. Budget + egna tillval, så den delen är löst.
Jag kan inte hjälpa dig med frågan om elen dock bra att det löste sig med fakturan för badrumsrenoveringen. Tolkar jag det rätt så blev det en betydande skillnad i det de fakturerade dig och vad du senare fick betala. För forumets del så kan det vara intressant att förstå hur du förde dialogen till det framgångsrika resultatet samt din egen lärdom av den här resan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.