1 904 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Har köpt drömköksbordet men...
OK, alla kanske inte skulle kalla ett kantstött gammalt bord för drömbordet men det är exakt vad jag letat efter!
Kolla här!

Bordet är 117x240 i lite fransk lantstlil, mörkbetsat trä med svarvade ben och en tjock skiva av breda brädor.
Det måste dock fixas lite. Skivan är lite flammig och blekt på sina ställen. Den skulle behöva slipas och betsas om. Frågan är bara...hur gör man? Jag har aldrig renoverat möbler och behöver lite grundkurs i slipning! Skivan:

Slipar man bäst för hand med sådan kloss man hade i träslöjden eller går det att köra med en sådan slipmaskin med roterande rund slipskiva? Eller typ Black and Deckers lilla mus-grej?
Kolla här!

Bordet är 117x240 i lite fransk lantstlil, mörkbetsat trä med svarvade ben och en tjock skiva av breda brädor.
Det måste dock fixas lite. Skivan är lite flammig och blekt på sina ställen. Den skulle behöva slipas och betsas om. Frågan är bara...hur gör man? Jag har aldrig renoverat möbler och behöver lite grundkurs i slipning! Skivan:

Slipar man bäst för hand med sådan kloss man hade i träslöjden eller går det att köra med en sådan slipmaskin med roterande rund slipskiva? Eller typ Black and Deckers lilla mus-grej?
Absolut inte rondellslip. Det är väldigt svårt att undvika ringar.
Använd istället en bandslip och följ fiberriktningen så får du absolut bäst resultat. Börja t ex med korn 60 och fortsätt sedan med finare och finare, t ex 100, 150.
Ev kan du avsluta med slipkloss.
Om det finns djupa hack i skivan kan du blöta dessa ställen när du slipat av det grövsta. Träet kommer då att resa sig. Sedan är det bara att slipa på nytt. På detta viset slipper du slipa ned så mycket.
Använd istället en bandslip och följ fiberriktningen så får du absolut bäst resultat. Börja t ex med korn 60 och fortsätt sedan med finare och finare, t ex 100, 150.
Ev kan du avsluta med slipkloss.
Om det finns djupa hack i skivan kan du blöta dessa ställen när du slipat av det grövsta. Träet kommer då att resa sig. Sedan är det bara att slipa på nytt. På detta viset slipper du slipa ned så mycket.
Bandslip kan också vara lite farlig, speciellt om du kör med 60-papper. Det går undan då, så va försiktig. Känner du att du har tid för det borde du klara dig med en vanlig skakig slipmaskin. Köp inte en mus när du ska slipa stora plana ytor. Kör en maskin som klarar vanligt standarslippapper (utan karlborre och annan dynga, kostar multum)
Klicka här för att svara