66 793 läst ·
215 svar
67k läst
215 svar
Köpt stulen sak
Nä precis. Vad jag menade är att prylen i fråga i princip skulle kunna återgå till dig även om säljaren döms för stöld eller häleri, om ingen annan gjort anspråk på just denna pryl. Nu vill jag minnas att stöldoffret i detta specifika fall var identifierad, så kanske inte aktuellt här.nino skrev:
Nu har jag inte lusläst alla inlägg i denna gamla tråd.nino skrev:
Men TS har ju de facto 1) förvärvat grejen samt 2) har den i sin besittning (åtminstone innan den beslagtogs). Detta är hyfsat starka kort.
Det är inget neutralläge utan den som påstår att grejen inte tillhör TS måste göra det troligt. TS måste inte i samma utsträckning bevisa motsatsen.
Nja tror inte att det är fastslaget vem som äger den.C cpalm skrev:
Det är troligt att den här till en firma, men det är väl det som ska bevisas
Gäller robotgräsklipparna som andra här skrivit om?
Jag skulle tro, efter att jag själv har skadeståndsmål mot annan, att det som kan bevisas komma från den skyldige (när rätten fastslagit det) kommer att "delas" mellan de som har skadeståndskrav.
Kan man inte fastställa vem som äger varan men den bevisligen är stulen (vilket verkar ha en väldigt lätt bevisbörda, i princip om den dömde haft med den att göra) kommer den att gå på auktion och de pengar den inbringar går till att täcka skadeståndskrav i turordning.
Jag skulle tro, efter att jag själv har skadeståndsmål mot annan, att det som kan bevisas komma från den skyldige (när rätten fastslagit det) kommer att "delas" mellan de som har skadeståndskrav.
Kan man inte fastställa vem som äger varan men den bevisligen är stulen (vilket verkar ha en väldigt lätt bevisbörda, i princip om den dömde haft med den att göra) kommer den att gå på auktion och de pengar den inbringar går till att täcka skadeståndskrav i turordning.
Nej det är inte en klippareanders07 skrev:
Gäller robotgräsklipparna som andra här skrivit om?
Men kan den verkligen anses som stulen om man inte kan bevisa vem som äger den?
Skulle ju kunna tänka mig att den åtalade har nån polare som han köpt den av, iaf enl honom själv.
Ja om några veckor så vet man hur de gick, kanske
Har begärt ut förundersökningen igen eftersom man fick backning från åklagaren så man skulle fortsätta utreda
På det målet jag var med i klassades allt han hade som "stulet" som låg "löst" i hans lägenhet vid husrannsakan, samt allt han sålt på Blocket, Tradera och annat. Man klassade det så p.g.a. att han inte hade haft någon annan inkomst och inte "rättmätigen" kunde ha införskaffa grejerna...nino skrev:
Nej det är inte en klippare
Men kan den verkligen anses som stulen om man inte kan bevisa vem som äger den?
Skulle ju kunna tänka mig att den åtalade har nån polare som han köpt den av, iaf enl honom själv.
Ja om några veckor så vet man hur de gick, kanske
Har begärt ut förundersökningen igen eftersom man fick backning från åklagaren så man skulle fortsätta utreda
Om du handlat i god tro finns det en lag att den ursprungliga ägaren av lösöret har 6 månader på sig att höra av sig till innehavaren om att den ska återlämna lösöret till ursprungliga ägaren när denna fått reda på vem som är innehavare.
SFS 2003:161 (Lag om godtrosförvärv av lösöre) §5 av den rättmätiga ägaren som gäller, om du har påvisat att ett godtrosförvärv föreliggare från din sida, ägaren hade då 6 månader på sig att kräva tillbaka egendomen från det datumet de fått kännedom om vart deras egendom befann sig. När lämnades maskinen in till polisen enligt dina anteckningar och du borde då anse anser att ägaren haft kännedom om att jag var innehavaren av deras egendom. Det har nu säkert gått en längre period än 6 månader sedan lösöret lämnades in och då är tidsfristen om 6 månader överskriden enligt SFS 2003:161 §3 och §5 och rättmätige ägaren har förverkat sin rätt att få tillbaka egendomen och behöver inte heller betala lösen. Förvärvaren ska då ha rätt till egendomen enligt SFS 2003:161 §3.
Om du kan påvisa att du inte har fått någon begäran av återlämnande av lösöret borde det gynna dig.
SFS 2003:161 (Lag om godtrosförvärv av lösöre) §5 av den rättmätiga ägaren som gäller, om du har påvisat att ett godtrosförvärv föreliggare från din sida, ägaren hade då 6 månader på sig att kräva tillbaka egendomen från det datumet de fått kännedom om vart deras egendom befann sig. När lämnades maskinen in till polisen enligt dina anteckningar och du borde då anse anser att ägaren haft kännedom om att jag var innehavaren av deras egendom. Det har nu säkert gått en längre period än 6 månader sedan lösöret lämnades in och då är tidsfristen om 6 månader överskriden enligt SFS 2003:161 §3 och §5 och rättmätige ägaren har förverkat sin rätt att få tillbaka egendomen och behöver inte heller betala lösen. Förvärvaren ska då ha rätt till egendomen enligt SFS 2003:161 §3.
Om du kan påvisa att du inte har fått någon begäran av återlämnande av lösöret borde det gynna dig.
Grejen är ju hämtad av polis ca 12mån efter stölden som nog ägde rum strax innan jag köpte.
Det jag funderar på är hur man bevisar vem som äger den, finns inget serienr ingen märkning och det finns samma sak att köpa tex på blocket.
Om nu säljaren/tjuven visar ett kvitto på att han tex köpt den är Anders Långfinger för 25' och sen sålt vidare till mig för 25' då måste det väl startas en ny utredning mot A. Långfinger för att bevisa att han snott den?
Om det inte går att bevisa till 100% att den är stulen från X då är ju han i samma sits som mig (fast ändå inte då det inte bara är en grej han stulit utan det är ett stort mål)
Det jag funderar på är hur man bevisar vem som äger den, finns inget serienr ingen märkning och det finns samma sak att köpa tex på blocket.
Om nu säljaren/tjuven visar ett kvitto på att han tex köpt den är Anders Långfinger för 25' och sen sålt vidare till mig för 25' då måste det väl startas en ny utredning mot A. Långfinger för att bevisa att han snott den?
Om det inte går att bevisa till 100% att den är stulen från X då är ju han i samma sits som mig (fast ändå inte då det inte bara är en grej han stulit utan det är ett stort mål)
Innehavaren som köpt lösöret (maskinen) saken måste väl ha någon kvittens på att den är inlämnad till polisen, vilket då säger att denna person är innehavaren. Bevisningen av vem som är rättmätige ägaren är inte upp till innehavaren. Jag ber innehavaren åberopa att det har gått över 6 månader sedan inlämning och begär därmed äganderrätten till lösöret.
Nu ligger de väl där för att de är beslagtagna för utredningen. Det har inget med tiden för att göra anspråk på varan att göra.M masurica skrev:Innehavaren som köpt lösöret (maskinen) saken måste väl ha någon kvittens på att den är inlämnad till polisen, vilket då säger att denna person är innehavaren. Bevisningen av vem som är rättmätige ägaren är inte upp till innehavaren. Jag ber innehavaren åberopa att det har gått över 6 månader sedan inlämning och begär därmed äganderrätten till lösöret.