Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En model S 75 är nog närmare, lika låg och något rymligare än V90. Model X är ju som en XC90. Sen är väl just Tesla S och X lite för dyra
Ja dom är dyra, men det är just det som man vill belysa. S är lite billigare än x, men det återspeglad i andrhands värdet som ligger på drygt 300k på en s75. Jämför man att åka i en model 3 mot en v90 audi etc, så känns den rätt billig. Så det är dom modellerna man behöver jämföra mot.om det är en högt utrustad v90. Jag tittar mycket även på praktiskt lastutrymme, därför jag främst jämförde mot x modellen.
 
M mojjen skrev:
Ja dom är dyra, men det är just det som man vill belysa. S är lite billigare än x, men det återspeglad i andrhands värdet som ligger på drygt 300k på en s75. Jämför man att åka i en model 3 mot en v90 audi etc, så känns den rätt billig. Så det är dom modellerna man behöver jämföra mot.om det är en högt utrustad v90. Jag tittar mycket även på praktiskt lastutrymme, därför jag främst jämförde mot x modellen.
Ja, men praktiskt är nog en S rymligare än en V90. V90 har ju jättelåg lasthöjd.

Model 3 är ju lite rymligare än BMW 320. Tycker dom är jämnbra idag efter teslas facelift
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
X som XC90
Y som V90
3 som S/V60 (eller A4, 3 serie)
S tycker jag ingen Volvo matchar
 
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Finns statistik om att batterifabriken var så bra för Sverige för några år sedan. Hur bra är den nu?
Det gör det väl inte?
Statistik på ett exemplar är rätt värdelöst.
 
P Pin skrev:
X som XC90
Y som V90
3 som S/V60 (eller A4, 3 serie)
S tycker jag ingen Volvo matchar
Y som XC60 också, fast Y är lite rymligare då.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
M mojjen skrev:
En tesla förbruakr i snitt 3kWh/mil blandat.
Det låter mycket, väldigt mycket.
 
J jocke31 skrev:
Har billig halvförsäkring på minMach-E 2022 SR AWD till nästa sommar (märkesförsäkring), kollade pris på helförsäkring och fick ca 11 000 kr/år från Trygg-Hansa. Bor i villa i Sthlm.
Men ska förstås kolla priset på märkesförsäkring när det börjar bli dags. 8 000 kr/år lät ju attraktivt. 🙂
Bor ju i villa i lilla Ulricehamn så det kan ju säkert påverka priset till det lägre jämfört med större städer…
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter mycket, väldigt mycket.
Model Y med husvagn på vintern ligger väl därikring.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter mycket, väldigt mycket.
JAg kan nog missupfattat ett datablad. WLTP ligger på drygt 20kWh/100 inkl laddförluster. Så det är nog mer rättvisande att räkna på att de 15000 milen i mitt exempel, snarare landar på 30-35000 KWH. I gengäld ahr jag nog varit optimistisk på elpriset i min kalkyl också, 1,7:-/kWh. Så kalkylen blir nog ungefär likadan. kanske 10K till teslans fördel på sista raden, om man aldrig laddar utanför hemmet.
Oavsett hur likvärdig man kan anse en tesla X och en V90 är (Förstår att de inte är det på rätt många plan). Så är det många som sneglade på dessa i villfarelsen att bilägandet skulle blir riktigt billigt pga låg milkostand, trots högt pris. Nu har vi ju dessutom överhuvudtaget inte vägt in kapitalkostand.
 
M mojjen skrev:
JAg kan nog missupfattat ett datablad. WLTP ligger på drygt 20kWh/100 inkl laddförluster. Så det är nog mer rättvisande att räkna på att de 15000 milen i mitt exempel, snarare landar på 30-35000 KWH. I gengäld ahr jag nog varit optimistisk på elpriset i min kalkyl också, 1,7:-/kWh. Så kalkylen blir nog ungefär likadan. kanske 10K till teslans fördel på sista raden, om man aldrig laddar utanför hemmet.
Oavsett hur likvärdig man kan anse en tesla X och en V90 är (Förstår att de inte är det på rätt många plan). Så är det många som sneglade på dessa i villfarelsen att bilägandet skulle blir riktigt billigt pga låg milkostand, trots högt pris. Nu har vi ju dessutom överhuvudtaget inte vägt in kapitalkostand.
I min Kalkyl ligger en ny Model Y LR AWD 634' på samma TCO som en begagnad V90T6 för 410'
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
I min Kalkyl ligger en ny Model Y LR AWD 634' på samma TCO som en begagnad V90T6 för 410'
Den har inte funnits tillräckligt länge för stt göra en värdeminsnings kalkyl över tid, där man närmar garantitider mm. Men nypris för en 2021 runt 600k. Idag värde runt 400k.

200k på 3 år. Det är inte anmärkningsvärt för ålder och utgångspris. Men högt mot bensin v90 som tappade motsvarande på 7år. För mig är det mest intressant att se vad modell y har tappat när den är runt 7-8 år och ”min batteriångest” slår in. Min teori är att även den landar i storleksordningen 400k i värdeminskning. Men det vet vi om 3-4 år😇
 
S
Model S från 2016-2017 ligger på typ 350000kr på Blocket men då har de gratis laddning hos Tesla.
 
F fribygg skrev:
Är verkligen servicekostnaderna lägre för elbilar? Att de är lägre för Tesla har jag förstått men om man jämför en Zoe med en Clio eller en ID7 med en Passat eller A6a är jag inte lika säker..
Zoe kostar runt 3000:- per A och B service. Ingen av dessa "servic tillfällen" gör något med bilen annat än självklara kontroller såsom mönsterdjup på däcken, bromsskivornas status, bromsbeläggen, koll av felkoder/SoH batteristatus (samt byter kupéluftfiltret och toppar upp spolarvätskan). Så de är helt meningslösa. Jag har gjort noll service hos leverantören på min Zoe ZE50 R135 2020 på 17000 mil. Fick ett motorbyte pga begynnande motorlagerproblem straxt innan 17000 mil passerades (förlängd maskinskadeförsäkring). Så noll stämplar i serviceboken påverkade inget alls.

Däremot så skall Zoe ha ett bromsvätskebyte, kylvätskebyte och batteribyte (12V) vart 4 år. Typiska GDS jobb (då spar man minst 5000:-). Enda problemet är att bromsarna kräver trycksatt bromsvätska (mellan 2,5 och 3 Bar) och att kylarvätskan måste vakuumfyllas (och är Renault egen/unik).
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag har letat och fått (det lägsta jag hittade) helförsäkringspriset på en Tesla model Y Long range (efter att vagnsskadegarantin upphör).
Jag har passerat 60, bor på ren landsbygd, parkerar på egen tomt kör ca 7000 mil per år.
Teslan 2500:-/ månad, min nuvarande Zoe 512:-/månad

Så det blir ingen Tesla innan jag måste. Ge den under 250 hästkrafter så sjunker premien till vettiga nivåer (men gärna ett större batteri, typ 100kWh).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.