1 021 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Vilka fallgropar ska man undvika vid badrumsrenovering?
Hej!
Jag står inför skedet att planera ett badrum för första gången och vill gärna höra om dina erfarenheter.
Vad har varit de största utmaningar för dig - val av företag, material/möbler, budget eller något annat?
Och om du fick göra om resan, vad hade du önskat att du visste från början?
Tänker att svaren kan vara värdefulla både för mig och för andra som är i samma sits
Stort tack!
Jag står inför skedet att planera ett badrum för första gången och vill gärna höra om dina erfarenheter.
Vad har varit de största utmaningar för dig - val av företag, material/möbler, budget eller något annat?
Och om du fick göra om resan, vad hade du önskat att du visste från början?
Tänker att svaren kan vara värdefulla både för mig och för andra som är i samma sits
Stort tack!
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Ta förväntat pris x2...........
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 637 inlägg
Ta inte in några hantverkare som du hittat via offert-tjänster, det är såna som inte lyckas få jobb via rekommendationer. Du (som inte går på den lätta) pratar med släkt, vänner och grannar och hör vilka hantverkare och företag de kan rekommendera. Då kan du också se deras badrum med egna ögon, som riktiga referensobjekt.
Givetvis nån vettig som bygger det, men framförallt hur du vill ha det. Sett en hel del som var jättemoderna vigg byggnation men 5 år senare oerhört utdaterade. Så vill du ha ett snyggt, stilrent badrum som håller genom åren eller nåt "extra" som kanske inte uppskattas senare. Det handlar ju mycket om du tänkt bo kvar länge, då är det ju bara din smak som spalar roll..
Medlem
· västra götaland
· 1 016 inlägg
Den här är att rekommendera innan du börjar:
https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/bygg-badrummet-ratt.pdf
https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/bygg-badrummet-ratt.pdf
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Läs själv på vad reglerna säger. Skall du ha kakel/klinkers så finns regelverket på bkr.se. Det är ca 20 sidor lättläst.
Säkert vatten finns också på nätet, lätt att läsa, möjligen lite svårare att förstå om man har helt noll koll på rördelar. Monteringfsanvisningar för tätskikt finns hos resp. tillverkare ex. LIP. se. Kan vara bra läsning i förväg. Sedan bör man läsa anvisningarna för just det system som hantverkaren arbetar med, finns smärre skillnader mellan fabrikat.
Samma med golvbrunnen, ett väldigt vanligt problem, hantverkare fuskar med monteringen, kolla anvisningarn från tillverkaren (Purus eller Jafo har väl typ 95% av marknaden).
Om du är pläst så kan du relativt lätt själv ha koll på om de verkar göra rätt.
Och som sagt hitta rätt hantverkare. Lita inte på omdömmen på olika nätsidor, de är oftast falska. hör med riktiga människor, lägger till kolleger bland dem du bör fråga. Räkna med att bra hantverkare har kö på 6 - 18 månader. Bli misstänksam om de kan starta inom ett par veckor. Många "byggfirmor" i badrumsbranschen är idagh rena säljbolag, de har ingen egen verksamhet, bara ett gäng säljare som raggar kunder, och sedan förmedlar uppdraget till billigast möjliga arbetskraft,k som ofta inte kan läsa regelverken, eller ens vet att de existerar. Undvik sådana firmor.
Det finns (nästan) ingen firma som gör absolut allt i egen regi, oftast är det en seriös plattsättarfirma som tar in VVS och el som underentreprenörer. De vill då bara arbeta med lika seriösa underentreprenörer. Om de är bra.
OCh en annan tydlig varningsignal är firmor som vill ha förskott. INGEN seriös byggfirma begär förskottsbetalning. Vid längre byggen är det normalt med löpande betalningar ex. var 14e dag, för det som är gjort eller levererat fram till dess, aldrig förskott!
Säkert vatten finns också på nätet, lätt att läsa, möjligen lite svårare att förstå om man har helt noll koll på rördelar. Monteringfsanvisningar för tätskikt finns hos resp. tillverkare ex. LIP. se. Kan vara bra läsning i förväg. Sedan bör man läsa anvisningarna för just det system som hantverkaren arbetar med, finns smärre skillnader mellan fabrikat.
Samma med golvbrunnen, ett väldigt vanligt problem, hantverkare fuskar med monteringen, kolla anvisningarn från tillverkaren (Purus eller Jafo har väl typ 95% av marknaden).
Om du är pläst så kan du relativt lätt själv ha koll på om de verkar göra rätt.
Och som sagt hitta rätt hantverkare. Lita inte på omdömmen på olika nätsidor, de är oftast falska. hör med riktiga människor, lägger till kolleger bland dem du bör fråga. Räkna med att bra hantverkare har kö på 6 - 18 månader. Bli misstänksam om de kan starta inom ett par veckor. Många "byggfirmor" i badrumsbranschen är idagh rena säljbolag, de har ingen egen verksamhet, bara ett gäng säljare som raggar kunder, och sedan förmedlar uppdraget till billigast möjliga arbetskraft,k som ofta inte kan läsa regelverken, eller ens vet att de existerar. Undvik sådana firmor.
Det finns (nästan) ingen firma som gör absolut allt i egen regi, oftast är det en seriös plattsättarfirma som tar in VVS och el som underentreprenörer. De vill då bara arbeta med lika seriösa underentreprenörer. Om de är bra.
OCh en annan tydlig varningsignal är firmor som vill ha förskott. INGEN seriös byggfirma begär förskottsbetalning. Vid längre byggen är det normalt med löpande betalningar ex. var 14e dag, för det som är gjort eller levererat fram till dess, aldrig förskott!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Använd Hantverkarformuläret för att få det juridiska avtalet på plats (finns t.ex. hos Konsumentverket).
Avtala om förseningsvite per påbörjad försenad vecka.
Om du är det minsta tveksam till företaget, ta in en besiktningsman som besiktigar badrummet vid 3 tillfällen. Kostar en del men då vet du att det är korrekt gjort resp. får det omgjort tills det blir korrekt.
BKR och Säker vatten har nämnts, men om du ska ha våtrumsmatta och/eller -tapet så är det GVK som har branschreglerna samt för målade väggar MVK. Det är på gång nya branschregler som börjar gälla från årsskiftet, minst en av organisationerna har utkast för de kommande utlagt också, så läs rätt version.
Avtala om förseningsvite per påbörjad försenad vecka.
Om du är det minsta tveksam till företaget, ta in en besiktningsman som besiktigar badrummet vid 3 tillfällen. Kostar en del men då vet du att det är korrekt gjort resp. får det omgjort tills det blir korrekt.
BKR och Säker vatten har nämnts, men om du ska ha våtrumsmatta och/eller -tapet så är det GVK som har branschreglerna samt för målade väggar MVK. Det är på gång nya branschregler som börjar gälla från årsskiftet, minst en av organisationerna har utkast för de kommande utlagt också, så läs rätt version.
Tack för bra input! Håller med om att det är viktigt (för mig iaf) att välja något som fungerar. över tid. Är ju inte själv arkitekt/designkunnig men jag antar att jag kan förvänta mig av firman att de säkerställer att kakel/klinker, fogar, färger etceterar harmoniserar.V Ville_Vessla skrev:Givetvis nån vettig som bygger det, men framförallt hur du vill ha det. Sett en hel del som var jättemoderna vigg byggnation men 5 år senare oerhört utdaterade. Så vill du ha ett snyggt, stilrent badrum som håller genom åren eller nåt "extra" som kanske inte uppskattas senare. Det handlar ju mycket om du tänkt bo kvar länge, då är det ju bara din smak som spalar roll..
Stort tack för utförligt svar! Har läst på litegrann men hade faktiskt inte räknat med att behöva läsa på så mkt själv. Men som du säger, det är enklare att hålla koll själv om något inträffar. Och med en relativt kostsam renovering så är det förmodligen en bra investering att lägga ned ett par timmar att läsa på.H hempularen skrev:Läs själv på vad reglerna säger. Skall du ha kakel/klinkers så finns regelverket på bkr.se. Det är ca 20 sidor lättläst.
Säkert vatten finns också på nätet, lätt att läsa, möjligen lite svårare att förstå om man har helt noll koll på rördelar. Monteringfsanvisningar för tätskikt finns hos resp. tillverkare ex. LIP. se. Kan vara bra läsning i förväg. Sedan bör man läsa anvisningarna för just det system som hantverkaren arbetar med, finns smärre skillnader mellan fabrikat.
Samma med golvbrunnen, ett väldigt vanligt problem, hantverkare fuskar med monteringen, kolla anvisningarn från tillverkaren (Purus eller Jafo har väl typ 95% av marknaden).
Om du är pläst så kan du relativt lätt själv ha koll på om de verkar göra rätt.
Och som sagt hitta rätt hantverkare. Lita inte på omdömmen på olika nätsidor, de är oftast falska. hör med riktiga människor, lägger till kolleger bland dem du bör fråga. Räkna med att bra hantverkare har kö på 6 - 18 månader. Bli misstänksam om de kan starta inom ett par veckor. Många "byggfirmor" i badrumsbranschen är idagh rena säljbolag, de har ingen egen verksamhet, bara ett gäng säljare som raggar kunder, och sedan förmedlar uppdraget till billigast möjliga arbetskraft,k som ofta inte kan läsa regelverken, eller ens vet att de existerar. Undvik sådana firmor.
Det finns (nästan) ingen firma som gör absolut allt i egen regi, oftast är det en seriös plattsättarfirma som tar in VVS och el som underentreprenörer. De vill då bara arbeta med lika seriösa underentreprenörer. Om de är bra.
OCh en annan tydlig varningsignal är firmor som vill ha förskott. INGEN seriös byggfirma begär förskottsbetalning. Vid längre byggen är det normalt med löpande betalningar ex. var 14e dag, för det som är gjort eller levererat fram till dess, aldrig förskott!
Tack så mycket för svar! Ska definitivt kolla upp och använda det 👍BirgitS skrev:
Använd Hantverkarformuläret för att få det juridiska avtalet på plats (finns t.ex. hos Konsumentverket).
Avtala om förseningsvite per påbörjad försenad vecka.
Om du är det minsta tveksam till företaget, ta in en besiktningsman som besiktigar badrummet vid 3 tillfällen. Kostar en del men då vet du att det är korrekt gjort resp. får det omgjort tills det blir korrekt.
BKR och Säker vatten har nämnts, men om du ska ha våtrumsmatta och/eller -tapet så är det GVK som har branschreglerna samt för målade väggar MVK. Det är på gång nya branschregler som börjar gälla från årsskiftet, minst en av organisationerna har utkast för de kommande utlagt också, så läs rätt version.
Har hört talas om möjlighet att ta in besiktningsman, tycker det spontant känns onödigt/kostsamt.. men som du säger så är det förmodligen ovärderligt om något skulle uppstå.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Plattsättarens smak är inte nödvändigtvis samma som din. Det är alltså något som man bör diskutera med plattsättaren.J JonRenoverar skrev:
Vanligast är nog fast pris när det gäller badrum. Men om oväntade saker dyker upp som bilning ner till grannen, vattenskador blir synliga etc. så ingår inte det utan timdebiteras.J JonRenoverar skrev:
Klicka här för att svara
