Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Tycker du att det har med saken att göra?
Ja, jag tror nämligen att skulder från förre ägaren till den som gör jobbet hanteras som motsvarande tillgodohavanden. Dvs de följer inte med objektet jobbet är gjort på.

redarn redarn skrev:
Så bara förre och nye ägaren behöver komma överens
Okej, det låter troligt.

M -MH- skrev:
Ja, jag tror nämligen att skulder från förre ägaren till den som gör jobbet hanteras som motsvarande tillgodohavanden. Dvs de följer inte med objektet jobbet är gjort på.
Jag tror också att de behandlas lika. Har byggaren fått ersättning för att bygga något går det att kräva att han gör det. Har kunden en räkning att betala har byggaren rätt att kräva att han gör det.

I det första fallet påverkas en ny fastighetsägare av om byggaren fullgör sitt åtagande eller inte. I det andra fallet påverkas inte byggaren av om kunden säljer fastigheten, fordran är lika stark oavsett.

Så åter igen. Vad har det senare fallet med TS situation att göra?

"Har byggaren fått ersättning för att bygga något går det att kräva att han gör det."

Bar den som beställde och betalade kan kräva det.

"I det första fallet påverkas en ny fastighetsägare av om byggaren fullgör sitt åtagande eller inte."

Åtagandet är mot förre ägaren.

• Gilla
uuu
  • Laddar…
Det beror förstås på hur avtalet är utformat, men låt oss då säga att säljaren kräver att byggaren färdigställer. Då löser det sig ju för TS. Som jag skrev redan i mitt första svar i tråden: det är inte säkert att det blir lätt att vinna, men byggaren kan rimligen inte ensidigt låta bli att färdigställa.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror förstås på hur avtalet är utformat, men låt oss då säga att säljaren kräver att byggaren färdigställer. Då löser det sig ju för TS.
Jovisst, men man måste gå den rätta vägen då. Jag tycker det är viktigt att skilja på att avtalet följer fastigheten eller om det är mot förra ägaren.

Jag gissar att inget särskilt har avtalats med säljaren. och han/hon inte riktigt bry sig längre.

En annan intressant (kanske?) del i det är väl varför byggaren inte färdigställde tomten redan 2017 som det står att det skulle varit gjort? I och med att arbetet borde varit gjort redan innan fastigheten såldes så kan man ju tycka att de fortfarande har kvar det ansvaret, oavsett om det bytts ägare. Men det är ju bara sunt förnuft och nu handlar det ju om juridik...

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Kontaktpersonen på företaget har idag meddelat mig att de kommer färdigställa vår tomt!!

Jag undrar vad det var som gjorde att det ändrat sig.. Det kan man bara spekulera i. Misstänker att de förstod att jag inte kommer ge mig och bara ta upp ännu mer av deras tid. Eller så fanns det aldrig skrivet i avtalet att det faller vid försäljning. Hur som är jag lättad och glad över att jag stått på mig.. .Tack för all hjälp och alla svar här.

• Gilla
uuu och 9 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.