22 992 läst ·
178 svar
23k läst
178 svar
Kostnad för att helförsäkra elbil när vagnskadegarantin upphör?
Ja dom är dyra, men det är just det som man vill belysa. S är lite billigare än x, men det återspeglad i andrhands värdet som ligger på drygt 300k på en s75. Jämför man att åka i en model 3 mot en v90 audi etc, så känns den rätt billig. Så det är dom modellerna man behöver jämföra mot.om det är en högt utrustad v90. Jag tittar mycket även på praktiskt lastutrymme, därför jag främst jämförde mot x modellen.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Ja, men praktiskt är nog en S rymligare än en V90. V90 har ju jättelåg lasthöjd.M mojjen skrev:Ja dom är dyra, men det är just det som man vill belysa. S är lite billigare än x, men det återspeglad i andrhands värdet som ligger på drygt 300k på en s75. Jämför man att åka i en model 3 mot en v90 audi etc, så känns den rätt billig. Så det är dom modellerna man behöver jämföra mot.om det är en högt utrustad v90. Jag tittar mycket även på praktiskt lastutrymme, därför jag främst jämförde mot x modellen.
Model 3 är ju lite rymligare än BMW 320. Tycker dom är jämnbra idag efter teslas facelift
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Bor ju i villa i lilla Ulricehamn så det kan ju säkert påverka priset till det lägre jämfört med större städer…J jocke31 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
JAg kan nog missupfattat ett datablad. WLTP ligger på drygt 20kWh/100 inkl laddförluster. Så det är nog mer rättvisande att räkna på att de 15000 milen i mitt exempel, snarare landar på 30-35000 KWH. I gengäld ahr jag nog varit optimistisk på elpriset i min kalkyl också, 1,7:-/kWh. Så kalkylen blir nog ungefär likadan. kanske 10K till teslans fördel på sista raden, om man aldrig laddar utanför hemmet.Fairlane skrev:
Oavsett hur likvärdig man kan anse en tesla X och en V90 är (Förstår att de inte är det på rätt många plan). Så är det många som sneglade på dessa i villfarelsen att bilägandet skulle blir riktigt billigt pga låg milkostand, trots högt pris. Nu har vi ju dessutom överhuvudtaget inte vägt in kapitalkostand.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
I min Kalkyl ligger en ny Model Y LR AWD 634' på samma TCO som en begagnad V90T6 för 410'M mojjen skrev:JAg kan nog missupfattat ett datablad. WLTP ligger på drygt 20kWh/100 inkl laddförluster. Så det är nog mer rättvisande att räkna på att de 15000 milen i mitt exempel, snarare landar på 30-35000 KWH. I gengäld ahr jag nog varit optimistisk på elpriset i min kalkyl också, 1,7:-/kWh. Så kalkylen blir nog ungefär likadan. kanske 10K till teslans fördel på sista raden, om man aldrig laddar utanför hemmet.
Oavsett hur likvärdig man kan anse en tesla X och en V90 är (Förstår att de inte är det på rätt många plan). Så är det många som sneglade på dessa i villfarelsen att bilägandet skulle blir riktigt billigt pga låg milkostand, trots högt pris. Nu har vi ju dessutom överhuvudtaget inte vägt in kapitalkostand.
Den har inte funnits tillräckligt länge för stt göra en värdeminsnings kalkyl över tid, där man närmar garantitider mm. Men nypris för en 2021 runt 600k. Idag värde runt 400k.Johannes Carlsson skrev:
200k på 3 år. Det är inte anmärkningsvärt för ålder och utgångspris. Men högt mot bensin v90 som tappade motsvarande på 7år. För mig är det mest intressant att se vad modell y har tappat när den är runt 7-8 år och ”min batteriångest” slår in. Min teori är att även den landar i storleksordningen 400k i värdeminskning. Men det vet vi om 3-4 år😇
Zoe kostar runt 3000:- per A och B service. Ingen av dessa "servic tillfällen" gör något med bilen annat än självklara kontroller såsom mönsterdjup på däcken, bromsskivornas status, bromsbeläggen, koll av felkoder/SoH batteristatus (samt byter kupéluftfiltret och toppar upp spolarvätskan). Så de är helt meningslösa. Jag har gjort noll service hos leverantören på min Zoe ZE50 R135 2020 på 17000 mil. Fick ett motorbyte pga begynnande motorlagerproblem straxt innan 17000 mil passerades (förlängd maskinskadeförsäkring). Så noll stämplar i serviceboken påverkade inget alls.F fribygg skrev:
Däremot så skall Zoe ha ett bromsvätskebyte, kylvätskebyte och batteribyte (12V) vart 4 år. Typiska GDS jobb (då spar man minst 5000
Jag har letat och fått (det lägsta jag hittade) helförsäkringspriset på en Tesla model Y Long range (efter att vagnsskadegarantin upphör).
Jag har passerat 60, bor på ren landsbygd, parkerar på egen tomt kör ca 7000 mil per år.
Teslan 2500:-/ månad, min nuvarande Zoe 512:-/månad
Så det blir ingen Tesla innan jag måste. Ge den under 250 hästkrafter så sjunker premien till vettiga nivåer (men gärna ett större batteri, typ 100kWh).
Jag har passerat 60, bor på ren landsbygd, parkerar på egen tomt kör ca 7000 mil per år.
Teslan 2500:-/ månad, min nuvarande Zoe 512:-/månad
Så det blir ingen Tesla innan jag måste. Ge den under 250 hästkrafter så sjunker premien till vettiga nivåer (men gärna ett större batteri, typ 100kWh).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kostnad markarbete inför plattan
Grund & Markarbeten -
Rimlig kostnad för att ”köpa ut” skogsägarens träd?
Övrigt husrelaterat -
Kostnad för att ansluta och montera vattenkran
Juridik -
Vad torde kostnaden bli för att byta 25 VVS ventiler i källare?
Vatten & Avlopp -
Vad är en rimlig kostnad för att räta upp en sned plint på timmerhus?
Grund & Markarbeten
