BirgitS BirgitS skrev:
Under flera dagar finns ARB med på 2 rader. Var det två rörmokare inblandade eller är det en som försöker debitera dubbelt?
Vad är det för kompletteringar som krävde 14 timmar den 30 juni, 17 timmar den 1 juli och 2 den 2 juli?

3 juni: Där verkar det som att det debiteras extra för att elektrikern först har gjort fel. Gör man fel får man rätta på egen bekostnad.

27 feb. Inte brukar de debitera för att få underlag för en offert.
Jo, de hade flera hantverkare vissa dagar enl. rapporten. Men att någon var där 10 timmar en dag, den känns också saltad enormt.

Men ang. 27 februari är det komiskt nu då jag tänker efter. Då hade jag in en annan snickare som tittade på jobbet, han ringde in rörmokaren för att kolla på jobbet, men jag tackade nej till det upplägget då de aldrig kunde ge ens någon ungefärlig prisuppgift och var enormt svåra att få tag på, så valde nuvarande entreprenör istället (som i sin tur anlitade samma rörmokare). Jag tackade ja till entreprenören 30:e april.

Så den posten 27 feb avsåg så att säga ett annat samarbete som inte blev av. Känns magstarkt även här att debitera när de var och kollade på jobbet (med alltså en annan snickare). Jag hade ingen vetskap om att det var samma rörmokare som "min" entreprenör i sin tur anlitade.

Den samlade magkänslan är rätt negativ kring detta, visst är jag återigen tacksam för att entreprenören tar en stor del av kostnaden, men onekligen blir det att det sipprar över på mig, även om det hamnar inom de 15% som verkar vara ok inom vissa gränser. Samtidigt så vet jag inte om 186tkr som ursprungsprisuppgiften var är helt relevant givet att vi valde bort golvvärme i gästtoaletten samt forslat bort och monterat en del möbler själva.

Jag har förfallo på första fakturan från snickare och plattsättare på fredag, den känns väl rimlig, men om man vill ifrågasätta, hur beter man sig för att inte hamna snett juridiskt? Betalar man en del av beloppen och bestrider överskjutande? Eller betalar jag gladeligen hela snickar och plattsättarfakturan och bestrider tillkommande delar från VVS och elektriker.

Som jag ser det verkar det som att man vill krydda på, i grova drag, 10 000SEK på snickare och plattsättare, trots att de inte flaggat för något annat än att vi löpande ligger mot budget, och resterande del tillkommande mot VVS och elektriker. Dvs. faktura därifrån om 55-60tkr jämfört med 45tkr som var ursprungsuppgiften. Vissa delar var ju dyrare, jag valde en lite större varmvattenberedare som kostade 2000SEK mer, samt annat avlopp som jag visserligen inte fick någon info om att den var mkt dyrare, men 4500SEK mer där samt värmekabel i ledningen på ca 2000SEK så de delarna är ju såklart motiverade, samtidigt som vi valde bort andra delar vilket borde sänkt priset. Men totalen blir ändå en bit över vad som var kommunicerat tidigare.

Nu tror jag inte att jag kommer göra en jättegrej utan börjar med att ifrågasätta några uppenbara saker.

• Wow
  • Gilla
SpjuteViking och 1 till
  • Laddar…
Verkar extremt kryddat på sina håll. 3h för att sätta elen till badrumsskåpet? 🧐

Känns som hantverkarligan i Drömkåken som varit i farten. ”Ingen deg, inget kneg..”

Bestrid och hänvisa till tidigare avtalat.

Om du inte kan ifrågasätta väldigt mycket så är frågan om det är värt besväret att börja ifrågasätta? Om det finns en prisökning från 45000 kr till 145000 kr från underentreprenör och du bara får betala 19000 kr av det tack vare att de inte får överstiga den preliminära prisuppgiften med mer än 15% så måste du ju ifrågasätta kostnader för över 80000 kr innan det börjar påverka vad du ska betala?

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
K
B bryggarebob skrev:
Jo, de hade flera hantverkare vissa dagar enl. rapporten. Men att någon var där 10 timmar en dag, den känns också saltad enormt.

Men ang. 27 februari är det komiskt nu då jag tänker efter. Då hade jag in en annan snickare som tittade på jobbet, han ringde in rörmokaren för att kolla på jobbet, men jag tackade nej till det upplägget då de aldrig kunde ge ens någon ungefärlig prisuppgift och var enormt svåra att få tag på, så valde nuvarande entreprenör istället (som i sin tur anlitade samma rörmokare). Jag tackade ja till entreprenören 30:e april.

Så den posten 27 feb avsåg så att säga ett annat samarbete som inte blev av. Känns magstarkt även här att debitera när de var och kollade på jobbet (med alltså en annan snickare). Jag hade ingen vetskap om att det var samma rörmokare som "min" entreprenör i sin tur anlitade.

Den samlade magkänslan är rätt negativ kring detta, visst är jag återigen tacksam för att entreprenören tar en stor del av kostnaden, men onekligen blir det att det sipprar över på mig, även om det hamnar inom de 15% som verkar vara ok inom vissa gränser. Samtidigt så vet jag inte om 186tkr som ursprungsprisuppgiften var är helt relevant givet att vi valde bort golvvärme i gästtoaletten samt forslat bort och monterat en del möbler själva.

Jag har förfallo på första fakturan från snickare och plattsättare på fredag, den känns väl rimlig, men om man vill ifrågasätta, hur beter man sig för att inte hamna snett juridiskt? Betalar man en del av beloppen och bestrider överskjutande? Eller betalar jag gladeligen hela snickar och plattsättarfakturan och bestrider tillkommande delar från VVS och elektriker.

Som jag ser det verkar det som att man vill krydda på, i grova drag, 10 000SEK på snickare och plattsättare, trots att de inte flaggat för något annat än att vi löpande ligger mot budget, och resterande del tillkommande mot VVS och elektriker. Dvs. faktura därifrån om 55-60tkr jämfört med 45tkr som var ursprungsuppgiften. Vissa delar var ju dyrare, jag valde en lite större varmvattenberedare som kostade 2000SEK mer, samt annat avlopp som jag visserligen inte fick någon info om att den var mkt dyrare, men 4500SEK mer där samt värmekabel i ledningen på ca 2000SEK så de delarna är ju såklart motiverade, samtidigt som vi valde bort andra delar vilket borde sänkt priset. Men totalen blir ändå en bit över vad som var kommunicerat tidigare.

Nu tror jag inte att jag kommer göra en jättegrej utan börjar med att ifrågasätta några uppenbara saker.
Juridiskt kan du bestrida och betala den del som du tycker är skälig, om ni inte först kan komma överens, förklara till entreprenören skriftligt hur du resonerar, och låta entreprenören gå vidare med eventuella krav. Du kan också ”betala under protest” som är en juridisk term; betala hela fakturan men meddela entreprenören att du anmäler till ARN och förväntar dig att få tillbaka pengarna efter deras genomgång. Bra med alternativ två är att du inte kan få ytterligare kostnader. Men när det är en så stor faktura som du har fått så skulle jag personligen nog gå på alternativ 1. Ring till Konsumentverket och prata med dem.

Här info jag klippte från Helsingborg stad av alla ställen:

”Det här bör du göra med fakturan
Om du efter dina kontroller av priset kommer fram till att fakturan är för hög behöver du ta ställning till hur du vill göra med fakturan.

• Betala ett rimligt pris och protestera mot resten
    Du kan välja att betala priset som du menar är rimligt. Om du väljer att göra det, behöver du samtidigt meddela hantverkaren att du protesterar mot resten av priset och varför du gör det. Det innebär att du meddelar hantverkaren att du inte kommer att betala den överskjutande delen. Det är viktigt att du kontaktar företaget skriftligen, exempelvis via mejl, så att du kan bevisa att du har protesterat mot priset.
  • Betala under protest
    Det andra alternativet innebär att du betalar det pris som hantverkaren kräver att du ska betala, men att du samtidigt meddelar att du betalar i protest eftersom du inte tycker att företaget har rätt till full betalning. Att betala under protest kan vara ett alternativ om du är osäker på din rätt att protestera mot ett pris. Genom att betala det pris som hantverkaren kräver, slipper du oroa dig för dröjsmålsränta och påminnelseavgifter.
Det du behöver tänka på är att du själv måste driva processen för att få tillbaka dina pengar. Du kan vända dig till ARN för att få ditt ärende prövat och på det viset få reda på om du har rätt att få tillbaka summan som du har betalat under protest.”

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skrev du inte att du hade skippat golvärme i ett inlägg? Det finns ju tid för installation av det på redovisningen.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Skrev du inte att du hade skippat golvärme i ett inlägg? Det finns ju tid för installation av det på redovisningen.
Skippat i gästtoaletten men har det i stora badrummet. Priset om 186tkr avsåg golvvärme i båda utrymmen.

I och med att huvudentreprenören har tagit på sig det mesta av extrakostnaderna för el o vvs, så tror jag precis som adron är inne på att det kan bli svårt att bestrida över 80 000 kr av deras räkningar. Det är visserligen troligen en hel del som är feldwbiterat, eller som tar oskäligt lång tid. Men att bevisa att över 80 000 är överdebitering tror jag blir svårt.

Den ursprungliga uppskattningen på 45 000 för el o vvs tror jag var lite överoptimistisk, även med duktiga hantverklare. Och skulle ge väldigt lite marginal för strulfaktorer.

Som exempel, moment som "komplettering", antar jag handlar om montering av toa, olika blandare osv. Där är upptaget drygt 20h för sådant. En duktig VVS are fixar det på kanske 4 - 5h, en normaldålig på 8 - 9h. Skall man då hävda att de debiterat oskäligt mycket tid, så får man kanske gå upp till 12 - 15h för att "bevisa" oskäligt. Och OK man kan bestrida 5 -6 h. Men det är långt till 80 000 att bestrida. Och liknande fast mindre för elektrikern. En duktig skulle troligfen ha klarat det på 1/4 del av tiden. Men troligen kan man inte skära bort mer än 1/4 av tiden som oskälig.

Givetvis under förutsättning att de överhvudtaget har varit där de här timmarna.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Har jag förstått saken rätt kan jag faktiskt hävda att de 15% tillägget för ökade kostnader enbart ska baseras på de 45 000SEK som först var uppskattat, eftersom entreprenören sagt att de ligger inom budget för deras delar (snickare och plattsättare). Så att löpande säga att snickare och plattsättare är inom budget för att senare dra till med att de gått över köper jag inte helt.

Någonstans torde det ju ligga i huvudentreprenörens intresse att få klarhet i vad som ökat så mycket.

Sedan ska jag återigen lyfta att de initiala 45000SEK som var uppskattningen för VVS och rörmokare vet jag inte med säkerhet om det är huvudentreprenören som uppskattat väldigt fel, eller om det är något som rörmokaren gett prisuppgift på.

Som jag skrev tidigare så var ju rörmokaren på plats tidigare med annan snickare (som jag inte gick vidare med) och då fick jag muntlig prisuppgift på att allt skulle landa på 80 000SEK vad gäller VVS, då var det alltså inklusive porslin och möbler, blandare, montering osv. men exklusive kakel, klinker och snickararbetet.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
Hej!
Vi har precis färdigställt en badrumsrenovering (ca 10 kvm totalt, varav 2 kvm gästtoalett och 8 kvm stort badrum med dubbeldusch). Detta är gjort i västerbottens inland och inte i Stockholm eller annan storstad.

Allt är gjort via en huvudentreprenör som i sin tur haft egen elektriker och rörmokare.

Prisuppgiften låg på 186 000 kr inkl. moms (innan rot), och slutnotan hamnar nu totalt på runt 205 000 kr från entreprenören.
En stor del av den ökade kostnaden kommer från el och VVS, som totalt landat på 145 000 kr (!) mot budgeterat 45 000 kr.
Entreprenören har tack och lov tagit en stor del av den smällen själv, men det påverkar ändå oss med 20–25 000 kr mer än planerat.

Utöver det har vi själva köpt allt material (porslin, skåp, blandare, kakel, klinker, duschdörrar osv) för ca 55 000 kr, så den totala kostnaden blir cirka 350 000 kr före ROT om man ser på faktiska totalkostnaden, återigen nu tar entreprenören på sig en stor del, men inte allt av den ökade VVS och elektrikerkostnaden.

Det jag funderar över är:
  • Arbetstiden känns väldigt hög – totalt runt 225 timmar (125,5 h snickare/plattsättare, 66 h rörmokare och 34,5 h elektriker).
  • På VVS-fakturan finns konstiga småposter som 1000stycken buntband, plastfickor, halvpall, gipsskruv, kakel- och diamantborrar och andra småposter som var för sig intekakel och dismant kanske är så mycket men totalt summerar dessa till flera tusen SEK.
  • De har dessutom tagit både körtid och servicebil och startavgift, vilket känns som dubbeldebitering (8,5sek/km).
  • Vi valde bort golvvärme i gästtoaletten och forslade bort byggavfall själva, vilket borde ha sänkt – inte höjt – kostnaden.
  • Under hela projektet har jag löpande stämt av budgetläget med han som är samordnare och ansvarig kring hur det går och om vi ligger inom budget, vilket han sagt att de har gjort, men inte fått en enda signal om att kostnaden skulle öka eller att något inte gick enl. plan.

Frågan är:
Låter detta inom rimlighetens gräns, eller bör jag ifrågasätta vissa delar innan jag betalar slutnotan?
Vill absolut inte vara orimlig – men vill heller inte betala för sådant som normalt borde ingå och då vi själva valt bort saker och gjort arbete själv borde kostnaden minskat snarare ökat.

Hur hade ni gjort? Verkar det vara i sin ordning, eller skulle ni ifrågasatt?
En halvpall gipsskruv, 1000 buntband. Jag skulle fråga var det har gjort av dom, låter extremt mycket, hur många skruv innehåller en halvpall? Kakel och diamantborr måste väl ingå i hantverkares verktygslåda. Det är nästan så jag skulle ifrågasätta hela fakturan.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag tror inte du kan hävda att det bara är 15% på 45000 SEK som de får gå över, om du inte fått det specat direkt av huvudentreprenören. Utan om det uppskattade priset är på hela jobbet så får de överskrida med 15% av hela jobbets uppskattade pris. Men det kanske finns någon kunnigare som kan svara på om det går att gå ner på sådan delnivå.

För att dom ska kunna gå över med 15%,eller något alls
A adron skrev:
Jag tror inte du kan hävda att det bara är 15% på 45000 SEK som de får gå över, om du inte fått det specat direkt av huvudentreprenören. Utan om det uppskattade priset är på hela jobbet så får de överskrida med 15% av hela jobbets uppskattade pris. Men det kanske finns någon kunnigare som kan svara på om det går att gå ner på sådan delnivå.
Det gäller nog hela fakturan men utgångspunkten är att entreprenören ska kunna ange vad som har avvikit ifrån de förutsättningar man som fackman och med fog kunde anta gäller när man gav en prisindikation. Entreprenören ska alltså kunna uppge (dumma exempel men för att visualisera):
Skäl 1. Antog två meter kabel men pga att det inte går att dra kabel genom reglar så tvingades vi gå runt istället. Total förbrukning fem meter, alltså ska kund betala tre meter a X-kr per meter extra.
Skäl 2. Avloppet var nedgrävt två meter under husgrund. Normalt ligger avlopp ytligt, ca 30cm, varpå grävmaskin anlitades. Extra material, tidsåtgång och maskin debiteras kund.

Nu tror jag att du har blandat ihop kraven för att ta ut mer när det är fastpris och när det är rörligt pris. Om det är fastpris så kan man ta ut mer för att något i jobbet avvikt kraftigt från vad man haft att fog att vänta sig. Och måste då ange skäl.

Handlar det om en uppskattning på löpande räkning behöver entreprenören inte tala om varför det avviker från prisindikationen; det blir vad det blir, och prisindikationen är en gissning av vad det ska bli.

A adron skrev:
Nu tror jag att du har blandat ihop kraven för att ta ut mer när det är fastpris och när det är rörligt pris. Om det är fastpris så kan man ta ut mer för att något i jobbet avvikt kraftigt från vad man haft att fog att vänta sig. Och måste då ange skäl.

Handlar det om en uppskattning på löpande räkning behöver entreprenören inte tala om varför det avviker från prisindikationen; det blir vad det blir, och prisindikationen är en gissning av vad det ska bli.
Det kan du nog ha rätt i. Men jag hade ändå frågat, särskilt när det ser ut som det gör med en ganska stor skillnad på estimat och utfall. Några pallar med gipsskruv lär väl knappast gått åt iaf

A adron skrev:

Nja det låter ju helt vansinnigt fel att det skulle vara så, enl. Det resonemanget kan hantverkaren ge ett lågt uppskattat pris bara för att få uppdraget sedan hävda att det blev som det blev. Funkar inte riktigt så som tur är.

Och förtydligande det var inte en pall med skruv, utan en pall, och gipsskruv och andra saker.

B bryggarebob skrev:
Nja det låter ju helt vansinnigt fel att det skulle vara så, enl. Det resonemanget kan hantverkaren ge ett lågt uppskattat pris bara för att få uppdraget sedan hävda att det blev som det blev. Funkar inte riktigt så som tur är.
Jo, om "det blir" max 15% extra.

Men är det en ärlig gissning så skall det ju bli billigare ibland.

I princip så innebär löpande räkning att du får betala för den tid och det material som går åt. Men finns det en prisuppskattning så lägger den ett tak på priset, på 15% över.

OM man anlitar bra och pålitiliga hantverkare så fungerar det bäst med rörligt pris, man bör se till att det finns en uppskattning som inte överstiger vad man har råd med, eller någon form av smärtgräns, bara som en säkerhet. Men en BRA hantverkare kommer att vara effektiv, och leverera en bra finnish, och ev. fel avhjälps utan tjafsande (för en BRA hantverkare gör så få fel att det inte är några problem för dem). Och dessa hantverkare har normalt en lång kö av uppdrag, det finns ingen anledning att maska till sig timmar, för det ställer bera till strul med nästa uppdrag. Och att fuska finns inte på kartan för dem, deras goda rykte är vad de lever på. Men de är svåra att få tag på, och du får räkna med att de bra hantverkarna väljer sina kunder med omsorg, har du inte bra referenser som kund, så kan kön bli väldigt lång.

• Gilla
leffeman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.