591 läst ·
7 svar
591 läst
7 svar
Kostnad för att fixa tegeltak
Hej!
Har en stuga med tegeltak som saknar takpapp, dvs pannorna ligger direkt på virket.
Undringar:
1/ Vad är en ungefärlig rimlig kostnad för att anlita byggfirma?
Ca 130 kvm sadeltak, huset är på två våningar, de flesta tegelpannor i okej skick, vill behålla de som går. Stugan ligger på landsbygden i Uppland.
2/ Firmor som erbjuder att leverera offerter från olika byggföretag , tex Offerta, är dessa att lita på vad gäller okej pris? De anger riktpris för tex takarbete men tycker de ligger högt. Undrar om de försöker banar väg för en hög prisnivå för att få kunden att lättare godta det pris som sedan erbjuds av företagen Offerta mfl samarbetar med?
Har en stuga med tegeltak som saknar takpapp, dvs pannorna ligger direkt på virket.
Undringar:
Ca 130 kvm sadeltak, huset är på två våningar, de flesta tegelpannor i okej skick, vill behålla de som går. Stugan ligger på landsbygden i Uppland.
2/ Firmor som erbjuder att leverera offerter från olika byggföretag , tex Offerta, är dessa att lita på vad gäller okej pris? De anger riktpris för tex takarbete men tycker de ligger högt. Undrar om de försöker banar väg för en hög prisnivå för att få kunden att lättare godta det pris som sedan erbjuds av företagen Offerta mfl samarbetar med?
Om du planerar att återanvända det befintliga taket föreslår jag att du gör jobbet själv, att leja nån för att plocka ner pannorna tror jag blir onödigt dyrbart.
Om du däremot önskar pris på ett nytt tätt tegel eller betongtak med nytt underlag föreslår jag att du själv begär in offerter från ett par lokala snickare och kanske ett par takfirmor.
Om du däremot önskar pris på ett nytt tätt tegel eller betongtak med nytt underlag föreslår jag att du själv begär in offerter från ett par lokala snickare och kanske ett par takfirmor.
Jag skulle jobba från ställning, egen lånad eller hyrd.
Jobba över en yta på 5 - 6 meter i bredd åt gången. Trava pannorna.
Ligger pannorna ok nu, så märk upp vart stör och bärläkt sitter. Riv bort typ 5 meter åt gången
Takfotsplåt längst ned, som underlagspappen läggs ovanpå.
Kondensvatten på underlagspappen ska då droppa ned i hängrännan.
Underlagspapp, ny ströläkt.
Bärläkt enligt dina märkningar / mått.
Ska alltså gå mot de gamla bärläkt du kapade. Testa med att lägga takpannor.
En del att hålla reda på.
Anlita en snickare för första omgången, är nog guld värt.
Så kan du väl pyssla med detta själv sedan.
Eller ta in en snickare för allt.
Jobba över en yta på 5 - 6 meter i bredd åt gången. Trava pannorna.
Ligger pannorna ok nu, så märk upp vart stör och bärläkt sitter. Riv bort typ 5 meter åt gången
Takfotsplåt längst ned, som underlagspappen läggs ovanpå.
Kondensvatten på underlagspappen ska då droppa ned i hängrännan.
Underlagspapp, ny ströläkt.
Bärläkt enligt dina märkningar / mått.
Ska alltså gå mot de gamla bärläkt du kapade. Testa med att lägga takpannor.
En del att hålla reda på.
Anlita en snickare för första omgången, är nog guld värt.
Så kan du väl pyssla med detta själv sedan.
Eller ta in en snickare för allt.
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 586 inlägg
Kompetenta och skickliga hantverkare behöver inte använda offerttjänster för att ordna jobb. Så du kan ju räkna ut vilka hantverkare som behöver använda Offerta och liknande...L Luthagenman skrev:2/ Firmor som erbjuder att leverera offerter från olika byggföretag , tex Offerta, är dessa att lita på vad gäller okej pris? De anger riktpris för tex takarbete men tycker de ligger högt. Undrar om de försöker banar väg för en hög prisnivå för att få kunden att lättare godta det pris som sedan erbjuds av företagen Offerta mfl samarbetar med?
L Luthagenman skrev:Hej!
Undringar:
- Kollade vad takarbete, lägga nytt Planjatak på mitt Shingeltak skulle kosta. Ca 300 000 från två olika firmor.
Inget jag hade lust att betala som fattig pensionär. Materialet gick på
ca 100 000 kr. Du klarara dig med mindre än hälften.
Sällan jag sparat så mycket pengar på ledig tid.
Hade Du bott närmre kunde du fått låna byggnadsställning.
Hyr inte, köp begagnat och sälj.
Moderator
· Stockholm
· 57 600 inlägg
Som sagt, om du låter en firma gära jobbet. Så leta efter firmor som INTE finns på offerta och liknande ställen. De riktigt bra finns aldrig där. Det finns väldigt många usla "hantverkare" där, och en del direkt kriminella. Sedan finns det nog iofs några som är helt OK, "normaldåliga". De omdömen som finns på nätet om firmorna är väldigt ofta falska. Leta lokala snickare, med goda äkta referenser. Fråga grannar, kolleger släktingar osv.
Även om den rekommenderade snickaren inte kan ta ditt uppdrag, så kan han ofta rekommendera någon annan firma.
Även om den rekommenderade snickaren inte kan ta ditt uppdrag, så kan han ofta rekommendera någon annan firma.
Många som tar på sig sådana mindre jobb.
OT
Min svåger t ex. Men han är jobbigt på det viset att han kör på 12 timmar om dagen. Jobbat som
ensam firma i hela sitt liv. Bränner allt konstant på friluftsliv i alla former, som t ex fiske, bergsklättring o jakt året runt.
Bara jobbigt att vara i närheten av honom.
Bytte andra höftleden i fjol, 80 år gammal.
BT
OT
Min svåger t ex. Men han är jobbigt på det viset att han kör på 12 timmar om dagen. Jobbat som
ensam firma i hela sitt liv. Bränner allt konstant på friluftsliv i alla former, som t ex fiske, bergsklättring o jakt året runt.
Bara jobbigt att vara i närheten av honom.
Bytte andra höftleden i fjol, 80 år gammal.
BT
Klicka här för att svara