25 957 läst ·
208 svar
26k läst
208 svar
Kostnad för att helförsäkra elbil när vagnskadegarantin upphör?
Nope. Du har fel.lsoderlund skrev:
Bara det att bromsvätskebytet på Zoe gör du inte själv utan måste ha Renaults egen programvara så ABS-pumpen måste gå konstant när bytet sker.
Så det skall man nog lämna in på verkstad för. Kostar typ 1000-2000kr att göra. 12v-batteriet är lätt att byta dock, och skapar inte några som helst problem efter 4 år.
Har själv en, senaste service hos aukt. verkstad gick på strax över 7000kr, då med 12v och bromsvätska plus kupé-filter.
Rätt onödigt men bilen är fortfarande under garanti och så även ett år till, därefter skippar vi verkstaden och sköter allt själv. Lär nog behöva byta till en större el-släde inom kort.
Apropå försäkring, 22-års Zoe Intens, 2000 mil per år, Stockholm under 45 år. 4500kr hos LF
Parkering på egen villatomt.
Det finns inget i serviceproceduren runt bytet av bromsvätskan som kräver motionerade av ABS pumpen. OM det görs vid minst 2,5BAR övertyck (max 3,5BAR). Exakt så är det beskrivet i Renualts egen dokumentation och så gör "min" Renualt-tekniker det hela (jo, jag har kollat noga med honom hur det hela skall gå till). Om man däremot INTE har tillgång till utrustning för att göra bromsvätskebytet med en övertrycksutrustning så krävs det att man samtidigt "motionerar" ABS pumpen.
Så du kanske inte har helt fel, men det är betydligt lättare att använda en övertrycksutrustning än att "motionera" ABS-pumpen.
Nu har min Zoe rullat 22 tusen mil och det blir nog straxt över 6000 mil i år också.
Men ett råd för alla Zoe-ägare. Har ni en R-motor så se för sjutton till att teckna den förlängda maskinskadeförsäkringen innan 15000 mil är körda. Kan ni teckna en självriskelimineringsförskring så gör det också. Jag skulle påstå att det är 100% risk för motorlagerskador innan 17500 mil är körda...
Tas dessa lagerskador inte om hand i tid (läs motorbyte till en utbytesmotor samt 12 timmars verkstadsjobb att byta). Så är det dags för skroten för då havererar både motorn och reduktionsväxeln minst...
Kan man teckna en sådan försäkring och du har rätt i det du säger innebär det ju att försäkringsbolaget är fullständigt inkompetent. Man kan ju tycka att de borde ha koll på det och inte erbjuda en sådan försäkring till vettigt pris.L Limpan4all skrev:
Japp, men de gör det ändå av någon outgrundlig anledning...
Vad betyder r motor?L Limpan4all skrev:Nope. Du har fel.
Det finns inget i serviceproceduren runt bytet av bromsvätskan som kräver motionerade av ABS pumpen. OM det görs vid minst 2,5BAR övertyck (max 3,5BAR). Exakt så är det beskrivet i Renualts egen dokumentation och så gör "min" Renualt-tekniker det hela (jo, jag har kollat noga med honom hur det hela skall gå till). Om man däremot INTE har tillgång till utrustning för att göra bromsvätskebytet med en övertrycksutrustning så krävs det att man samtidigt "motionerar" ABS pumpen.
Så du kanske inte har helt fel, men det är betydligt lättare att använda en övertrycksutrustning än att "motionera" ABS-pumpen.
Nu har min Zoe rullat 22 tusen mil och det blir nog straxt över 6000 mil i år också.
Men ett råd för alla Zoe-ägare. Har ni en R-motor så se för sjutton till att teckna den förlängda maskinskadeförsäkringen innan 15000 mil är körda. Kan ni teckna en självriskelimineringsförskring så gör det också. Jag skulle påstå att det är 100% risk för motorlagerskador innan 17500 mil är körda...
Tas dessa lagerskador inte om hand i tid (läs motorbyte till en utbytesmotor samt 12 timmars verkstadsjobb att byta). Så är det dags för skroten för då havererar både motorn och reduktionsväxeln minst...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Om jag förstår det rätt så är det en egen motor från Renault. Det fanns också en motor från Continental, Q-motorn tidigare. Från 2019 eller så är väl i stort sett alla bilar levererade med R-motor. Tidigare lite blandat. Att alla motorer med R motorn skulle ha lagerskador innan 17500 mil låter inte troligt.J JohanLun skrev:
Grejen är att de flesta Zoe bilar med R motorer ännu inte har rullat tillräkligt långt.Fairlane skrev:
Om jag förstår det rätt så är det en egen motor från Renault. Det fanns också en motor från Continental, Q-motorn tidigare. Från 2019 eller så är väl i stort sett alla bilar levererade med R-motor. Tidigare lite blandat. Att alla motorer med R motorn skulle ha lagerskador innan 17500 mil låter inte troligt.
Rent krasst så är konstruktionen direkt olämplig. Det finns inget sätt att undvika elektriska urladdningar genom kullagren som håller rotorn på plats i motorn.
Om sedan bilägaren upptäcker lagerskadorna eller "hör" att det finns en lagerskada är en helt annan sak. Går det hela vägen till motorras så blir det ju uppenbart. Men om det tar ytterligare 2000 eller 20000 mil ligger utanför min kompetens att bedöma (jag sysslar med elektronik inte med livslängd hos kullager...). Så jag tror att det finns ett stort mörkertal dels vad gäller Renault Zoe men troligen hos de flesta andra elbilar. Detta gäller både permanentmagnetmotorerna, men även asynkronmotorerna flr de bilar som har sådana. Tesla hade intialt massor av motorer som byttes på garanti/goodwill, men det förefaller vara löst i M3 och MY det var främst MS som drabbades. Det tog mig en jäkla massa fundering innan jag började förstå hur och varför detta sker. För rent praktiskt sett så är rotoraxeln helt galvaniskt isolerad från bilens och motorns chassi. Men fasenergiobalans från drivningen kommer att skapa en elektrisk potential i rotorn visavi motorns ytterhölje. Låter konstigt men gå till SKF och läs på om ni inte tror att jag har gjort min hemläxa i denna fråga. Lagerskador ÄR ett problem vid elektronisk frekvensstyrning (för att skapa variabelt motorvarvtal). Zoe med R motorer ligger mellan 66 och 100kW motoreffekt, så det är tämligen kraftiga trefasmotorer som snurrar med upp till 13500 varv per minut. Zoe har dock en lite annorlunda lösning än de flesta andra tvåhjulsdrivna elbilar då den inte har permanentmagneter i sina elmotorer utan använder DC magnetisering av rotorn via släpskor från motorchassit till rotorn. Om det där hade suttit tre släpskor istället för två (positiv och retur) och den tredje hade använts för att kortslutning rotorn till motorchassit så hade problemet aldrig uppkommit.
Så det är bara att inse. Elbilar har sina egna varianter av "barnsjukdomar" vilka bränslebilarna har haft mer än 100 år på sig att reda ut (trots detta så kommer det då och då nya motortyper som inte funkar som de var tänkta, t.ex VW diesel problem som de löste med att fuska med mjukvaran).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det ligger utanför din kompetent att bedöma om det tar ytterligare 20000 mil och ändå garanterar du (100% risk) att det kommer hända innan 17500 mil? Jag får inte ihop det.L Limpan4all skrev:Men om det tar ytterligare 2000 eller 20000 mil ligger utanför min kompetens att bedöma (jag sysslar med elektronik inte med livslängd hos kullager...). Så jag tror att det finns ett stort mörkertal dels vad gäller Renault Zoe men troligen hos de flesta andra elbilar. Detta gäller både permanentmagnetmotorerna, men även asynkronmotorerna flr de bilar som har sådana.
Ja. alla Zoe får under 17500 mil mer eller mindre missljud i motorn. Vissa får redan vid 7000 mil andra kring 12-13000 mil, ytterst få håller till 17.000 mil. Då är det tidiga bilar som typ gått i max 60km/h hela sin livslängd.Fairlane skrev:
Verkar drabba precis alla, men mycket är beroende på körsätt verkar det som, alltså hur långt du kan köra innan du står inför problemet. Hårda accelerationer och höga hastigheter verkar döda den snabbare än lugna accelerationer och normal körning. 130+ är med andra ord inte bra, men 100-110 funkar.
Haft en Zoe, fram tills nyligen. En vettig och trevlig bil, men sålde bort den då jag började ana länkarmar som behövde bytas samt att flera bekanta som kört likadana råkade ut för motorskador i tät följd. Min va en 22:a med 6000 mil på mätaren, där jag körde 4000 av dessa mil. Vid 3000 byttes krängningshämmare, och vid 5600 mil fick jag ny förarstol på garantin då skinnet spruckit.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag har ingen erfarenhet av bilen och ingen kompetens på den, men jag tycker det låter märkligt med en skrivning som "100% risk för motorlagerskador innan 17500 mil är körda..." När man har en bil som gått 22000 och man räknar med ytterligare 6000 i år.lsoderlund skrev:
Ja. alla Zoe får under 17500 mil mer eller mindre missljud i motorn. Vissa får redan vid 7000 mil andra kring 12-13000 mil, ytterst få håller till 17.000 mil. Då är det tidiga bilar som typ gått i max 60km/h hela sin livslängd.
Verkar drabba precis alla, men mycket är beroende på körsätt verkar det som, alltså hur långt du kan köra innan du står inför problemet. Hårda accelerationer och höga hastigheter verkar döda den snabbare än lugna accelerationer och normal körning. 130+ är med andra ord inte bra, men 100-110 funkar.
Haft en Zoe, fram tills nyligen. En vettig och trevlig bil, men sålde bort den då jag började ana länkarmar som behövde bytas samt att flera bekanta som kört likadana råkade ut för motorskador i tät följd. Min va en 22:a med 6000 mil på mätaren, där jag körde 4000 av dessa mil. Vid 3000 byttes krängningshämmare, och vid 5600 mil fick jag ny förarstol på garantin då skinnet spruckit.
Vissa har väl tur, kanske är ditt körsätt och att bilens motor byggdes innan lunch en onsdag i den franska fabriken.Fairlane skrev:
Jag tror det är underförstått att när man säger nästan 100% så innebär det inte ALLA individer. Man behöver liksom inte läsa allt som stan läser bibeln. Det är lite som Mechatronic på vw, och deras hybrid-drivlinor. Nästan 100% får problem med den innan 20k mil, men inte alla.
Min motor byttes vid 17650 mil sambons vid 16900 mil, vilket jag har skrivit om i tråden. Så jag räknar med minst tre år till på min tills ras (även om problemet kan höras innan). Om den sedan går till skrot eller inte spelar ingen roll alls. Detta då den har betalat sig flera gånger gentemot XC70 som jag inte använder mer än 100 mil per år nu bara i minskningen av energikostnaden...Fairlane skrev:
Nej, det rör sig inte om felbyggda motorer det rör sig om felkonstruerade motorer. Bilindustrin har INTE tagit till sig de kunskaper som industrin och kullagertillverkarna har brottats med de senaste 35 åren om problemet med VFD och EDM...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Fast det står inte nästan. Det står 100%lsoderlund skrev:
Vissa har väl tur, kanske är ditt körsätt och att bilens motor byggdes innan lunch en onsdag i den franska fabriken.
Jag tror det är underförstått att när man säger nästan 100% så innebär det inte ALLA individer. Man behöver liksom inte läsa allt som stan läser bibeln. Det är lite som Mechatronic på vw, och deras hybrid-drivlinor. Nästan 100% får problem med den innan 20k mil, men inte alla.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ok,, det har jag missat.L Limpan4all skrev:
Ok, jag tolkade det som att bilen var skrot efter 17500 milL Limpan4all skrev:
Det har jag ingen kompetens kring och kan inte avgöra, därmed har jag inte kommenterat heller.L Limpan4all skrev:
Det jag reagerade för var just att det var 100% risk = garanterat att det händer.
Försäkringsbolag brukar inte försäkra mot saker som händer med 100% sannolikhet, det är så att säga en usel affär. Jag bara antar att de har bättre statistik att tillgå?!
"Jag skulle påstå att det är 100% risk för motorlagerskador innan 17500 mil är körda..."
Du får gärna visa upp ett enda kullager från en Zoe motor som har gått mer än 15000 mil men mindre än 17500 mil och som INTE har lagerskador pga EDM så tar jag gärna tillbaka mitt påstående...
Tills dess så står jag till 100% för mitt påstående och betraktar din invändning som svammel.
Du får gärna visa upp ett enda kullager från en Zoe motor som har gått mer än 15000 mil men mindre än 17500 mil och som INTE har lagerskador pga EDM så tar jag gärna tillbaka mitt påstående...
Tills dess så står jag till 100% för mitt påstående och betraktar din invändning som svammel.