B bryggarebob skrev:
Hej!
Vi har precis färdigställt en badrumsrenovering (ca 10 kvm totalt, varav 2 kvm gästtoalett och 8 kvm stort badrum med dubbeldusch). Detta är gjort i västerbottens inland och inte i Stockholm eller annan storstad.

Allt är gjort via en huvudentreprenör som i sin tur haft egen elektriker och rörmokare.

Prisuppgiften låg på 186 000 kr inkl. moms (innan rot), och slutnotan hamnar nu totalt på runt 205 000 kr från entreprenören.
En stor del av den ökade kostnaden kommer från el och VVS, som totalt landat på 145 000 kr (!) mot budgeterat 45 000 kr.
Entreprenören har tack och lov tagit en stor del av den smällen själv, men det påverkar ändå oss med 20–25 000 kr mer än planerat.

Utöver det har vi själva köpt allt material (porslin, skåp, blandare, kakel, klinker, duschdörrar osv) för ca 55 000 kr, så den totala kostnaden blir cirka 350 000 kr före ROT om man ser på faktiska totalkostnaden, återigen nu tar entreprenören på sig en stor del, men inte allt av den ökade VVS och elektrikerkostnaden.

Det jag funderar över är:
  • Arbetstiden känns väldigt hög – totalt runt 225 timmar (125,5 h snickare/plattsättare, 66 h rörmokare och 34,5 h elektriker).
  • På VVS-fakturan finns konstiga småposter som 1000stycken buntband, plastfickor, halvpall, gipsskruv, kakel- och diamantborrar och andra småposter som var för sig inte kanske är så mycket men totalt summerar dessa till flera tusen SEK.
  • De har dessutom tagit både körtid och servicebil och startavgift, vilket känns som dubbeldebitering (8,5sek/km).
  • Vi valde bort golvvärme i gästtoaletten och forslade bort byggavfall själva, vilket borde ha sänkt – inte höjt – kostnaden.
  • Under hela projektet har jag löpande stämt av budgetläget med han som är samordnare och ansvarig kring hur det går och om vi ligger inom budget, vilket han sagt att de har gjort, men inte fått en enda signal om att kostnaden skulle öka eller att något inte gick enl. plan.

Frågan är:
Låter detta inom rimlighetens gräns, eller bör jag ifrågasätta vissa delar innan jag betalar slutnotan?
Vill absolut inte vara orimlig – men vill heller inte betala för sådant som normalt borde ingå och då vi själva valt bort saker och gjort arbete själv borde kostnaden minskat snarare ökat.

Hur hade ni gjort? Verkar det vara i sin ordning, eller skulle ni ifrågasatt?
Hej
Skillanden är väldigt liten om du fått ett ca pris på löpande arbeten. Service bilen och km kostnader var med låga jämnför med Göteborg.
Möjligt att resetimmarna var höga vet inte vad det är för servicebil (8,5sek/km) det blir milen på ca 1.5 min
Hoppas det löser sig för dig .

• Älska
GoJon57
  • Laddar…
K
Jag fick en sån räkning för VVS som var saltad för allting, bil, restid, arbetstimmar, som resulterade i en hög ROT (nu 50 %). Det är skittråkigt. Och över huvud taget, 350’ för ett badrum och en gästtoalett?! Man tänker på småfolket som byggde egnahem för knappt hundra år sedan. Att det över huvud taget gick. Det skulle inte gå idag, man är slottsherre om man har råd att renovera. Jaja I digress.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
De försöker dra en rövare. Underentreprenörer blir dyrare. Din entreprenör "tar" större delen av smällen. Men du får ändå betala mer i slutändan. Inte första gången jag stöter på detta.

Du blir glad att du inte behöver betala hela beloppet och slipper konflikten.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
Hej!
Vi har precis färdigställt en badrumsrenovering (ca 10 kvm totalt, varav 2 kvm gästtoalett och 8 kvm stort badrum med dubbeldusch). Detta är gjort i västerbottens inland och inte i Stockholm eller annan storstad.

Allt är gjort via en huvudentreprenör som i sin tur haft egen elektriker och rörmokare.

Prisuppgiften låg på 186 000 kr inkl. moms (innan rot), och slutnotan hamnar nu totalt på runt 205 000 kr från entreprenören.
En stor del av den ökade kostnaden kommer från el och VVS, som totalt landat på 145 000 kr (!) mot budgeterat 45 000 kr.
Entreprenören har tack och lov tagit en stor del av den smällen själv, men det påverkar ändå oss med 20–25 000 kr mer än planerat.

Utöver det har vi själva köpt allt material (porslin, skåp, blandare, kakel, klinker, duschdörrar osv) för ca 55 000 kr, så den totala kostnaden blir cirka 350 000 kr före ROT om man ser på faktiska totalkostnaden, återigen nu tar entreprenören på sig en stor del, men inte allt av den ökade VVS och elektrikerkostnaden.

• Arbetstiden känns väldigt hög – totalt runt 225 timmar (125,5 h snickare/plattsättare, 66 h rörmokare och 34,5 h elektriker).
  • På VVS-fakturan finns konstiga småposter som 1000stycken buntband, plastfickor, halvpall, gipsskruv, kakel- och diamantborrar och andra småposter som var för sig inte kanske är så mycket men totalt summerar dessa till flera tusen SEK.
  • De har dessutom tagit både körtid och servicebil och startavgift, vilket känns som dubbeldebitering (8,5sek/km).
  • Vi valde bort golvvärme i gästtoaletten och forslade bort byggavfall själva, vilket borde ha sänkt – inte höjt – kostnaden.
  • Under hela projektet har jag löpande stämt av budgetläget med han som är samordnare och ansvarig kring hur det går och om vi ligger inom budget, vilket han sagt att de har gjort, men inte fått en enda signal om att kostnaden skulle öka eller att något inte gick enl. plan.

Frågan är:
Låter detta inom rimlighetens gräns, eller bör jag ifrågasätta vissa delar innan jag betalar slutnotan?
Vill absolut inte vara orimlig – men vill heller inte betala för sådant som normalt borde ingå och då vi själva valt bort saker och gjort arbete själv borde kostnaden minskat snarare ökat.

34,5 timmar för elektriker är helt uppåt väggarna. Det är mer tid än vad min 74 år gamla elektriker behövde för 2 hela hus hos, förvissa bara 68+30 kvm.

• Gilla
husspekulanten och 1 till
  • Laddar…
M
B bryggarebob skrev:
Tack för input, som svar på frågan, nej det är inte rimligt att de använt 1000 buntband och det är väl en sak med dessa "konstiga" poster som gör att man reagerar lite extra, att ta betalt för en halvpall, borrar, plastficka... Vad säger ni om borrfrågan? Är det brukligt att lägga den posten på slutkund?

Känslan är ju att de har kryddat exakt allt som går varpå det är lite svårt att veta vad som är rimligt och vad som är orimligt i sammanhanget. Men när jag tittat runt på priser inför detta badrum så har jag onekligen stött på prisuppgifter där HELA badrummet skulle landat på 150 000SEK om man t.ex. använder våtrumsmatta och lite billigare badrumsmöbler och blandare etc.

Det är inget speciellt direkt så i badrummet, det finns en ny varmvattenberedare som de installerade, här bommade de själva och hade satt lampknappen på ett ställe så att varmvattenberedaren täckte lampknappen, men här skulle de själva åtgärda detta utan kostnad för mig. De fick bila upp betongen för avloppet till gästtoaletten,

Det stämmer att det ligger inom 15% och min smala lycka är ju att den väldigt kryddade fakturan från VVS och elektriker landar på entreprenören till största del.
Jag har inte fått en fast offert utan ett budgetpris, vilket juridiskt räknas som en ungefärlig prisuppgift enligt konsumenttjänstlagen.
Som du är inne på, det betyder att entreprenören får avvika med upp till ca 15 %, men inte mer – och bara om inget nytt arbete tillkommit.
Så även om priset inte är “hugget i sten” ska det fortfarande vara rimligt, realistiskt och förankrat i omfattningen av arbetet vilket jag har svårt att se just nu.

De har ganska precis 2mil från där vvs och elektriker utgår, så viss är det en bit, men kanske inte i min bok jättelångt i sammanhanget.
Hur är det ens möjligt? Varför ska du betala för borrar som de redan har? Jag misstänker att de har använt borrarna för att montera fästen till rören. Du borde ha kollat med fler rörmokare priserna kan skilja ganska mycket.

Jag renoverade tvättstugan, den är på 8 kvadratmeter. Rörmokaren var den dyraste delen av jobbet. Den ena tog 3 100 kr inklusive material för att montera golvbrunnen, sätta dit två ballofixer och kapa rören. Han tog betalt för tre timmars arbete.

Den andra tog 3 000 kr efter ROT-avdrag för arbetet och 4 000 kr för material. Han tog inget extra för borrar, trots att han borrade i klinker. Han kopplade dessutom in tvättmaskinen, blandaren och drog rör, ballofix och någon säkerhetsventil för tvättmaskinen. Det enda jag köpte själv var blandaren. Totalt betalade jag alltså under 11 000 kr. Det är inte så mycket mer jobb i ett badrum.

När jag installerade vattenvarnaren (eftersom rörmokare är svåra att få tag på här – de flesta jobbar i Stockholm) kom en hantverkare som var både rörmokare och elektriker. Han tog 10 000 kr för att montera ett nytt eluttag och installera vattenvarnaren, och dessutom hjälpte han mig med två lampor. Han hade åkt fyra mil hit, och jag hittade honom via Servicefinder.

Det kan ju inte ta många timmar att dra lite rör och montera badrumsmöbler. Jag hade en kille här som jag frågade om kostnaden för att totalrenovera badrummet, med sänkt tak och spotlights – allt inkluderat – och då skulle det kosta 120 000 kr. Mitt badrum är runt 10 kvadratmeter.

Vilken stad bor du i? Jag ska nog skicka dit grabben min när han är färdig rörmokare, han borde starta eget där!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
M
Nu blev jag riktigt jävla irriterad också. Betala inte, bestrid det! Det är helt orimliga priser och arbetstider. Det låter som att hela kedjan låter dig betala även för någon annans kostnader. Ring rörmokaren, och om du är för blyg så ge mig numret, då ska de få se på fan, hela bunten! Helt orimliga priser på allt.

Du säger ju själv att du har köpt det mesta. Det som brukar vara dyrast är tätskikt, klinker, kakel och möbler. Att bila upp skiten, byta brunn och sätta plattor är inte så dyrt, det är bara torktiderna som tar tid. En rörmokare borde ha klarat hela jobbet på max två dagar, säg 20 timmar.

• Gilla
  • Haha
Ferryman och 2 till
  • Laddar…
K karkka skrev:
Borrar, alltså måste dom köpa helt nya borrar som sen är skrot efter att dom gjort ditt badrum ,så är det nog en kostnad du får ta. Men borrar om de används korrekt så håller dom rätt länge iaf de bättre kvaliteterna.
Jag själv skulle väl kunna acceptera nån form av pris för förbrukningsmaterial. Men inga 100 tals kr extra för för lite slitage av borr om det gäller några hål.
Ska man borra upp klinker bär det iväg.

Elektriker är luriga! Jag renoverade en lgh i Sthlm förra året och la i ca 50 m rör. Elektrikern skulle lägga i tråden och koppla ihop. När fakturan kom hade han debiterat 450 m tråd?? Vid påpekande och begäran om tids och material spec tog han bort 200 m tråd och 8 Tim arbete på ny faktura!?

B bryggarebob skrev:
Hej!

Frågan är:

Eftersom du hade köpt allt själv så redan där kommer rörkrökaren lägga på fullt pris på de delar han väl använder, och vvs kopplingar, slang, avlopp, etc. De drar iväg. Sen är ju mkt beroende på förutsättningarna, ska de bilas i vägg och platta då drar de iväg. Man bilar bara någon minut sen vilar dem 10-15min. Men självklart tar betalt för tiden. Det finns alltså regler kring att bila. Tror de får bila 45min totalt över en hel arbetsdag. Så går fort iväg.

Men ja de lät som de blev dyrt. Har nyligen själv renoverat fast då 18kvm. Många gånger tar de dubbelt / tre gånger längre tid än man tror när hantverkare är där. Det är inte för att de saltar alltid. Utan för att de tar de lugnt och gör det som de ska göras.

Hoppas du får nån klarhet i detta.

Mvh

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
Hej!

Frågan är:

Samla in fakta för att se om det är felaktigheter.
När du ser vad som tog vilken tid kan du se vad som kan vara värt att bestrida om det är något.

Material som köpts in som du betalar bör de lämna kvar.

Plastficka kan vara till schemat i elcentralen.
Levererades material via transportfirma?
Om så tillkommer en avgift för pallar.

P Palle.pe skrev:
Tyvärr saltas det bra med timmar från hantverkare idag, om man tar bygget på rotavdrag. Då får dom bra betalt av dig som kund och även lika mycket från Skattebetalare.
Jag skulle be om specad lista på utfört arbete och timmar och då ska inte restiden vara inkluderad i den.
lägg upp listan här, så kan du säkert få hjälp med om det är rimligt och du även beskriver vad för material man jobbat med. (gips/trä/betong eller dyl.)
Du pekar på något jag misstänkt sen rotavdragen började, då blev hela prisbilden åt hel…. Idag är systemet helt sjukt ingen vet vad som är rimligt p.g.a. Rut och Rotavdrag. Det har gjort att prisbilden är totalt avskräckande. Jag drar mig i det längsta för att använda hantverkare!

• Gilla
solofss2 och 3 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Ska man borra upp klinker bär det iväg.
Ja. det kan ju vara helt befogat att ta betalt för borrarna beroende på omständigheterna.

B bryggarebob skrev:
Hej!

Frågan är:

Se

D Dalf skrev:
Se
Se upp med materialkostnader. Jag fick en lista för 20.000 när jag renoverade badrummet, hundratals prylar, rörvinklar som borde räckt att dra rör flera varv runt rummet. Helt klart hade dom bara listat en massa och hoppats jag inte skulle kolla. När jag hittade tre golvbrunnar (två installerade) och en fogsvans fick jag nog. Sa att jag betalar 10.000 vilket förmodligen var för mycket. 1000 buntband låter inte klokt, ingen kan räkna småsaker.
Lycka till

• Gilla
husspekulanten och 1 till
  • Laddar…
P PA T skrev:
Du pekar på något jag misstänkt sen rotavdragen började, då blev hela prisbilden åt hel…. Idag är systemet helt sjukt ingen vet vad som är rimligt p.g.a. Rut och Rotavdrag. Det har gjort att prisbilden är totalt avskräckande. Jag drar mig i det längsta för att använda hantverkare!
Detsamma lobbade intresseorganisation in för installation av värmepumpar. Där bekostar rot en del av materialet om man tittar på den verkliga kostnaden.

Ursprungligen var väl rot, om jag minns rätt, ett sätt att minska arbetslösheten för hantverkare. Rut för andra företag. Vissa kan använd det men alla har inte råd att anlita hantverkare.

För många övningskör privat vilket ger minskade intäkter. Intresseorganisationen lobbar in att det behövs utbildning för att få övningsköra privat. Det kan minska olyckorna men jag har inte sett att det är bevisat men politikerna fick visa att de är handlingskraftiga.

Cirkusen får hårda krav gällande djur men det är helt ok att tvinga hästar att han någon på ryggen och dessutom hoppa med den lasten vilket inte är naturligt för dem. Det är ok medan andra krav motiveras med att det inte är naturligt för den arten.

Lobbing pågår konstant och det gynnar vissa intressenter och är inte alltid logiskt.
Det trista är när skattepengar går till privata företag som inte sköter sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.