När det gäller maskinskadeförsäkringen så skall det nog sättas in i ett perspektiv.
Det är Renaults egen märkesförsäkring som "erbjuder" en förlängning (för 189:- i månaden om jag minns rätt) från 15000 mil till 175000 mil OM man tecknar den innan 15000 mil. Det finns helt oberoende försäkringsbolag som då jobbar mot alla bilfabrikat som erbjuder självriskeliminering vid alla typer av försäkringsärenden. Kombinerar man båda dessa så är man skyddad mot 7500:- i självrisk när motorbytet behövs om det inträffar innan 17500 mil. Våra motorer gick aldrig till motorras, lagerljudet var noterbart utan att vara störande så de fick motorbyten via den förlängda maskinskadeförsäkringen.
Jag misstänker att Renault mycket väl vet om problemet, och att de tar det via en försäkringslösning hellre än via en massa skitsura kunder, det blir ju trots allt billigare för dom om kunderna betalar något än inget alls...

Fairlane
L Limpan4all skrev:
"Jag skulle påstå att det är 100% risk för motorlagerskador innan 17500 mil är körda..."

Du får gärna visa upp ett enda kullager från en Zoe motor som har gått mer än 15000 mil men mindre än 17500 mil och som INTE har lagerskador pga EDM så tar jag gärna tillbaka mitt påstående...
Tills dess så står jag till 100% för mitt påstående och betraktar din invändning som svammel.
Det kommer jag aldrig visa, jag har som som sagt inte den kunskapen.
Finner du det inte det minsta märkligt att försäkringsbolag försäkrar något som garanterat är förlust? De borde väl ha bra statistik?

Så du väljer att kritisera mig för ett påstående som vars bakomliggande problembild/orsaker jag har studerat och reflekterat över i några hundratal timmar och kommit fram till en slutsats över och som ligger inom mitt kompetensområde (elektronisk styrning av elmotorer).
Detta för att du "tror" att det inte kan stämma???

Finns det nån vettig, opartisk och trovärdig som satt sig ner och jämfört "TCO" mellan likvärdiga bilar med olika drivmedel?

Jag skulle vilja se jämförelser som utgår ifrån scenarion som jag kan relatera till.
Köper ny, kör sen 2000mil/år och behåller bilen i 30år.
Köper begagnad i prisklass "runt 50,000:-", kör 2000mil/år och behåller bilen i 10år.

Vart kan jag finna det?

Att som många enbart räkna kostnader över 2-3år blir i min värld lika missvisande som att jaga snygga kvartalsrapporter i affärsvärlden, det säger noll o ingenting om de faktiska kostnaderna i en helhet.

Fairlane
L Limpan4all skrev:
Så du väljer att kritisera mig för ett påstående som vars bakomliggande problembild/orsaker jag har studerat och reflekterat över i några hundratal timmar och kommit fram till en slutsats över och som ligger inom mitt kompetensområde (elektronisk styrning av elmotorer).
Detta för att du "tror" att det inte kan stämma???
Jag kritiserar inte dig. Jag betvivlar inte heller att det är en dålig konstruktion.
Jag tycker bara att 100% är väldigt hårt. Normalfördelningskurvor brukar vara vanliga.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
C
L Limpan4all skrev:
Det är Renaults egen märkesförsäkring som "erbjuder" en förlängning (för 189:- i månaden om jag minns rätt) från 15000 mil till 175000 mil OM man tecknar den innan 15000 mil.
Kan ju vara helt rätt i just detta fall, men kolla villkoren ordentligt. Vet inte med Renault, men den "förlängda" vagnskadegarantin kan i själva verket vara en light-variant av den ursprungliga, namnet till trots.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag kritiserar inte dig. Jag betvivlar inte heller att det är en dålig konstruktion.
Jag tycker bara att 100% är väldigt hårt. Normalfördelningskurvor brukar vara vanliga.
Det är ett ganska väl dokumenterat fall på just Zoe att kullagren i motorn är feldimensionerat. Jag tycker det mest förvånande är att dom inte åtgärdade detta snabbt.

• Gilla
Limpan4all och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är ett ganska väl dokumenterat fall på just Zoe att kullagren i motorn är feldimensionerat.
Det är det säkert och jag betvivlar inte det alls.
Det är när man säger att 100% kommer drabbas som jag blir lite mer skeptiskt, då det mesta brukar vara enligt någon form av normalfördelning. Puckeln ligger säkert långt tidigare än 17500 mil så kanske får man med nästan alla bilar innan 17500. Dvs jag fastnade nog mer i statistik och det förvånar mig fortfarande om försäkringsbolag godkänner försäkringar upp till 17500 mil när "alla" bilar då är drabbade: Är det något försäkringsbolag är bra på är det statistik och riskbedömning.
Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag tycker det mest förvånande är att dom inte åtgärdade detta snabbt.
Ja, det låter oneklingen märkligt att fortsätta med en felaktig konstruktion i många år (10?)

L Limpan4all skrev:
Jag misstänker att Renault mycket väl vet om problemet, och att de tar det via en försäkringslösning hellre än via en massa skitsura kunder, det blir ju trots allt billigare för dom om kunderna betalar något än inget alls...
Vet du om de kör något program med utbytes/fabriksrenoverade motorer som de alltså bytt innan de "rasar"?

J
Fast 100% kan ju ha slitna kullager. Jag skulle kunna gissa att en otroligt stor andel bilar har slitna drivknutar (kamkedja, spindelleder eller något annat) vid 17000 mil. Men att alla ändå inte faller ut.

Jag kör ofta Essingeleden och motorväg, ofta 120-130 på de två milen. Jag har ganska tung högerfot i annan trafik också. Min Zoe har gått drygt 9000. Väntar med spänning på hur länge den ska hålla.

J
blackarrow blackarrow skrev:
Vet du om de kör något program med utbytes/fabriksrenoverade motorer som de alltså bytt innan de "rasar"?
Jag har läst de bara byter till ny motor men att det finns de som kan renovera. Har man Renault försäkring blir det nog därför ny motor.

Problemet för "eftermarknaden" är att Renault inte säljer kullagren. Men de går att köpa när man väl vet vart.
Alla Renault verkstäder byter ut till en utbytesmotor som kan vara ny eller renoverad (kontrollerad, nya lager i båda ändar samt en ny sats borstar för magnitiseringen av rotorn). Detta gäller även vid ett fullständigt ras. Inget lagas på plats.
Renault "erbjuder" ingen kontroll av lagerljud utan man måste driva frågan själv. Det som skapar problemen är tre som hänger ihop. Kol från borstarna blåser över/genom lagret mot reduktionsväxeln. Lagret är inte kapslat. Samt "fel" strömmar (EDM) går genom lagret och tar bort material från kulor och lagerbanor. Allt ovan skapar en situation som är skadligt för ett kullager som kan snurra i upp till 13500 RPM. Att notera strömmarna i rotorn har ingen som helst galvanisk koppling till driftströmmen i statorn eller rotorn. Det är inducerade strömmar pga virvelströmsbildning eller inducerad strömmar pga obalanser i statorns lindningar eller obalanser i timming för driftströmmen.

J
L Limpan4all skrev:
Renault "erbjuder" ingen kontroll av lagerljud utan man måste driva frågan själv.
OK. Min bil har gått ~9500 och självrisken går från 4000->5500 när man passerar 10.000.
Undrar om man borde utreda detta INNAN den slår över, inte för 1500kr är så mycket... Men som jag förstår så kan ju lagerfel i värsta fall dra med sig mer...

Med dubbdäck så går det inte att höra alls. Det krävs sommardäck och en plan och slät väg. En FFT app till mobilen underlättar. Det gäller att hitta ett ljud som frekvensmässigt är kopplat till motorvarvtalet och inte med hjul, drivknutar, reduktionsväxeln eller annat. Ljudet är exakt samma vid höger/vänstersväng och helt identiskt vid rullning/acceleration/retardation samt upp eller nedförsbacke. Gångtrafikantvarningen måste vara avslagen, samt fläkten och bilstereon så klart. farter upp till ca 40km/h är användbart sedan blir vindbruset för högt. Enklaste sättet är att använda öronen och har man tillgång till en bil som är likadan men har betydligt kortare körsträcka så är lagerljudet lätt identifierbart på skillnaden i ljudet.

Sedan finns det en kommentar ytterligare. Det är "svårare" att få igenom bytet på garantin än på maskinskadeförsäkringen. Men se till att hitta bolaget som erbjuder självriskelimineringsförsäkringar så kan du komma billigare undan... https://www.google.com/search?q=självriskförsäkring+bil

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.