37 500 läst ·
69 svar
38k läst
69 svar
Kostnadsökning vid badrumsrenovering - 3ggr dyrare vvs och elektriker
Är lite nyfiken på standarden i övrigt..B bryggarebob skrev:Är med på att det såklart finns förbrukningsmaterial men saken är den att de även har två sådana poster, en för vvs och en för elektriker á 500SEK styck, kanske är jätterimligt, men då tänker jag nog att borrar och gipsskruvar borde ligga där, och seriöst, att ta betalt för en plastficka, för 30sek + moms känns inte riktigt seriöst, sånt torde ingå i företagets omkostnadsbelopp. Det är nog alla småsaker ihop + orimlig tid som gör att jag är tveksam till att detta är rätt skött.
Inga spottar i taket, utan vi körde samma lampplacering som tidigare, däremot fick de sätta in jordfelsbrytare om jag inte missminner mig, de frågade ifall de skulle byta ut hela centralen till automatsäkringar, men det behövdes inte varpå jag avböjde detta. Så kan inte se några stora avvikande konstigheter utifrån vad jag kan bedöma.
Sedan utgick vi till stor del från hur det var draget befintligt vad gäller placering av el, tvättställ, avlopp osv. vi valde en bred golvbrunn vid väggen istället för en liten klassisk, men inga jättestora grejer som förklarar denna enorma prisökning.
Tiden känns väldigt väl tilltagen, har svårt att se att de inte kryddat på den rejält också.
Har fått tidsrapport, men är ju väldigt svårt att avgöra momenten och rimligheten. Men ja, svårt att se att de varit där drygt 5,5 vecka, varje dag, hela dagar.
Sedan ska det tilläggas att jag blir lite osäker om uppskattningen av 45 000SEK gjordes av entreprenören jag anlitat, eller om de fick denna uppgift av VVS- och elektriker direkt. Men oaktat så tänker jag spontant att 145 000SEK väldigt dyrt för VVS och Elektriker, samt som ni själva är inne på, är timmarna orimligt givet storleken och arbetsmomenten.
Rimligen ska de väl kunna förklara vad skillnaden beror på, även om jag nu "enbart" drabbas av 20-25tkr och ligger inom 15% avvikelse tänker jag ändå att man ska få en förklaring på vad som tillkommit.
- Du nämnde att ni bytte till en typ unidrain /likvärdig istället för vanlig brunn.
- Ny VVB.
- Dubbla duschar.
Enkel kommod?
Vägghängd WC?
Duschväggar?
Dold rördragning? Med fördelarskåp el synlig fördelning under VVB.
Vattenburen golvvärme i badrum (och en typ LK heater iom VVB? Annars förstår jag inte vart bundbanden gick)
Klinker/granitkeramik på väggar?
För att ge dig lite referensramar.. jag har precis fått in tre offerter på ett badrum på 8kvm, i Linköping. Den billigaste ville ha 250 tkr inklusive allt, dvs inklusive inredning. 30% rot
Den mellersta ville ha 190 tkr utan rivning och utan inredning, 30% rot.
Den dyraste ville ha 220 tkr utan rivning och utan inredning, 30% rot.
Helkaklat 60x60 plattor, dubbla duschar, värmegolv, handdukstork, vägghängd wc, spottar i taket.
De två dyraste räknade på cirka 200 timmar för allt.
Den mellersta ville ha 190 tkr utan rivning och utan inredning, 30% rot.
Den dyraste ville ha 220 tkr utan rivning och utan inredning, 30% rot.
Helkaklat 60x60 plattor, dubbla duschar, värmegolv, handdukstork, vägghängd wc, spottar i taket.
De två dyraste räknade på cirka 200 timmar för allt.
En grej vi gjorde miss med var att välja ett exklusivare väggklinker som jag visserligen betalade för själv. Men det innebar att snickarna var tvungna att kapa med diamantkap istället för kakelskärare. Det och alla små detaljer (vi hade en del skarvar, nischer osv) gjorde att det blev nästan 30h extra bara på det.
Ett avtalat fast pris får inte överstigas alls. Ett ungefärligt pris (prisuppgift) får överstigas med max 15%. 186.000.- plus 15% blir 213.900.-. Men om det ungefärliga priset var 186.000.-, vara el och VVS 45.000.- och övrigt 141.000.- och slutpriset blev 205.000.- varav el och VVS 145.00.- . Då blir övrigt bara 60.000.-. Det är något jag inte förstår...B bryggarebob skrev:Hej!
Vi har precis färdigställt en badrumsrenovering (ca 10 kvm totalt, varav 2 kvm gästtoalett och 8 kvm stort badrum med dubbeldusch). Detta är gjort i västerbottens inland och inte i Stockholm eller annan storstad.
Allt är gjort via en huvudentreprenör som i sin tur haft egen elektriker och rörmokare.
Prisuppgiften låg på 186 000 kr inkl. moms (innan rot), och slutnotan hamnar nu totalt på runt 205 000 kr från entreprenören.
En stor del av den ökade kostnaden kommer från el och VVS, som totalt landat på 145 000 kr (!) mot budgeterat 45 000 kr.
Entreprenören har tack och lov tagit en stor del av den smällen själv, men det påverkar ändå oss med 20–25 000 kr mer än planerat.
Utöver det har vi själva köpt allt material (porslin, skåp, blandare, kakel, klinker, duschdörrar osv) för ca 55 000 kr, så den totala kostnaden blir cirka 350 000 kr före ROT om man ser på faktiska totalkostnaden, återigen nu tar entreprenören på sig en stor del, men inte allt av den ökade VVS och elektrikerkostnaden.
Det jag funderar över är:
- Arbetstiden känns väldigt hög – totalt runt 225 timmar (125,5 h snickare/plattsättare, 66 h rörmokare och 34,5 h elektriker).
- På VVS-fakturan finns konstiga småposter som 1000stycken buntband, plastfickor, halvpall, gipsskruv, kakel- och diamantborrar och andra småposter som var för sig inte kanske är så mycket men totalt summerar dessa till flera tusen SEK.
- De har dessutom tagit både körtid och servicebil och startavgift, vilket känns som dubbeldebitering (8,5sek/km).
- Vi valde bort golvvärme i gästtoaletten och forslade bort byggavfall själva, vilket borde ha sänkt – inte höjt – kostnaden.
- Under hela projektet har jag löpande stämt av budgetläget med han som är samordnare och ansvarig kring hur det går och om vi ligger inom budget, vilket han sagt att de har gjort, men inte fått en enda signal om att kostnaden skulle öka eller att något inte gick enl. plan.
Frågan är:
Låter detta inom rimlighetens gräns, eller bör jag ifrågasätta vissa delar innan jag betalar slutnotan?
Vill absolut inte vara orimlig – men vill heller inte betala för sådant som normalt borde ingå och då vi själva valt bort saker och gjort arbete själv borde kostnaden minskat snarare ökat.
Hur hade ni gjort? Verkar det vara i sin ordning, eller skulle ni ifrågasatt?
När vi gjorde vårt kök fick vi faktiskt betala både diamantborr och hålsåg, nu är det 6år sedan så jag minns inte om vi ersatte fullpris eller del av det.B bryggarebob skrev:Tack för input, som svar på frågan, nej det är inte rimligt att de använt 1000 buntband och det är väl en sak med dessa "konstiga" poster som gör att man reagerar lite extra, att ta betalt för en halvpall, borrar, plastficka... Vad säger ni om borrfrågan? Är det brukligt att lägga den posten på slutkund?
Känslan är ju att de har kryddat exakt allt som går varpå det är lite svårt att veta vad som är rimligt och vad som är orimligt i sammanhanget. Men när jag tittat runt på priser inför detta badrum så har jag onekligen stött på prisuppgifter där HELA badrummet skulle landat på 150 000SEK om man t.ex. använder våtrumsmatta och lite billigare badrumsmöbler och blandare etc.
Det är inget speciellt direkt så i badrummet, det finns en ny varmvattenberedare som de installerade, här bommade de själva och hade satt lampknappen på ett ställe så att varmvattenberedaren täckte lampknappen, men här skulle de själva åtgärda detta utan kostnad för mig. De fick bila upp betongen för avloppet till gästtoaletten,
Det stämmer att det ligger inom 15% och min smala lycka är ju att den väldigt kryddade fakturan från VVS och elektriker landar på entreprenören till största del.
Jag har inte fått en fast offert utan ett budgetpris, vilket juridiskt räknas som en ungefärlig prisuppgift enligt konsumenttjänstlagen.
Som du är inne på, det betyder att entreprenören får avvika med upp till ca 15 %, men inte mer – och bara om inget nytt arbete tillkommit.
Så även om priset inte är “hugget i sten” ska det fortfarande vara rimligt, realistiskt och förankrat i omfattningen av arbetet vilket jag har svårt att se just nu.
De har ganska precis 2mil från där vvs och elektriker utgår, så viss är det en bit, men kanske inte i min bok jättelångt i sammanhanget.
Våra väggplattor hade en hårdhetsgrad långt högre än något de någonsin arbetat i, ca en kvart med det första kakelborret de använde och de hade fått till en liten fördjupning 😏. Om det berodde på kass utrustning eller okunskap hos brukaren är jag inte rätt man att bedömma.
Vissa plattor är helt groteska...Stefan_81 skrev:
När vi gjorde vårt kök fick vi faktiskt betala både diamantborr och hålsåg, nu är det 6år sedan så jag minns inte om vi ersatte fullpris eller del av det.
Våra väggplattor hade en hårdhetsgrad långt högre än något de någonsin arbetat i, ca en kvart med det första kakelborret de använde och de hade fått till en liten fördjupning 😏. Om det berodde på kass utrustning eller okunskap hos brukaren är jag inte rätt man att bedömma.
En diamantborr ~6mm för vinkelslip håller i bästa fall till typ 10 hål i ett badrum, om det är riktigt hårda plattor.
Har varit med om plattor som hade en typ metallarmering invändigt och då gick borren rund på typ hål 2. Halv-bittert när det är en borr för flera hundra.
... Med lite trevligare plattor kan en borr hålla i flera veckor eller t.om månader om det är kakel, det är ett enormt spann däremellan.
Känns som högrisk att köpa badrumsrenovering på löpande timmar, budgetpris eller vad man kallar det. Tycker man hör och läser om väldigt många projekt där det drar iväg. Speciellt om man inte kan vara hemma och bevaka. Mina tips.
1) Fast pris. Någon slags försäkring mot att det inte kan bli helt galet. (För löpande räkning behöver man ha mycket stort förtroende för den som gör jobbet)
2) Flera olika offerter.
3) Ta en diskussion innan projektet ett startar kring vilket material och arbete som ingår i det fasta priset och vilka händelser som kan uppstå som eventuellt gör att du får en faktura på ett annat belopp än det offererade fasta priset. Skriv ned så konkret som möjligt om antalet eluttag, spottar, dimrar etc. och var överens om det för ofta tänker hantverkaren och du olika om detta. Men var mentalt förberedd på att saker kan hända som göra det blir dyrare trots fast pris. T ex att man upptäcker en fuktskada.
4) Skriv in i avtalet att alla förändringar måste godkännas skriftligt (sms eller mail) innan de utförs. Genom detta minskar risken för att du av misstag säger ok till något som kostar mycket utan att fatta det. Hantverkare: "Tycker du inte att vi skall göra så här istället, det tror jag blir bättre än vad vi tänkte först".
Du "Ja, det låter som en bra lösning".
Du har utan att förstå det sagt ja till 20 000 kr extra.
Ovanstående har jag lärt mig den hårda vägen där jag hade "fast pris" men så tillkom det endå en massa material och arbete.
1) Fast pris. Någon slags försäkring mot att det inte kan bli helt galet. (För löpande räkning behöver man ha mycket stort förtroende för den som gör jobbet)
2) Flera olika offerter.
3) Ta en diskussion innan projektet ett startar kring vilket material och arbete som ingår i det fasta priset och vilka händelser som kan uppstå som eventuellt gör att du får en faktura på ett annat belopp än det offererade fasta priset. Skriv ned så konkret som möjligt om antalet eluttag, spottar, dimrar etc. och var överens om det för ofta tänker hantverkaren och du olika om detta. Men var mentalt förberedd på att saker kan hända som göra det blir dyrare trots fast pris. T ex att man upptäcker en fuktskada.
4) Skriv in i avtalet att alla förändringar måste godkännas skriftligt (sms eller mail) innan de utförs. Genom detta minskar risken för att du av misstag säger ok till något som kostar mycket utan att fatta det. Hantverkare: "Tycker du inte att vi skall göra så här istället, det tror jag blir bättre än vad vi tänkte först".
Du "Ja, det låter som en bra lösning".
Du har utan att förstå det sagt ja till 20 000 kr extra.
Ovanstående har jag lärt mig den hårda vägen där jag hade "fast pris" men så tillkom det endå en massa material och arbete.
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Tack för er input, det uppskattas verkligen.
Klistrar in de "tidrapporter" jag fått, ser att de har lagt in 33-39 timmar komplettering, samt 9 (!) timmar färdigställande, vad det nu betyder. Sedan verkar de ha dubbel vad gäller koppla in badrumsskåpet. Det är alltså ett Ikea badrumsskåp som jag monterat ihop själv, och själv borrat och satt upp på väggen, de fick enbart koppla in strömmen här, vilket de verkade behöva 3 timmar för...
Flytt toastol var för att den inte var centrerad i gästtoaletten samt hade de själva monterat kommoden i gästtoaletten för nära för att man skulle få plats när man satt på toaletten, varpå de fick göra om det. Här hävdar jag att det är något som montören själv måste kunna kolla varpå det är en post jag ifrågasätter.
Nedan är tidsrapport, först från VVS och Elektriker:
Nedan kommer tidrapport från snickare och plattsättare, ospecad så ser bara timmarna, men här tror jag att det kanske är som det ska.
Bifogar även fakturaunderlaget ifall någon vetgirig vill kolla där, kanske ser ni något som ser suspekt ut här. Själv har jag väldigt svårt att avgöra vad som är rimligt eller ej. Möjligt att mycket stämmer här. Men ja, totalkostnaden för VVS och elektriker är uppåt väggarna på 145217SEK. Återigen är min smala lycka att hela kostnaden inte landar på mig, men ändå svårt att inte reagera.
Klistrar in de "tidrapporter" jag fått, ser att de har lagt in 33-39 timmar komplettering, samt 9 (!) timmar färdigställande, vad det nu betyder. Sedan verkar de ha dubbel vad gäller koppla in badrumsskåpet. Det är alltså ett Ikea badrumsskåp som jag monterat ihop själv, och själv borrat och satt upp på väggen, de fick enbart koppla in strömmen här, vilket de verkade behöva 3 timmar för...
Flytt toastol var för att den inte var centrerad i gästtoaletten samt hade de själva monterat kommoden i gästtoaletten för nära för att man skulle få plats när man satt på toaletten, varpå de fick göra om det. Här hävdar jag att det är något som montören själv måste kunna kolla varpå det är en post jag ifrågasätter.
Nedan är tidsrapport, först från VVS och Elektriker:
| Datum | Tidkod | Text | Antal | Status |
2025-08-27 | 012 - Arbetstid Montör 2 (ARB2) | Kopplade in badrumsskåpet. Rev byggströmmen. Satte dit brytaren igen med en enfacksram. Monterade badrumsfläkten och kopplade in den i brytaren. Satte doslock. | 2 | Godkänd |
2025-08-27 | 012 - Arbetstid Montör 2 (ARB2) | Badrumsskåp med belysning IKEA. Ikeas eget drivdonssystrm. | 2 | Godkänd |
2025-08-18 | 011 - Arbetstid Montör (ARB) | Demontering kommod Flytt wc stol, proppat vatten kommod | 5 | Godkänd |
2025-07-03 | 012 - Arbetstid Montör 2 (ARB2) | Köpa ut stickproppar och åka dit och montera på tvätt/torktumlare | 2 | Godkänd |
2025-07-03 | 011 - Arbetstid Montör (ARB) | färdigsttällt badrumen | 6 | Godkänd |
2025-07-03 | 011 - Arbetstid Montör (ARB) | Färdigställt och drift av stuga | 3 | Godkänd |
2025-07-02 | 012 - Arbetstid Montör 2 (ARB2) | Satte fast knapparna och blindlocket i stora badrummet. Satte takuttaget. Kopplade in vvb. Satte lock i centralen. Strömsatte och mätte upp allt. Tejpade matningarna till speglarna. | 2 | Godkänd |
2025-07-02 | 011 - Arbetstid Montör (ARB) | Komplitering | 2 | Godkänd |
2025-07-02 | 011 - Arbetstid Montör (ARB) | Drift tappvatten och montering rör till wc | 2 | Godkänd |
2025-07-01 | 011 - Arbetstid Montör (ARB) | Kompliterat badrum | 10 | Godkänd |
2025-07-01 | 011 - Arbetstid Montör (ARB) | Komplettering | 7 | Godkänd |
2025-07-01 | 012 - Arbetstid Montör 2 (ARB2) | Komplatterade allt. Fräste in en rotdosa bredvid dosan för brytaren i badrummet så att jag kunde få fram brytaren framför beredaren som var bredare än vad jag trodde. Satte en u dosa för värmakabeln och hängde ut en gummikabel med en stickkontakt så att man skulle kunna komma åt och köra värmekabeln. Satte en gummikabel och en stickkontakt på värmekabeln också. Satte uttag för tm och tt och hårtork. Fick fräsa ur i kaklet för uttaget för hårtork eftersom det skulle vara en 1,5 dosa. | 6 | Godkänd |
2025-06-30 | 011 - Arbetstid Montör (ARB) | komplettering | 6 | Godkänd |
2025-06-30 | 011 - Arbetstid Montör (ARB) | kompletering badrum | 8 | Godkänd |
2025-06-25 | 011 - Arbetstid Montör (ARB) | Lev vvb och koll jobb | 1 | Godkänd |
2025-06-25 | 011 - Arbetstid Montör (ARB) | Leverans inbärning varmvatten beredare samt koll jobb | 1 | Godkänd |
2025-06-11 | 011 - Arbetstid Montör (ARB) | Leverans o montering tering av vvuk på ytterväggar. Inälvorna lämnas på plats. | 1 | Godkänd |
2025-06-09 | 012 - Arbetstid Montör 2 (ARB2) | Snickare (?) har kapat ett VP-rör. Jag satte en apparatdosa och drog ny slang till utebelysning. | 2 | Godkänd |
2025-06-09 | 012 - Arbetstid Montör 2 (ARB2) | Åka dit och mäta central samt felsöka kabel till utebelysning | 1 | Godkänd |
2025-06-03 | 012 - Arbetstid Montör 2 (ARB2) | Drog om slangen i badrummet och satte dosor. Drog om matningen till tvättmaskin, torktumlare, varmvattenberedare, belysning, uttag, spegelskåp, golvvärme och fläkt. Hade dragit upp golvvärmen på fel sida dörren så satte en dosa i ett skåp och skarvade vidare den till dosan där termostaten skulle sitta. Drog om matningen till värmen i sovrummet eftersom den gick igenom badrummet där den inte skulle användas. Fick dra om matningen till tvättmaskinen eftersom den blev för kort. Beställde en kapsling för jordfelsbrytare. | 8 | Godkänd |
2025-05-27 | 012 - Arbetstid Montör 2 (ARB2) | Lade golvvärmen. Började monterade nya dosor och förbereda för tm etc. | 6 | Godkänd |
2025-05-22 | 012 - Arbetstid Montör 2 (ARB2) | Räkna ihop yta på golven och beställa material | 1 | Godkänd |
2025-05-20 | 011 - Arbetstid Montör (ARB) | Ombygg inkommande vatten Inst vatten och avlopp | 7 | Godkänd |
2025-05-19 | 011 - Arbetstid Montör (ARB) | Vatten och avlopp i bjälklag | 6 | Godkänd |
2025-05-07 | 012 - Arbetstid Montör 2 (ARB2) | Kolla jobb på plats samt göra en enkel ritning med mått . demontera badrummet och koppla in en trefashandske | 2,5 | Godkänd |
2025-02-27 | 011 - Arbetstid Montör (ARB) | Koll jobb på plats med kund | 1 | Godkänd |
Nedan kommer tidrapport från snickare och plattsättare, ospecad så ser bara timmarna, men här tror jag att det kanske är som det ska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar även fakturaunderlaget ifall någon vetgirig vill kolla där, kanske ser ni något som ser suspekt ut här. Själv har jag väldigt svårt att avgöra vad som är rimligt eller ej. Möjligt att mycket stämmer här. Men ja, totalkostnaden för VVS och elektriker är uppåt väggarna på 145217SEK. Återigen är min smala lycka att hela kostnaden inte landar på mig, men ändå svårt att inte reagera.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Lät renovera ett badrum (4 m2) och eftersom jag jobbade hemma samtidigt skrev jag upp tiderna hantverkarna var här och avrundade uppåt. Naturligtvis tillkommer en del transport, inköp och projektledning som inte syns. Gulmarkerade är el och avlopp.
Logga in
Skapa konto
Nu är inte jag elektriker men en släkting gjorde vårt badrum och han drog elen till golvvärmen, spottar i taket på 5 kvadrat och det tog ca 3-4 timmarB bryggarebob skrev:Hej!
Vi har precis färdigställt en badrumsrenovering (ca 10 kvm totalt, varav 2 kvm gästtoalett och 8 kvm stort badrum med dubbeldusch). Detta är gjort i västerbottens inland och inte i Stockholm eller annan storstad.
Allt är gjort via en huvudentreprenör som i sin tur haft egen elektriker och rörmokare.
Prisuppgiften låg på 186 000 kr inkl. moms (innan rot), och slutnotan hamnar nu totalt på runt 205 000 kr från entreprenören.
En stor del av den ökade kostnaden kommer från el och VVS, som totalt landat på 145 000 kr (!) mot budgeterat 45 000 kr.
Entreprenören har tack och lov tagit en stor del av den smällen själv, men det påverkar ändå oss med 20–25 000 kr mer än planerat.
Utöver det har vi själva köpt allt material (porslin, skåp, blandare, kakel, klinker, duschdörrar osv) för ca 55 000 kr, så den totala kostnaden blir cirka 350 000 kr före ROT om man ser på faktiska totalkostnaden, återigen nu tar entreprenören på sig en stor del, men inte allt av den ökade VVS och elektrikerkostnaden.
Det jag funderar över är:
- Arbetstiden känns väldigt hög – totalt runt 225 timmar (125,5 h snickare/plattsättare, 66 h rörmokare och 34,5 h elektriker).
- På VVS-fakturan finns konstiga småposter som 1000stycken buntband, plastfickor, halvpall, gipsskruv, kakel- och diamantborrar och andra småposter som var för sig inte kanske är så mycket men totalt summerar dessa till flera tusen SEK.
- De har dessutom tagit både körtid och servicebil och startavgift, vilket känns som dubbeldebitering (8,5sek/km).
- Vi valde bort golvvärme i gästtoaletten och forslade bort byggavfall själva, vilket borde ha sänkt – inte höjt – kostnaden.
- Under hela projektet har jag löpande stämt av budgetläget med han som är samordnare och ansvarig kring hur det går och om vi ligger inom budget, vilket han sagt att de har gjort, men inte fått en enda signal om att kostnaden skulle öka eller att något inte gick enl. plan.
Frågan är:
Låter detta inom rimlighetens gräns, eller bör jag ifrågasätta vissa delar innan jag betalar slutnotan?
Vill absolut inte vara orimlig – men vill heller inte betala för sådant som normalt borde ingå och då vi själva valt bort saker och gjort arbete själv borde kostnaden minskat snarare ökat.
Hur hade ni gjort? Verkar det vara i sin ordning, eller skulle ni ifrågasatt?
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
Nu har jag bara tittat som hastigast, men det ser ju ut som de har duttat med småsaker, dålig planering. Ett separat besök för att sätta stickproppar på tvättmask ich tumlare.
Och rätt mycket av felplaceringar som åtgärdas osv.
Svårt att veta som utomstående hur mycket av detta som är rimligt att du som beställare skall betala, vissa misstag får man acceptera på löpande räkning. Men här känns det som att väldigt stor andel av timmarna handlar om rättning av fel och missförstånd. Missförstånden vet vi ju inte hur de uppstått. Kan teoretiskt ex, vara dåliga underlag/ritningar.
Och rätt mycket av felplaceringar som åtgärdas osv.
Svårt att veta som utomstående hur mycket av detta som är rimligt att du som beställare skall betala, vissa misstag får man acceptera på löpande räkning. Men här känns det som att väldigt stor andel av timmarna handlar om rättning av fel och missförstånd. Missförstånden vet vi ju inte hur de uppstått. Kan teoretiskt ex, vara dåliga underlag/ritningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Under flera dagar finns ARB med på 2 rader. Var det två rörmokare inblandade eller är det en som försöker debitera dubbelt?B bryggarebob skrev:
Vad är det för kompletteringar som krävde 14 timmar den 30 juni, 17 timmar den 1 juli och 2 den 2 juli?
3 juni: Där verkar det som att det debiteras extra för att elektrikern först har gjort fel. Gör man fel får man rätta på egen bekostnad.
27 feb. Inte brukar de debitera för att få underlag för en offert.
Är det alltid så när det är löpande räkning? Eller är det delvis så att det ibland tar längre tid för man inte gör rätt först utan behöver försöka två gånger och vid fastpris så tar utföraren kostnaden medan vid löpande räkning så tar beställaren kostnaden för strul?BirgitS skrev:
Det framgår ju inte varför elektrikern dragit upp på fel sida dörren heller; troligen är det väl någon som lämnat fel information om var det ska sitta.