F fribygg skrev:
Är verkligen servicekostnaderna lägre för elbilar? Att de är lägre för Tesla har jag förstått men om man jämför en Zoe med en Clio eller en ID7 med en Passat eller A6a är jag inte lika säker..
Min Niro kostade runt tusenlappen i service för någon månad sedan. Då är det visserligen service varje år, men så dyrt är det inte...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det drar fler laddcykler att ladda från 0 till 100 än att ladda mindre. Det är inte bara att det går långsammare att ladda de första och sista procenten - det kostar mer energi i form av värme och sliter på batteriet. En elbil som du laddar omkring 50% (typ från 30% till 70% eller 20% till 80%) och sällan helt laddar ur eller laddar fullt batteri håller bättre. Detta leder till att det inte bara är mil gånger storlek på batteri utan lite mer som du kan förvänta dig att batteriet på en elbil håller.

Det och så ligger snart rena elbilar på lägre inköpspris än laddhybrider. Motorn är inte direkt gratis så jag skulle tro att de kommer att bli en allt mindre del av marknaden i framtiden.
Jo, så är det definitivt. Jag ville bara på ett enkelt sätt belysa att livslängden på elbilars batterier inte är ett problem alls, oavsett vad som ofta sägs i debatten. De bilar som har haft problem (laddhybrider) har ändå klarat sig väldigt bra.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, så är det definitivt. Jag ville bara på ett enkelt sätt belysa att livslängden på elbilars batterier inte är ett problem alls, oavsett vad som ofta sägs i debatten. De bilar som har haft problem (laddhybrider) har ändå klarat sig väldigt bra.
Tidiga elbilar från innan 2015 finns det exempel på lite sisådär degradering där vissa är nere på 60-70% efter många cykler
 
M mojjen skrev:
Märklig jämförelse. Kör själv bensin och avvaktar själv pga oviss ägandekostnad efter garantitid. Men knappast av räckviddsångest och laddkostnad.
Med räckvidd 40-50mil kan jag inte se att man behöver ladda på bortaplan många gånget om året. Resande säljare som ligger ute hela veckan kanske åker på lite mer. Kör själv ca 2000mil. Kör mycket sällan över 5mil/dag. Några gånger om året över 25mil på en dag. Under 2024 kan jag komma på 2ggr som jag hade behövt tanka på bortaplan om jag hade haft el. Jag tror mitt körbeteende är relativt genomsnittligt, undantaget att jag inte kör bil på semestern. Här kan det bli lite stökigare.

Som begagnad bil utanför garanti så är det främst 2 saker som håller mig tillbaka. Värdeminskning. Här har jag ingen fakta utan bara en oro. Men då inköpet är högre bör också tappet bli högre.
Oron för batterikostnad bör öka exponentiellt med äldre elbilar. Så frågan är går det på sikt ens att sälja en 10-15 år gammal elbil, där garantin flr batteri gptt ut, och den beräknade livslängden syns i horisonten?
Den största risken som hänger samman med ovan som jag ser det, är ett felande batteri som inte täcks av försäkring. En helförsäkring täcker ju om man kör sönder batteriet. Men om det fallerar av andra skäl så kan man stå utan skydd och med en nota på 200k. Ju närmare man kommer garantitidens slut, ju snabbare bör värdeminskningen gå. Idag har vi dessutom främst labbtester att förlita oss på. Få elbilar har nått de 16 år som varit ett vanligt riktmärke för batterilivslängd.
Få bilar över lag når 16 år. Genomsnittsåldern på personbilar i Sverige har ÖKAT till 11,5 år (SCBs siffror). Vilket är anledningen att många säger att batteriet håller längre än bilen.
 
A Anaii skrev:
Få bilar över lag når 16 år. Genomsnittsåldern på personbilar i Sverige har ÖKAT till 11,5 år (SCBs siffror). Vilket är anledningen att många säger att batteriet håller längre än bilen.
Som jag skrev ovan, över 50000 mil kan man nog räkna med på ett batteri i en elbil om man inte snabbladdar för ofta. Sedan är säkert batteriet på elbilen optimerat lite annorlunda än det i laddhybriden, så 30000 mil och 70% kapacitet kvar, det kan jag stå för.

Åren spelar inte så stor roll faktiskt, men det är klart att de har viss påverkan också.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag skrev ovan, över 50000 mil kan man nog räkna med på ett batteri i en elbil om man inte snabbladdar för ofta. Sedan är säkert batteriet på elbilen optimerat lite annorlunda än det i laddhybriden, så 30000 mil och 70% kapacitet kvar, det kan jag stå för.

Åren spelar inte så stor roll faktiskt, men det är klart att de har viss påverkan också.
Dom verkar vara uppbyggda ganska likvärdigt tidiga elbilar. De flesta plug-in hybrider har ju inte snabbladdning och behöver därför heller ingen nämnvärd kylning av batteriet.

Sen har det visat sig att många batterier inte degraderar nämnvärt vid snabbladdning och det istället i princip bata är "calendar ageing" man behöver bru sig om så:
Milt klimat för lagring av batteriet. Sikta på 30-40% SOC i så stor utsträckning det går
 
A Anaii skrev:
Få bilar över lag når 16 år. Genomsnittsåldern på personbilar i Sverige har ÖKAT till 11,5 år (SCBs siffror). Vilket är anledningen att många säger att batteriet håller längre än bilen.
Det där stämemr ju inte riktigt med de siffror jag får fram. Genomsnittsålder är ju högsa ointressant. Medellivslängd däremot är mer intressant. Den närmsta statistik jag hittar är 17 år. Om man antar att en hel del bilar inte överlever denna ålder, så kan amna agnska snabbt också utgp ifrån att en hel del bilar är betydligt älde än 17 år.
Personligen har jag en bil som är 7 år, och 2 bilar som är 18 år och i fullgott bruksskick. Den ena köpte jag för 2 veckor sen. Det hade jag garanterat inte gjort om den var fullproppad med eventuellt uttjänta batterier.

Bara på blocket finns det idag 18000 bilar till salu som är 16 år eller äldre. Vi kan nog lätt förutsätta att det finns avsevärt fler bilar som inte är till salu. Samtidigt är det ca 125 tusen bilar som är nyare tills alu. Så självkalart är det betydligt fler som är nyare på vägarna. Men det jag vill komma fram till är att ju näramre en elbil kommer batteriernas förvänatde livslängd, dessto mer ointressant bör den avra för en köpare.
 
A
M mojjen skrev:
Det där stämemr ju inte riktigt med de siffror jag får fram. Genomsnittsålder är ju högsa ointressant. Medellivslängd däremot är mer intressant. Den närmsta statistik jag hittar är 17 år. Om man antar att en hel del bilar inte överlever denna ålder, så kan amna agnska snabbt också utgp ifrån att en hel del bilar är betydligt älde än 17 år.
Personligen har jag en bil som är 7 år, och 2 bilar som är 18 år och i fullgott bruksskick. Den ena köpte jag för 2 veckor sen. Det hade jag garanterat inte gjort om den var fullproppad med eventuellt uttjänta batterier.

Bara på blocket finns det idag 18000 bilar till salu som är 16 år eller äldre. Vi kan nog lätt förutsätta att det finns avsevärt fler bilar som inte är till salu. Samtidigt är det ca 125 tusen bilar som är nyare tills alu. Så självkalart är det betydligt fler som är nyare på vägarna. Men det jag vill komma fram till är att ju näramre en elbil kommer batteriernas förvänatde livslängd, dessto mer ointressant bör den avra för en köpare.
Har du nån koll på alla begagnade bilar som exporteras? Tänker att dessa inte finns med i statistiken🤔
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, så när du säger påstår något så är det ett antagande, för det som sker imorgon vet vi inget om, trots att det finns en hel del statistik som talar emot...
Finns statistik om att batterifabriken var så bra för Sverige för några år sedan. Hur bra är den nu?
 
Är inte emot elbil men har idag 2 helt fungerande hyffsat nya Volvo dieslar och den dagen jag ska byta ska jag ha en Volvo laddhybrid men lyckas de få fram en vettig familjebil som passar mig som helt går på el så blir det denna.

Alla elbilar idag är så satans fula och de som äger en måste uppenbarligen tidigare ha kört en Audi. 4 nollor i grillen och en bakom ratten😂
 
På tal om värdeminskning.
Jag har en V90 T5 Inscription 2018, 7 år gammal. Nypris ca 450K gått kanppt 15K mil.
Carinfo anger värde ca 260K privat 280K hos handlare. Värdeminskning 190K, ca 27K/år

Mest jämförbara tesla är Model X 75D 2018, ca 15K mil.
Exempel på Carinfo och blocketr ger ett värde runt 430K (Jämfört en modell med samma mil som min ca 15K)
Nypris enligt SKV 982K (exkl ev extr utrustning), Värdeminskning 552K eller 78K/år.

Visst Tesla X är en mer spännande bil. Men båda är i ett premiumsegment och relativt påkostade bilar med hög konfort. Relativt Hög presatnda mm.

V90 drar i snitt 0,8l/mil. På 15000 mil, innebär det 12000 liter. Snittpriset är lägre än idag, men vi räknar på dagspris 17:-/l, då har jag spenderat 204000:- på bränsle till idag.

En tesla förbruakr i snitt 3kWh/mil blandat. Så på samma sträcka 45000kWh EL.
Jag hade på senaste fakturan 115 öre från nätbolaget och drygt 30öre för elen, vilekt får ses som lågt över tid. Så vi kan anta att elpriset landar runt 1,5:-/KWH som lägst. Mer troligt snitt runt 2:- Så elkostand om man kan tanka 100% hemma någonstans 68-90000:-. Besparing på energi max ca 135K under optimala förhållanden mot bensinbilen.

Detta innebär att dessa inte fullt men inte heller helt o-jämföra bilar ger följande.

Volvo V90 välutrustad modell, ger en totalkostand för 7år 15K mil, på 394K bara utifrån värdeminskning och Bränslekostand för perioden. (El plus värdeminskning).

Tesla X 75D, får en motsvarande kostand på 630K (El plus värdeminskning). Mycket tankning vid stolpe komemr driva upp detta väsentligt, då kostnad vid tankning vid stolpe snarare är >4kWh vilket näsatn skulle bli samma pris som för bensinbilen.

Utifrån ovan så kan man säga att relativt konservativt räknat så hade en Tesla X kostat mig ca 235K mer över perioden. Vilket motsvarar drygt 15:-/mil. Mao hela min bränsle kostnad. Då har vi heller inte tagit i beaktande att nästa år går alla garantier för teslans batterier ut. Hur det påverkar värde och köpares riskbenägenhet får man se.

Om man tycker det är värt det får sen varje person avgöra. Bilköp är ju oftast inte ett rationellt, utan även känslostyrt köp.
 
P Putte 9497 skrev:
Är inte emot elbil men har idag 2 helt fungerande hyffsat nya Volvo dieslar och den dagen jag ska byta ska jag ha en Volvo laddhybrid men lyckas de få fram en vettig familjebil som passar mig som helt går på el så blir det denna.

Alla elbilar idag är så satans fula och de som äger en måste uppenbarligen tidigare ha kört en Audi. 4 nollor i grillen och en bakom ratten😂
Säger kommunistkramaren ;) (Volvo styrs indirekt av kinesiska kommunistpartiet)
 
Rejäl skrev:
Har du nån koll på alla begagnade bilar som exporteras? Tänker att dessa inte finns med i statistiken🤔
Ingen aning. Men man kan väl anta att det exporteras betydligt mer nyare bilar än äldre. Hur SCB skapar sin statisk vet jag inte. Men man får nog anta att någon form av justering för bilar som exporteras bör finans, om det är en omfattning som kan påverka statistiskt utfall. Annars väldigt många exportbilar av nyare snitt, som skulle sabotera stistiken helt om de betraktades som skrotade. Det skulle ju göra att man får en aldeles för låg genomsnittsålder, mot verkligt utfall. Vilket skulle tala än emr för min vinkling.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
M mojjen skrev:
Ingen aning. Men man kan väl anta att det exporteras betydligt mer nyare bilar än äldre. Hur SCB skapar sin statisk vet jag inte. Men man får nog anta att någon form av justering för bilar som exporteras bör finans, om det är en omfattning som kan påverka statistiskt utfall. Annars väldigt många exportbilar av nyare snitt, som skulle sabotera stistiken helt om de betraktades som skrotade. Det skulle ju göra att man får en aldeles för låg genomsnittsålder, mot verkligt utfall. Vilket skulle tala än emr för min vinkling.
Hade vart bra om någon visste eller hittade statistiken om hur dom har räknat…
 
M mojjen skrev:
På tal om värdeminskning.
Jag har en V90 T5 Inscription 2018, 7 år gammal. Nypris ca 450K gått kanppt 15K mil.
Carinfo anger värde ca 260K privat 280K hos handlare. Värdeminskning 190K, ca 27K/år

Mest jämförbara tesla är Model X 75D 2018, ca 15K mil.
Exempel på Carinfo och blocketr ger ett värde runt 430K (Jämfört en modell med samma mil som min ca 15K)
Nypris enligt SKV 982K (exkl ev extr utrustning), Värdeminskning 552K eller 78K/år.

Visst Tesla X är en mer spännande bil. Men båda är i ett premiumsegment och relativt påkostade bilar med hög konfort. Relativt Hög presatnda mm.

V90 drar i snitt 0,8l/mil. På 15000 mil, innebär det 12000 liter. Snittpriset är lägre än idag, men vi räknar på dagspris 17:-/l, då har jag spenderat 204000:- på bränsle till idag.

En tesla förbruakr i snitt 3kWh/mil blandat. Så på samma sträcka 45000kWh EL.
Jag hade på senaste fakturan 115 öre från nätbolaget och drygt 30öre för elen, vilekt får ses som lågt över tid. Så vi kan anta att elpriset landar runt 1,5:-/KWH som lägst. Mer troligt snitt runt 2:- Så elkostand om man kan tanka 100% hemma någonstans 68-90000:-. Besparing på energi max ca 135K under optimala förhållanden mot bensinbilen.

Detta innebär att dessa inte fullt men inte heller helt o-jämföra bilar ger följande.

Volvo V90 välutrustad modell, ger en totalkostand för 7år 15K mil, på 394K bara utifrån värdeminskning och Bränslekostand för perioden. (El plus värdeminskning).

Tesla X 75D, får en motsvarande kostand på 630K (El plus värdeminskning). Mycket tankning vid stolpe komemr driva upp detta väsentligt, då kostnad vid tankning vid stolpe snarare är >4kWh vilket näsatn skulle bli samma pris som för bensinbilen.

Utifrån ovan så kan man säga att relativt konservativt räknat så hade en Tesla X kostat mig ca 235K mer över perioden. Vilket motsvarar drygt 15:-/mil. Mao hela min bränsle kostnad. Då har vi heller inte tagit i beaktande att nästa år går alla garantier för teslans batterier ut. Hur det påverkar värde och köpares riskbenägenhet får man se.

Om man tycker det är värt det får sen varje person avgöra. Bilköp är ju oftast inte ett rationellt, utan även känslostyrt köp.
En model S 75 är nog närmare, lika låg och något rymligare än V90. Model X är ju som en XC90. Sen är väl just Tesla S och X lite för dyra
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.