Har du då räknat med avgifter och skatter? Det uppgår för mig till runt 88 öre/kWh om jag minns rätt

13th Marine 13th Marine skrev:
Betalar 420kr i månaden för helförsäkring hos LF, tre år gammal ID4 utan vagnskadegaranti, 2500mil om året tror jag.

Batteriet består av 12st moduler som går att byta individuellt så man behöver inte byta hela packet vid fel.

Körde innan en Passat GTE med ett batteri som laddades betydligt oftare, upplevde ingen försämring av kapacitet under de 7000mil/5år vi hade den, såldes strax innan batterigarantin gick ut vid 8år.
Har inte hört om någon batteridöd hos denna nu 8år gamla modell.

Biltillverkarna lär inte lämna garantier som de inte har god marginal att hålla.
Än så visar sig att batterierna håller längre än förväntat (mer än bilens livslängd).
Det finns dock en batteridöd hos andra laddhybrider, bland annat Mitsubishi Outlander. Jag har under året fått nytt batteri på min från 2017. Jag är långt ifrån ensam. Problemet med laddhybrider är att det ofta blir väldigt många mil på el, vilket gör att antalet fulla laddcykler blir många. Jag ligger på 83% el på 14000 mil. Laddhybriderna dimensionerades inte för detta.

Jag fick alltså nytt batteri vid 13000 mil, och jag har en av de sämsta siffrorna. En elbil med 5x så stort batteri skulle alltså då hamna på 0,83*13000*5~=54000 mil. Jag tror det räcker...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Betänk då att du laddar elbilen för 2,50 milen som någon skrev och du kan åka 50 mil till en kostnad av 125 kr och sedan måste du ladda några timmar för att kunna vända bilen och åka hem igen och då kostar det helt plötsligt 8 kr milen för att komma hem igen. Då blir kostnaden totalt 525 kr.

Kör du då en diesel som drar 0,5 liter milen med en tank på 60 liter blir samma resa till en kostnad av 17 kr litern = 850 kr men du har fortfarande kapacitet att kunna köra 20 mil till innan du behöver tanka på 5 min istället för att ladda i flera timmar.

Att då ladda upp elbilen för 20 mil kan ju inte vara bra för batteriet men det kostar ändå 50 kr och då är du uppe i 575 kr. Enbart 275 kr billigare än oljemotorn.

Summan rent krasst är att du förlorar flera timmar i restid med elbilen.
Märklig jämförelse. Kör själv bensin och avvaktar själv pga oviss ägandekostnad efter garantitid. Men knappast av räckviddsångest och laddkostnad.
Med räckvidd 40-50mil kan jag inte se att man behöver ladda på bortaplan många gånget om året. Resande säljare som ligger ute hela veckan kanske åker på lite mer. Kör själv ca 2000mil. Kör mycket sällan över 5mil/dag. Några gånger om året över 25mil på en dag. Under 2024 kan jag komma på 2ggr som jag hade behövt tanka på bortaplan om jag hade haft el. Jag tror mitt körbeteende är relativt genomsnittligt, undantaget att jag inte kör bil på semestern. Här kan det bli lite stökigare.

Som begagnad bil utanför garanti så är det främst 2 saker som håller mig tillbaka. Värdeminskning. Här har jag ingen fakta utan bara en oro. Men då inköpet är högre bör också tappet bli högre.
Oron för batterikostnad bör öka exponentiellt med äldre elbilar. Så frågan är går det på sikt ens att sälja en 10-15 år gammal elbil, där garantin flr batteri gptt ut, och den beräknade livslängden syns i horisonten?
Den största risken som hänger samman med ovan som jag ser det, är ett felande batteri som inte täcks av försäkring. En helförsäkring täcker ju om man kör sönder batteriet. Men om det fallerar av andra skäl så kan man stå utan skydd och med en nota på 200k. Ju närmare man kommer garantitidens slut, ju snabbare bör värdeminskningen gå. Idag har vi dessutom främst labbtester att förlita oss på. Få elbilar har nått de 16 år som varit ett vanligt riktmärke för batterilivslängd.

Jag tycker hela debatten blir så sned. Jag inser att vi behöver en bil. Den har fyra hjul och behöver någon motor för att drivas fram. Elmotorn är en fantastisk konstruktion, inget fel på den. Liksom dieselmotorn. Och vi måste "tanka upp" energi i någon form för att få det hela att rulla.

Ladda batterier tar tid. Och man kan egentligen inte köra så långt på en "full tank", särskilt inte om man drar på lite och det samtidigt är kallt. I en test i Tyskland som nyligen utförts med elbilar som kördes i motorvägsfart 130 km/h, kom man tex bara typ 32 mil med en Tesla. Inte speciellt lång för att vara "full tank". Någon form av elproduktion lokalt i bilen som görs on-demand för att driva elmotorer, typ vätgas som driver en generator låter ju egentligen smartare än att konka runt på batterier som väger ton

Med min dieselaudi och full tank körde jag Stockholm - Västkusten t.o.r och lokalt där nere under en vecka, var tvungen att tanka först när jag nästan var hemma igen, hade då kört 142 mil och jag höll svensk motorvägsfart+ där det medgavs. Om man i det här landet skulle storsatsa på HVO100 och priset då blev rätt så skulle min bil kunna vara den bästa miljöbilen alla kategorier (nu tankar jag Preem som har störst andel inblandat så lite miljötänk finns där absolut)

Snart kommer det tyvärr att börja kosta ännu mer med el. "Hittepå avgifter" såsom den nya energiavgiften, kravet på effektavgift, höjd elskatt mm kommer det att komma ännu fler ideer och varianter av, var så säkra. Man vill ju inte tappa skatteintäkterna när "alla" lämnar fossilspåret och köper elbilar. Sedan moms på det. Skatt på skatter....titta på elräkningen så ser ni att fasta avgifter och skatter redan idag överstiger priset på den elen ni faktiskt förbrukar

Så är det för dom allra flesta här i landet, elbilen ligger alltför långt bort utom räckhåll. Dom få som bor i eget hus och som har solceller som kompenserar elkostnaden är så få så och kan inte rädda situationen, dom försvinner bort i marginalen. Dom räcker inte till för att få "schwung" på ruljangsen

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nop. SE3 och bra elavtal helt enkelt.
Drar inte era bilar typ 2 kWh/mil?

K krambriw skrev:
Jag tycker hela debatten blir så sned. Jag inser att vi behöver en bil. Den har fyra hjul och behöver någon motor för att drivas fram. Elmotorn är en fantastisk konstruktion, inget fel på den. Liksom dieselmotorn. Och vi måste "tanka upp" energi i någon form för att få det hela att rulla.

Ladda batterier tar tid. Och man kan egentligen inte köra så långt på en "full tank", särskilt inte om man drar på lite och det samtidigt är kallt. I en test i Tyskland som nyligen utförts med elbilar som kördes i motorvägsfart 130 km/h, kom man tex bara typ 32 mil med en Tesla. Inte speciellt lång för att vara "full tank". Någon form av elproduktion lokalt i bilen som görs on-demand för att driva elmotorer, typ vätgas som driver en generator låter ju egentligen smartare än att konka runt på batterier som väger ton

Med min dieselaudi och full tank körde jag Stockholm - Västkusten t.o.r och lokalt där nere under en vecka, var tvungen att tanka först när jag nästan var hemma igen, hade då kört 142 mil och jag höll svensk motorvägsfart+ där det medgavs. Om man i det här landet skulle storsatsa på HVO100 och priset då blev rätt så skulle min bil kunna vara den bästa miljöbilen alla kategorier (nu tankar jag Preem som har störst andel inblandat så lite miljötänk finns där absolut)

Snart kommer det tyvärr att börja kosta ännu mer med el. "Hittepå avgifter" såsom den nya energiavgiften, kravet på effektavgift, höjd elskatt mm kommer det att komma ännu fler ideer och varianter av, var så säkra. Man vill ju inte tappa skatteintäkterna när "alla" lämnar fossilspåret och köper elbilar. Sedan moms på det. Skatt på skatter....titta på elräkningen så ser ni att fasta avgifter och skatter redan idag överstiger priset på den elen ni faktiskt förbrukar

Så är det för dom allra flesta här i landet, elbilen ligger alltför långt bort utom räckhåll. Dom få som bor i eget hus och som har solceller som kompenserar elkostnaden är så få så och kan inte rädda situationen, dom försvinner bort i marginalen. Dom räcker inte till för att få "schwung" på ruljangsen
Vätgas "generator" Även känd som bränslecell fungerar absolut. Men de modeller vi sett har inte längre räckvidd än en vanlig elbil, är inte lättare och dessutom dyrare. Hela vätgassystemet blir väldigt knöligt och låg energidensitet i tanken.

Behöver man extremt lång räckvidd är en Elbil med en bensin range extender, dvs generator det rimligaste alternativet. Tar man t.ex. en Tesla Model Y så skulle du kunna ersätta främre drivmotorn med en generator och fylla frunken med en bensintank. Då har du dessutom högre systemverkningsgrad än en konventionell bensinare med växellåda eftersom generatorn kan köras i optimerat fixed point operation.

Jag har över tid sammanställt lite siffror. Tesla är lite dyra att försäkra, Några Model S hiskeliga men ett undantag generellt. Verkar som att priserna på försäkring av Tesla sjunker mer och mer, tror priserna i listan är 6mån-1 år gamla

Tabell över bilmodeller med miltal, pris, försäkring och värde efter tre år. Tesla har varierande kostnader, med fokus på försäkringspriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet med laddhybrider är att det ofta blir väldigt många mil på el, vilket gör att antalet fulla laddcykler blir många. Jag ligger på 83% el på 14000 mil. Laddhybriderna dimensionerades inte för detta.
Det drar fler laddcykler att ladda från 0 till 100 än att ladda mindre. Det är inte bara att det går långsammare att ladda de första och sista procenten - det kostar mer energi i form av värme och sliter på batteriet. En elbil som du laddar omkring 50% (typ från 30% till 70% eller 20% till 80%) och sällan helt laddar ur eller laddar fullt batteri håller bättre. Detta leder till att det inte bara är mil gånger storlek på batteri utan lite mer som du kan förvänta dig att batteriet på en elbil håller.

Det och så ligger snart rena elbilar på lägre inköpspris än laddhybrider. Motorn är inte direkt gratis så jag skulle tro att de kommer att bli en allt mindre del av marknaden i framtiden.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K Kane skrev:
Drar inte era bilar typ 2 kWh/mil?
Jo. 1,9 i årssnitt för den stora och 1,8 för den lilla ungefär.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Och då har jag inte ens räknat med servicekostnaderna för en fossilbil (som är betydligt högre än för en elbil).
Är verkligen servicekostnaderna lägre för elbilar? Att de är lägre för Tesla har jag förstått men om man jämför en Zoe med en Clio eller en ID7 med en Passat eller A6a är jag inte lika säker..

P Putte 9497 skrev:
Betänk då att du laddar elbilen för 2,50 milen som någon skrev och du kan åka 50 mil till en kostnad av 125 kr och sedan måste du ladda några timmar för att kunna vända bilen och åka hem igen och då kostar det helt plötsligt 8 kr milen för att komma hem igen. Då blir kostnaden totalt 525 kr.

Kör du då en diesel som drar 0,5 liter milen med en tank på 60 liter blir samma resa till en kostnad av 17 kr litern = 850 kr men du har fortfarande kapacitet att kunna köra 20 mil till innan du behöver tanka på 5 min istället för att ladda i flera timmar.

Att då ladda upp elbilen för 20 mil kan ju inte vara bra för batteriet men det kostar ändå 50 kr och då är du uppe i 575 kr. Enbart 275 kr billigare än oljemotorn.

Summan rent krasst är att du förlorar flera timmar i restid med elbilen.
Vad pratar du om?

1) Batteriet tar inte skada av att ladda mindre mängder. Tvärt om är det bäst om det ligger på 20-80% laddning hela tiden. När man pratar om ett batteris livslängd i laddcykler så är det cykler av 0-100%. Att ladda 20-80% 100 gånger räknas inte ens som en laddcykel.

2) Sist jag räknade så var drivmedelskostnaden fortfarande lägre med elbil som laddas vid snabbladdare än bensin. Det skiljer dock inte så mycket.

3) Efter 3h bilkörning vill jag sträcka på benen och kanske köpa en kaffe oavsett vilken drivlina bilen har. Stopp i kanske 10-15 minuter. De flesta bemannade bensinstationer eller tex McDonalds har laddare på 50-150kW. Så på det kaffestoppet får man 30-40% laddning. Stannar man för lunch är batteriet fulladdat efter 25-30 min. Visst kan det timmar att ladda en elbil hemma, speciellt om man bara har en laddare som kör 16A enfas, men det är ju inte det vi pratar om när man åker 100mil som i ditt exempel.

Rent konkret exempel så reser vi 50 mil till vänner en eller ett par gånger per år. Det tar nästan exakt lika lång tid med elbilen som det gjorde med bensinen. Startar med full laddning, ett kaffe- eller lunchstopp på vägen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
K krambriw skrev:
Med min dieselaudi och full tank körde jag Stockholm - Västkusten t.o.r och lokalt där nere under en vecka, var tvungen att tanka först när jag nästan var hemma igen, hade då kört 142 mil och jag höll svensk motorvägsfart+ där det medgavs.
Att en elbil inte kan köra 142 mil utan att ladda stämmer bra det, men hur stort problem är det egentligen?
På samma resa kan du starta med fullt batteri och ladda en gång på vägen ner. Väl på plats är du där en hel vecka och kan inte lugn och ro ladda när det passar. Antingen på ett ställe med AC så det tar längre tid eller på ett ställe med DC så det går rätt fort, exempelvis när man handlar. Sen ser man till att ladda någon av de sista dagarna och en gång på hemresan.

Det tar lite mer tid, helt klart, men vi talar om kanske 20-30 minuter på vägen ner och lika mycket på vägen upp. På plats kanske det inte tar någon extratid alls beroende på möjlighet att ladda.

Vi gjorde en liknande resa i somras, med en Kia EV6. Ett laddstopp på utresa och ett på hemresan. Vi tajmade de laddningarna med lunch/middag. På första resan var bilen fulladdad när vi ätit klart, medan vi på hemresan bara hittade en 50 kW laddare ledig där vi ville stanna, så fär tog vi en liten promenad på 15 minuter för att ha marginal hem.
På plats på resmålet, en vecka, laddade vi bilen en gång när vi ändå var och handlade.

Värre än så var det inte. Inget som avskräckt mig. En DC-laddning tar ju inte flera timmar som Putte tror.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
För övrigt betalar jag drygt 4000kr/år helförsäkring. Visst är det iaf 50% dyrare än vad förra bensinaren kostade men det är ju inga fantasisummor.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är verkligen servicekostnaderna lägre för elbilar? Att de är lägre för Tesla har jag förstått men om man jämför en Zoe med en Clio eller en ID7 med en Passat eller A6a är jag inte lika säker..
Ja, de fossilbilar vi haft förut har haft en servicekostnad på ca 7-8000 kr/år. Bl a en Audi A4, Fiat 500X, Hyundai ix35 och en laddhybrid - Mitsubishi Outlander. Våra elbilar (Mustang Mach-E, MG ZS Ev och Ora) har haft en kostnad på ca 3000 kr vartannat år.
Nu är våra elbilar leasade så vi har förstås inte betalt något för servicen, men jag har sett fakturorna.
Mach-E:n har serviceintervall på 3000 mil upp till 20 000 mil.

Så minskade service kostnader och ökade försäkringskostnader, kanske for plus/minus noll i slutändan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.