66 787 läst ·
215 svar
67k läst
215 svar
Köpt stulen sak
Nej dom hämtade den bara.M masurica skrev:Innehavaren som köpt lösöret (maskinen) saken måste väl ha någon kvittens på att den är inlämnad till polisen, vilket då säger att denna person är innehavaren. Bevisningen av vem som är rättmätige ägaren är inte upp till innehavaren. Jag ber innehavaren åberopa att det har gått över 6 månader sedan inlämning och begär därmed äganderrätten till lösöret.
Som Daniel skriver är dom ju tagna i beslag för att utredas vem som är ägare
§5 är inte tillämpbar i detta fall.M masurica skrev:Om du handlat i god tro finns det en lag att den ursprungliga ägaren av lösöret har 6 månader på sig att höra av sig till innehavaren om att den ska återlämna lösöret till ursprungliga ägaren när denna fått reda på vem som är innehavare.
SFS 2003:161 (Lag om godtrosförvärv av lösöre) §5 av den rättmätiga ägaren som gäller, om du har påvisat att ett godtrosförvärv föreliggare från din sida, ägaren hade då 6 månader på sig att kräva tillbaka egendomen från det datumet de fått kännedom om vart deras egendom befann sig. När lämnades maskinen in till polisen enligt dina anteckningar och du borde då anse anser att ägaren haft kännedom om att jag var innehavaren av deras egendom. Det har nu säkert gått en längre period än 6 månader sedan lösöret lämnades in och då är tidsfristen om 6 månader överskriden enligt SFS 2003:161 §3 och §5 och rättmätige ägaren har förverkat sin rätt att få tillbaka egendomen och behöver inte heller betala lösen. Förvärvaren ska då ha rätt till egendomen enligt SFS 2003:161 §3.
Om du kan påvisa att du inte har fått någon begäran av återlämnande av lösöret borde det gynna dig.
Om någon före den 1 juli 2003 har förvärvat egendom som olovligen tagits från någon annan ska godtrosförvärvslagen i dess äldre lydelse tillämpas. Enligt de bestämmelser som gällde före lagändringen spelade det inte någon roll på vilket sätt den ursprunglige ägaren hade blivit av med viss egendom, utan det var möjligt att enligt 2 § första stycket godtrosförvärvslagen göra godtrosförvärv även av stöldgods och därigenom få äganderätten till sådan egendom. Den som på grund av någon annans godtrosförvärv förlorat äganderätten hade rätt att få tillbaka egendomen bara mot lösen (se prop. 2002/03:17 s. 15).
Om förvärv av stöldgods däremot skett från och med 1 juli 2003 och framåt så kan stöldgods inte godtrosförvärvas oavsett hur kvalificerad god tro förvärvaren än kan uppvisa, utan ägaren har rätt att kräva tillbaka egendomen från innehavaren, se NJA 2011 s. 907.
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 868 inlägg
Om den rättmätige ägaren identifierats, har denne då fått tillbaka godset eller måste man alltid invänta domslut innan ägaren får tillbaka? Tänker att man kanske kan ringa Polisen och fråga om prylen hittat hem eller fortfarande är i beslag?
När jag frågade för ett år sen så fick jag inget svar har jag för mig...
Jag tror den är kvar på den lokala polisstationen, tänkte att jag kontaktar ägaren och frågar om jag får köpa den men fick som sagt inget svar på det
Jag tror den är kvar på den lokala polisstationen, tänkte att jag kontaktar ägaren och frågar om jag får köpa den men fick som sagt inget svar på det
D Dilato skrev:§5 är inte tillämpbar i detta fall.
Om någon före den 1 juli 2003 har förvärvat egendom som olovligen tagits från någon annan ska godtrosförvärvslagen i dess äldre lydelse tillämpas. Enligt de bestämmelser som gällde före lagändringen spelade det inte någon roll på vilket sätt den ursprunglige ägaren hade blivit av med viss egendom, utan det var möjligt att enligt 2 § första stycket godtrosförvärvslagen göra godtrosförvärv även av stöldgods och därigenom få äganderätten till sådan egendom. Den som på grund av någon annans godtrosförvärv förlorat äganderätten hade rätt att få tillbaka egendomen bara mot lösen (se prop. 2002/03:17 s. 15).
Om förvärv av stöldgods däremot skett från och med 1 juli 2003 och framåt så kan stöldgods inte godtrosförvärvas oavsett hur kvalificerad god tro förvärvaren än kan uppvisa, utan ägaren har rätt att kräva tillbaka egendomen från innehavaren, se NJA 2011 s. 907.
Läs §6. där står tidbegränsningen
Men ägaren, i det här fallet en firma, har ju polisanmält stölden och utredning har på påbörjats och då har polisen börjat nysta upp en "liga" och på det viset fått tag på bla min grej så jag antar att dom har gjort anspråk men sen ska det ju bevisas att det är derasM masurica skrev:
Nja, det räcker väl rätt gott för dem att utreda att säljaren inte har förvärvat den på ett korrekt vis. Då har han ju inte heller rätt att sälja den till dig och den har aldrig övergått i din ägo.nino skrev:
Dvs, det viktiga är inte om saken i fråga är firmans eller ej, det viktiga är om den som sålt den till dig verkligen ägde den.
Och även om säljaren i fråga har ett kvitto som visar att han betalat 25' till Lasse Långfinger så kan det mycket väl anses vara ointressant om säljaren Hälar Harry inte har haft några påvisbara inkomster (annat än härrörande från försäljning av stöldgods) som gör det troligt att han faktiskt har förvärvat den på ärligt vis.
Och det bör vara Hälar Harry som har störst intresse av att visa att den är ärligt förvärvad av Lasse Långfinger, då det ju avgör om Hälar Harry är skyldig till brottet.
Fast även om Hälar Harry skulle bli frikänd i ett sådant fall innebär det ju inte att du blir rättmätig ägare. De kan ju även väcka ett åtal mot Lasse Långfinger...
Baserat på det du skriver tror jag att det är väldigt liten chans att du får någon ersättning med mindre än att du stämmer Hälar Harry och han visar sig ha en oväntat stor laglig förmögenhet så att det räcker efter övriga skadestånd.
Eller om du blir part i det redan existerande målet och blir tilldelad ett skadestånd. Sedan när det visar sig att Hälar Harry saknar medel att ersätta dig med kan du ansöka hos brottsoffermyndigheten, men då de som regel inte ersätter sak eller förmögenhetsskador så ska du nog inte ha några direkta förhoppningar där heller.
Ok så är det nog, har för mig att det stod nåt om att han inte hade dom summorna i fup
Nej att få ut några pengar från han har jag ingen förhoppning om, där har allt försvunnit upp i näsan.
Har ingen förhoppning om att få tillbaka grejen heller
Nej att få ut några pengar från han har jag ingen förhoppning om, där har allt försvunnit upp i näsan.
Har ingen förhoppning om att få tillbaka grejen heller
Polismyndigheten måste kunna påvisa vem som äger lösöret. Saknas serie nr eller någon godkänd märkning är detta väldigt svårt för polismyndigheten och då kan lösöret inte bli del i brottsmålet, då ska du som innehavare begära äganderätten av lösöret. Finns det serie nr eller godkänd märkning och lösöret kan knytas till brottsmålet blir oftast ett försäkringsbolag ägaren och du som innehavare kan bara ta det som en läropeng om du inte vill stämma säljaren, troligtvis finns det inga pengar att hämta från säljaren om jag läser rätt i tråden.
